تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797739833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انگلیس کدام امنیت را می‌خواهد در خلیج فارس برقرار کند؟ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: دغدغه امنیت حتی ۱۰ سال پیش از تأسیس شورای همکاری خلیج فارس وجود داشت و یکی از انگیزه اصلی تأسیس این شورا بود.

به گزارش تراز ،روزنامه الاهرام مصر در مقاله‌ای به قلم «محمد السعید ادریس» تحت عنوان «امنیت خلیج و گزینه‌های اضطراری» به بررسی موضوع امنیت در خلیج فارس و اهمیت آن برای کشورهای حاشیه خلیج پرداخت.

این روزنامه نوشت: از زمان اجرای تصمیم انگلیس برای عقب‌نشینی رسمی از خلیج‌‌ [فارس] در دسامبر 1971 که مقارن با ظهور رژیم‌های جدید در این منطقه و از بارزترین نتایج آن بود، موضوع امنیت به دغدغه‌ای برای همه تبدیل شد و در پی این عقب‌نشینی استقلال دو امارت بحرین و قطر و دیگر امارات‌ها تشکیل شدند و برخی‌ها متحد شده و دولت امارات عربی متحده را تشکیل دادند و برخی دیگر نیز ترجیح دادند که خارج از چارچوب اتحاد باقی بمانند همانند سلطان نشین عمان.

ادریس افزود: این عقب‌نشینی انگلیس کشورهای مذکور را با چالش‌های دشوار امنیتی مواجه کرد؛ اگرچه 7 امارت اتحاد خود را اعلام کردند که مهم‌ترین اقدام عملی برای حمایت از امنیت بود اما موضوع امنیت در منطقه خلیج [فارس] با خلأ بزرگی پس از عقب‌نشینی انگلیس مواجه شد که دو علت داشت: نخست خروج متحد بین‌المللی و تاریخی (انگلیس) از منطقه و دوم اختلال شدید در توازن قوا بین 8 کشور حاشیه خلیج [فارس] اعم از ایران، عراق، عربستان، کویت، عمان، امارات، بحرین و قطر. سه قدرت بزرگ (ایران، عراق و عربستان) در برابر پنج کشور کوچک بودند و سوال این بود که چگونه می‌توان امنیت متوازن را بین این 8 کشور که از لحاظ قدرت، مساحت و جمعیت برابر نیستند، برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه در کتاب خود تحت عنوان «نظام منطقه‌ای خلیج [فارس]» از این 8 کشور به عنوان « 3 فیل و 5 سنجاب» یاد کرده است،‌نوشت: اختلال در توازن قوا تنها چالش نبود بلکه چالش‌های دیگری وجود داشت که قبول «امنیت جمعی» را دشوار می‌کرد که از جمله این چالش‌ها، مشکلات مرزهای زمینی و دریایی بود که استعمار انگلیس عمدا برای این کشوها به جا گذاشته بود تا روابط آنها همواره با شک و تردید همراه باشد و علاوه بر آن مفهوم حاکمیت ملی و تبدیل شدن از قبیله به دولت بود و به همین دلیل دغدغه امنیت ملی به یک اولویت در مقابل امنیت جمعی به خصوص پس از جنگ اکتبر سال 1973 تبدیل شد زیرا برخی از این کشورها اگرچه کوچک بودند اما ثروت مالی و نفتی آنها جایگاه بزرگی به آنها اعطا کرد.

وی در ادامه نوشت: کنفرانس وزرای خارجه این 8 کشور حوزه خلیج [فارس] در مسقط در سپتامبر سال 1976 نخستین و شاید آخرین کنفرانس وزرای خارجه این کشورها بود و سوال اساسی این کنفرانس نیز این بود که بهترین گزینه برای تحقق امنیت چیست؟ چهار کشور از جمله ایران (دوره شاه) و عمان خواستار تشکیل ائتلاف استراتژیکی نظامی بین 8 کشور شدند و عربستان نیز پیشنهاد امضای توافقنامه امنیتی بین عربستان و 5 کشور اعم از عمان، امارات، کویت، قطر و بحرین را ارائه کرد و عراق نیز خواستار ارتباط بین امنیت خلیج [فارس] با امنیت قومی عربی و کنار گذاشتن ایران به عنوان یک کشور غیر عربی شد و پیشنهاد چهارم نیز مربوط به کویت بود که خواستار تمرکز بر همکاری سیاسی و اقتصادی بین کشورهای حوزه خلیج‌ [فارس] شد.

نویسنده در ادامه نوشت: پس از شکست کنفرانس مسقط و آغاز ناآرامی‌ها در ایران و سقوط نظام شاهنشاهی در ایران و پس از آن آغاز جنگ عراق و بوجود آمدن ایران اسلامی 6 کشور عربی (عربستان، عمان، امارات، کویت،قطر و بحرین) که آن را تهدیدی برای امنیت و ثبات خود می‌دانستند به تشکیل شورای همکاری خلیج فارس روی آوردند که هدف مستقیم آن مقابله با پیامدهای خطرناک دو حادثه انقلاب ایران و جنگ عراق و ایران بود. تشکیل شورای همکاری خلیج [فارس] نقطه عطفی در تاریخ امنیت خلیج [فارس] بود، امنیتی که همچنان اسیر بحران‌های خلیج [فارس] یکی پس از دیگری و رقابت بین کشورهای اعضای این شورا است اما موضوع مهم این بود که این امنیت به دلیل اختلال در توازن قوا در میان اعضای شورا و ایران و عراق متکی به «موازنه خارجی» بین‌المللی و آمریکایی و همچنین منطقه‌ای (ترکیه و پاکستان) باقی ماند و دور از هر گونه ارتباط با امنیت قومی عربی بود و تنها در جنگ آزادسازی کویت در سال 1991 و مشارکت مصر و سوریه در آن نمود یافت.

نویسنده مقاله در پایان نوشت: متحد آمریکایی نتوانست امنیت خلیج [فارس] را محقق کند و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج [فارس] در این مسیر طولانی مدت و با گذشت 35 سال نتوانستند امنیت را محقق کنند و آن هم بنا به یک دلیل اساسی است و آن اینکه این کشورها تصمیم‌گیرنده نیستند تا پیامدهای آن را بپذیرند و امنیت همچنان متکی به موازنه خارجی و اسیر گزینه «امنیت استراتژیکی نظامی» باقی ماند و اکنون بار دیگر به موازنه خارجی از طریق «متحد انگلیسی» دل خوش کرده‌اند و با وجود اینکه بسیاری از اعراب خلیج [فارس] معتقد بودند که انگلیس «رفت و دیگر بازنمی‌گردد» اما بازگشت و سوال اکنون این است که کدام امنیت را انگلیس در خلیج [فارس] محقق خواهد کرد؟ به خصوص اینکه اگر حوادث منطقه را مورد توجه قرار دهیم و می‌بینیم که کل منطقه به خصوص خلیج [فارس] با نقشه‌های جدید برای ائتلاف‌ها و درگیری‌ها مواجه است. 
 
 



منبع: فارس

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 7 دى 1395 - 20:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن