تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797589202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست «بررسی خلافت در جریانهای تکفیری معاصر» برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه؛
نشست «بررسی خلافت در جریانهای تکفیری معاصر» برگزار شد

گروه تروریستی داعش


شناسهٔ خبر: 3878760 - دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } نشست بررسی خلافت در جریانهای تکفیری معاصر به همت گروه جهان اسلام انجمن مطالعات سیاسی حوزه، روز گذشته برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن مطالعات سیاسی حوزه، سلسله نشستهای بررسی خلافت در جریان های تکفیری معاصر، گروه جهان اسلام انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد. در این نشست ابتدا گزارشی از کتاب الاحکام السلطانیه ماوردی ارائه شد و در ادامه حجت الاسلام دکتر علیزاده موسوی مطالبی را بیان کردند. ابتدا حجت الاسلام دکتر سیدباقری گزارشی از کتاب «الاحکام السلطانیه و الولایات الدینیه» و زمینه و زمانۀ نگارش آن ارائه کرد که توسط ابوالحسن علی بن محمدبن حبیب ماوردی بصری، (۳۶۴-۴۵۰) نوشته شده است. وی با توجه به شرایط و زمانۀ نگارش این کتاب اشاره کرد که دوران عباسیان را به پنج دوره تقسیم می کنند، عصر اول: از ۱۳۲ تا ۲۳۳، دوران نیرومندی و همراه با نفوذ ایرانیان در دربار خلافت است. عصر دوم، دوران نفوذ ترکان از سالهای۲۳۲ تا۳۳۴ را شامل می شود، دوران سوم، نفوذ آل بویه ایرانی۳۳۴-۴۴۷ است که اکثر عمر ماوردی در این زمان است و از خلیفه تنها نامی باقی می ماند و آل بویه به مقام امیر الامرایی می رسد. دکتر سیدباقری گفت: دوران چهارم، دوران نفوذ سلجوقیان سنی مذهب و ترک از سالهای۴۴۷-۵۹۰ است و دورۀ آخر، دورۀ ضعف سلاجقه و قدرت نسبی دوبارۀ خلافت عباسیان و در نهایت سقوط آنها است. وی اشاره کرد که در سالهای اولیۀ سدۀ پنجم، ماوردی به عنوان سفیر، میان دولت عباسیان و آل بویه، برگزیده شد. وی که دوران خلافت القادر (۴۲۲-۳۸۱ق) و القائم (۴۶۷-۴۲۲ق) زندگی می کرد، از کارگزاران عمده خلافت محسوب می‏شد و از منصب‏ قاضی‏ القضاتی تا اقضی‏ القضاتی را تجربه کرده است. دکتر سیدباقری سپس به چالش های فکری زمانۀ ماوردی اشاره کرد که در آن، امپراتوری بزرگ اسلامی، دچار تشتت است و گروهها و ملیت‏های مختلف مانند آل‏بویه و سلجوقیان در جستجوی قدرت و کسب آن هستند. در همین دوره است که خلافت مرکزی با ضعف‏ های تئوریک و عملی فراوان مواجه و مشروعیت آن به شدت تنزل یافته بود. وی به گرایش ماوردی اشاره کرد که مشرب‏ فقه سیاسی دارد، هر چند از دانشهای دیگر مانند کلام سیاسی و تجربه های سیاسی هم بهره می گیرد. یکی از آثار مهم در فقه سیاسی کتاب الاحکام السلطانیه است، یکی از اولین آثاری است که به نظام سیاسی خلافت پرداخته و نظریه او را در مورد خلافت در بردارد، هر چند، پیش از ماوردی ابویوسف، شاگرد ابوحنیفه، نیز در حوزه خلافت در کتاب الخراج خود سخن گفته بود. ابن فراء (م ۴۵۸ ق) نیز احکام السلطانیه نوشته است، که در موارد بسیاری شباهت به کتاب ماوردی دارد به طوری که گاه جملات او عینا جملات ماوردی است. این محقق گقت: زمانی که خلیفه القادر بالله از چهارتن از فقهای مذاهب چهارگانۀ سنی خواست تا هریک رساله ای فقهی با توجه به مذهب خود بنویسند، ماوردی الاقناع را در فقه مذهب شافعی نوشت.  خلیفه اثر او را بهترین آن چهارتا دید و او را اقضی القضات کل مملکت اسلامی نمود. او نیز این مقام را تا زمان مرگ حفظ کرد. وی سپس اشاره کرد که ضرورت های حکومتی به فقهای اهل سنت این دیدگاه را قبولانده است که واقعیت های جامعه را در نظر داشته باشند و بدون نظر به حاق متون، به ظاهر رویدادهای جامعه نظر داشته باشند. برای نمونه، ماوردی در زمانه ای آشفته می زیست، عصری که خلافت عباسی، دچار پراکندگی بود و ماوردی می کوشد تا با توجه به مبانی اندیشۀ اهل سنت، نظریۀ خلافت را بازسازی کند، آن را کارآمد سازد و از آن جا که در دستگاه خلافت عباسی وارد شده بود و در حدی بالاتر از قاضی القضات، با آنان، همکاری داشت، طبعا نظریه ورزی های وی رنگی از واقعیت نیز به همراه داشت. وی افزود: در دایره المعارف بزرگ اسلامی آمده است که ایجاد مناصبی‌ چون‌ امیر استکفا و امیر استیلا به‌ این‌ دوران‌ باز می‌گردد، منصب‌ امارت‌ و عنوان‌ امیر در این‌ دوران،‌ نخستین‌ بار در بعضی‌ مناطق‌ شکل‌ موروثی‌ به‌ خود گرفت‌ که در تاریخ‌ تحول اسلام و ایران، اهمیت‌ بسیار دارد. در این‌ دوران‌، خلافت‌ و وزارت‌ در برابر امارت‌ رو به‌ ضعف‌ نهاد. تلاش‌ متفکرانی‌ چون‌ ماوردی و دیگران‌ در توضیح‌ امارت هایی‌ با عنوان‌ استیلا و استکفا و چگونگی‌ رابطه آنها با نهاد خلافت‌ از همین‌ نکته‌ حکایت‌ دارد. در واقع‌ این‌ تلاش‌ در جهت‌ توجیه‌ نظری‌ و حقوقی‌ وضع‌ موجود صورت‌ می‌گرفت‌. سیدباقری تصریح کرد: ماوردی همچنین وزارت را نیز به وزارت تفویضی و وزارات تنفیذی تقسیم می کند، وزیر به هنگامی که دارای اختیاراتی به طور مستقل از خلیفه است، وزارت تفویضی دارد، وزیر خود تدبیر امور می کند به رای و اجتهاد خویش.(احکام السلطانیه، ص۲۵) اما در این وزارت، در سه مورد کار واگذار نمی شود؛ اول، حق تعیین ولیعهد؛ دوم، خلیفه می‌تواند از خلافت کناره گیری کند، اما وزیر آن حق را ندارد؛ و سوم آن که خلیفه می‌تواند هرکس را که وزیر به کار گمارده است، برکنار کند؛ اما وزیر این اختیار را ندارد.(احکام السلطانیه،ص۲۹) نوع دوم وزارت، تنفیذی است که حکمش ضعیفتر و شرایطش کمتر است، زیرا که اعلام رای و نظر از جانب او، محدود به رای امام و خلیفه است؛ او از خود اختیاری ندارد و فقط دستورهای خلیفه را اجرا می‌کند. دکتر سیدباقری سپس اشاره کرد که تلاش ماوردی آن بود تا نظریۀ خلافت را در قالبی کارآمد، بازسازی و پی‏ریزی کند. لذا وی از منابع متفاوتی مانند قرآن، احادیث نبوی، نهج‏ البلاغه، جملات و عبارت‏ های فراوانی از آثار یونانی، ایرانی و عربی قبل از اسلام استفاده می کند، همچنان که تجربه‏ های زمامداری مانند مأمون و هارون‏ الرشید آورده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن