تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797749269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه های جدیدی برای تعامل بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که باید بازگشایی شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: راه های جدیدی برای تعامل بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که باید بازگشایی شود
رئیس قوه قضائیه گفت: راه های جديدی برای تعامل با دانشگاه در حال بازگشايی است كه اميدواريم گسترش يابد.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه امروز(سه شنبه ) در سومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه که  در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با موضوع تحول در علوم انسانی( موفقیت ها و نا کامی ها) برگزار شد، اظهار داشت: باید تعامل بین حوزه و دانشگاه بیشتر شود، البته در قوه قضائیه پژوهشکده ای تأسیس شده است که تمام کارکنان آن از اساتید و هئیت امنای دانشگاه ها هستند.


وی افزود:در این پژوهشگاه پرونده ها را بدون نام افراد نقد و بررسی می کنند، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد و بحث تحول علوم انسانی  از شاخه های آن است که البته گاهی این بحث را سیاسی می کنند و حتی برخی  آن را به رهبری و ولایت ارتباط می دهند و برخی می گویند که رئیس قوه قضائیه علوم انسانی را نفی می کند.


رئیس قوه قضائیه گفت: بحث علوم انسانی و تحول آن برای ما که دارای حکومت دینی هستیم، یک بحث دینی است و بحث تحول در علوم انسانی و اجرای آن و هم یافتن مجرای آن و عمل  به آن دشوارتر است و وحدت حوزه و دانشگاه را می طلبد تا از مجموع تلاش این دو بتوانیم تحول علوم انسانی را داشته باشیم، برخی می گویند تحول در علوم انسانی غیر ممکن است، زیرا اعتقاد دارند که علم را نمی توان دینی کرد.


آیت الله آملی لاریجانی افزود:  راه های جديدی برای تعامل با دانشگاه در حال بازگشايی است كه اميدواريم گسترش يابد.


رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: در بحث تحول در علوم اجتماعی و انسانی برخی آن را موضوعی سياسی جلوه می دهند و آن را نفی می كنند، برخی ديگر به محض شنيدن صحبت هاي من در خصوص علوم انسانی گفتند من علوم انسانی را نفی كرده ام كه هردو اين ديدگاه اشتباه است.


وی ادامه داد: همان طور كه اشاره شد ،بحث تحول در علوم انسانی دشوار است و اجرای آن دشوار تر ، هم يافتن مجاری تحول و هم در مقام عمل تحول در علوم انساني كار آسانی نيست و وحدت حوزه و دانشگاه را می طلبد.


آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: برخی تحول در علوم انساني را غير ممكن می دانند چون معتقدند امكان ندارد ساحت علم، دينی و ارزشی شود، من ادعايی كه دنبال می كنم اين است كه نه تنها اين تحول امكان پذیر است، بلكه ضرورت دارد.


رئيس دستگاه قضا تأكيد كرد: ابتدا بايد بدانيم علم چيست؟ امروز ديگر كسی از نگاه پوزيويستی ازعلوم حمايت نمی كند.


وی با بيان اينكه يكی از موضوعاتی كه بايد در علوم متحول شود، بحث پيش فرض ها است، گفت: پرسش ها در بستر پيش فرض ها خلق می شوند و تمام گفته های ما پاسخ به پرسش ها است، بنابراين تمام گفته های ما در علوم در بستر پيش فرض ها بيان می شود، اگر ما علوم انسانی را واكاوی كنيم به پيش فرض های زيادی خواهيم رسيد.


آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر از منظر فيلسوفان غربی هم نگاه كنيم، می بينيم كه بحث پيش فرض ها مهم است ، اما سوال اينجاست كه آيا پيش فرض عالمان دينی و غير دينی يكسان است؟


وی در ادامه با بيان اينكه پيش فرض ها جايی هستند كه دين می تواند به آن ها ورود كند، گفت: گاهی پيش فرض ها می توانند نگاه ما را به علم تغيير دهند، پيش فرض های ما در علم و توصيه های برآمده از علم دخيل هستند.


رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: یکی از بسترهای مناسب برای ایجاد این وحدت، بحث علوم انسانی و تحول آن است که این مسأله از موضوعات بسیار اساسی است که مورد توجه دانشگاه و حوزه های علمیه است.


وی افزود: در بحث تحول در علوم اجتماعی و انسانی، برخی افراد آن را موضوعی سياسی جلوه می دهند و آن را نفی می كنند و ادعا کرده اند که چون علوم سکولار است، این آقایان در حکومت می ترسند که این علوم حاکم شود و جلوی علوم دینی و ولایت فقیه را بگیرند و آمدند آن را نفی کردند و  برخی ديگر به محض شنيدن صحبت های من در خصوص علوم انسانی، گفتند من علوم انسانی را نفی كرده ام كه هردو اين ديدگاه اشتباه است، حتی یکی از استادانی که از آلمان بنا بود به جلسه روز جهانی فلسفه بیاید، سفرش را لغو کرد و گفت در ایران علیه علوم انسانی کار می کنند، که این ادعاها نادرست است و بحث علوم انسانی بحث واقعی است. 


رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همان طور كه اشاره شد، بحث تحول در علوم انساني دشوار است و اجرای آن دشوارتر ، هم يافتن مجاری تحول و هم در مقام عمل تحول در علوم انساني، كار آسانی نيست و وحدت حوزه و دانشگاه را می طلبد.


آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: برخی می گويند، تحول در علوم انسانی را غيرممكن می دانند، چون معتقدند امكان ندارد ساحت علم، دينی و ارزشی شود، من ادعايی كه دنبال می كنم، اين است كه نه تنها اين تحول امكان ندارد، بلكه ضرورت دارد.


رئيس دستگاه قضا تأكيد كرد: ابتدا بايد بدانيم علم چيست؟ امروز ديگر كسی از نگاه پوزيويستي به علوم نگاه نمی كند.


وی با بيان اينكه يكی از موضوعاتی كه بايد در علوم متحول شود بحث پيش فرض ها است، گفت: پرسش ها در بستر پيش فرض ها خلق می شوند و تمام گفته های ما پاسخ به پرسش ها است، بنابراين تمام گفته های ما در علوم در بستر پيش فرض ها بيان می شود، اگر ما علوم انسانی را واكاوی كنيم به پيش فرض های زيادی خواهيم رسيد.


آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر از منظر فيلسوفان غربی هم نگاه كنيم، می بينيم كه بحث پيش فرض ها مهم است ، اما سوال اينجاست كه آيا پيش فرض عالمان ديني و غير دينی يكسان است؟


وی در ادامه با بيان اينكه پيش فرض ها جايی هستند كه دين می تواند به آن ها ورود كند، گفت: گاهی پيش فرض ها می تواند نگاه ما را به علم تغيير دهد، پيش فرض های ما در علم و توصيه های برآمده از علم دخيل هستند.


رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بايد ببينيم در حوزه های علميه چه چيزی را می توانيم به علم وارد كنيم، اگر ما تحول را بپذيريم ، اساتيد علوم بايد تشخيص دهند كه چه پيش فرض هايی لازم است از طرف ديگر اساتيد حوزه نقش دين را بررسی كنند، شتاب زدگی ما را به اشتباه می اندازد، بنابراين بايد از تحول شتاب زده پيشگيری كنيم.


گفتنی است؛ سومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور غلامحسين اسماعيلی رئيس كل دادگستری استان تهران، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائيه، محمديان نماينده ولی فقيه در دانشگاه ها، غلامعلی حدادعادل و جمعی ديگر از مسئولان قضايی در دانشگاه تهران برگزار شد.





۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن