تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796937754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر "مترو" در کمینِ برج طغرل و آرامگاه ابن‌بابویه! - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
مترو میان برج طغرل و قبرستان ابن بابویه
سید احمد محیط طباطبایی خبر داد: ایستگاه مترو در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" در حال تجهیز شدن است، اما هیچ استعلامی از میراث فرهنگی انجام نشده بود. به گزارش ایسنا، «متروی میانِ "برج طغرل" و قبرستان "ابن‌بابویه" را به هم می‌زند!» خبر کوتاه است، اما تجربه‌ی تکرار آن در طول چند سال گذشته در شهرهای مختلف به دست آمده و پیامدهایش را همه می‌دانند، ولی مدیریت شهری بار دیگر تکرارش می‌کند. این عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا عبور مترو از میان بنای تاریخی «برج طغرل» با هزار سال قدمت و «قبرستان ابن‌بابویه» که یکی از نخستین قبرهای دفن شده در آن را به حدود 800 سال پیش نسبت می‌دهند، اقدامی غیرقانونی و آسیب‌زننده به این دو محوطه‌ی تاریخی دانست. او  با بیان این که میراث فرهنگی سه‌شنبه گذشته متوجه این اتفاق شد و به سرعت کار را متوقف کرد، افزود: با توقف کار شرکت مترو حتی تونلی که حفاری شده بود را پُر کردند، اما جالب است که روز گذشته (جمعه 12 شهریور) متوجه شدیم در حال تجهیز ایستگاه مترو هستند. محیط طباطبایی با تاکید بر این‌که باید مسیر این خط از مترو تغییر کند، ادامه داد: علاوه بر استعلام نکردن از میراث فرهنگی،  حتی در حال وقت‌کُشی هستند تا ایستگاه مترو را کاملا تجهیز و راه‌اندازی کنند.

این باستان‌شناس با بیان اشاره به عمر هزارساله «برج طغرل» افزود: این برج در طول  دوره‌های تاریخی گذشته به دلیل زلزله آسیب کامل دید و حالا کاملا بند زده شده است، بنابراین در این شرایط اگر از کنار آن مترو عبور کند، این برج قطعا به تدریج پایین می‌آید. بر اساس گزارش‌ها و مستندات تاریخی، پیش از زمان ناصرالدین شاه، گورستان ابن بابویه کشتزار و باغ بسیار وسیعی بوده‌ است، اما با کشف جسد سالم فردی در سردابی زیر آن باغ و بدست آمدن سنگی درون سرداب که آشکارا نشان می‌داد پیکر متعلق به شیخِ صدوق است که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته‌ است، بی‌درنگ بقعه‌ شیخ صدوق بر آن مزار احداث می‌کنند. به اعتقاد برخی کارشناسان، بنای نخستین قبرستان ابن بابویه، به دوران سامانی برمی‌گردد که بعدها در اثر سیل تخریب شده‌ است. آرامگاه ابتدایی شیخ صدوق نیز در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ‌های خوارزمشاهیان و تیموریان و همچنین به علت حوادث مختلف چندین مرتبه خراب و ویران شد؛ به‌گونه‌ای که سرانجام - تا پیش از کشف - سال‌ها در زیر توده‌های خاک پنهان می‌ماند. پس از برپایی بقعه شیخ صدوق، افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند و مقبره‌های بزرگ وباشکوهی هم اطراف آن احداث شد. در این قبرستان تاریخی از افراد مشهوری مانند شیخ صدوق، غلامرضا تختی، پهلوان سید حسن شجاعی، علی‌اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد می‌توان اشاره کرد. برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌ و از آثار به جا مانده از دوره‌ی سلجوقیان است. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر است. به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

نصب کانکس مترو در مجاورت برج طغرل
انتهای پیام


شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن