تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 29 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796435544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينما و كاسه‌هاي داغ‌تر از آش!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينما و كاسه‌هاي داغ‌تر از آش!
خيمه‌شب‌بازي، عروسك‌هاي پشت پرده، نمايش روحوضي، پرده‌خواني، پانتوميم، بازي با سايه‌ها و در نهايت تعزيه‌خواني ساخته‌هاي دست بشر است كه تاريخي ديرينه دارد.
نویسنده : حسن روانشيد* 
خيمه‌شب‌بازي، عروسك‌هاي پشت پرده، نمايش روحوضي، پرده‌خواني، پانتوميم، بازي با سايه‌ها و در نهايت تعزيه‌خواني ساخته‌هاي دست بشر است كه تاريخي ديرينه دارد. به‌جز پانتوميم كه نوع ايراني‌اش لال‌بازي و قسمتي از زبان زرگري است بقيه داراي ريشه در تاريخ كهن اين سرزمين هستند و چغازنبيل، تخت جمشيد، تيسفون، طاق‌بستان و حتي خرابه‌هاي شهر سوخته در زابل سيستان و بلوچستان مي‌تواند نشانه‌هايي از جايگاه اجرايي اين هنرها در عهد عتيق باشد. شايد فلسفه اين اجراهاي متمايز در تاريخ هنر اين است كه مبتكران مي‌خواستند واقعيت‌هاي جامعه را در لفافه‌اي از هنر عنوان كنند درحالي‌كه به حريم‌ها تعدي ننمايند.

اجراهاي متفاوتي از بازي كردن نقش زنان توسط مردان و بالعكس در برنامه‌هاي سرگرم‌كننده براي پادشاهان و فرماندهان امري عادي بوده و تا همين اواخر تماشاخانه‌هاي لاله‌زاري و حتي تئاتر سنگلج نمونه‌هايي از آن را روي صحنه مي‌بردند. بحث اهانت در هيچ دوراني براي بدل بازي كردن وجود نداشته بلكه هدف آن بوده كه در ضمن اجراي نقش مخالف، اهداف ابرازي تنها جنبه سمبليك داشته باشد. لذا اين اجراها مقوله تازه‌اي نيست كه بتوان به آنها انگ زد! اما پيرامون كلاه كه سرپوشي براي حفاظت از بعضي خسارات طبيعي ابلاغ‌شده و پس از چندي علاوه بر حراست به جرگه زيبايي نيز پا نهاده و تنها مي‌توان گفت ملزومي جهت احساس آرامش فرد است كه با وجود آن روي سر خود مي‌توانند تمركز پيدا كنند. اين جسم بي‌جان در طول تاريخ چند هزارساله خود تنوعي غيرقابل‌شمارش پيدا كرد كه كلاه‌گيس گونه‌اي از آن بود. اين كلاه پرزدار نوعي پوشش از موي طبيعي يا مصنوعي است كه هيچ‌گونه ارتباط ژنتيك با كسي كه آن را بر سر گذاشته ندارد، بنابراين مي‌تواند همچون كلاه، جسمي خارجي قلمداد شود. يك نويسنده و كارگردان حرفه‌اي كه سالياني دراز در اين وادي حضور و براي پيشرفت آن گام‌هاي بلندي برداشته و خطوط را به‌خوبي مي‌شناسد، روزگار غريب و خانه پدري دستمايه‌هاي حرفه‌اي اوست، آگاهي كامل دارد كه ممكن است استفاده از بدل، حرمت نيز عين آن شناخته شود و كج‌سليقگي بتواند دو گروه از يك شاخه را مجبور سازد انديشه‌هاي متمايز داشته باشند! درحالي‌كه فيلمي مي‌تواند مجوز ساخت و پروانه نمايش بگيرد در همان حال از شركت در جشنواره فجر محروم شود! كيانوش قبلاً پيش‌بيني كرده بود كه ممكن است نتواند به جشنواره فجر برسد و اگر برسد اجازه ورود نگيرد بنابراين به نمايش عمومي آن قناعت خواهد كرد و منتظر جشنواره‌هاي بعدي نخواهد ماند.

شايد شهاب حسيني هم مي‌دانست اين فيلم ممكن است چالش عدم حضور در جشنواره را رقم بزند بنابراين بازي در آن را نپذيرفت تا زحماتش به حاشيه نرود. بازيگران زني كه در آن نقش‌آفريني كرده‌اند همگي سر خود را با ماشين نمره 4 زده‌اند تا كلاه‌گيس‌ها كل محدوده‌ رستنگاه موي سر را بپوشاند و هرگونه شبهه‌اي را از بين ببرد. بنابراين نويسنده و كارگردان كاناپه كه كاركشته سينما است مي‌تواند خود را قانع كند همه اصول را رعايت نموده تا فيلمي منزه با داستاني از وصلت‌ها را به روي پرده سينما ببرد. اعلام نظر شوراي انتخاب فيلم براي جشنواره فجر حداقل پيرامون كاناپه كمي عجولانه بود و همين عجله نشان داد تمايلي براي تعامل با فكر نويسنده و كارگردان در جمع شورا وجود نداشته كه احساسات و سياست سينمايي را جانشين تفكرات واقع‌گرايانه نكنند و اگر مي‌خواهند نمايش عمومي كاناپه را چند سالي به تأخير بيندازند از حضورش در جشنواره فجر جلوگيري نكنند كه همين آزمون و فيلتر مي‌تواند تكليف‌ها را در آينده روشن‌تر نمايد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن