تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797797674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينما حقيقت بايد مردمي‌تر برگزار شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينما حقيقت بايد مردمي‌تر برگزار شود
دهمين جشنواره فيلم حقيقت امروز به کار خود پايان مي‌دهد؛ جشنواره‌اي که برآيند يک‌ساله توليدات مستند را نمايندگي مي‌کند و محلي براي عرضه آثار و توليدات جوانان علاقه‌مند در اين حوزه محسوب مي‌شود.
نویسنده : جواد محرمي 


دهمين جشنواره فيلم حقيقت امروز به کار خود پايان مي‌دهد؛ جشنواره‌اي که برآيند يک‌ساله توليدات مستند را نمايندگي مي‌کند و محلي براي عرضه آثار و توليدات جوانان علاقه‌مند در اين حوزه محسوب مي‌شود. آنچه از کم و کيف آثار راه يافته به جشنواره دهم سينما حقيقت قابل مشاهده است، غلبه مستند اجتماعي بر ساير ژانرهاي سينمايي است. درباره کم و کيف برگزاري جشنواره امسال نظر چند نفر از فعالان اين حوزه را جويا شديم.
محسن يزدي، مدير بخش مستند حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي معتقد است اغلب مستندهاي حاضر در جشنواره امسال با منافع و مسائل مبتلابه و مختلف کشور نسبت درستي برقرار نمي‌کنند.
  
مستندسازها دغدغه شخصي خود را مي‌سازند
به اعتقاد اين مدير سينمايي بيشتر آثار مستند دغدغه شخصي فيلمسازهاست و ارتباط زيادي به مسائل و دغدغه‌هاي کشور و حتي مردم ندارد. يزدي با اشاره به اين نکته که بيش از 90 درصد آثار جشنواره با بودجه‌هاي دولتي و حکومتي توليد شده‌ و از بيت‌المال هزينه مي‌شوند، توضيح مي‌دهد: جاي مديريت فرهنگي در سمت و سو دادن منطقي به اين بودجه‌ها کجاست؟ بالاخره مديراني که بودجه‌ها را اختصاص مي‌دهند بايد نسبت به آثار با آنچه منافع ملي ناميده مي‌شود، پاسخگو باشند. آنهايي که در نهادها و سازمان‌هاي مختلف کار سفارش مي‌دهند بايد دقت بيشتري نسبت به پروسه سفارش دادن به خرج دهند و نتيجه و محصولي که تحويل مي‌گيرند بايد فارغ از نظر اطرافيان مورد کارشناسي دقيق‌تري قرار بگيرد.

به اعتقاد مدير مرکز مستند حوزه هنري نظم تازه‌اي در منطقه و جهان در حال شکل‌گيري است و کشور ما در حال گذر از پيچ تاريخي سرنوشت‌سازي قرار دارد، اما شمه‌اي از بازتاب‌هاي اين مسئله در اغلب آثار مستند ديده نمي‌شود، البته امسال جشنواره سينماحقيقت بخش مدافعان حرم را اضافه کرده که گام مثبتي تلقي مي‌شود، ولي جشنواره توليدات يک‌سال را پوشش مي‌دهد و هرچه نگاه مي‌کنيد خطي که دلسوزانه و موشکافانه به مسائل کشور و مردم نظر کرده باشد، پيدا نمي‌کنيد.
  
سفارش‌دهندگان منفعلانه عمل مي‌کنند
يزدي در ادامه عنوان مي‌کند که شخصاً کوشيده اين اتفاق در مرکز تحت مديريت او بيفتد و سفارش‌دهنده باشد. اصطلاح سفارش دادن متأسفانه بار منفي به خود گرفته، اما واقعيت اين است که در تمام جهان نهادها و سازمان‌هاي مختلف به مستندسازها سفارش کار مي‌دهند.
به اعتقاد يزدي دليل اينکه سفارش دادن اثر هنري بار منفي به خود گرفته، اين مسئله است که برخي سفارش‌دهنده‌ها در کشور فکر مي‌کنند بايد نظر خود را به فيلمساز حقنه کنند، در حالي که سفارش دادن موضوعي دوطرفه براي رسيدن به يک نگاه مشترک است. کارگردان هم متقابلاً نمي‌تواند نگاه شخصي خود را مستند کند و اين هوشمندي مدير است که به چه کسي چه چيزي را سفارش دهد. بنابراين شکل سفارش دادن موضوع مهمي است که به نظر مي‌رسد مديران اشراف درستي نسبت به آن ندارند و در اين‌باره منفعلانه عمل مي‌کنند.
  
تحقيق و پژوهش به اندازه تکنيک پيشرفت نکرده است
امير تاجيک، مدير سابق شبکه مستند سيما نيز در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره جشنواره امسال سينما حقيقت به اين نکته اشاره کرد که به نظر مي‌رسد مستندسازها امسال به استانداردهاي بين‌المللي خيلي نزديک‌تر شده‌اند در عين اينکه هنوز با ايده‌آل فاصله داريم. تاجيک معتقد است امسال هم به لحاظ ساختاري و هم به لحاظ محتوايي آثار خوبي در جشنواره قابل مشاهده بود و کار فيلم اولي‌ها نيز در بخش جنبي و مسابقه جشنواره حائز اهميت بود، اما آنقدر که مستندسازها به لحاظ تکنيکي پيشرفت نشان مي‌دهند متأسفانه در بخش محتوايي به همان اندازه شاهد جهش نيستيم و معلوم است که زمان کافي روي پژوهش و تحقيق انجام نشده و اين بخش از کار آنقدر که بايد جدي گرفته نشده است. اين فعال حوزه سينماي مستند معتقد است متأسفانه هنوز فرهنگ مستند ديدن در کشور فراگير نشده است و تلقي بخشي از مردم از مستند هنوز حيات وحش است. ما در شبکه مستند سعي کرديم اين تلقي را اصلاح کنيم و براي همين به مستند اجتماعي بهاي زيادي داديم.
تاجیک اضافه کرد: امسال براي اولين‌بار رسانه ملي با 16 اثر در جشنواره سينما حقيقت حضور داشت که هشت اثر آن متعلق به شبکه مستند سيما بود. ضمن تبريک به مستندسازان و دست‌اندرکاران اين امر، لازم است تأکيد کنم که اگر درهاي رسانه ملي به روي مستندسازان مستقل باز باشد، تأثيرگذاري محتوايي که توليد مي‌شود، بسيار بيشتر از مجموعه‌هايي است که بعضاً پخش سريالي آنها توسط عامه جامعه دنبال نمي‌شود. مستندسازان کشور ما، کارگزاران اصلاح جامعه از طريق اين سينماي پاک هستند. با گسترش اطلاع‌رساني از طريق فضاي مجازي و رقابت شديد شبکه‌هاي مختلف براي جذب مخاطب و روز به روز آسان شدن دسترسي مخاطبان به اين شبکه‌هاي جايگزين، تنها راه باقي مانده اعتماد و اتکا بر توان مستندسازان داخلي کشور است.

سينماحقيقت بايد مردمي‌تر برگزار شود
حسين شمقدري که چند سال پيش با مستند ميراث آلبرتا توجهات را به خود جلب کرد نيز در گفت‌و‌گو با «جوان»، مردمي نبودن جشنواره سينماحقيقت را يک ضعف قلمداد کرد و گفت: برد جشنواره فيلم حقيقت در ميان مردم کم است و جشنواره بيشتر با رويکرد تخصصي و بدون حضور و اطلاع مردم برگزار مي‌شود. به اعتقاد اين مستندساز اين اتفاق در جشنواره‌اي مانند عمار به دليل تقاضايي که هر ساله برگزارکنندگان در بخشي از مردم ايجاد مي‌کنند، مي‌افتد. هدف اصلي جشنواره‌ها قاعدتاً بايد اين باشد که گلچيني از آثار و فيلمسازها را معرفي کنند و جريان‌سازي شکل بگيرد و مردم در جريان اين مسئله قرار بگيرند، اما به نظر مي‌رسد جشنواره حقيقت به‌رغم همه نکات مثبتي که مي‌توان براي آن شمارش کرد از اين ضعف رنج مي‌برد.
  
مدل برگزاري جشنواره حقيقت در کشور سنتي است
امير تاجيک نيز اين ضعف را قبول دارد اما به اين اشاره مي‌کند که سينماي مستند بيش از اينکه جنبه سرگرمي داشته باشد، جنبه آگاهي بخشي دارد و از اين نظر با سينماي داستاني متفاوت است و موضوع گيشه و فروش براي فيلم مستند اولويت نيست و در همه دنيا سينماي مستند در تلويزيون مخاطب اصلي خود را پيدا مي‌کند، ضمن اينکه مدل برگزاري جشنواره حقيقت در کشور ما هنوز سنتي است و مسائلي از قبيل اطلاع‌رساني به اقشار مختلف مردم و در جريان گذاشتن آنها به روز نشده است و حتي رسانه‌ها هم از همان روش‌هاي سنتي پيروي مي‌کنند و رسانه ملي بايد در اين‌باره نقش محوري را بازي کند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن