تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796700929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفکر یونانی و اسلامی فرق ماهوی دارند/ فلسفه اسلامی ریشه هویت ماست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نصرالله حکمت:
تفکر یونانی و اسلامی فرق ماهوی دارند/ فلسفه اسلامی ریشه هویت ماست

نصرالله حکمت


شناسهٔ خبر: 3880158 - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست تعاملات فلسفی ایران و یونان گفت: اگر ما در جستجوی تفاوت بنیادین تفکر یونانی و اسلامی هستیم، باید بگویم من معتقدم تفاوت ماهوی با هم دارند. به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در نشست «تعاملات فلسفی ایران و یونان» با محوریت بررسی «دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی در برخورد با شیوه اسلامی» اثر پروفسور جواد فلاطوری عصر دیروز ۲۸ دی با حضور سعید بینای مطلق استاد دانشگاه اصفهان، منوچهر صدوقی سُها مدرس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی به همت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم امروز عصر برگزار شد. نصرالله حکمت در ابتدا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل این مملکت همین بحث های فلسفی است که امروز می خواهیم درباره آن سخن بگوییم، گفت: به نظر من سخن درباره فلسفه اسلامی برای ما از انرژی اتمی بسیار مهمتر است چرا که انرژی اتمی یک تکنولوژی است که می توان آن را وارد کرد، اما فلسفه اسلامی ریشه هویت و تفکر ما است و اگر ما ندانیم از کجا آمده ایم قطعا نخواهیم دانست که به کجا برویم. وی افزود: صحبت های من دو بخش دارد. ابتدا نکات اصلی درباره کتاب و اندیشه فلاطوری و در بخش دوم کاستی های آن را بیان می کنم. اندیشه اصلی کتاب بسیار شگفت انگیز است به ویژه اکنون که در تاریخ فلسفه ما بسیاری از مسائل مطرح نشده یا اینکه جرأت پرداختن به آن را نداشته و نداریم. این کتاب به من شهامت بیشتر داد که از پارادایم مسلط و حاکم بر تاریخ فلسفه یعنی آنچه مستشرقین نوشته اند قدمی فراتر بگذارم. حکمت در ادامه با اشاره به اینکه کتاب تفاوت بنیادین فلسفه یونان با فلسفه اسلامی را بیان می کند، ادامه داد: یونانیان پرسشی درباره هستی عالم دارند. پرسش از مبداء نخستین به عنوان چه چیزی است، یعنی چه چیزی مبداء نخستین عالم است. از آنجایی که ذهن یونانی خلقت عالم را درک نمی کند بنابراین به دنبال یک مبداء درون بود است که از آنجا بسط اصلی پدید می آید. وی در ادامه گفت: زمان نظام بخش و سامان بخش مبداء درون بود تمام تحولات عرصه هستی است و بنابراین هستی مبنای بیرون بود و خالق هستی ندارد که هر فیلسوف یونانی آن را به شکل خاصی مطرح می کند. وی افزود: نقطه مقابل این تفکر، تفکری است که از قرآن نشأت می گیرد و از چه کسی آن پرسش می کند. از دیدگاه فلاطوری، این نحوه نگاه یونانی به زمان به عنوان چیزی که جریانات این عالم سلسله وار به هم متصلند که مبداء آن عالم است. خدای این عالم خلق از عدم کرده و زمان از نظر ایشان و از نظر قرآن یک مخلوق است. بنابراین نحوه نگاه قرآن به زمان و یونانیان کاملا متفاوت است و این مبداء تفاوت بنیادین این دو فلسفه است. پیرو این نظریه اصلی فلاطوری نکات ظریفی مطرح است که در جای جای کتاب آنها را می توان دید. حکمت در ادامه گفت: نقد وضعیت موجود تاریخ فلسفه اسلامی در کتاب مشهود است. ما امروز با وضعیت اسفبار تاریخ فلسفه اسلامی مواجه ایم. آنچه که امروز درباره فلسفه اسلامی در دانشگاه هایمان مطرح می شود کاملا مغایر با واقعیت است. من در کلاس هایم تاریخ فلسفه ای که خودم در تلاش تدوینش هستم را تدریس می کنم. وی در ادامه با اشاره به اینکه فلاطوری در جای جای کتاب دیدگاه مستشرقین را نقد می کند، گفت: فلاطوری علاوه بر دیدگاه های مستشرقین به درستی برخی از تاریخ های فلسفه اسلامی مانند تاریخ فلسفه حنا الفاخوری و برخی دیگر از مورخین عرب متاثر از مستشرقین را نقد می کند. حکمت گفت: بسته به اینکه توقع ما از این کتاب چیست؟ داوری هایمان متفاوت می شود. اگر توقع مان این باشد که این کتاب گام نخست بوده بنابراین موفق است هر چند این گام شاید اندکی لغزان باشد اما اینکه جرأت را داشته بیاندیشد و می خواسته نقطه آغاز برای فلسفه اسلامی اعلام کند کتاب موفقی است. اما اینکه نظام فلسفی در این کتاب وجود دارد؟ شاید نباشد هر چند که فلاطوری ادعای آن را دارد که نظامی وجود دارد. وی تصریح کرد: اساسا از درون قرآن، نظام قابل استخراج نیست و من اصلا این را نمی فهمم چرا که نظام و سیستم سازی فکری امری مطلوب نیست و در واقع اشکال در آنجایی است که یک فیلسوف نظام فکری می سازد چرا که شکاکان این نظام فکری را در هم شکسته اند. حکمت افزود: آن فیلسوفی که دست به نظام سازی می زند در واقع از پرسش خسته شده است و به نظرم افلاطون از زمانی دست به نظام سازی زد که از سقراط خسته شده بود و در واقع می خواهد نظام بسازد و به اعتقاد من همه اینها کاری غیر از فلسفه است. وی همچنین با اشاره به تفاوت مدینه فاضله فارابی و مدینه افلاطون گفت: شهری که افلاطون می سازد برای این است که فیلسوف در آن اعدام نشود اما در واقع فلسفه اعدام شد. آنجایی که فلسفه نیست گناه نیست و در شهری که گناه نیست تفکر هم نیست. این عصیان است که همراه خود تفکر می آورد و این شیطان است که همراه خودش ضرورت تفکر را می آورد. استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به بحث زمان گفت: زمان، یکی از مسائل فلسفی است که در فلسفه یونان هم مطرح است و تفاوت دیگر آن با ادیان ابراهیمی در این است که در ادیان ابراهیمی خالق «کس»  است اما در یونان «چیز»  است. وی افزود: ما اگر این رای را درباره زمان بپذیریم به این معنی است که در واقع زمان سامان بخش در یونان همه چیز را شکل می‌دهد اما نقد اصلی من به فلاطوری این است که اگر ما در جستجوی تفاوت بنیادین تفکر یونانی و اسلامی هستیم، باید بگویم من معتقدم تفاوت ماهوی با هم دارند چرا که ابتدا باید مواجهه فیلسوف یونانی با آن فضایی که در آن قرار دارد و مواجهه فیلسوف اسلامی در فضایی که در آن قرار دارد را بیان کنیم. حکمت در ادامه گفت: فیلسوف یونانی با سوفسطایی مواجه است اما مواجهه فیلسوف اسلامی با پیامبر است آن اقتضای اقتدار عمل را می‌کند اما در این مواجهه باید عقل نقادی شود چرا که مبنای آن چیز دیگری است. وی در ادامه با اشاره به نگاه فلاطوری به الجمع فارابی گفت: فلاطوری نگاهش به الجمع متاثر از پارادایم مستشرقین است و معتقد است که فارابی بین ارسطو و افلاطون جمع کرده است. این اثر تعلیم روش نقد متافیزیک یونان است. فارابی عقل را نقد می کند که فراتر از عقل برود در صورتی که کانت عقل را نقد می کند اما دوباره به عقل بر می گردد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن