تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797792485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران همین امروز هم قدرت اول منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: صبح نو نوشت: حدوداً یازده سال قبل، سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی تدوین شد.  از سال 1384 تا کنون به رغم همه مشکلات ریز و درشتی که بر سرراه ایران چه در داخل و چه در خارج به منظور رسیدن به چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد،اما ایران حرکت خود را در این مسیر نسبتاً طولانی آغاز کرد. اگرچه سرعت رشد این حرکت کم و زیاد می‌شود اما می‌توان مدعی شد که به منظور رسیدن ایران به برترین قدرت منطقه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.


در این راه حرکت ایران با وجود تحریم‌های چند ساله قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، پیشرفت‌های سیاسی و نظامی ایران به صورت محسوس‌تر به نتیجه رسیده است اما برنامه اقتصادی ایران در برهه‌هایی با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کرد که با این وجود بازهم تلاش‌ها به منظور رسیدن ایران به هدف نهایی همچنان ادامه دارد.
 
اگرچه رسیدن به هدف نهایی برای جمهوری اسلامی ایران در حدود 9سال زمانی که برای ایران باقی مانده است کمی بعید به نظر می‌رسد اما در هر صورت با توجه به پیشرفت‌های غیرقابل انکار ایران در صنعت نظامی، می‌توان به دیگر بخش‌ها هم امیدوار بود.
 
از دست ندادن امید در این زمینه و باور «ما می‌توانیم» حداقل کاری است که می‌توان از مسوولان مربوط  انتظار داشت؛اما در این زمینه آقای حسام‌الدین آشنا،مشاور رئیس جمهور،اظهار نظرهای قابل تاملی داشته است که می‌توان مدعی شد این اظهار نظرها در صورت محقق شدن، حداقل آسیب آن کاشتن بذر ناامیدی در جامعه خواهد بود.
 
آقای حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، با بیان این که بستر مناسب برای تحقق هدف اول شدن در منطقه نکته حائز اهمیتی است،گفت:«آیا در شرایط آشفتگی و بی ثباتی و در شرایطی که آتش جنگ‌ها و درگیری های قومی و مذهبی در گوشه‌گوشه منطقه زبانه می‌کشد و ماشین ترور و جنایت لجام گسیخته روزانه جان ده ها انسان بی گناه را می‌گیرد، بازهم سخن گفتن از قدرت اول در چنین منطقه ای امکان پذیر است؟ به عبارت بهتر، در یک منطقه سوخته و ویران شده و سرشار از دولت‌های فرومانده، قدرت اول شدن اساساً چه مزیتی می تواند داشته باشد؟ قدرت برتر منطقه شدن فقط به تعداد ادوات و اسلحه جنگی یا میزان درآمدهای اقتصادی و یا تعداد مقالات علمی بستگی ندارد. قدرتمند‌شدن دولت‌ها امروز در رابطه مستقیم با میزان کارآمدی آنها در داخل کشورشان و در ارتباط با ملت‌هایشان سنجیده می شود.
 
اگر دولتی بتواند کارنامه قابل قبولی در کارآمدی (میزان مشروعیت و مقبولیت نزد مردم) کسب نماید، خواهد توانست مدلی برای قدرت سرآمد منطقه ای تعریف نماید. قدرتمند شدن یک دولت در هر منطقه به طور مستقیم به قدرتمند سازی فضای داخلی و نیز باثبات سازی کل آن منطقه بستگی دارد. تنها در یک منطقه باثبات است که یک دولت کارآمد و دارای مشروعیت داخلی امکان الگوسازی در بیرون از مرزهای خود را می یابد و می تواند احترام دیگران را جلب نماید.»


انبارلوئی: در رشته‌های علمی،فنی و خدماتی قدرت اول منطقه هستیم
 
در همین زمینه و در واکنش به صحبت‌های مشاور فرهنگی رئیس جمهور، آقای محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با «صبح نو»، باتاکید براینکه حتی هم اکنون ایران در برخی رشته‌ها دست برتر منطقه را دارد، گفت: ما اکنون در رشته‌های علمی،فنی و خدماتی قدرت اول منطقه هستیم.
 
وی ادامه داد: در بحث نظامی در منطقه ما حرف اول را می‌زنیم و شاهد این ادعا هم این است که اکنون حدود 5سال است تمام دنیا جمع شده‌اند تا بشار اسد را برکنار کنند اما نتوانستند.
 
قدرت‌های جهانی قرار بود در عراق اقداماتی انجام دهند اما نتوانستند یا رژیم صهیونیستی قرار  بود در چشم انداز برنامه‌های خود قدرت اول منطقه را به خود اختصاص دهد و امپراطوری نیل تا فرات را در اختیار قرار بگیرندکه ناکام ماندند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ما هرجایی که به سیاست‌های کلی نظام که از طرف رهبری ابلاغ شد عمل کردیم، توانستیم عملاً به اهداف چشم انداز برسیم و حتی جلوتر از آن هم قرار گرفتیم.
 
وی با تاکید بر پیشرفت درمانی ایران در چند سال اخیر گفت: اکنون در تهران،شیراز و مشهد عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد که در دنیا بی نظیر است و در حال حاضر ایران قطب جراحی‌های بزرگ در منطقه است.


رویوران: نادیده گرفتن قدرت ایران یک نوع اصراف در داشته‌هاست
 
آقای محمد رویوران، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با صبح نو گفت: ایران تنها کشور منطقه است که دارای امکانات تبدیل به یک قدرت برتر منطقه شدن را داراست چه از نظر جمعیت، مساحت منطقه‌ای و سوق الجیشی و چه از نظر  امکانات اقتصادی، ایران این آمادگی را دارد.
 
وی با تاکید بر این که این شرایط را در منطقه دیگر کشورها برخوردار نیستند، گفت: برای مثال کشور عربستان که چنین ادعایی دارد قطعاً نمی‌تواند چنین نقشی را ایفا کندچرا که جمعیت کم و توان ضعیف نظامی آنها محقق شدن ادعای آنها را سخت و غیرممکن می‌کند.از سویی دیگر مصر به دلیل وابستگی و بحران اقتصادی نمی‌تواند ادعایی داشته باشد و ترکیه هم یک کشور وابسته به ناتوست و اصلاً استقلالی ندارد تا اینکه بیاید یک تعریف قابل قبول و مستقلی از خود به منظور رسیدن به برترین قدرت منطقه داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه راهکار تثبیت و نهایی شدن ایران به عنوان کشور منطقه‌ای با اتحاد و ائتلاف ممکن  است، خاطرنشان کرد: ایران در رأس محور مقاومت و در ائتلاف با کشورهایی مثل سوریه و لبنان موفق شده است قدرت منطقه‌ای خود را چند برابر کند، ایران با اتحاد و ائتلاف می‌تواند این توان را بیش از این هم افزایش دهد. از سویی دیگر هیچ کشوری در سطح منطقه به اندازه ایران دارای ائتلاف نیست و هرگونه تشکیک از هر شخصی در این راه سخت و دشوار، صحیح نیست و نادیده گرفتن قدرت ایران یک نوع اصراف در داشته‌های ما به شمار می‌آید.
 
هانی زاده: ایران هیچ رقیبی در منطقه ندارد
 
 آقای حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با «صبح نو» با تاکید بر قدرت برتر بودن ایران در منطقه گفت: ایران با توجه به توانایی بالای انسانی و سیاسی می‌تواند در آینده شرایط خود را به عنوان یک کشور برتر منطقه‌ای به ثبیت برساند.
وی افزود: در حال حاضر ایران به لحاظ نظامی و سیاسی هیچ رقیبی در منطقه ندارد.

عربستان سعودی به عنوان یک کشور عربی که دارای ظرفیت‌های رسانه‌ای و مالی نسبتاً محدودی است کشوری که به عنوان قدرت رودرروی ایران و رقیب ایران خود را مطرح می‌کند ولی چون عربستان سعودی فاقد زیرساخت‌های مدنی و دموکراسی است و به لحاظ اینکه از قدرت نظامی لازمی برخوردار نیست، نمی‌تواند رقیب قدرتمندی برای ایران باشد؛ از طرفی دیگر تکیه عربستان به قدرت‌های غربی و آمریکایی است.
 
هانی زاده افزود: اکنون تمام درگیری‌هایی که در سوریه در جریان است صرفاً به علت قطع محور تهران دمشق بیروت و از بین بردن جایگاه حزب‌الله در منطقه است که جمهوری اسلامی ایران به تنهایی توانسته است تمام نقشه‌های قدرت‌های جهان غرب و آمریکا را نقش بر آب کند چرا که ایران دارای چنین ظرفیتی است که بتواند شطرنج سیاسی و جغرافیایی منطقه را به نفع محور مقاومت تغییر دهد؛ طبیعی است که می‌تواند به عنوان یک قدرت، مطرح بشود و اگر قدرت ایران نبود شرایط منطقه به نفع رژیم صهیونیستی و نظام وهابی تکفیری عربستان تغییر می‌کرد.
 
وی در پایان گفت: صحبت‌های افراد و ناامیدی آنها نسبت به تثبیت قدرت برتر ایران در منطقه، اظهارنظرهای شخصی است و از واقعیت‌های موجود کاملاً به دور است؛ ایران اگر طبق این حرف‌ها بخواهد حرکت کند نه فقط نمی‌تواند قدرت برتر منطقه‌ای باشد بلکه حتی در داخل کشور هم درجا می‌زند.




۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن