تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796772999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری بر مرگبارترین تیراندازی های فرودگاهی در 15 سال اخیر‎


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مروری بر مرگبارترین تیراندازی های فرودگاهی در 15 سال اخیر‎
اگر از حملات سایبری فرودگاهی به‌وقوع پیوسته در سال 2016 را فاکتور بگیریم، می‌توان به حمله تروریستی فرودگاه آتاتورک ترکیه در ماه ژوئن سال میلادی گذشته اشاره کرد که در آن تنها در 90 ثانیه، 40 تن کشته و 220 مسافر دیگر زخمی شدند.
آفتاب‌‌نیوز : مکان‌های باز عمومی را می‌توان اهداف اصلی حملات تروریستی و گانگستری نامید. این روزها با وجود پدیده‌های تروریستی چون داعش، بوکوحرام، جیش العدل، القاعده و ... در هر بخش خبری، یا حداقل هفته‌ای یک یا دو بار اخباری از حملات و هشدارهای تروریستی، به‌ویژه در فرودگاه‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اگر از حملات سایبری فرودگاهی به‌وقوع پیوسته در سال 2016 را فاکتور بگیریم، می‌توان به حمله تروریستی فرودگاه آتاتورک ترکیه در ماه ژوئن سال میلادی گذشته اشاره کرد که در آن تنها در 90 ثانیه، 40 تن کشته و 220 مسافر دیگر زخمی شدند.

اگرچه فرودگاه‌ها به امنیت مثال‌زدنی‌شان معروف هستند، اما همچنان در این مکان عمومی نقاطی را می‌توان یافت که انجام عملیات و حملات تروریستی در آن‌ها چندان کار سختی نیست؛ نقاطی که به «اهداف نرم» معروف هستند و امکان موفقیت‌ و چشمگیرتر شدن عملیات و حملات تروریستی را فراهم می‌کنند.

اما به واقع، آیا تا به‌حال با خود اندیشیده‌اید دلیل علاقه تروریست‌ها به انجام عملیات تروریستی در فرودگاه‌ها چیست؟ در این شماره از روزنامه «دنیای خودرو» شما را با دلایل علاقه تروریست‌ها به محیط‌هایی مانند فرودگاه و همچنین حوادث مرگبار تروریستی به‌وقوع پیوسته در فرودگاه‌ها در 15 سال اخیر آشنا خواهیم کرد.

«اهداف نرم» را می‌توان مکان‌هایی دانست که از تدابیر امنیتی کمتری نسبت به افراد و خودروها برخوردارند. این نقاط شامل فروشگاه‌ها، سینما و تئاتر، هتل‌ها و ترمینال‌های فرودگاهی می‌شوند. از آن‌جا که محدودیت‌های امنیتی کمتری در این نقاط وجود دارد، بازیگران ترور قادرند به راحتی و به‌صورت نامحسوس به جمع‌آوری اطلاعات از طعمه‌های خود بپردازند و با استفاده از سلاح‌های گرم، مواد منفجره یا خودروهای بمب‌گذاری شده، آماده حمله شوند.

بسیاری از اهداف نرم دارای چند در ورودی و خروجی هستند و این موضوع به تروریست‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق خیابان‌ها و یا حتی ایستگاه‌های مترو به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این افراد معمولا تجهیزات قابل انفجار خود را در نزدیک‌ترین نقطه به تجمعات مردمی جاسازی می‌کنند.

تروریست‌‌ها همچنین برای انتخاب محل عملیات خود نقاطی را در نظر می‌گیرند که اغلب فاقد نیروهای امنیتی قابل مشاهده‌اند  و از سوی دیگر، سطح امنیتی به شکلی است که کسی از اهداف مخرب آن‌ها باخبر نمی‌شود. اغلب اوقات، خود نیروهای امنیتی به دلیل نبود آموزش و تجهیزات مناسب برای پاسخ به یک حمله تروریستی، هدف نرم محسوب می‌شوند.

پس از حملات 11 سپتامبر، با طولانی‌تر شدن صفوف امنیتی فرودگاه‌ها به‌دلیل جلوگیری از قاچاق اسلحه و بمب، این امکان برای تروریست‌ها فراهم شده  است تا با مغتنم شمردن این فرصت، بسیار راحت‌تر به طراحی عملیات‌های کشنده و مخرب خود بپردازند. با سختگیرانه‌تر شدن روند امنیتی فرودگاه‌های بین‌المللی که این روزها به 3 ساعت هم می‌رسد، متاسفانه روز‌به‌روز تهدیدهای تروریستی روندی صعودی‌تر به خود می‌بینند.

نکته جالب هم این‌جاست که تروریست‌ها ثابت کرده‌اند تمام عملیات مخرب خود را پیش از ورود به مراحل اولیه امنیتی فرودگاه انجام می‌دهند تا جایی که فرودگاه آتاتورک ترکیه که به‌منظم‌ترین فرودگاه‌ دنیا در زمینه حفظ امنیت معروف بود، امروز نام خود را در فهرست پرحادثه‌ترین فرودگاه‌های دنیا می‌بیند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مرگبارترین حوادث تروریستی دنیا در 15 سال اخیر!

سال 2002؛ فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس

در تاریخ 4 جولای سال 2002 میلادی، حوالی ساعت 11 و 39 دقیقه ظهر، هشام‌محمد هدایت 41 ساله با اصلیتی مصری، اقدام به تیراندازی به 90 مسافری که قصد خرید بلیت در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس داشتند، کرد. این حمله تروریستی منجر به کشته شدن «ویکتوریا هن» 25 ساله، مسئول خدمات مشتری این فرودگاه و «یاکوف امینوف» 46 ساله، یکی از مسافران حاضر در صف شد. در این حمله تروریستی 4 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

پس از شلیک 10 گلوله، «چیم ساپیر»، افسر نگهبان این فرودگاه به قصد جلوگیری از ادامه تیراندازی به سمت مهاجم مسلح حمله‌ور شد اما تروریست مصری به ضرب چاقو وی را مصدوم کرد. سایپر که راهی جز ادامه مبارزه نمی‌دید، با تیراندازی به سمت ضارب، سینه هشام‌محمد هدایت را هدف گرفت تا درنهایت تیر خلاص را روانه صورت وی کند! با توجه به اینکه این حادثه تنها یک‌سال پس از حمله 11 سپتامبر رخ داد،  در فهرست حملات تروریستی آمریکا جای گرفت.

سال 2005؛ فرودگاه بین‌المللی میامی

یک شهروند 44 ساله آمریکایی که ادعا می‌کرد داخل کیف خود بمب حمل می‌کند، به ضرب گلوله ماموران امنیتی فرودگاه بین‌المللی میامی کشته شد. به‌گفته شاهدان عینی ریگوبرتو الپیزار، مسافر پرواز شماره 924 شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» که در فرودگاه میامی بر زمین نشسته بود تا مسافرانی که قصد تعویض مسیر داشتند به ادامه سفر خود بپردازند، همراه با یک زن در مسیر کیتو به اکوادور در سفر بودند. یکی از مسافران این پرواز می‌گوید: «الپیزار پس از آغاز مشاجره با آن زن شروع به دویدن به بیرون از هواپیما کرد.»

وی شنیده بود که آن زن از اختلالات دوقطبی (دو شخصیتی) الپیزار سخن می‌گفت. پس از آن‌که الپیزار به بیرون هواپیما دوید، با ممانعت ماموران امنیتی روبه‌رو شد، اما وی پس از درگیری با آن‌ها و نجات از 3 تا 4 گلوله مستقیم، قصد فرار کرد. ماموران امنیتی فرودگاه پس از تعقیب و محاصره از او خواستند تا کیف همراه خود را روی زمین بگذارد اما این دستور با ممانعت الپیزار روبه‌رو شد تا زندگی وی به ضرب یک گلوله مستقیم به پایان برسد. پس از بازرسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد که وی هیچ بمبی به همراه خود نداشته است.

سال 2006؛ فرودگاه بین‌المللی کلیولند هاپکینز

درگیری بین «کنت کالاوی»، مسافر 38 ساله و کارکنان فرودگاه، پس از سرقت اسلحه یکی از ماموران امنیتی تبدیل به حادثه‌ای مرگبار شد. این مسافر که در باجه‌ فروش بلیت با کارمندان فرودگاه درگیر شده بود، پس از بازداشت توسط پلیس فرودگاه و مشخص شدن سوءسابقه‌اش در زمینه‌هایی چون دزدی و مصرف موادمخدر، با به سرقت بردن سلاح یکی از ماموران امنیتی، با شلیک دو گلوله اقدام به تیراندازی به یکی از آن‌ها کرد که هر دو گلوله به سینه افسر فرودگاه برخورد کرد. خوشبختانه با وجود وضعیت وخیم، «استیو واکر»، مامور امنیتی 56 ساله این فرودگاه از این حادثه جان سالم به در برد. کالاوی نیز به ضرب گلوله دیگر ماموران امنیتی فرودگاه کشته شد.

سال 2011؛ فرودگاه فرانکفورت آلمان

تیراندازی فرودگاه فرانکفورت در تاریخ 2 مارس 2011 رخ داد. آرید اوکا، تیرانداز این حادثه به جرم قتل دو سرباز 21 و 25 ساله نیروی هوایی آمریکا و زخمی کردن شدید دو تن دیگر بازداشت شد. وی در تاریخ 10 فوریه سال 2012 به حبس ابد محکوم شد. به‌گفته مسئولان امنیتی آلمانی، اوکا یک اتوبوس نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا را که برای حمل‌و‌نقل 15 سرباز به پایگاه هوایی رامشتاین کنار ساختمان ترمینال این فرودگاه پارک شده بود، هدف گرفت. به گفته آلمان‌ها، وی پیش از تیراندازی از یکی از این سربازان درخواست سیگار کرده و از وی پرسیده بود آیا در جنگ افغانستان شرکت داشته است یا خیر!

وی پس از این‌که با پاسخ مثبت این سرباز مواجه می‌شود، به محض روی برگرداندن وی، با فریاد «الله‌اکبر» او را به ضرب گلوله به قتل می‌رساند. سپس با ورود به اتوبوس و کشتن راننده به سه سرباز دیگر تیراندازی می‌کند. مشکل فنی در عملکرد اسلحه وی این فرصت را به ماموران امنیتی فرودگاه داد تا با عکس‌العملی سریع، آرید اوکا را بازداشت کنند.

سال 2011؛ فرودگاه بین‌المللی لامسا هندوراس

پلیس می‌گوید افراد مسلح نقاب‌دار با تیراندازی به چهار شاسی‌بلند لوکس که در حال خروج از پارکینگ فرودگاه بین‌المللی لامسا هندوراس بودند، در تاریخ 14 اکتبر 2011، 6 نفر را به قتل رساندند و 3 تن دیگر را به شدت زخمی کردند. پلیس ادعا می‌کند که این افراد به‌صورت تصادفی تیراندازی نکرده‌اند و دقایقی را منتظر خروج این خودروها مانده بودند. جولیان هرناندز، رئیس پلیس هندوراس می‌گوید: «این افراد تقریبا 20 ساله بودند و هدف آن‌ها از این حمله هنوز هم مشخص نیست.» بسیاری این درگیری را میان قاچاقچیان مواد مخدر در هندوراس می‌دانند.

سال 2013؛ فرودگاه بین‌المللی جکسون‌ویل

تیراندازی در پارکینگ اجاره خودرو فرودگاه بین‌المللی جکسون‌ویل در تاریخ 17 می 2013 منجر به تعقیب‌و‌گریز پلیس گشت و رادنی ادیسون 20 ساله شد. در این تیراندازی یک نفر به ضرب گلوله کشته و یک نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی فرودگاه بازداشت شد. رادنی ادیسون نیز پس از تعقیب‌و‌گریزی خطرناک و نفس‌گیر با پلیس به ضرب گلوله یکی از ماموران از پای درآمد.

سال 2013؛ فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس

در تاریخ اول نوامبر  2013، حوالی ساعت 9 و 20 دقیقه صبح در ترمینال شماره 3 فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس صدای تیراندازی شنیده شد. پال آنتونی سیانسیا 23 ساله با تیراندازی در این فرودگاه، یک افسر اداره امنیت حمل‌و‌نقل دولت ایالات‌متحده آمریکا را به قتل رساند و چند نفر دیگر را زخمی کرد. او حامل یک چمدان پر از اسلحه‌های نیمه‌خودکار از جمله «کالیبر 223» و صدها گلوله بود. به گفته مسئولان امنیتی فرودگاه، وی پیش از رسیدن به ماموران امنیتی این فرودگاه با بیرون کشیدن تفنگ خود اقدام به تیراندازی می‌کند و در این تیراندازی «جراردو هرناندز»، مامور امنیت فرودگاه مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. چند تن دیگر در این تیراندازی زخمی شدند.

سال 2014؛ فرودگاه بین‌المللی جناح پاکستان

در تاریخ 8 ژوئن 2014، 10 شبه‌نظامی مسلح به سلاح‌های خودکار، پرتاب موشک، جلیقه‌های انتحاری و نارنجک به فرودگاه بین‌المللی جناح در کراچی پاکستان حمله کردند. در این حمله 36 نفر از جمله 10 شبه‌نظامی مسلح کشته و 18 نفر دیگر نیز زخمی شدند. سازمان شبه‌نظامی جنبش طالبان پاکستان، از همان ابتدا مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

به‌گفته رسانه‌های دولتی پاکستان، این مهاجمان ازبک وابسته به جنبش اسلامی ازبکستان، یک سازمان شبه‌نظامی مرتبط با القاعده که روابط نزدیکی با طالبان پاکستان دارد، بوده‌اند. البته موضوع به همین‌جا ختم نشد و درگیری‌ها در مرز کشورها به کشته شدن صدها تن و زخمی شدن هزاران نفر دیگر منجر شد.

سال 2015؛ فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن

بمب‌گذاری در این فرودگاه در 23 دسامبر سال 2015 صورت گرفت. این انفجار که در حدود ساعت 2 و 5 دقیقه بامداد به وقت محلی استانبول رخ داد، به جراحت دو خدمه بهداشتی این فرودگاه انجامید که یکی از آن‌ها پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. گرچه بسیاری از شاهدان این انفجار به تروریستی بودن آن شهادت می‌دهند اما دولت ترکیه زیر بار تروریستی بودن این حادثه نرفت تا این‌که سه روز بعد از این حادثه گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» مسئولیت آن‌را برعهده گرفت! در اثر این انفجار هیچ یک از پروازهای این فرودگاه لغو یا با تاخیر مواجه نشدند.

سال 2016؛ فرودگاه بروکسل

در 22 مارس 2016، سه حادثه بمب‌گذاری انتحاری هماهنگ در بلژیک اتفاق افتاد؛ دو انفجار در فرودگاه بروکسل و انفجاری دیگر در یک ایستگاه مترو. در این انفجارها 32 غیرنظامی و سه عامل انتحاری کشته و بیش از 300 نفر مجروح شدند. در جست‌و‌جوهای تیم امنیتی فرودگاه یک بمب دیگر نیز کشف شد. گروه تروریستی داعش بلافاصله مسئولیت این انفجارهای انتحاری را برعهده گرفت. عاملان این حمله تروریستی همان کسانی بودند که در حملات نوامبر 2015 پاریس نقش داشتند. بمب‌گذاری‌های بروکسل مدتی پس از تحت تعقیب قرار گرفتن این افراد از سوی پلیس فرانسه اتفاق افتاد.

سال 2016؛ فرودگاه آتاتورک ترکیه

با استفاده از سلاح‌های خودکار و کمربندهای انفجاری، در تاریخ 28 ژوئن 2016، سه مرد حملاتی هماهنگ را انجام دادند که به کشته شدن 45 نفر انجامید. همچنین، 230 نفر در این حملات زخمی شدند. اگرچه هیچ یک از گروه‌های تروریستی زیر بار مسئولیت این انفجارها نرفتند، اما مسئولان دولتی ترکیه اعلام کردند به شواهدی دست یافتند که گروه تروریستی داعش در این حملات دست داشته است.

سال 2016؛ فرودگاه ویل‌راجرز اوکلاهاما

در تاریخ 15 نوامبر 2016، فرودگاه ویل‌راجرز اوکلاهاما به دلیل کشته‌شدن مایکل وینچستر، کارمند 52 ساله خود ساعاتی تعطیل شد. مایکل وینچستر بین در سال‌های 1984 تا 1986 در یکی از تیم‌های فوتبال آمریکایی سرشناس توپ می‌زده است. همچنین پسر وی در یکی از تیم‌های بسکتبال به‌نام آمریکا مشغول به بازی است. به‌گفته پلیس، قاتل وی ساعت‌ها بیرون از فرودگاه به کمین نشسته بود. جسد قاتل وینچستر مدتی بعد در یک کامیون پارک‌شده در نزدیکی فرودگاه پیدا شد.

سال 2017؛ فرودگاه فورت لادرداله

روز جمعه، تیراندازی یک تک‌تیرانداز در فرودگاه فورت لادرداله فلوریدا آمریکا منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 6 تن دیگر شد. استبان سانتیاگو 26 ساله که از آلاسکا به فلوریدا پرواز کرده بود، یک هفت‌تیر را در ترمینال 2 فرودگاه، حوالی ساعت 12 و 55 دقیقه ظهر از چمدان خود خارج و به سمت مسافران حاضر در فرودگاه تیراندازی کرد. از ساعاتی پس از این حادثه، اف‌بی‌آی به مصاحبه با بیش از 175 شاهد تا به این لحظه پرداخته است.



۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن