تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796964857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییر خونین مرزهای خاورمیانۀ عربی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: متین مسلم - تحلیلگر مسائل بین‌الملل - در روزنامه «آفتاب یزد» نوشته است: مرزهای سیاسی خاورمیانه عربی در آستانه تغییرات بزرگ و مخاطره‌آمیزی قرار گرفته‌اند که محاسبه دقیق سطح و عمق آنها فعلاً امکان‌پذیر نیست. اما واقعی و گریزناپذیر خاورمیانه در حال روبرو شدن با شرایط جدیدی در عرصه ژئوپولیتیک سنتی خود و عبور خونین از آن است.

«این زائیدن خاورمیانه بزرگ است و وضعیت آنجا نیز درد زایمان است». زایمان خاورمیانه قضاوتی تند و حیرت‌آور از سوی بانوی جنگ‌طلب کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت ایالات متحده درباره علل شروع و تداوم جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان بود که در زمان خود تعجب بسیاری محافل دیپلماتیک و افکار عمومی را موجب شد. تعجب‌برانگیز نه به دلیل آشکار شدن موضع دولت آقای بوش در قبال جنگ، بلکه عمدتاً به این علت که به وضوح تصویری روشن‌تر از آینده استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برابر ما داد.

تحت تأثیر نتایج جنگ ۳۳ روزه و پیروزی حزب‌الله و عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان بود؟ یا ترجیح ایالات متحده برای عقب‌نشینی تاکتیکی از پیگیری خواسته‌اش برای خاورمیانه؟ اما این تحلیل مناقشه برانگیز که واشنگتن در پیگیری اهداف خود شکست قطعی خورده یا آن را به فراموشی سپرده، به گفتمان غالب محافل دیپلماتیک تبدیل شد. از زاویه‌ای محدود و تحت تاثیر عنصر فشار زمان بر نتیجه‌گیری مطلوب از وقایع، آن زمان گفتمان ظاهراً درستی به نظر می‌رسید. اما مشکل اصلی چنین دیدگاهی آن بود که روند وقایع متاثر از تحولات درونی جامعه عرب که نهایتاً توجیه‌گر جنگ خونین ۲۰۰۶ لبنان شد را نادیده می‌گرفت.

عدم توجه به تاثیر پایدار حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر بر سیاست خارجی و دفاعی ایالات متحده تا پیش از سال ۲۰۰۶، عملاً به بروز یک خلاء و شکاف عمده تحلیلی از ملت‌های خاورمیانه منجر شد که مانع از درک چرایی بروز تحولات موسوم بهار عربی طی سال‌های بعد شد. آنچه در دسامبر ۲۰۱۰ و آغاز بهار عربی از تونس آغاز و بلافاصله کرانه‌های جهان عرب را درنوردید، به یکباره چشم‌ها را روی وضعیتی باز کرد که تا پیش از آن (حداقل بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶) بسیاری از تحلیل‌گران یا حداقل مدافعان نظریه تعطیلی پروژه زایمان خاورمیانه جدید از آن بی‌اطلاع بوده یا به آن اهمیت نمی‌دادند.

در حالی که پروژه پس از سال ۲۰۰۶ فعال، اما مسیری متفاوت را دنبال می‌کرد. مطابق پلن جدید، تغییرات ساختاری دیگر نه بر اساس مؤلفه‌های سنتی جابجایی قدرت مانند کودتا یا جنگ، که عمدتا با تکیه بر بهره‌برداری از نارضایتی توده‌های سرکوب‌شده ساماندهی می‌شد. نارضایتی که به دلیل تحقیر، فقر و سرکوب سیستماتیک ملت‌ها زمینه خوبی برای تغییرات مطلوب را فراهم می‌کرد و هرگونه عصیانگری دموکراتیک از نهاد اجتماع مشروعیت می‌گرفت. چنین اعتقاد در میان استراتژیست‌های غربی خصوصاً آمریکایی پس از وقایع ۱۱ سپتامبر و آشکار شدن چهره‌ای متفاوت از توده‌های عرب، به یک باور عمل‌گرایانه تبدیل شد.

با چنین اعتقادی، غرب ضرورتاً به این نتیجه رسید که ساختار سنتی و ارتجاعی جامعه عرب در آینده اولاً، دیگر قادر به تأمین منافع و تضمین امنیت راهبردی نیست. ثانیاً، بحران‌هایی از درون توده‌های عربی در حال شکل‌گیری است که نه‌تنها مشروعیت رهبران خود را به زیر سؤال برده، بلکه غرب را ستیزه‌جویانه مسئول نابسامانی‌های خود می‌داند. به همین دلیل مجازات او به مثابه مجازات رهبران فاسد داخلی، هدفی کاملاً مشروع و منطبق با باورهای دینی و آسمانی است. ملیت عربی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر (و البته وقایع سال‌های بعد)، زنگ خطری بود که نهادهای تصمیم‌گیر غربی را در قبال جوامع عربی هوشیار کرد. اما با تحلیلی اشتباه از تحولات در کنار محاسبات به شدت غلط اسرائیل، آنها را به سمت زایمانی خونین، پردرد و بی‌نتیجه و تحقیرآمیز در لبنان هدایت کرد.

با نگاهی تئوریک و یکجانبه به دلایل آغاز جنگ ۳۳ روزه لبنان و از نگاهی آمریکایی به پدیده‌ها، دلایل خانم رایس شاید تا حدی قابل درک به نظر برسند، چراکه از زاویه همین نگاه، جامعه سنتی اعراب نه در ساختار و نه در جغرافیا اهمیت و کارایی خود را از دست داده و قادر به تأمین و تضمین منافع و امنیت مشترک با غرب نیستند و ناتوانی آنها در آینده خاورمیانه را با مخاطراتی جدی روبرو خواهد کرد. محدود قلمداد کردن این استراتژی به نتایج جنگ ۲۰۰۶ لبنان اشتباهی بود که پاره‌ای تحلیل‌گران امور منطقه در آن محصور و آنها را از درک چرایی تحولات بطئی و بعدی خاورمیانه محروم کرد. واقعیت آن بود که پلان تغییر خاورمیانه از شیب تند تحولات سال ۲۰۰۶ لبنان به سمت شیب ملایم منتهی به سال ۲۰۱۰ و آغاز بهار عربی سوق داده شد، اما توجهی را به سوی خود جلب نکرد. شیبی پلانیک و ملایم که از تونس؛ لیبی و مصر تا سوریه و عراق و جنوب خلیج فارس امتداد یافت و کرانه‌های امت عربی را تحت تاثیر خود قرار داد. نتیجه نهایی چه خواهد شد؟ نمی‌دانیم! با توجه به بحران سوریه، ناامنی در لیبی و تحولات خونین عراق چشم‌انداز روشنی در برابر ما قرار ندارد! اما مسلماً پیگیری پلان آمریکایی متوقف نشده است.

مرزهای سیاسی خاورمیانه عربی در آستانه تغییرات بزرگ و مخاطره‌آمیزی قرار گرفته‌اند که محاسبه دقیق سطح و عمق آنها فعلاً امکان‌پذیر نیست. اما واقعی و گریزناپذیر خاورمیانه در حال روبرو شدن با شرایط جدیدی در عرصه ژئوپولیتیک سنتی خود و عبور خونین از آن است.

سوریه، عراق و لیبی را ببینید؟ آینده این سه کشور چه خواهد شد؟ متأسفانه این را هم نمی‌دانیم! در بطن تحولات پیش رو، این نقش مسکو است (نفیاً یا اثباتاً) که می‌تواند تعیین‌کننده مسیر تحولات باشد. معلوم نیست کرملین بنا به مقابله حذفی با پروژه را دارد یا درصدد همسویی و همراهی سهم‌خواهانه با آن است؟!




۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن