تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797084806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدام ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: حسن بهشتی پور در خبرآنلاین نوشت:  درباره تمدید قانون داماتو از سوی مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا، نباید دچار احساسات جناحی- گروهی شد بلکه برعکس باید ضمن توجه به متن این قانون که به قانون ISA تبدیل شده و به مدت ۱۰ سال، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را تمدید کرده است، به تعارض آن با متن برجام دقت کنیم و ببینیم از چه راهکارهایی می‌توان اقدام مقتضی و متناسب با آن انجام داد.

به‌طور کلي، مي‌توان گفت به استناد دو بند (هـ و ح) در مقدمه برجام، قانون ISA که تحريم‌هاي نفت و گاز را تمديد کرده، با روح کلي حاکم بر سند برجام در تعارض آشکار است زيرا در اين دو بند آمده همه کشورها بايد روابط همه‌جانبه‌اي را در زمينه‌هاي مختلف با ايران در دوران پس از برجام داشته باشند اما این قانون، براي کشورهاي ديگر هم تعيين تکليف مي‌کند که نمي‌توانند بيش از ۲۰ ميليون دلار در ايران در حوزه‌هاي نفت و انرژي سرمايه‌گذاري کنند. اگرچه اين قانون مانند بچه‌اي بود که از ابتدا مرده متولد شده بود ولي بااين‌حال، گذشته از روح برجام به استناد مواد «21»، «23»، «24»، «25»، «28»، «29» و «33» آن، مي‌توان گفت قانون داماتو در تعارض مستقيم يا غيرمستقيم با برجام قرار دارد اما چرا آمريکايي‌ها معتقد هستند در تعارض نيست؟

زيرا آنها با زرنگي سعي مي‌کنند موضوع تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را به گونه‌اي تفسير کنند که صرفا تحريم‌هايي که به‌دلیل برنامه هسته‌اي ايران مقرر شده‌اند، شامل برجام شود. علاوه‌براين، آنها با استناد به اينکه وزير امورخارجه آمريکا مي‌تواند در مواردي که اين قانون با برجام تعارض پيدا کند مانند تحريم‌هاي نفت و گاز، سعی می‌کنند جلوي اجراي آن را بگيرند اما موضوع مهم این است که زمان اجراي نهايي برجام از زمان شروع قرارداد ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني تا هشت سال بوده که حدود يک سال آن گذشته است ولی مي‌بينيم به‌لحاظ زماني، تمديد قانون ISA تا ۱۰ سال آينده است. اين موضوع، به‌روشني نشان مي‌دهد بحث آمريکايي‌ها همچنان ادامه تخاصم با ايران و استفاده ابزاري از تحريم‌ها به بهانه‌هاي مختلف است.

اگر بخواهيم واقع‌بين باشيم، نقض برجام به‌صورت دقيق از زماني انجام خواهد شد که رئيس‌جمهوري آمريکا بر‌اساس اختياراتي که دارد، تحريم‌هاي وضع‌شده از سوي کنگره این کشور را هر 6 ماه يک‌بار تعليق نکند زيرا بر‌اساس برجام، رئيس‌جمهوري آمريکا بايد اجراي تحريم‌هاي قبلي دو مجلس این کشور را با فرمان اجرائي خود به حالت تعليق در‌آورد زيرا اختيارات لازم را براي لغو قطعي آن ندارد؛ بنابراين به‌لحاظ زماني تا نهايي‌شدن برجام يعني هفت سال آينده، رئيس‌جمهوري آمريکا متعهد شده است هر ۶ ماه يک‌بار، اجراي مجموعه تحريم‌هاي مصوب کنگره عليه ايران را که مرتبط با هسته‌اي باشد، متوقف کند. اوباما که دوره رياست‌جمهوري‌اش در اول بهمن آينده تمام مي‌شود، در اول ژانويه، يعني 12 دي امسال بايد اجراي تحريم‌هاي کنگره را به مدت 6 ماه ديگر متوقف کند و حالا بايد ببينيم آيا ترامپ هم همين مسير را در ماه ژوئن 2017 ادامه خواهد داد يا خير. اگر اوباما يا ترامپ دراين فاصله که ذکر شد، دستور توقف اجراي تحريم‌ها را امضا نکنند، در آن صورت است که مي‌شود گفت به‌طور قطع برجام نقض شده است. در داخل ايران برخي مي‌گويند داماتو ربطي به مسائل هسته‌اي ندارد و صرفا تحريم واردات نفت و گاز از ايران و منع سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز این کشور تا سقف 20 ميليون دلار را شامل مي‌شود، در صورتي که ايران به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش بعد از سال ۲۰۰۲، تحريم شده است. درباره اين موضوع، بايد گفت درست است که بهانه تحريم‌هاي در نظر گرفته‌شده در قانون داماتو از ابتدا مرتبط با ادعاي حمايت ايران از تروريسم، نقض حقوق بشر و تلاش براي ساخت سلاح‌هاي کشتار جمعي متهم شده است اما بايد در نظر گرفت بعد از آنکه ليبي در سال 2006 از اين قانون مستثنا شد، اصلي‌ترين بهانه براي تمديد اين قانون ضد‌ايراني، پرونده‌سازي هسته‌اي عليه ايران بوده است.

اکنون که کنگره آمريکا با اکثريت قاطع قانون داماتو را تمديد کرده، اين پيام به ايران منتقل مي‌شود که دولت آمريکا با وجود آنکه متعهد به توقف تحريم‌هاست اما همچنان مي‌خواهد از اهرم تحريم‌ها عليه ايران استفاده کند. به همين دلیل ايران نه مي‌تواند و نه بايد در برابر زياده‌خواهي آمريکايي‌ها بي‌تفاوت باشد، به‌ويژه آنکه در ماه‌هاي آينده، ايران به صورت همزمان با جمهوري‌خواهاني روبه‌رو است که اکثرا مخالف برجام هستند و علاوه بر آنکه زمام امور را در کاخ سفيد به‌دست گرفته‌اند، اکثريت مجلس نمايندگان و مجلس سنا را به‌صورت همزمان در اختيار دارند؛ در چنين شرايطي ايران بايد اقدام‌هاي منطقي و متناسب با زياده‌خواهي‌هاي کنگره از خود نشان دهد تا طرف مقابل بداند امکان دارد شرايط سال 1384 تکرار شود؛ با اين تفاوت که اين بار ايران به‌خاطر آنکه همه تعهدات خود را به استناد گزارش‌هاي آمانو، مديرکل آژانس، انجام داده است، مي‌تواند مانع همسويي اروپا و آسيا با آمريکايي‌ها شودزيرا امروز ديگر زمينه‌هاي حقوقي و بين‌المللي از قبيل 12 قطعنامه شوراي حکام و 6 قطعنامه تحت فصل هفتم شوراي امنيت سازمان ملل که ايران را به تهديد صلح و امنيت بين‌المللي متهم مي‌کرد، وجود ندارد. بايد توجه داشت از موضع‌گيري‌هاي احساسي و شعاري بايد اجتناب کرد و با منطق قوي تصميم‌هاي قاطع را به‌مورد اجرا گذاشت.

بايد در نظر داشته باشيم جمهوري‌خواهان مايل هستند ايران را ناقض برجام معرفي کنند تا بتوانند اجماعي را که از دست داده‌اند مجددا احيا کنند؛ بنابراين پاسخ ايران بايد هوشمندانه و اقدامي متناسب با اقدام انجام‌شده از سوی آمريکا باشد. ايران مي‌تواند قوانيني را که آمريکایي‌ها در حال وضع‌کردن آن عليه این کشور هستند به‌عنوان سندي در تعارض با روح برجام در مجامع بين‌المللي مطرح کند تا از تکرار اين اقدام آنها در ماه‌هاي آتي جلوگيري کند و اين سياست را بايد در دو سطح منطقه‌اي و بين‌المللي دنبال کنيم. بايد توجه داشت به بهانه تمديد يک قانون که از همان ابتداي تصويبش در سال 1996 محکوم به شکست بود، نبايد کل برجام را زير پا بگذاريم زيرا آمريکایي‌ها تا زماني که توقف اجراي قانون داماتو را داشته باشند، اين مسئله، نقض برجام محسوب نمي‌شود.

نکته مهم پاياني آنکه براي خنثي‌کردن همه فشارهاي موجود عليه ايران در درجه اول بايد به مردم اتکا داشته باشيم و براي آنکه آنها به‌صورت يکپارچه و همه‌جانبه از سياست‌هاي ايران در برابر زياده‌خواهي آمريکا، حمايت کنند، لازم است برجام را از سوژه‌شدن براي بازي‌هاي سياسي و جناحي خارج کنيم، به‌ويژه که امروز اين سند بين‌المللي سدي در برابر تهديد‌هاي دشمنان مشترک ايران است. کساني که هنوز به بهانه تمديد قانون داماتو سعي دارند برجام را زير سؤال ببرند، به اين واقعيت توجه ندارند که اگر ايران بخواهد از سياست آمريکا براي اجماع‌سازي بين‌المللي عليه ايران ممانعت کند بايد بر اجراي تعهدات برجام از طرف مقابل تأکيد کند. زير سؤال‌بردن برجام درواقع، فراهم‌کردن ميدان بازي براي طرف مقابل است که به بهانه‌هاي جديد اهرم تحريم‌ها را عليه مردم ايران به کار بگيرند.



۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن