تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797012238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد
روز نو :
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سایت‌هایی مثل قارچ از زمین رویید که کارشان انتشار خبرهای دروغ یا الکی بود. حالا مشخص شده مبدا‌ء این سایت‌ها شهر کوچکی است در مقدونیه، جایی که نوجوانان و جوانان نشسته‌اند خبرهای پرسروصدا می‌سازند که هزاران نفر ببینند و اینها از تبلیغاتی که در صفحه‌شان آمده پول دربیاورند.گوشه یک کافه مرد جوانی نشسته که صورتش به پسربچه‌ها بیشتر می‌خورد. معلوم است چند روز ریش نزده. با این حال موی چندانی بر صورتش نیست. با آن پیرهن سفید و جلیقه سرمه‌ای بیشتر به بچه‌مدرسه‌ای می‌ماند در یونیفورم مدرسه. خلاصه، شباهتی به تصویری که دوست دارد از خودش ارایه کند فرق دارد.اسمش گوران است. نوزده سال دارد و دانشجو است.
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

می‌گوید: "آمریکایی‌ها با خبرهایی که ما می‌نویسیم کیف می‌کنند. ما هم با پولی که در می‌آوریم کیف می‌کنیم. چه اهمیتی دارد چیزی که می‌نویسیم راست است یا دروغ؟"گوران (که البته اسم واقعی‌اش گوران نیست) یکی از ده‌ها یا شاید صدها جوانی است که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از شهر کوچک ولس در مقدونیه، اخبار دروغی به نفع دونالد ترامپ می‌‌ساختند.گوران از تابستان سال گذشته وارد این کار شده. خبرهای مختلف را از سایت‌های دست راستی آمریکایی برمی‌داشته، قاطی می‌کرده، و با یک تیتر جذاب روی فیس‌بوک می‌گذاشته. بعد به فیس‌بوک پول می‌داده که پست‌اش را به مخاطب آمریکایی مشتاق اخبار ترامپ نشان بدهد. هر کلیک مخاطبان مشتاق، هر "لایک" و هم‌رسانی با دیگران، پولی است که از تبلیغ به جیب گوران می‌ریزد.البته خودش می‌گوید فقط یک ماه مشغول این کار بوده و ۱۸۰۰ یورو (۱۵۰۰ پوند) درآورده. اما مدعی است دوستانی داشته که یک روزه چندهزار یورو درآورده‌اند.
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

پولی که به ولس سرازیر شده، مصرف‌گرایی مردم را بیشتر کرده
می‌پرسم اگر این اخبار ناعادلانه بر نتیجه انتخابات آمریکا اثر گذاشته باشد چه؟ پوزخندی می‌زند و می‌گوید: "برای بچه‌های شهر ما اهمیتی ندارد آمریکایی‌ها به کی رأی می‌دهند. مهم این است که پول در بیاورند و لباس‌ و نوشیدنی گران بخرند."تردیدی نیست که سرازیر شدن طلای دیجیتال به اقتصاد شهری مثل ولس که میانگین درآمد ماهانه ۳۵۰ یورو است، کمک کرده. وارد شهر که می‌شوی، ماشین‌های نو و گران توجهت را جلب می‌کند. همین‌طور بارها و رستوران‌هایی که پر از پسرهای جوان است.در دورانی که مقدونیه بخشی از یوگوسلاوی بود، به افتخار تیتو، رئیس‌جمهور یوگسلاوی، اسم شهر را گذاشته بودند تیتو ولس. این روزها مردم به شوخی می‌گویند ترامپ ولس.بیرون یک دبیرستان با بچه‌ها صحبت می‌کنم. با هرکس حرف می‌زنم بالاخره یک نفر را می‌شناسد که درگیر کار این سایت‌هاست. یکی از بچه‌ها که رنگ‌پریده و خسته است، می‌گوید شب‌ها هشت ساعت کار خبر دروغی می‌کند و صبح می‌آید مدرسه.
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

بعضی دانش‌آموزها می‌گویند شب‌ها چند ساعت کار می‌کنند و صبح به مدرسه می‌روند
نشر خبر روی سایت‌های خبری که شبیه سایت‌های خبری آمریکایی درست شده‌اند، غیرقانونی نیست. اما این‌گونه گمراه کردن مخاطب کار کثیف و دورازاخلاقی است.یک روز به دیدار سلاوکو چدیف، شهردار راست‌گرای شهر، رفتم. وقتی این موضوع را پیش کشیدم انگشتش را تکان داد و گفت: "پول کثیف به ولس نمی‌آید." کمی بعد اضافه کرد که اگر کارآفرینانی از این شهر کوچک، هزاران کیلومتر دور از آمریکا، تأثیری در انتخابات آن کشور گذاشته باشند، مایه افتخار است.این داستان را برای اوباوکا یانوسکا، از روزنامه‌نگاران باسابقه که خودش یک وب‌سایت خبری دارد، تعریف کردم. به سرفه افتاد. انگار چیزی توی گلویش پریده باشد. شاید هم به خاطر دود سیگار در اتاقش بود - آن‌قدر غلیظ که از پشتش به زحمت می‌دیدمش.
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

سلاوکو چدیف، شهردار ولس، می‌گوید پول کثیف وارد شهرش نمی‌شود
او می‌گفت هفت تیم مختلف را شناسایی کرده که خبر جعل می‌کنند. تخمین می‌زد که صدها بچه مدرسه‌ای هم مستقلا در همین عرصه کار کنند.می‌گفت: "نگران وضع اخلاق جوان‌های شهرم. از موقع انتخابات آمریکا فکروذکرشان شده دروغ و پول درآوردن از دروغ. این دسامبر خودمان انتخابات پارلمان داریم. تا حالا سه سایت خبری جعلی پیدا کرده‌ام که سرشان در صربستان و کرواسی است. در مورد حزب مخالف دولت دروغ‌پراکنی می‌کنند. ممکن است واقعا به کارزار انتخاباتی لطمه بزند."
شهری که با اخبار دروغین به نفع ترامپ ثروتمند شد

اوباوکا یانوسکا می‌گوید پدیده اخبار جعلی ممکن است دامن انتخابات مقدونیه را هم بگیرد
گورین می‌گوید خبر جعل کردن را کنار گذاشته. هرچند از دهانش در می‌رود که یک لپ‌تاپ نو خریده. در راه خانه از او می‌پرسم نظر مادرش در مورد این کارهای مشکوکی که روی اینترنت می‌کند چیست. طوری نگاهم می‌کند انگار دیوانه‌ام.می‌گوید: "خودت اگر بچه‌ات ماهی ۳۰ هزار یورو پول در بیاورد ناراحت می‌شوی؟ معلومه که خوشحال می‌شوی... پر در می‌آوری."



تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن