تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797861573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت یازدهم روستائیان بیکار را «بیکار بدهکار» می‌کند/ طرحی جزئیاتش هنوز مشخص نیست! | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: تجربه نشان مي‌دهد شيوه دولت‌هاي گذشته براي اشتغالزايي و مقابله با بيكاري كاملاً شبيه هم بوده و تنها تفاوت آن چگونگي تبليغات برنامه‌هاي اشتغالزايي از سوي دولت‌ها است، تبليغاتي كه گاهي شائبه انتخاباتي دارد.

به گزارش تراز ،به گفته كارشناسان طرح وام 1.5 ميليارد دلاري اشتغال روستايي كه هنوز هيچ برنامه‌اي براي نحوه هزينه آن در دولت وجود ندارد، طرحي است كه روستائيان «بيكار» را به «بيكار بدهكار» تبديل مي‌كند؛ اين درحالي است كه وزير رفاه همچنان برتخصيص اين وام تأكيد دارد و وعده مي‌دهد كه خاطرات تلخ بنگاه‌هاي زود‌بازده تكرار نخواهد شد.

 برخی کارشناسان منتقد این عمل اقتصادی را بیشتر از آنکه اقتصادی بدانند طرحی سیاسی می‌دانند که بیشتر به آرای مخالف دولت تخصیص می‌یابد.
 كارشناسان و حتي معاون اشتغال وزير كار از نداشتن توان جذب روستاها براي تسهيلات اشتغالي خبر مي‌دهند و دولت هم هيچ برنامه اشتغالزايي ارائه نكرده، همچنان رايزني‌هايي با نمايندگان مجلس براي تصويب اين طرح در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم انجام مي‌شود.
 تجربه نشان مي‌دهد شيوه دولت‌هاي گذشته براي اشتغالزايي و مقابله با بيكاري كاملاً شبيه هم بوده و تنها تفاوت آن چگونگي تبليغات برنامه‌هاي اشتغالزايي از سوي دولت‌ها است، تبليغاتي كه گاهي شائبه انتخاباتي دارد.

طي دو دهه گذشته در كشور شاهد اجراي برنامه‌هاي اشتغالزايي كوتاه‌مدت، ضربتي و مقطعي بوديم كه عمر فعاليت آنها محدود به دوران فعاليت دولت‌ها بوده است. يعني همزمان با تغيير دولت‌ها طرح‌هاي اشتغالزايي بايگاني و با آمدن دولت بعدي از سر گرفته مي‌شود.
باتوجه به اينكه اين روش‌ها همچنان توسط دولت‌ها دنبال مي‌شود و هر دولتي سعي مي‌كند با يك سري برنامه‌ها و مصوبات، كارنامه پُرباري را در تلاش براي اشتغالزايي جوانان از خود نشان دهد اما حل معضل بيكاري، موضوعي نيست كه بتوان اميدوار بود برخي بنشينند و براي آن دستورالعمل صادر كرده؛ آنگاه بانك‌ها پول بدهند و در نتيجه اشتغال ايجاد شود، بلكه اشتغالزايي نتيجه رشد اقتصادي و فعال شدن بازارها و بنگاه‌هاي اقتصادي يك كشور است.
علي ربيعي از طرح 1.5  ميليارد دلاري «تكاپو» صحبت مي‌كند، اما جزئيات طرح مشخص نيست و در صورت اجرا تنها 70 هزار شغل در روستاها و مشاغل خرد پيش‌بيني شده است كه برخي از كارشناسان بيان مي‌كنند اين تنها 5/14 درصد اشتغالي است كه با اين مبلغ مي‌توان ايجاد كرد.دولت پيش از اين هم وعده‌هاي مختلفي به روستاييان براي ايجاد اشتغال با تسهيلات كم داده بود اما اين وعده هم مانند ساير وعده‌ها محقق نشد و در ميان وعده‌هاي متعدد گم شد.
عيسي منصوري، معاون امور اشتغال و كارآفريني وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، درباره اينكه آيا اين طرح تنها در روستاها هزينه مي‌شود مي‌گويد: روستاها توان جذب اين ميزان منابع را ندارند و در اينباره نگاه رشته‌اي به فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور داريم به طوري كه نمي‌توان اشتغال روستاها را منفصل از شهرها دانست.
وي مي‌افزايد: ‌بنابر اين در حوزه اشتغالزايي هدف منطقه خاصي نيست و در كل كشور رشته‌هاي مختلف شغلي مدنظر خواهند بود. دغدغه داريم كه اين منابع صندوق چطور در كشور تخصيص و هزينه خواهد شد و اين نگراني همواره در دولت‌ها درباره نحوه هزينه‌كرد اين نوع منابع وجود دارد.  
يك كارشناس بازار كار معتقد است صرف 5/1 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي بي‌اثر و تكرار طرح‌هاي قبلي است و روستائيان «بيكار» را به روستائيان «بيكار بدهكار» تبديل مي‌كند.
آرمان حاجيان‌فرد، استاد اقتصاد دانشگاه  درباره برنامه‌هاي اشتغالزايي دولت‌ها و به ويژه لايحه صرف 5/1 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي اشتغالزايي روستاييان، مي‌گويد: يكي از سياست‌هاي اشتغالي در دولت قبل، پرداخت تسهيلات به بنگاه‌هاي زودبازده بود كه در زمينه ايجاد اشتغال، عملاً با شكست مواجه شد.

اين استاد دانشگاه نتيجه تزريق پول پرقدرت به روستاها را عاملي براي مهاجرت به شهرها اعلام كرد‌ه و مي‌گويد: منابع درخواستي دولت تقريباً شامل 5 هزار ميليارد تومان خواهد شد كه تاكنون نحوه تخصيص و هزينه‌كرد آن مشخص نشده است. دولت به جاي طرح سياست‌هاي مقطعي در شرايط بحراني بازار كار به دنبال تقويت بنگاه‌هاي نيمه تعطيل و راكد باشد كه در اين‌باره سياست‌هاي مالياتي دولت بسيار حائز اهميت خواهد بود.
حاجيان‌فرد در ادامه با ارائه پيشنهادي درباره حوزه‌هاي مطرح براي اشتغالزايي، تأكيد كرد: از سوي ديگر با توجه به اقليم و جغرافياي كشور و همچنين افت شديد منابع آبي و بحران‌هاي پيش رو در حوزه آب دولت بايد از هدايت مردم به اشتغال‌هاي آب‌محور اجتناب و با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنيا بستر صنعتي شدن كشور را ايجاد كند كه ورود به اين بحث در اين مقال نمي‌گنجد.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 4 دى 1395 - 11:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن