تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796978016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحاني نمي‌تواند در انتخابات شركت نكند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


فاطمه راكعي:
روحاني نمي‌تواند در انتخابات شركت نكند
«اگر زنان اصلاح‌طلب قصد داشته باشند در انتخابات آينده كانديداي زن براي رياست‌جمهوري معرفي كنند، اصولگرايان عنوان مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان به دليل فقدان گزينه مناسب براي رقابت با آقاي روحاني از گزينه زن استفاده كرده‌اند.
روز نو :  «اگر زنان اصلاح‌طلب قصد داشته باشند در انتخابات آينده كانديداي زن براي رياست‌جمهوري معرفي كنند، اصولگرايان عنوان مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان به دليل فقدان گزينه مناسب براي رقابت با آقاي روحاني از گزينه زن استفاده كرده‌اند.

به گزارش روز نو؛ از سوي ديگر اصولگرايان مدت‌هاست به دنبال يك آلترناتيو براي آقاي روحاني در جريان اصلاحات مي‌گردند تا پايگاه راي آقاي روحاني را دچار ترديد و تزلزل كنند. به همين دليل زنان اصلاح‌طلب با در نظرگرفتن شرايط كشور و جريان اصلاحات به هيچ عنوان به دنبال معرفي كانديداي زن نخواهند بود. در بحبوحه كنوني بهترين گزينه براي رياست‌جمهوري آقاي روحاني است و زنان اصلاح‌طلب نيز تلاش خواهند كرد در كنار ساير اقشار مردم از آقاي روحاني در انتخابات آينده حمايت کنند». جملات بالا سخنان دكتر فاطمه راكعي نماينده مجلس ششم و دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش درباره انتخابات رياست‌جمهوري آينده است. دكتر راكعي در ادامه به تحليل و بررسي شرايط انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ مي‌پردازد كه ماحصل اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.
 
جريان اصلاحات پس از عبور از اختلاف‌سليقه‌هاي دروني به اين نتيجه رسيده كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ بايد از حسن روحاني حمايت كند. به نظر شما حسن روحاني براي جريان اصلاحات به چه ميزان مطلوبيت دارد؟
 
در شرايط كنوني خرد جمعي، عقلانيت و دور انديشي بر فضاي كلي جريان اصلاحات حاكم شده كه اين مساله مي‌تواند برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات سرنوشت‌ساز آينده باشد. اين در حالي است كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ و انتخابات مجلس شوراي اسلامي اصلاح‌طلبان عملكرد قابل قبولي داشتند و موفق شدند گفتمان راديكال اصولگرايان را به حاشيه بكشانند و گفتمان اعتدال را به عنوان گفتمان اصلي كشور معرفي كنند. به نظر من در شرايط كنوني جريان اصلاحات بايد همين مسير در پيش‌گرفته را با قدرت ادامه بدهد و تلاش كند از همه ظرفيت‌هاي خود در جهت حضور تاثيرگذار در انتخابات رياست‌جمهوري۹۶ استفاده كند. با اين وجود در برخي مقاطع در بين اصلاح‌طلبان براي حمايت از آقاي روحاني نوعي اختلاف سليقه به وجود آمده بود؛ به شكلي كه برخي از اصلاح‌طلبان عنوان مي‌كردند بايد شكل و شيوه حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني در سال۹۶ با سال۹۲ متفاوت باشد. اين افراد دغدغه‌هاي خاص خود را مطرح مي‌كردند و عنوان مي‌كردند سهم جريان اصلاحات بايد در فضاي سياسي ايران افزايش پيدا كند. با اين وجود پس از هم انديشي كه بين اصلاح‌طلبان صورت گرفت، تصميم گرفته شد كه گزينه اول اصلاح‌طلبان در انتخابات آقاي روحاني باشند. اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان تلاش خواهند كرد به شكل‌هاي مختلف مانند مشورت، مذاكره و انتقادهاي دلسوزانه آقاي روحاني را در ادامه مسير خود همراهي كنند.
 
به نظر شما پايگاه راي آقاي روحاني در سال۹۲ در سال ۹۶ نيز تكرار خواهد شد؟ پايگاه راي آقاي روحاني در سال۹۶ نسبت به سال ۹۲ ريزش خواهد داشت يا رويش؟
 
آقاي روحاني از ابتداي پيروزي در انتخابات تاكنون با چالش‌ها و مشكلات فراواني در اداره كشور مواجه بوده است. اين در حالي است كه مردم جامعه نيز شرايط آقاي روحاني را درك مي‌كنند و متوجه هستند كه دولت تدبير و اميد با كار شكني‌ها و سنگ اندازي‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند. امروز به دليل وجود شبكه‌هاي اجتماعي و تبادل اطلاعات بين اقشار مختلف مردم آگاهي عمومي جامعه نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده است و اغلب مردم داراي تحليل سياسي و اجتماعي هستند و به خوبي قدرت فهم مشكلات پيش روي دولت را پيدا كرده‌اند. وضعيت به شكلي است كه حتي در شهرهاي كوچك و روستا‌ها نيز مردم به صورت ثانيه‌اي اخبار را دريافت مي‌كنند و درباره آن قضاوت مي‌كنند. در شرايط كنوني برخي عنوان مي‌كنند آقاي روحاني به بخشي از وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل نكرده است. اين در حالي است كه عمل به برخي از وعده‌هاي انتخاباتي در حيطه اختيارات آقاي روحاني نبوده و ايشان با توجه به تلاشي كه در اين زمينه انجام داده‌اند موفق نشده‌اند به دستاورد قابل ملاحظه‌اي دست پيدا كنند. نكته ديگر اينكه در كنار دولت آقاي روحاني يك «جريان خاص» نيز به وجود آمده كه تلاش مي‌كند با اقدامات غيرقانوني و مغرضانه دستاوردهاي دولت تدبير و اميد را به عكس آن تبديل كند و مانع از تحقق وعده‌هاي آقاي روحاني شود. اين جريان در دولت اصلاحات نيز به شكل‌هاي مختلف تلاش مي‌كرد در مسير دولت اصلاحات اخلال ايجاد كند و اجازه ندهد دولت به اهداف خود دست پيدا كند. با اين وجود اين جريان موفق شد در سال۸۴ از چنددستگي اصلاح‌طلبان استفاده كند و كانديداي خود را به رياست‌جمهوري برساند. اين در حالي است كه در هشت سال دولت احمدي‌نژاد كشور با آسيب‌هاي جدي مواجه شد و اين جريان از سوءمديريت احمدي‌نژاد سواستفاده كرده و به تاراج‌بردن بيت المال و برهم زدن آرامش سياسي كشور پرداخت. با اين وجود مردم در سال۹۲ به اين جريان «نه» گفتند و خواستار روي كار آمدن دولتي معتدل شدند تا بتواند كشور را به صورت عقلايي مديريت كند. هنگامي كه آقاي روحاني به رياست‌جمهوري رسيدند اين جريان خاص نتوانست رويكرد جديد و منطقي دولت تدبير و اميد را بپذيرد و به شكل‌هاي مختلف تلاش كرد چهره دولت را در بين افكار عمومي ناموجه نشان دهد. به همين دليل هم در شرايط كنوني و در حالي كه چند ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ باقي مانده، با تمام قوا به دولت حمله مي‌كنند و از همه ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌كنند تا آقاي روحاني را به نخستين رئيس‌جمهور چهارساله ايران تبديل كنند. به نظر مي‌رسد اين جريان خاص تمام برنامه‌هاي خود را متمركز كرده كه آقاي روحاني را خانه‌نشين كند. با اين وجود اعتدالگرايان، نخبگان و تحصيل كردگان جامعه به خوبي به اين نكته آگاهي دارند كه حضور مجدد افراطيون در قدرت، فضاي سياسي كشور را متشنج خواهد كرد و دوباره اتفاقات هشت سال دولت احمدي‌نژاد تكرار خواهد شد. به همين دليل نخبگان جامعه و اعتدالگرايان اجازه نخواهند داد افراطيون سياسي دوباره قدرت را به دست بگيرند. بدون شك در دولت آينده، آقاي روحاني دستشان بازتر از گذشته خواهد بود و وعده‌هاي عملي نشده خود را عملياتي خواهند كرد.
 
به نظر مي‌رسد در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري اصولگرايان تلاش مي‌كنند چالش‌ها و شكاف‌هاي جامعه را عميق‌تر كنند و آن را به عدم تدبير دولت آقاي روحاني منتسب كنند تا پايگاه راي ايشان در بين مردم جامعه كاهش پيدا كند. به نظر شما در چنين شرايطي آقاي روحاني بايد چه اقداماتي انجام دهد؟
 
آقاي روحاني در گفت‌وگوي تلويزيوني اخير خود اغلب مسائل مهم كشور را با آمار و ارقام دقيق و در يك فضاي مودبانه و محترمانه با مردم در ميان گذاشتند تا مردم خود در اين زمينه قضاوت كنند. بدون شك گفت‌وگوی دوطرفه بين آقاي روحاني و مردم مي‌تواند به پايگاه راي ايشان در سال۹۶ كمك كند. همين كه مردم احساس كنند آقاي روحاني بدون هيچ گونه «سياسي كاري» واقعيت‌هاي جامعه را براي آنها بازگو مي‌كند، در افزايش پايگاه راي آقاي روحاني تاثيرگذار خواهد بود. مردم به صورت طبيعي از كساني در انتخابات حمايت مي‌كنند كه به اصول و مباني اخلاقي پايبندي بيشتري داشته باشند. به همين دليل آقاي روحاني و هواداران ايشان بايد در چارچوب اخلاق اسلامي و بدون كوچك‌ترين ترديدي در اين زمينه در مسير خود حركت كنند. اين در حالي است كه مخالفان دولت آقاي روحاني براي رسيدن به اهداف خود از هيچ گونه بي‌اخلاقي و رفتار‌هاي غيرقانوني خودداري نمي‌كنند. هنگامي كه مردم اين مسائل را مشاهده مي‌كنند و رفتارهاي دو طرف را با هم مقايسه مي‌كنند، به شكل طبيعي گرايش بيشتري به سمت آقاي روحاني پيدا مي‌كنند. آقاي روحاني در ماه‌هاي اخير و به‌ويژه در گفت‌وگوي تلويزيوني خود به هيچ گروه و دسته‌اي بي‌احترامي نكردند و بيش از آنكه به صورت سلبي صحبت كنند به صورت ايجابي و اثباتي با مردم سخن گفتند. با اين وجود به نظر من اينگونه رفتار براي دولت آقاي روحاني در شرايطي كه مخالفان روز به روز هجمه‌هاي خود را عليه دولت افزايش مي‌دهند كافي نيست و آقاي روحاني بايد رويكرد خود را در اين زمينه تغيير دهند. بدون شك آقاي روحاني در ماه‌هاي باقيمانده تا انتخاب بايد تحركات خود را نسبت به مخالفان دولت افزايش دهد و آمادگي هر گونه مقابله به مثل را در فضاي انتخاباتي داشته باشد. از سوي ديگر رسانه‌هاي اصلاح‌طلب و حامي دولت نيز بايد به صورت جدي‌تري در فضاي سياسي و فكري جامعه نقش آفريني كنند و چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش روي دولت آقاي روحاني و كارشكني‌هاي صورت گرفته را به خوبي براي مردم تشريح و تببين كنند. اين در حالي است كه رسانه‌هاي منتقد دولت به شكل‌هاي مختلف و با ايجاد شايعات گوناگون و اخبار خلاف واقع تلاش مي‌كنند فضايي را به وجود بياوردند كه مردم در حمايت از آقاي روحاني دچار شك و ترديد شوند. بدون شك هدف اصلي افراطيون و دلواپسان ترديد در پايگاه راي آقاي روحاني است. نكته ديگر اينكه جريان اصلاحات و حاميان دولت آقاي روحاني بايد در شرايطي كه افراطيون از رسانه‌هاي مهمي براي تخريب آقاي روحاني استفاده مي‌كنند، از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي براي تنوير افكار عمومي استفاده كنند. بدون شك فضاي مجازي در انتخابات رياست‌جمهوري آينده نقش مهمي ايفا خواهد كرد. در شرايط كنوني مردم اقبال كمتري به برنامه‌هاي صداوسيما نشان مي‌دهند. دليل اصلي اين مساله نيز يك سويه نگري و جهت‌دار بودن برخي از برنامه‌هاي رسانه ملي در جهت تخريب دولت آقاي روحاني بوده است. اين در حالي است كه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي گردش آزاد اطلاعات وجود دارد و تئوريسين‌ها و متفكران جريان اصلاحات به خوبي مي‌توانند تحليل‌ها و مسائل مهم را براي افكار عمومي تشريح و تببين كنند. در شرايط كنوني اغلب تحصيلكردگان و نخبگان جامعه اطلاعات خود را از فضاي مجازي كسب مي‌كنند. به همين دليل حاميان دولت بايد از طریق فضاي مجازي با توده‌هاي مردم ارتباط برقرار كنند و ديدگاه‌هاي سازنده خود را در اختيار مردم قرار بدهند. مساله مهم ديگري كه آقاي روحاني در چندماه باقيمانده تا انتخابات رياست‌جمهوري بايد انجام دهند رصدكردن اقدامات غيرقانوني افراطيون است. آقاي روحاني بايد اين افراد را مجبور كند در مقابل تهمت‌ها، افتراها و توهين‌هايي كه مي‌كنند مدرك و سند به مردم ارائه كنند. بدون شك رهاكردن اين افراد سبب تعجيل در اقدامات مخربانه آنها خواهد شد.
 
به تازگي سخنگوي شوراي نگهبان عنوان كرده‌اند كه هيچ تضميني وجود ندارد كه رئيس‌جمهوري كه چهار سال مديريت كشور را بر عهده داشته است، در دور بعد نيز مورد تاييد صلاحيت اين شورا قرار بگيرد. از سوي ديگر شائبه‌هايي مبني بر احتمال حضور يا عدم حضور آقاي روحاني در انتخابات مطرح شده است. ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟
 
هجمه‌ها و مخالفت‌ها نسبت به دولت آقاي روحاني به اندازه‌اي است كه اگر اين سخنان نيز مطرح نشود مردم و نخبگان جامعه مي‌توانند شرايطي را در انتخابات پيش بيني كنند كه هر اتفاقي ممكن است در آن رخ بدهد. در دولت دوم اصلاحات نيز رئيس دولت اصلاحات تمايلي براي حضور در انتخابات نداشتند و ايشان موانع موجود را به اندازه‌اي بزرگ مي‌دانستند كه ترجيح مي‌دادند در صحنه حضور پيدا نكنند. با اين وجود مردم و نخبگان جامعه با صحبت‌هايي كه با ايشان انجام دادند در نهايت ايشان را راضي كردند كه در انتخابات حضور پيدا كنند. در سال۸۰ مردم و نخبگان به رئيس دولت اصلاحات مي‌گفتند كه شرايط كشور به شكلي است كه شما نمي‌توانيد در انتخابات شركت نكنيد. در شرايط كنوني نيز وضعيت براي آقاي روحاني به همان شكل است و آقاي روحاني به دليل وضعيت كشور نمي‌تواند در انتخابات شركت نكند. در شرايط كنوني كشور و جريان اصلاحات در يك وضعيت پيچيده تاريخي قرار گرفته كه نياز است از همه ظرفيت‌هاي موجود براي رسيدن به هدف استفاده شود. بدون شك ملت ايران وظيفه خطيري برعهده آقاي روحاني گذاشته است و اگر ايشان ميدان را خالي كنند بايد در مقابل تاريخ پاسخگو باشند. اگر در شرايط كنوني آقاي روحاني به هر دليلي در انتخابات شركت نكند، افراطيون فارغ البال و به صورت جدي به ميدان مي‌آيند و شرايطي را به وجود مي‌آورند كه به هيچ عنوان به سود كشور نيست. در نتيجه حضور آقاي روحاني در انتخابات در شرايط كنوني الزامي است و جاي هيچ گونه شك و ترديدي وجود ندارد.
 
آيا نخبگان زن كشور به دنبال معرفي كانديداي زن در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ خواهند بود؟ در اين زمينه چه اهداف و برنامه‌هايي در بين زنان اصلاح‌طلب در نظر گرفته شده است؟
 
شرايط انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ از بسيار جهات با انتخابات گذشته متفاوت است. به همين دليل تمامي اقدامات بايد با دورانديشي و به صورت حساب شده صورت بگيرد. بدون شك اگر زنان اصلاح‌طلب قصد داشته باشند در انتخابات آينده كانديداي زن براي رياست‌جمهوري معرفي كنند، اصولگرايان عنوان مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان به دليل فقدان گزينه مناسب براي رقابت با آقاي روحاني از گزينه زن استفاده كرده‌اند. از سوي ديگر اصولگرايان مدت‌هاست به دنبال يك آلترناتيو براي آقاي روحاني در جريان اصلاحات مي‌گردند تا پايگاه راي آقاي روحاني را دچار ترديد و تزلزل كنند. به همين دليل زنان اصلاح‌طلب با در نظرگرفتن شرايط كشور و جريان اصلاحات به هيچ عنوان به دنبال معرفي كانديداي زن نخواهند بود. در بحبوحه كنوني بهترين گزينه براي رياست‌جمهوري آقاي روحاني است و زنان اصلاح‌طلب نيز تلاش خواهند كرد در كنار ساير اقشار مردم از آقاي روحاني در انتخابات آينده حمايت کنند. در نتيجه معرفي كانديداي زن در مقابل آقاي روحاني منتفي است.



منبع: آرمان


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن