تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796976755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغيير سياست‌ها به جشنواره تئاتر فجر ضربه مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تغيير سياست‌ها به جشنواره تئاتر فجر ضربه مي‌زند
سي‌و‌پنجمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از روز يكم تا 12 بهمن ماه برگزار مي‌شود. جشنواره‌اي كه در آن گروه‌هاي مختلف تئاتر تلاش مي‌كنند با ارائه بهترين اجراهايشان حضور داشته باشند...
نویسنده : اسماعيل عابديني 


سي‌و‌پنجمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از روز يكم تا 12 بهمن ماه برگزار مي‌شود. جشنواره‌اي كه در آن گروه‌هاي مختلف تئاتر تلاش مي‌كنند با ارائه بهترين اجراهايشان حضور داشته باشند. در آستانه برگزاري مهم‌ترين رخداد حوزه هنر‌هاي نمايشي در كشور، نظرات چند تن از كارگردانان حاضر در جشنواره را درباره برگزاري اين جشنواره جويا شديم.
   تئاتر فجر گردهمايي براي تئاتري‌هاي كشور است

امير كربلايي‌زاده بازيگر جوان تئاتر خواستار حضور هنرمندان سرشناس تئاتر در جشنواره تئاتر فجر شد. اين هنرمند جوان تئاتر ادامه داد: بايد اساتيد بزرگ تئاتر در جشنواره فجر حضور پيدا كنند چراكه جشنواره محلي است براي ارائه آثار موفق نمايشي تا مخاطبان و افرادي كه از كشورهاي مختلف مي‌آيند، اين آثار را ببينند اما از طرفي مي‌بايست راه را براي جوانان مستعد فعال در اين عرصه باز كرد تا هم با اساتيد بزرگ تئاتر آشنا بشوند و هم مسيري براي پيشرفت آنان در اين زمينه فراهم شود.
كربلايي‌زاده افزود: حضور آثار كارگردان‌هاي مطرح تئاتر در جشنواره باعث مي‌شود كساني كه از فعاليت در اين عرصه دور مانده‌اند، به اين فضا بازگردند تا اين هنر ديرينه كشورمان رونق بيشتري پيدا كند و نسل‌هاي جديد شناخت بيشتري نسبت به آن پيدا كنند.
كارگردان استند آپ كمدي «آقاي شهروند و صلح جهاني عليه تروريست رواني» اضافه كرد: جشنواره تئاتر فجر ويتريني است براي نشان دادن آثار نمايشي به هنرمندان و مخاطبان تئاتر اما متأسفانه در اين سال‌ها شاهد عدم ثبات در مديريت جشنواره بوده‌ايم.
كربلايي‌زاده افزود: هرسال جشنواره با يك سليقه و مديريت جديد مواجه مي‌شد كه اين امر باعث كاهش كيفيت آن شده بود. به گفته دبير دو دوره اخير جشنواره تئاتر فجر، اين معضل حل شده است كه اميدوارم همين روند و داشتن ثبات در تصميم گيري‌ها ادامه پيدا كند تا با تغييرات مسئولان، باز هم نگاه‌هاي سليقه‌اي جايگزين آنها نشود.
اين بازيگر درباره اجراي استند آپ كمدي در جشنواره تئاتر فجر افزود: در همه جاي دنيا استند آپ كمدي يكي از گونه‌هاي نمايشي محسوب مي‌شود كه متأسفانه در تئاتر كشور خودمان چنين مسئله‌اي رخ نداده و ثبت نشده است.
امير كربلايي‌زاده در پايان گفت: شايد جشنواره تئاتر فجر راهي باشد تا اين گونه نمايشي هم به ثبت برسد و راهي را براي پيشرفت دراين حوزه باز كند زيرا استند آپ كمدي يكي از تأثيرگذارترين شيوه‌هاي نمايشي به حساب مي‌آيد كه معضلات اجتماعي را به صورت طنز براي مخاطبان نمايش مي‌دهد.
   هرگز به داوري‌هاي جشنواره تئاتر فجر معترض نبوده‌ام

محمد مساوات گفت: هرگز به داوري‌هاي جشنواره تئاتر فجر معترض نبوده‌ام چراكه همين داوران در دوره‌اي اثرم را قبول و در دوره‌اي ديگر رد مي‌كنند. پس نمي‌توانم بگويم كه مخالف داوراني هستم كه در جشنواره تئاتر فجر انتخاب مي‌شوند.
اين هنرمند تئاتر ادامه داد: دخيل شدن سليقه داوران و دبيران جشنواره، مسئله‌اي است كه در هر دوره از برگزاري جشنواره تئاتر فجر با آن رو‌به‌رو مي‌شويم. به همين دليل هر سال شاهد تصميمات سليقه‌اي از سوي آنها هستيم.
وي با اعتقاد به اينكه جشنواره تئاتر فجر بهتر از تئاتر دانشجويي است، بيان كرد: با توجه به عملكرد و نتيجه برگزاري جشنواره تئاتر دانشجويي، مي‌توان گفت وجود اين جشنواره به مراتب بهتر از تئاتر فجر است. از طرفي لازم است بگويم هنرمنداني كه در تئاتر شناخته‌تر شده‌اند، از همان جشنواره دانشجويي كار خود را آغاز كرده‌اند و پيشرفت داشته‌اند. مساوات افزود: خوشبختانه در برگزاري دو دوره اخير شاهد حضور يك دبير ثابت بوده‌ايم چراكه وجود چنين روندي باعث مي‌شود تا دبير جشنواره در هر دوره به تجربه‌هاي خود اضافه كند و آنها را براي برگزاري بهتر جشنواره، پياده كند. كارگردان نمايش «خانواده» با اشاره به رويكرد جشنواره به شركت آثاري كه در طول سال اجرا شده‌اند، اضافه كرد: با اين رويكردي كه جشنواره طي مي‌كند، مي‌توانم بگويم جشنواره تئاتر فجر براي انتخاب آثار با محافظه‌كاري پيش مي‌رود و توليد تازه‌هاي تئاتر را كمتر دخيل مي‌كند.
محمد مساوات ادامه داد: در دوره‌هاي قبل، اولويت اجراي عموم آثار در تماشاخانه‌ها با گروه‌هايي بود كه به طور حتم در جشنواره تئاتر فجر شركت كرده بودند اما با وجود تماشاخانه‌هاي خصوصي، ديگر اين روند وجود ندارد.
    جشنواره فجر فرصتي براي نشان دادن گروه‌هاي نمايشي است

ابراهيم پشت‌كوهي از جشنواره تئاتر فجر به عنوان فرصتي براي نشان دادن راه‌هاي جديد به گروه‌هاي مختلف نمايشي، ياد كرد.
اين هنرمند تئاتر كه سال‌ها در بندر عباس تئاتر كار كرده است، ادامه داد: در واقع جشنواره تئاتر فجر ويتريني براي ارائه بهترين آثار نمايشي است كه در آن شركت مي‌كنند.
پشت‌كوهي درباره برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در اين رويداد هنري گفت: برپايي كارگاه‌هاي آموزشي در يك مدت زمان كوتاه نمي‌تواند هيچ تغييري در تئاتر ما ايجاد كند. گرچه وظيفه جشنواره تئاتر فجر ايجاد تغيير نيست و فقط مي‌بايست راه‌هاي نرفته را به گروه‌هاي نمايشي معرفي كند كه دست آخر از جمع و تركيب آنها اتفاقات خوبي در اين عرصه رخ خواهد داد.
وي درباره حضور هنرمندان ديگر شهرها در اين كارگاه‌ها نيز توضيح داد: اگر در كارگاه‌ها فرصت براي حضور هنرمنداني كه از شهرهاي دور به اين جشنواره مي‌آيند، فراهم نشود، مي‌توان گفت به آنها جفا شده است و بايد تمهيداتي صورت بگيرد تا اين دسته از هنرمندان هم در اين كارگاه‌ها شركت كنند.
پشت‌كوهي درباره دخيل شدن سليقه داوران در جشنواره تئاتر فجر مطرح كرد: تئاتر يك مسئله تخصصي است و براي قضاوت آثار نبايد از سليقه‌هاي شخصي استفاده شود چراكه هر جشنواره‌اي نگرش و سياست‌هاي خودش را دارد و هركسي كه در آن حضور مي‌يابد، بايد طبق آن پيش برود و آثار را انتخاب كند.
كارگردان نمايش‌هاي «آخرين انار دنيا» و «مثل آب براي شكلات» درباره عملكرد جشنواره تئاتر فجر در سال‌هاي برگزاري‌اش بيان كرد: به دليل نبود يك سياست ثابت در جشنواره، شاهد فراز و نشيب‌هايي در روند برگزاري جشنواره بوديم كه تأثيرات خوب و بدش را در اين سال‌ها ديده‌ايم. با اين اوصاف اگر براي تثبيت بودن دبير جشنواره حداقل پنج سال را در نظر بگيريم، آن زمان است كه جشنواره تئاتر فجر مي‌تواند چشم‌انداز خوبي داشته باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن