تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797565688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاشي براي نقد جامعه از منظر جامعه‌شناسي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تلاشي براي نقد جامعه از منظر جامعه‌شناسي
به گزارش «جوان» ميلاد دخانچي طي يادداشتي به ذكر نكاتي در خصوص سخنراني يوسف اباذري در روز جهاني فلسفه پرداخته است.


به گزارش «جوان» ميلاد دخانچي طي يادداشتي به ذكر نكاتي در خصوص سخنراني يوسف اباذري در روز جهاني فلسفه پرداخته است.
اباذري در سخنراني خود در اين روز نئوليبراليسم را به ورطه نقد اساسي كشيد و ظهور ترامپ در عرصه سياست خارجي را به فاشيسم برخاسته از اعتراض عمومي به ليبراليسم نسبت داد.
وي از همين منظر به نقد ليبرال‌هاي وطني پرداخت و وضعيت امروز را نتيجه القا و ديكته نسخه‌هاي نئوليبراليستي براي جوامع درحال توسعه قلمداد كرد و به تبعات آن پرداخت.
متن كامل سخنان اباذري كه بسيار مورد توجه قرار گرفت در فضاي مجازي قابل دسترسي است.  ميلاد دخانچي، مستندساز و پژوهشگر جوان كه اخيراً به واسطه اجراي برنامه جيوگي كوشيد پاي فلسفه و فلاسفه را به زندگي مردم باز كند در يادداشتي درباره سخنراني اباذري چنين مي‌نويسد:
امروز متن سخنراني يوسف اباذري در روز جهاني فلسفه را خواندم. اينكه اباذري اقتصاد سياسي و به طور خاص مفهوم نيوليبراليسم را وارد فلسفه كه معمولاً به عنوان رشته‌اي انتزاعي شناخته مي‌شود كرده نكته مهمي است. در روزگاري كه فيلسوفان ما يا صدرايي‌اند يا هايدگري، فهمي از نيوليبراليسم كمك مي‌كند تا ايده‌هاي خود را روي زمين بررسي كنند.
- در اين سخنراني اباذري به زيركي به اسم نقد خارج، دارد داخل را نقد مي‌كند و وقتي داخل را نقد مي‌كند دارد همه را نقد مي‌كند. اينكه او به واسطه تسلط بر زبان توانسته است آنقدر ماهرانه فضاي كنوني را نقد كند قابل ستايش است.
- اباذري اما از خود هيچ ايده‌اي ندارد، در كل سخنراني به صحبت‌هاي اين و آن ارجاع مي‌دهد كه خوب است. اما اباذري تز ندارد. گزارش دارد. گزارشي خوب و در خور تأمل.
- اباذري كلمه نيوليبرال را به راحتي به استخدام مي‌گيرد در حالي كه استفاده از اين واژه و اطلاق آن به وضعيت ايران كاملاً اشتباه است. بازار ايراني هنوز نظام‌مند نيست چه برسد به آنكه بخواهد براي كارآفرين مجال خلاقيت آفريده باشد. اينكه ما در ايران دقيقاً چه معجون شتر گاو پلنگي از ليبراليسم، نيوليبراليسم و سياست‌هاي چپ را به ارث برده‌ايم سؤالي است كه انتظار مي‌رود اباذري به پاسخ آن مسلط باشد.
- اباذري در جايي در سخنراني خود مي‌گويد: «‌بازار آزادي‌هاي ايراني به سبب اهداف تبليغاتي تاكنون گفته‌اند كه دولت نبايد در كار مردم دخالت كند و به همين سبب عده كثيري از مردم از آن خوششان مي‌آيد، اما منظور ايشان اين است كه دولت نبايد در كار بازار دخالت كند. منظور از مردم همان بازار است.»
اين گزاره بايد متوجه طراحان مفهوم اقتصاد مقاومتي و به طور خاص حامل پيغامي باشد چراكه در اقتصاد مقاومتي واژه مردم نيز زياد به چشم مي‌خورد.
- اباذري مي‌گويد: «از زمان باستان تاكنون فيلسوفان و متألهان در مورد حقيقت و شرايط امكان آن حرف گفته‌اند. از نظر نئوليبرال‌ها بازار حقيقت را مي‌گويد، فيلسوفان اگر به اين امر اعتراف كنند و طبق قراردادهاي بازار بازي حقيقتشان را بكنند مزاحم نيستند.»
اين درباره تلويزيون ما نيز صدق مي‌كند. اجبار تلويزيون به تمايل به اسپانسرها، يعني حقيقت بازار در رسانه عمومي حرف مي‌زند، نه فيلسوفان و نه روحانيت و نه حتي قدرت رسمي. تلويزيون ما نئوليبرال شده است. نه تنها تلويزيون، نگاهي به تي‌وي پلاس بندازيد، آنجا كه فضا جالب‌تر است و اخبار زرد سلبريتي‌ها و تبليغ تجاري كاملاً در هم مستحيل شده‌اند. تمايز كار سختي است.
- اباذري مي‌گويد: «داستان خاورميانه همان داستان افول دولت- ملت‌هاست.»
مثال او كشورهاي اطراف است. اين مي‌تواند در مورد ما هم مصداق داشته باشد. اگر خداي نكرده دولت ما به دليل اشتباهات ملت و اشتباهات خودش و ملت ما به دليل اشتباهات خودش و دولت تضعيف شود دود آن در چشم همه ما خواهد رفت. شرايط ما اگر نخواهيم بگويم بحراني نيست، در وضعيت ايده‌آل هم نيست. بايد همه كمك كنيم تا از اين بحران عبور كنيم. همه. چراكه اگر اتفاقي براي ملت- دولت ما رخ دهد آسيبش همه را شامل مي‌شود. ما ۱۰۰ سال براي شكل‌گيري اين دولت- ملت هزينه داده‌ايم.
- اباذري مي‌گويد: «تناقضي كه اساس مشكل ماست در هم بافته شدن ناخودآگاه دو نظام است. دو نظامي كه نسبتي با يكديگر ندارند. نظام بازار آزاد كه حقيقت را مي‌گويد و نظامي كه معتقد است خداوند حقيقت را مي‌گويد. اين مسئله را ميشل فوكو در كتاب «تولد زيست سياست» به تفصيل كاويده است. از فيلسوفان محترم خواهش مي‌كنم اين كتاب را بخوانند و درباره حكومت‌مندي ليبرالي و حكومت‌مندي حاكمانه دقت كنند... من از شرح اين كتاب خودداري مي‌كنم. به نقل قولي بسنده مي‌كنم: «اقتصاد، نظامي بي‌خداست؛ اقتصاد نظامي فاقد كليت است، اقتصاد نظامي است كه نه فقط بيهودگي بلكه ناممكن بودن بينش حاكمانه را نشان مي‌دهد.‌» (ص ۲۸۲ نسخه انگليسي) مشكل اساسي ادغام اين دو نظام در همديگر به دست دولت‌هايي است كه گاهي از اين و گاهي از آن مي‌گويد.»
اين پاراگراف بايد مسئله اصلي حوزه‌هاي علميه ما و بحث‌هاي انديشه‌اي حزب‌اللهي باشد. يعني اگر حزب‌اللهي‌ها و حوزيان به اين موضوع نمي‌پردازند دارند وقت تلف مي‌كنند، اولويت‌ها را نشناخته‌اند.
- و نكته نهايي اينكه اباذري مي‌گويد: «آنچه اغلب مردم فساد مي‌خوانند نتيجه منطقي سياست‌هاي ليبرالي است، اگر به اين نكته واقف نشويم، از گشودن گره آن ناتوان خواهيم بود.»
و بعد گزاره بالا را طرح مي‌كند. واقعيت اين است كه فساد نه نتيجه منطقي سياست‌هاي ليبرالي بلكه نتيجه همين شتر گاو پلنگي است كه ايجاد كرده‌ايم. در واقع گزاره بالا توضيح بهتري است.
- و تكلمه اينكه عينيت‌گرايي اباذري قابل ستايش است. علوم اجتماعي ما بايد ياد بگيرد روي زمين حرف بزند. فلسفه نيز.





تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن