تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797630148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی همه کارشناس هستند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: امروزه در ‌فناوری اطلاعات و ارتباطات، انقلاب شگرفی به وجود آمده که زندگی همه انسان‌ها‌ی روی کره‌ ‌‌‌زمین‌ را‌‌ تحت تاثیر قرار داده است. با فراگیر شدن استفاده از رایانه و اینترنت ارزش‌های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییراتی در رفتار و ‌گفتمان نسل جوان به وجود آمده است. با توجه به نقش فضای مجازی در توسعه‌ جوامع، در جامعه‌ ما به فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت داده شده است. یکی از عوامل اجتماعی شدن استفاده جوانان از فضای مجازی است. قرار گرفتن در فضای مجازی، ابزار موثری در فرایند جامعه ‌پذیری کودکان، نوجوانان و سمت وسو دادن به نگرش‌‌ها و گرایش‌‌های ارزشی آنهاست. سهولت در دسترسی به اطلاعات همچون شمشیر دولبه با تبعات مثبت و منفی فراوان همراه است. این تغییر و تحولات جهانی و گرایش همه‌جانبه به استفاده از اینترنت، تبعات و تاثیرات بسیاری در جوامع بشری داشته است، تا جایی که از آن به «انفجار اطلاعات» تعبیر می‌شود، اما کم و کیف این نوع دسترسی به اطلاعات نیز خود با تبعات متعددی همراه است. به طور حتم ارتقای سواد رسانه‌ای و آگاهی از بایدها و نبایدهای دنیای مجازی می‌تواند برای همگان موثر باشد. در صورتی که آموزش صحیح بهره‌مندی از فرصت‌های فضای مجازی در فرایند جامعه پذیری به افراد داده شود، طبیعتا افراد در زمان مواجهه با هر نوع پدیده نوظهور خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند. فرایندی که باید به صورت یک کمپین خود کنترلی در جامعه امروز برای جلوگیری از عادی سازی ناهنجاری در کنار هنجارها و ساختن جامعه ای سالم مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید چگونگی انتخاب صحیح را آموخت، چرا که در غیر این صورت روحیه انتخابگری و خود کنترلی را از افراد گرفته و در این شرایط دیگر در مقابله با موضوعات قابلیت تمیز دادن وجود نخواهد داشت.

توسل به اطلاعات ناقص در فضای مجازی

دسترسی به اطلاعات به شکل سهل الوصول و سطحی تبعاتی را برای افراد به همراه دارد. فضای اطلاعاتی موجود در جامعه گسترده شده است، چون فقط با تسلط به اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌توان به اطلاعات گوناگون دست یافت. حال این سوال مطرح است که آیا این اطلاعات موثق و قابل اعتماد است یا خیر؟ این در حالی است که افراد در انجام هر اقدامی تا حدی می‌توانند از فضای مجازی در تحقیقات، مقالات، پایان نامه، رساله و... استفاده کنند. اما استفاده مستقیم و بدون تحقیق و مطالعه جانبی از این ابزار چندان مناسب نیست. با بررسی اطلاعات موجود در فضای مجازی باید به این امر تاکید کرد که اطلاعات موجود در این فضا در اکثر موارد چندان هم معتبر و کامل نیست. بنابراین می‌توان با استناد به فضای مجازی و بهره گیری از این فضا گفت که معیار و متغیر مناسبی برای اطلاعات مستند در این فضا وجود ندارد. در بسیاری از کشورها فضای مجازی بستری را فراهم کرده تا افراد به دنبال علم‌سازی به سهولت بتوانند با تسلط به ترفندهای موجود در فضای مجازی به اهداف خود دست یابند. افراد به وسیله ابزار و فضای مجازی می‌توانند از آن به شکل مناسب یا نامناسب استفاده کنند. همگان باید بدانند که استفاه از این امور اطلاعات نادرست و ساختگی را به دنبال دارد. اغلب اطلاعات موجود در فضای مجازی با سوء نظر مطرح می‌شود، در حالی که هیچ یک از اطلاعات موجود از ریشه و عمق مناسب علمی برخوردار نیستند. هر یک از این عوامل تضعیف اعتماد کاربران در فضای مجازی را به دنبال دارد.

بروز و ظهور کارشناسان از آسمان و زمین

برخی افراد به دلیل سهولت در دسترسی به اطلاعات به خود اجازه ارائه نظرات کارشناسی در هر زمینه را می‌دهند. متاسفانه امروزه افراد در سایه فضای مجازی، رسانه‌ها و... در هجمه اطلاعات قرار گرفته اند. حال این سوال مطرح می‌شود که با ثبت و ضبط این حجم از اطلاعات که بخش قابل توجهی از آن سطحی،‌ غیر صحیح، نادرست و... است، آیا با این نوع اطلاعات هر فرد می‌تواند به خود اجازه صدور نظرات کارشناسی دهد؟ متاسفانه در جامعه ما مرجع خاصی برای مدیریت، نظارت و کنترل شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نیست و به نسبت روز به روز بر شدت و حدت کارشناسان افزوده می‌شود. برای مثال در رسانه ملی از کارشناسان متعددی دعوت می‌شود و آن افراد خود را به عنوان کارشناس معرفی می‌کنند، اما با ریشه یابی و بررسی عملکرد برخی از آنها تازه مشخص می‌شود که فرد مذکور به تازگی در دانشگاه استخدام شده یا یک استاد تازه کار است، اما خود را به عنوان استاد معرفی می‌کند. چون در کشور ما مراتب علمی مورد کنترل و نظارت مرجع مشخصی نیست، به نسبت برخی از افراد سودجو و فرصت طلب نیز به خود اجازه ورود به مسائل کارشناسی را می‌دهند. این گونه مسائل به ویژه در حوزه علوم انسانی بسیار مشاهده می‌شود. این امر نشان دهنده تنزل جایگاه علم در کشور است.

اعتماد به نفس کاذب با دسترسی به‌ فضای مجازی

اغلب افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند. پر واضح است که آنها به خود و آنچه انجام می‌دهند ایمان دارند. به یاد داشته باشید موفقیت آنها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نشده، بلکه روحیه خودباوری در این افراد، آنها را به سمت موفقیت سوق داده است. اعتماد به نفس یکی از مسائل اساسی در پیشرفت هر فرد محسوب می‌شود. در رشته‌های علوم انسانی و روانشناسی همیشه از افراد خواسته می‌شود تا در موقعیت‌های مختلف اعتماد به نفسشان را تقویت کنند. اما در برخی مواقع شاهد بروز اعتماد به نفس کاذب در بین افراد هستیم که این حس باعث جریح شدن آنها می‌شود. چون در کشور ما بخش نظارت و مرجع رسیدگی چندان فعال نیست به نسبت بروز برخی افراد سودجو در حوزه‌های مختلف چندان دور از ذهن نیست. طبیعتا با تکرار شرایط و توجه به فرد به ظاهر کارشناس زمینه خودباوری و به نوعی بروز اعتماد به نفس کاذب در او ایجاد می‌شود. در اصل همین ذهنیت کاذب و به نوعی بروز اعتماد به نفس کاذب فرد را جریح کرده و به او اجازه ورود به مسائل گوناگون را می‌دهد. از سوی دیگر چون کنترل خاصی از سوی سازمان‌های مختلف وجود ندارد به نسبت این نوع افراد روز به روز وقیح‌تر می‌شوند. در این حین هم برخی افراد از توانایی و قابلیت اشخاص به ظاهر صاحب نظر بهره برده و به واسطه اظهار نظر آنها اعمال خاصی را انجام می‌دهند که این امر مشکلات جدی را برای افراد و جامعه به دنبال دارد.

۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن