تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797142142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام موشكي استراتژي تيم ترامپ عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برجام موشكي استراتژي تيم ترامپ عليه ايران
اين روزها صحبت از كابينه ترامپ يكي از اصلي‌ترين خطوط گزارش‌ها و تحليل‌هاي خبري درباره سياست آينده امريكا در قبال ايران است.
نویسنده : مهدي پورصفا 


اين روزها صحبت از كابينه ترامپ يكي از اصلي‌ترين خطوط گزارش‌ها و تحليل‌هاي خبري درباره سياست آينده امريكا در قبال ايران است. انتصاب ژنرال جيمز ماتيس، نظامي بازنشسته امريكايي به عنوان وزير دفاع كه از سوي خود امريكايي‌ها لقب سگ ديوانه گرفته، بسياري را به سمت اين موضع سوق داده است كه اين ژنرال در سمت جديد خود به دنبال يك درگيري تمام عيار با ايران است.

ماتيس درباره نقش ايران در منطقه خاورميانه مي‌گويد: ايران تنها تهديد جاري عليه صلح و ثبات خاورميانه در منطقه است و اساساً يك دولت‌ـ ملت نيست، بلكه يك نهضت انقلابي علاقه‌مند به هرج و مرج و آشوب است. به نظر من، داعش چيزي بيشتر از يك توجيه براي ايران در راستاي ادامه به شيطنت‌هايش نيست! ايران دشمن داعش نيست. ايراني‌ها منفعت بسياري از آشوبي كه داعش برپا كرده است به دست مي‌آورند.
 اين زوج زماني ديدني‌تر مي‌شود كه فردي همچون ژنرال فلين نيز در كنار وي قرار بگيرد؛ شخصيتي كه به خاطر ديدگاه‌هاي اسلام ستيزانه خود بسيار مشهور بود و بنا به گزارش نشريه نيويورك تايمز در قضيه كشته شدن سفير امريكا در ليبي به دنبال اين بود تا اين مسئله را به گردن ايران بيندازد.
حال سؤال اينجاست كه آيا تهديد فوري‌اي كه ايران با آن روبه رو است جنگ همه‌جانبه است يا  بزرگنمايي اين خطر نگاه برنامه‌ريزان كشور را از نكات مهم‌تري دور مي‌كند.

 جنگ همه جانبه يك توهم است
يك جنگ همه‌جانبه با ايران خطري است كه بسياري از صاحب نظران نظامي بر غيرممكن بودن آن تأكيد كرده‌اند. گرچه برخي از گروه‌هاي سياسي در داخل كشور به دنبال اين بودند تا يكي از فوايد برجام را دور شدن خطر جنگ از كشور جلوه دهند، با اين حال نگاهي كوتاه به سخنان وزير دفاع پيشنهادي دونالد ترامپ هم نشان مي‌دهد كه خطر جنگ جز يك ادعاي غيرقابل باور چيز ديگري نبوده است.
ماتيس حتي حمله به عراق را هم غيرمنطقي مي‌داند و در يك اجلاس امنيتي مي‌گويد: ما احتمالاً در نگاه به گذشته، حمله به عراق را يك اشتباه تلقي خواهيم كرد، يك اشتباه استراتژيك. ارتش امريكا اين حمله را ايده بسيار عاقلانه‌اي نمي‌دانست اما با اين حال اين حمله را تأييد كرد زيرا وقتي شما كسي را به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب مي‌كنيد، توصيه‌هاي خود را با او مطرح مي‌كنيد و ما نيز اين توصيه‌ها را به طور خصوصي (به رئيس‌جمهور وقت امريكا) ارائه كرديم.  حالا سؤال اينجاست كه آيا ژنرالي كه حمله به ايران را يك اشتباه مي‌داند، آيا به دنبال اين است كه به صورت گسترده‌اي با ايران وارد جنگ شود.

 هدف بازوهاي نظامي ايران
به نظر مي‌رسد كه بايد پاسخ اين سؤال را منفي دانست. خبري از حمله نظامي نخواهد بود، اما امريكايي‌ها روش‌هاي ديگري را براي مقابله با ايران انتخاب خواهند كرد كه مهم‌ترين وجه تشابه آن تضعيف توان دفاعي ايران بود. همه مي‌دانند كه امريكايي‌ها به دنبال اين خواهند بود تا توان دفاعي ايران را به كمترين حد ممكن برسانند و اين مسئله در محورهاي مختلف دنبال خواهد شد.
به عنوان مثال در حوزه موشكي امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند توان ايران را براي هدف قرار‌دادن پايگاه‌هاي امريكا در منطقه با چالش روبه رو كنند و در اين ميان سعي خواهند كرد همكاري ساير دولت‌هاي منطقه را نيز به خود جلب كنند. تكميل كردن سپر دفاع موشكي به صورت گسترده و يكپارچه در منطقه خليج‌فارس مهم‌ترين استراتژي ضد موشكي امريكايي‌ها خواهد بود.
از سوي ديگر توان دريايي ايران به خصوص در تنگه هرمز نيز نقطه فشار ديگري خواهد بود كه مد نظر امريكايي‌ها قرار مي‌گيرد. به نظر مي‌رسد امريكا در دوران ترامپ بيش از همه به همكاري با متحدان امريكا در منطقه خواهد پرداخت و اطلاعات را با آژانس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي آنها به اشتراك مي‌گذارد و به احتمال بسياري، مانورهاي مشترك دريايي براي عقب راندن ايران از خليج فارس و محدود كردن قدرت مانور ايران در اين آب‌ها صورت خواهد داد.
از سوي ديگر تحت فشار قراردادن بازوهاي منطقه‌اي ايران راهكاري است كه امريكايي‌ها به آن توجه خواهند كرد. وقايع سوريه و سركوب تروريست‌ها مطلبي است كه هيچ كس نمي‌تواند از آن بگذرد. در چنين شرايطي ايران دست برتر را در منطقه خواهد يافت.  در اين صورت امريكايي‌ها كوچك‌ترين ابزاري براي حضور در منطقه نخواهند داشت. شايد به همين دليل يكي ديگر از مهم ترين شاه بيت‌هاي سخنان ماتيس در گذشته بحث نفوذ ايران بوده است؛ نفوذي كه وي از آن به عنوان نفوذ شيطاني ياد مي‌كند.

 امنيت در اولويت است
تمام اين مطالب نشان مي‌دهد كه بحث حمله و جنگ تمام عيار يك مسئله دور از ذهن خواهد بود، اما فشار بر توانمندي‌هاي نظامي ايران تشديد خواهد شد؛ توانمندي‌‌اي كه تاكنون موجب شده است، خطر حمله همه جانبه نظامي دفع شود.
در صورتي كه به هر دليل توان نظامي ايران تضعيف شود، امكان دارد نه تنها فشار بار ديگر افزايش يابد بلكه خطر جنگ تمام عيار به يك خطر عيني ارتقا مي‌يابد. جالب اينجاست كه در چنين شرايطي سردار باقري، رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح به اين مسئله اشاره مي‌كند كه تنها 20 درصد بودجه نظامي كشور تأمين شده است.
واقعيت اينجاست كه تأمين بودجه نظامي همواره بايد جزو اولويت‌هاي اصلي كشور باشد. اين مسئله تنها به ايران اختصاص ندارد، بلكه امنيت داخلي و بالاتر از آن امنيت ملي اولويت اول هر كشوري است. اين مسئله زماني حساس تر مي‌شود كه ما سخنان مقاماتي را كه براي در اختيار گرفتن پست‌هاي امنيتي دولت آينده امريكا نامزد شده‌اند، مرور كنيم.
شايد تأكيد رهبر معظم انقلاب در خصوص ساخت داخلي قدرت از همين جهت باشد كه دشمن از ابزارهاي اقتصادي به عنوان وسيله‌اي براي تضعيف امنيت كشور استفاده نكند، با اين حال حتي  مشكل مالي نيز در اين حوزه وجود دارد، بايد اين مسئله را مد نظر قرار داد كه امنيت در اولويت است، حتي اگر شرايط سخت اقتصادي بر كشور فراهم باشد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن