محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793293146
علاقهام به تاریخ اتفاقی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سعید نیکپور، بازیگر محجوب، گزیدهکار و دور از حاشیه سینما و تلویزیون ایران است؛ بازیگری که کار حرفهایاش را از سالهای ابتدای جوانی و بازی در تئاتر آغاز و بعدها با همکاری رفیق شفیق و چیرهدستش زندهیاد علی حاتمی به تلویزیون راه پیدا کرد و این ورود، چنان ادامهدار و ماندگار شد که حتی امروز بسیاری از مخاطبان، او را با عمده نقشهایش در مجموعههای تلویزیونی گوناگون به یاد میآورند. نیکپور بهیادماندنیترین بازیگر نقش امیرکبیر در تلویزیون است و علاوه بر آن در مجموعههای تاریخی دیگری چون امام علی(ع)، عمارت فرنگی، در چشم باد و معمای شاه به نقشآفرینی پرداخته است. امیرکبیر تلویزیون، امسال 71ساله میشود و جالب اینکه گفتوگو با او، درست در سالروز قتل امیرکبیر صورت گرفت. او متولد 22 دی ماه سال 1324 است و به مناسبت تولدش از خاطرههایش، ورود به عالم بازیگری و تجربیات کسب شده در این راه میگوید.
احساس سرحالی در میانسالی خیلیها وقتی مرا میبینند، میگویند 30 سال بیشتر نداری! (میخندد) اما واقعیت این است که من متولد 22 دی ماه سال 1324 هستم و امسال 71 ساله میشوم. از این اتفاق خوشحالم و از 71 سالگیام احساس سرحالی و راحتی میکنم. احساس میکنم در این سن، فکرم درستتر از پیش کار میکند و این قدرت را پیدا کردهام که برخی اشتباهات گذشته را تکرار نکنم، لذا روحیه خوبی دارم و به آن خلأ که برخی با بالا رفتن سنشان و در میانسالی پیدا میکنند، معتقد نیستم. خانوادهای هنردوست اما مذهبی در خانوادهای مذهبی به دنیا آمدم. پدربزرگم مدرس مدرسه مروی تهران بود و فقه درس میداد. من و برادرم تنها نوههای او بودیم. با این حال اجازه داشتیم مسیر زندگیمان را خودمان انتخاب کنیم. بعد از اینکه به تئاتر علاقهمند شدم و تصمیم گرفتم مسیر حرفهای زندگیام را در این راه ادامه دهم، با پدرم صحبت کردم. او نهتنها ممانعتی نداشت، بلکه تشویقم کرد. پدرم به موسیقی علاقه داشت و ویلون میزد. میگفت موسیقی علم است. من هم علاقهمند به موسیقی بودم، اما شنیدنش را بیشتر دوست داشتم، درحالی که به نظرم تئاتر، هنری عملیتر بود و از همان زمان دبیرستان، کتابهای مرتبط با این رشته را میخواندم. ورود به دانشگاه؛ دوستی با مرحوم حاتمی از مقاطع خوب زندگیام، تشکیل دانشکده هنرهای دراماتیک در ایران است. پیش از آن فقط یک هنرستان هنرپیشگی داشتیم که به علاقهمندان، دیپلم این رشته را میداد. من آن موقع در مقطع ششم دبیرستان درس میخواندم، اما به دلیل علاقهای که به هنر داشتم، به صورت شبانه در کلاسهای هنرستان شرکت میکردم و درسش را میخواندم. در آن دوران من، علی حاتمی و هوشنگ مرادی کرمانی همکلاس بودیم. سپس در دی ماه سال 43، این دانشکده در خیابان ژاله سابق تاسیس شد. من و علی کنکور دادیم و پذیرفته شدیم، اما هوشنگ راهش را عوض کرد و رشته ادبیات انگلیسی را انتخاب کرد. ما اولین دانشجویان آن دانشگاه بودیم و جز ما افراد شناخته شده زیادی چون محمدعلی کشاورز، رکنالدین خسروی، ابراهیم مکی، ابراهیم فروزش و عدهای دیگر هم قبول شده بودند. از چهلگیس تا سلطان صاحبقران کار حرفهایام را از دوران قبل از انقلاب آغاز کردم. در آن دوران گرچه هنوز دانشجو بودم، در تئاترهای تلویزیونی بازی میکردم و در بالغ بر 30 تلهتئاتر بازی کردم که بعضیهایشان در سالهای بعد از انقلاب هم از تلویزیون پخش شدند. همان موقع، علی حاتمی نمایشنامهای نوشت با نام چهلگیس. این نمایشنامه را استاد تاریخ و هنر دانشکدهمان خانم زهرا خواجهنوری کارگردانی کرد. من نقش اول را بازی میکردم و شاهزادهای بودم که سوار بر اسب به دنبال چهلگیس میگردد. بعد سربازیام را تمام کردم تا سال 51 شد. علی میخواست سلطان صاحبقران را بسازد و در کنار ستارههای بزرگ آن کار، من هم برای بازی در نقش میرزا رضای کرمانی انتخاب شدم. جالب اینکه من جزو معدود کسانی بودم که قرار شد در طول کار با صدای خودم صحبت کنم و در 27 سالگی برای اولین بار اتاق دوبلاژ را دیدم و با دوبلورهای بزرگ آن دوران آشنا شدم. ماجرایش هم اینطور اتفاق افتاده بود که گویا صدای مرا برای مرحوم عزتالله مقبلی گذاشته بودند تا نظر بدهد. او گفته بود (من) صدایم ناآشناست و چون هیچکس نشنیده، برای مردم تازگی دارد، پس بهتر است خودم حرف بزنم. در آن سن برایم اتفاق بزرگی بود. رونق دوباره تلویزیون با امیرکبیر بعد از انقلاب، تلویزیون با مدتی وقفه مواجه شد و بعد دوباره جان گرفت. من هم از آنجا که از سالها قبل تجربه کار داشتم، طرح مجموعهای را دادم با نام قرن سرنوشت که از زمان جنگهای ایران و روس تا انقلاب اسلامی را در برمیگرفت و زندگی افراد مهم و شخصیتهای تاثیرگذار هر دوره را بررسی میکرد. طرح را نوشتم و مورد استقبال شبکه یک واقع شد. خودم هم نمونهای از داستان را برداشتم و در قالب مجموعهای چهار قسمتی با نام شاه شکار به روی آنتن بردم. داستان به شخصیت میرزا رضای کرمانی اشاره داشت و از اولین مجموعههایی بود که بعد از انقلاب از تلویزیون پخش میشد. بعد از پخش، محمدعلی نجفی به من گفت، چه خوب که این کار را ساختی و مردم را دوباره به تلویزیون برگرداندی. بعد هم که طرح مجموعه امیرکبیر را دادم و با همکاری پرویز زاهدی، کار را نوشتیم و از سال 63 شروع به ساخت آن کردیم. پرورش یافته با تاریخ و هنر علاقهام به تاریخ اتفاقی نیست. من از همان دوران کودکی به مسائل تاریخی علاقه داشتم و در همان مسیر پیش رفتم و ساخته شدم. فکر میکنم به طور اساسی از همان دوران کودکی است که آدم تصمیم میگیرد چه کند و چه مسیری را برای زندگیاش برگزیند. در سالهای دبیرستان معلم خوبی داشتم با نام محمد سلطانی که گوینده اخبار رادیو ایران بود. این فرد بود که شکسپیر را به من معرفی کرد. اتللو، هملت، شاه لیر و مکبث را داد تا بخوانم. البته خودش هم گاهی میگفت، خواندن برخی از این متنها برایم زود است، اما فهمیده بود که چقدر علاقه دارم و میگفت شروع کن و بخوان. من از همان زمان، نمایش و تاریخ را با هم عجین میدانستم و به تاریخ علاقهمند بودم. معتقد بودم وظیفه یک اثر هنری این است که زندگی آدمهای بزرگ را نمایش دهد و وقتی خودم هم وارد این عرصه شدم، تاریخ ایران را برای فعالیت برگزیدم و همیشه دلم میخواست از گذشتهها بگویم. گزیدهکار نیستم گزیدهکاریام به دوریام از ایران ارتباطی ندارد. اتفاقا وقتی آدم از اینجا دور است، انگار اشتیاق و تمایلش برای کار کردن بیشتر میشود. با این حال هربار که برمیگردم، در روزهای اول هرکس برای کار تماس میگیرد، میگویم که هنوز زمان لازم دارم تا اصطلاحا آببندی بشوم و به شرایط جدید عادت بکنم! لذا این گزیدهکاری خواسته خودم است. البته با همه این دقت، وقتهایی هم هست که اشتباه میکنم؛ یا مجبور میشوم و رودربایستی دارم. حتی وقتهایی هم شده که با خوشحالی نقش را انتخاب میکنم و میروم، اما ناگهان همه چیز عوض میشود و سر صحنه، متن متفاوتی به دستم میدهند و میگویند حفظ کن! مگر میشود شخصیتی را ناگهان عوض کرد؟ این اتفاقات عجیب است و موجب تعجبم میشود. امیرکبیر، گره خورده با خاطرات بد (آه میکشد) از امیرکبیر خاطره زیاد است. هم خاطرات خوب و هم خاطرات بد. همانطور که میدانید در آن سالها انقلاب تازه به وقوع پیوسته بود و همه منتظر اتفاقات خوبی بودند، اما ناگهان با جنگ مواجه شدیم. این لحظهای تلخ و عجیب در تاریخ خاطرات ملت است که موجب شد همه به بهتی تازه فرو روند. ما در تمام طول ضبط کار، استرس و نگرانی جنگ را داشتیم. یکی از خاطراتی که هرگز از خاطرم نمیرود، مربوط به دورانی است که در کاخ گلستان مشغول کار بودیم. در آن دوران، متاسفانه خرابکاریها در مرزها زیاد بود. ما در زیرزمین و حوضخانه کاخ مشغول گریم بودیم که ناگهان صدای انفجاری سخت تمام ساختمان را به لرزه درآورد. بیرون دویدیم و دیدیم، گویا در مینیبوسی در خیابان ناصرخسرو، مجاور ساختمان شمسالعماره بمبگذاری شده بود. دود همهجا را پر کرده و اجساد مردم تا داخل محوطه کاخ پرتاب شده بود. تصویر وحشتناکی بود و آن روز، یکی از غمانگیزترین روزهای زندگیام شد. تفاوتهای نسل جوان امروز تماس و ارتباط چندانی با جوانهای امروز ندارم و جز در مواردی که سر کار حرفهای هستیم، خیلی از نزدیک با جوانان برخورد ندارم. لذا ذائقهشان را هم نمیشناسم، اما به نظرم، امروزه تعداد جوانهایی که در عرصههای هنری به کار مشغولند، بسیار زیاد است. دخترها و پسرهای زیادی وارد این کار شدهاند و چقدر هم هنرمند و خوب هستند، اما انگار هدفها با هم فرق میکند. زمانی که ما وارد عرصه کار هنری و بازیگری شدیم، این کار بخش اعظم زندگیمان را تشکیل میداد و تمام هدفمان همین بود. من از اول میدانستم که میخواهم هنرپیشه بشوم. زهرا غفاری
پنج شنبه 23 دی 1395 ساعت 00:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
سال 1908 در سیبری چه اتفاقی رخ داد؟ / معمای بزرگترین انفجار تاریخ
سال 1908 در سیبری چه اتفاقی رخ داد معمای بزرگترین انفجار تاریخ برخی از دانشمندان با فرضیاتی نسبتا عجیب به آن منطقه رفتند تا ببیند در 30 ژوئن سال 1908 چه اتفاقی رخ داد گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - بیش از 100 سال از قدرتمندترین انفجار مستند تاریخ میگذرد اما دانشمندان هكتاب دعوت توحیدی روایتی از نامه تاریخی حضرت امام (ره) به گورباچف روانه بازار كتاب شد
كتاب دعوت توحیدی روایتی از نامه تاریخی حضرت امام ره به گورباچف روانه بازار كتاب شد كتاب دعوت توحیدی كه روایتی از ابعاد مختلف نامه مهم و تاریخی حضرت امام ره به گورباچف٬ آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی٬ است توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و رنسخه «بدون تاریخ، بدون امضا» به فجر رفت
نسخه بدون تاریخ بدون امضا به فجر رفت بدون تاریخ بدون امضا با فیلمنامهای از علی زرنگار و وحید جلیلوند به عنوان دومین فیلم برادران جلیلوند قرار است برای اولین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود پیمان یزدانیان ساخت موسیقی فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا بهساخت موسیقی «بدون تاریخ، بدون امضا»/ نسخه فیلم به فجر رفت
ساخت موسیقی بدون تاریخ بدون امضا نسخه فیلم به فجر رفت شناسهٔ خبر 3865633 - یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۰ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; پیمان یزدانیان ساخت موسیقی فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیهکنندگی علی جلیلوندپیمان یزدانیان موسیقی فیلم بدون تاریخ، بدون امضا را میسازد
پیمان یزدانیان موسیقی فیلم بدون تاریخ بدون امضا را میسازد فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا به کارگردانی وحید جلیلوند به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد به گزارش ایلنا پیمان یزدانیان ساخت موسیقی فیلم سینمایی» بدون تاریخ بدون امضا «به کارگردانی وحید جلنمایش مجموعه اشیای فرهنگی-تاریخی استردادی از ایتالیا در موزه ملی ایران
نمایش مجموعه اشیای فرهنگی-تاریخی استردادی از ایتالیا در موزه ملی ایران مشکل خروج غیرقانونی اشیا تاریخی- فرهنگی از کشورهای مختلف از جمله دغدغههای مهم یونسکو و کشورهای عضو آن بوده و هست یونسکو بمنظور فراهم آمدن شرایط بازگشت چنین اشیایی به کشورهای مبدا و پیشگیری از فروش چنین اشیایمطبوعات، سند پیشنویس تاریخ جوامع
امروزه با گسترش و وسعت روزافزون فضاهای مجازی و عرصه خبرگزاریهای آنلاین عموما شاهدیم که کارکرد خبررسانی مطبوعات زیر سوال رفته و رسانههای سنتی و کاغذی تا حدی مخاطبان خود را از دست داده و در این رقابت رسانهای عقب ماندهاند در چنین شرایطی بهترین پیشنهادی که میتوان برای رسشهرداریها با لودر آثار تاریخی را از بین میبرند
شهرداریها با لودر آثار تاریخی را از بین میبرند رییس سازمان میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری گفت شهرداریها با لودرها حرکت میکنند و آثار را از بین میبرند زیرا معتقدند این بناها فرصتهای توسعه را از شهر گرفتهاند خیلی از مدیران ارشد در استانها به دنبال تخریب بناها هستند ت«عکسهای جامانده» یادآور گوشهای از تاریخ دفاع مقدس است
علی ملاقلیپور عکسهای جامانده یادآور گوشهای از تاریخ دفاع مقدس است شناسهٔ خبر 3865794 - یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۵ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; کارگردان مستند عکس های جامانده درباره دلیل پرداختن به امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس در این مستنحفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی در جوین ناکام ماندند
حفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی در جوین ناکام ماندند سبزوار- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جوین گفت پنج نفر از حفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی در منطقه پیرانکوه این شهرستان با مشاهده ماموران میراث فرهنگی و نیروی انتظامی بلافاصله از محل متواری شدند-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها