تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797709285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوان افغان متولد مشهد، در دولت کانادا چه می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: صبح نو نوشت: یکی از جوان‌ترین وزرای کانادایی است که اصالتاً افغان بوده و در مشهد زاده شده است. او چندی پیش و پس از اعمال فشارهای نژادپرستانه رسانه‌های غرب مجبور به توضیح درباره محل تولد خود شد.


اگرچه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا همواره سرگذشت خانم منصف را به عنوان نمونه‌ای از موفقیت ساختار چندفرهنگی کشورش مثال می‌زند و باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در آغاز سال جاری و در زمانی که در پارلمان کانادا سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اصالت افغان مریم منصف، این امر را نشانه‌ای از جامعیت شمول ساختارهای سیاسی در کانادا عنوان کرد، به‌محض آنکه منصف در چهارم نوامبر 2015 به‌عنوان وزیر نهادهای دموکراتیک کابینه دولت کانادا معرفی شد، برخی رقبای سیاسی وی و رسانه‌های کانادایی این موضوع را که فردی مسلمان و با تباری شرقی برای احراز این منصب درنظر گرفته شده، برنتافته و سعی کردند تا با تبلیغات منفی و طرح سوالاتی درباره محل تولد منصف، مقامات سیاسی کانادا را به برکناری او قانع سازند.  روزنامه «گلوب‌اندمیل» کانادا در ماه سپتامبر گذشته با انتشار اسنادی فاش ساخت که منصف نه در هرات بلکه در مشهد متولد شده است. به محض افشای این مساله برخی ناظران غربی گفتند احتمالاً این موضوع می‌تواند به قیمت سلب تابعیت کانادایی وی و حتی اخراج او از کانادا تمام شود.
 
البته برخی دیگر نیز قوانین نژادپرستانه کانادا را زیر سؤال بردند که محل تولد فرد را تا این حد برای کسب پست‌های سیاسی مهم فرض می‌کند. «دین دل‌مسترو» عضو مجلس کانادا نیز در همین رابطه گفت: «فعالان سیاسی در کارزارهای انتخابات شهرداری‌ها و فدرال در سال 2014 می‌دانستند که منصف در افغانستان به‌دنیا نیامده است، ولی تصمیم گرفتند آن را رسانه‌ای نکنند.»
 
فشار این رسانه‌ها به‌حدی شدت گرفت که نهایتاً منصف مجبور شد با انتشار بیانیه‌ای عمومی، درباره محل تولد و پیشینه شخصی‌اش توضیح دهد. وی در این بیانیه اذعان کرد که گرچه در 200 کیلومتری مرزهای افغانستان و در مشهد متولد شده، «او و دو خواهرش هرگز به شهروندی ایران در نیامده و همواره شهروند افغانستان محسوب شده‌اند. مادرم [چندروز پیش] برای نخستین‌بار به من گفت که من و خواهرانم در واقع در شهر مشهد و در کشور ایران به دنیا آمده‌ایم و زمانی که از او پرسیدیم چرا هیچ‌گاه به ما نگفته که ما در ایران به دنیا آمده‌ایم، به ما گفت که او فکر نمی‌کرده این موضوع مهم باشد.»


بیوگرافی وزیر افغان تبار کابینه ترودو
 
مریم منصف روز هفدهم آبان سال 1363 خورشیدی در بیمارستان امام رضا؟ع؟ مشهد از پدر و مادری افغان متولد شده است. والدین وی از جمله میلیون‌ها مهاجری بودند که بعد از یورش ارتش سرخ شوروی به افغانستان از این کشور به ایران پناه آوردند. منصف دوران کودکی خود را در مشهد سپری کرده است.
 
پدر مریم در سال 1988 (1367) هنگام گذر از مرز ایران-افغانستان کشته می‌شود. البته به‌درستی مشخص نیست که آیا راهزنان او را کشته‌اند یا عوامل شوروی او را از پای درآورده‌اند. این در حالی است که چند سال قبل از به‌دنیا آمدن مریم، دایی‌اش از خوابگاه خود در دانشگاه کابل ربوده می‌شود. او دانشجوی سال سوم داروسازی بود. دایی مریم فعال سیاسی بود و گفته می‌شد در جاهایی شعارهای ضدکمونیستی داده است.

مادر منصف پس از بازگشت آنها به هرات و تصرف آن توسط طالبان در سال 1996 تصمیم می‌گیرد به همراه اعضای خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کند. آن‌ها پس از ورود به کانادا در منطقه «پیتربورو» در ۱۲۵ کیلومتری شهر تورنتو از توابع ایالت انتاریو ساکن شدند؛ جایی که یکی دیگر از دایی‌های منصف پیش‌تر سکونت داشت. آنجا هم خانواده منصف تحت حمایت سازمان‌های خیریه درآمدند. منصف در سال 2003 وارد دانشگاه ترنت شد و نهایتاً در سال 2010 از این دانشگاه در رشته بیولوژی و روان‌شناسی فارغ‌التحصیل شد.
 
منصف در سال 2014 برای احراز منصبی حرفه‌ای خواستار دریافت ویزای افغانستان شد ولی به دلایل امنیتی موفق به ورود به این کشور نشد؛ بنابراین مجدداً به ایران آمد و مشغول به کمک‌رسانی به پناهندگان افغان شد. آشنایی با مشکلات پناهندگان او را به ورود به صحنه سیاست علاقه‌مند کرد و  در سن ۲۹ سالگی تلاش کرد که به عنوان شهردار پیتربورو انتخاب شود که ناکام ماند؛ اما با اقبال عمومی به حزب لیبرال کانادا در انتخابات ۲۰۱۵ او نیز پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد و در نهایت در نوزدهم اکتبر سال 2015 با کسب 43.8 درصد آرا به‌عنوان نماینده حزب مزبور به پارلمان کانادا راه یافت.  
 
وی جزو معدود سیاسیون جوانی است که تاکنون در کانادا برای احراز پست وزارت درنظر گرفته شده‌اند. البته خود جاستین ترودو 45 ساله، رهبر حزب لیبرال و بیست‌وسومین نخست‌وزیر کانادا نیز بعد از جو کلارک، جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ این کشور به‌شمار می‌رود.


ورود به ایران با ویزای زیارتی
 
دفتر منصف در اکتبر سال 2016 اعلام کرد وی در سال‌های 2010، 2013 و 2014 با پاسپورت افغانستانی و ویزای «زیارتی» و با هدف زیارت از حرم امام رضا؟ع؟ امام هشتم شیعیان به مشهد سفر کرده است. وی بعداً قبول کرد قصد داشته این سفر محرمانه باقی بماند.
طبق آخرین گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، هنوز هم بیش از 800 هزار مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که اکثر آنها از زمان اشغال کشورشان از سوی شوروی دردهه 80 میلادی به ایران پناه آورده‌اند.




۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن