تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797636918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس به طرح دولت برای تغییر واحد پول ملی رأی ندهد!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روز چهارشنبه 17 آذر ماه بود که جلسه هیأت دولت به ریاست حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد و اعضای دولت در ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درباره لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تغییر واحد پول ملی رأی دادند. بر اساس تصمیم هیأت وزیراند، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏

به گزارش «تابناک»، بر اساس خبری که پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرد، تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان پس از ارسال لایحه بانک مرکزی به مجلس و تصویب این بند در قوه مقننه و تایید آن توسط شورای نگهبان قانونی و قابل اجر خواهد بود. مساله ای که البته باعث تحلیل ها و اظهارنظرهای مختلفی شد و تا جایی که برخی رسانه ها خبر از آغاز حذف صفرهای پول ملی را منتشر کردند و برخی این تصمیم را تغییر واحد پول ملی تلقی کردند.

همین نامفهوم بودن تصمیم دولت برای رسانه ها باعث شد که بلافاصله پس از اعلام تصمیم هیات وزیران رئیس کل و قائم مقام بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان دهند. براساس توضیحات رئیس کل و قائم مقام بانک مرکزی، این دو مقوله، موضوعات متفاوتی هستند و آنچه دولت با آن موافقت کرده تنها تغییر نام واحد پول است. براساس توضیحات رئیس کل و قائم مقام بانک مرکزی که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، این دو مقوله، موضوعات متفاوتی هستند و آنچه دولت با آن موافقت کرده تنها تغییر نام واحد پول بوده است.

بر مبنای توضیحات مسئولان بانک مرکزی، تغییر نام واحد پول موضوعی جدا از حذف صفر از پول ملی است و نباید این دو را با هم خلط کرد. در مجالس هشتم و نهم بحث حذف چند صفر از واحد پول ملی بارها مطرح شد و در نهایت تصمیم به حذف 3 صفر از واحد پول ملی گرفته شد؛ مساله ای که پس از مدتی که بحث داغ رسانه ها بود، فروکش کرد و دیگر بحثی درباره آن مطرح نشد.

به نظر می رسد به دلیل تبعات اقتصادی و مالی که اجرای حذف چند صفر از پول ملی و همچنین تغییر واحد پول در پی خواهد داشت، بهتر بود که مجلس و دولت با یک هم افزایی در این جهت، برای حذف همزمان چند صفر و همچنین تغییر واحد پول ملی اقدام می کردند؛ نه اینکه دولت در یک تصمیم جداگانه اقدام به تغییر واحد پول کند و پس از آن باز شاهد مطرح شدن بحث حذف چند صفر از پول ملی باشیم و هزینه های این اقدام را چند باره به کشور تحمیل کنیم.

البته عمق بی برنامگی در این حوزه را وقتی متوجه می شویم که سخنان "محمدباقر نوبخت" رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت را بشنویم. او در خصوص چرایی تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان اینگونه توضیح داده است: معتقدم این کار در راستای سهولت مبادلات اقتصادی و تجاری بوده و با این اقدام، کار مردم آسان ترمی شود. نوبخت ادامه داده است: با تغییر واحد پولی پس از این همان واحد پولی که بین مردم و در خرید و فروش رایج است، استفاده می شود.

این سخنان سخنگوی دولت که اتفاقا خود چندین دوره در کمیسیون تلفیق مجلس بوده و البته اقتصاددان هم هست جای تعجب دارد؛ چراکه بیانگر این است که دولت برنامه خاصی برای اتخاذ این تصمیم ندارد و صرفا برای سهولت مبادلات و سر و کار نداشتن با ارقام درشت چنین اقدامی را در دستور کار قرار داده است. در حقیقت اگر اینگونه که آقای نوبخت گفته تصمیم هیات وزیران به صرف رایج بودن تومان به جای ریال در داد و ستدها اتخاذ شده باشد، نه به هزینه های ناشی از تغییر واحد پولی، حذف تدریجی اسکناس ها و سکه های ریالی ، تبعات اقتصادی و مالی و نه به تصمیمات گذشته قانون گذاران در قوه مقننه برای حذف چند صفر از واحد پول ملی توجهی نشده است.

بی تدبیری در اتخاذ چنین تصمیمی آنجا نمایان تر می شود که بدانیم تغییر واحد پول ملی همانطور که پیشتر عنوان شد باید در نهایت منجر به تغییر اسکناس و سکه های رایج کشور بشود و به جای ریال کم کم عنوان تومان بر روی آنها نقش ببندد. این اقدام هرچند که به تدریج انجام شود، اما بازهم هزینه های مخصوص به خود را به دنبال دارد، از سویی از آنجا که درباره حذف چند صفر از واحد پول ملی پیشتر در مجلس بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته و تصمیماتی هم در خصوص آن اتخاذ شده است، پس از تصمیم گیری احتمالی در این خصوص بازهم باید هزینه تغییر سکه و اسکناس های رایج کشور را شاهد باشیم و این مساله جای تامل بسیار دارد.

 در بسیاری از رسانه ها مباحث حاشیه ای در خصوص این تصمیم دولت بر متن دلایل آن غلیه داشت تا جایی که برخی از نحوه اعلام این تصمیم و گنگ بودن آن برای هدف قراردادن تیم رسانه ای دولت بهره بردند و برخی هم به انتقاد از رسانه هایی پرداختند که این تصمیم دولت را زیر سئوال می بردند، اما خودشان مدت هاست، به جای "ریال"، روزنامه خود را به "تومان" می فروشند. این موضوعات باعث شد که کمتر به هدف اصلی دولت از چنین تصمیمی پرداخته شود و با این سئوال دولتمردان مورد خطاب قرار بگیرند که چرا به جای همزمانی با تغییر چند صفر و واحد پول ملی می خواهند با انجام تغییرات جداگانه در این خصوص، هزینه های بیشتری بر دوش کشور بگذارند؟

سئوال دیگری که به جد باید از بانک مرکزی، تیم اقتصادی دولت و دولتمردان پرسید این است که آیا تنها مبنای تصمیم دولت برای تغییر واحد "پول ملی" احترام به عرف رایج و آنچه اکنون در داد و ستدها و دربازار رخ می دهد، است؟ آیا دولت هیچ برنامه اقتصادی و هدف مدون اقتصادی پشت یک  چنین تصمیم بزرگی ندارد؟ آیا آنها به صرف رعایت عرف می خواهند هزینه های ناشی از تغییر واحد پول ملی را بر دوش کشور بگذارند؟ تا کنون که تنها پاسخ دولت و مسئولان بانک مرکزی همان چیزی بوده که پیشتر مورد اشاره قرار گرفت!

  اگرچه تاکنون موجی از اظهار نظرها در خصوص تصمیم دولت برای تغییر واحد پول ملی را شاهد بوده ایم و برخی در کمال تعجب این مساله را بی تاثیر در روند اقتصادی کشور خوانده اند، اما قطعا حقیقت این است که تغییر واحد پول رسمی هر کشور در اقتصاد آن تاثیرگذار است. کارشناسان اقتصادی اتخاذ این تصمیم را در شرایطی درست می دانند که جریان اقتصادی کشور در وضعیت مناسب و مثبتی باشد و مسائلی از قبیل رکود اقتصادی گریبان کشور را نگرفته باشد. از طرفی تغییر واحد پولی کشور بهتر است زمانی اتفاق بیافتد که دولت و بانک مرکزی دارای ذخایر غنی باشند که متاسفانه در یک نگاه کلی به شرایط اقتصادی کشور تقریبا هیچکدام از این شاخصه ها را شاهد نیستیم و این هم یکی از مواردی است که بی برنامگی در اتخاذ تصمیم دولت را بیشتر نمایان می کند.

با این حال باتوجه به اینکه طرح دولت برای تغییر واحد پول رسمی کشور از "ریال" به "تومان" مسیر پاستور تا بهارستان را طی می کند، بهتر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری برای این اتفاق مهم همه پارامترهای یاد شده را مد نظر قرار دهند و در شرایطی به این تغییر رأی مثبت بدهند که همه عوامل و شرایط لازم مهیای انجام این کار باشد. 


۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن