تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796363760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلوه­ بندگی صاحبان خرد در اقامه نماز/اهمیت نماز دربین سایر عبادات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خطبه های نمازجمعه هامبورگ؛
جلوه­ بندگی صاحبان خرد در اقامه نماز/اهمیت نماز دربین سایر عبادات

هامبورگ


شناسهٔ خبر: 3839348 - شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
دین و اندیشه > اسلام در جهان

.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله رمضانی گفت: همه قدرتها در دست خداست، و اوست که عطاء می کند و روزی می دهد؛ پس باید خود را به کسی که خالق است بسپاریم و گمان نکنیم که غیر او روزی دهنده ای هم است. به گزارش خبرگزاری مهر، متن سخنان آیت الله رمضانی در نماز جمعه این هفته هامبورگ در پی می آید؛ بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین و الحمد لله الذی لا مُضادّ له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سیدّنا ونبیّنا محمّد صلّی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین.   عبادالله! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه. با توجه سیر مطالبی که در خصوص اوصاف «اولوا الألباب» در مباحث پیشین عنوان شد، در ادامه آن اوصاف خدای تعالی در قرآن کریم به یکی دیگر از صفت­های بارز آنان در ادامه­ی آیه ۲۲ سوره مبارکه «رعد» ، اشاره کرده و از آن تحت عنوان «اقامه نماز و انفاق» یاد کرده و می­ فرماید: «وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِ؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، در پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان می‌برند؛ پایان نیک سرای دیگر، از آن آنهاست». جلوه­ بندگی صاحبان خرد، در اقامه نماز روشن و واضح است کسانی که دارای اندیشه­ای والا و صاحب خرد ناب هستند، در برنامه های روزانه­ی خود از عباداتی مانند نماز که جلوه­ی بندگی خدای تعالی است، و برای دوام و استمرار رابطه با ذات اقدس الهی شمرده­ می­شود، بهره می­برند. زیرا در روایات اهل بیت(ع)، نماز رکن ایمان، [۱] و ستونِ خیمه­ی دین شمرده شده است. [۲] لذا چه بسا با شکسته شدن این ستون، خیمه­ی دین در مقام عمل فرو ریزد. به­همین جهت آنچه که اهمیت دارد این­ است که وقتی نماز به­صورت صحیح اقامه شود، خود انسان برپا و احیاء می شود و قدرت معنوی و فکری پیدا می کند. لکن مهمترین موضوعی که در اقامه نماز نقش ویژه­ای دارد، آن است که این مهم با آداب و شرائطش برگزار گردد. که از جمله آن آداب، «حضور قلب» در نماز است. چراکه وجود نورانی امام صادق(ع) در این خصوص می­فرماید: «إِذَا کُنْتَ دَخَلْتَ فِی صَلَاتِکَ فَعَلَیْکَ بِالتَّخَشُّعِ وَ الْإِقْبَالِ عَلَی صَلَاتِکَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» [۳] ؛ هنگامی که نماز را آغاز کردی، افتاده باش و به نمازت توجّه کن، که خداوند می‌فرماید: «آنان که در نمازشان خاشع­اند».[۴] و در بیانی از رسول خدا(ص) آمده است: «یَا أَبَاذَرٍّ، اعْبُدِ اللَّهَ‌ کَأَنَّکَ‌ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ (عَزَّوَجَلَّ) یَرَاکَ؛ ای ابوذر! خدا را چنان عبادت کن که او را می بینی، پس اگر تو او را نمی بینی، همانا او تو را می بیند».[۵] با توجه به این روایات نورانی نسبت به ادب و حضور قلب در نماز، انسان متقی و خردمند نباید نسبت به ادبِ حضور در نماز کوتاهی کند. بلکه باید حضور خدا را در نماز احساس کند. زیرا با چنین شهود و حضوری در نماز توجه انسان به خدا بیشتر می شود. به­ همین جهت می­ توان گفت: کسانی که با مقدمات صحیح و درست، نماز را اقامه می کنند و با خدای تعالی سخن می گویند، و خود را در محضر خدا می بینند، از نماز بالاترین لذت معنوی را می برند. اما کسانی که در نماز خود توجه کافی ندارند و غفلت می کنند، و نمی­دانند که در مقابل چه کسی ایستاده اند، در حقیقت بهره­ای در جهت تقرب به خدای تعالی ندارند. چراکه خداوند در خصوص این­گونه افراد می­فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ * الَّذینَ هُمْ یُراؤُنَ * وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ؛ پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند همان کسانی که ریا می‌کنند و دیگران را از وسایل ضروری زندگی منع می‌نمایند!».[۶] اهمیت نماز در بین سایر عبادات یکی از موضوعات مهمی که می ­بایست بدان توجه لازم داشت این است که اقامه­ نماز بهترین حالت حضور در نزد پروردگار متعال است. لذا شیطان مهمترین نقشه ­اش آن است که به انواع حربه­ ها و وسوسه ­ها متوسل شود، تا انسان مؤمن نماز خود را نخواند؛ یا فراموش کند، یا به تأخیر بیندازد. و یا ذهن او را در حال نماز، به امور دیگری  مشغول نماید؛ چراکه پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده­اند: «إنَّ‌ العَبدَ إذا اشتَغَلَ‌ بِالصَّلاةِ جاءَهُ الشَّیطانُ وقالَ لَهُ: اذکُرْ کذا اذکُرْ کذا؛ حَتّی‌ یَضِلَّ الرَّجُلُ أن یَدریَ کَم صَلّی؛ هرگاه بنده مشغول نماز شود، شیطان نزد او می‌آید و به وی می‌گوید: فلان چیز را به خاطر بیاور، بَهمان چیز را به یاد بیاور، تا جایی که فرد یادش می‌رود چند رکعت خوانده است».[۷]   به­ همین جهت نکته­ مهمی که از این گونه روایات ـ که انسان را به حضور قلب در نماز فرا می ­خوانند ـ  برداشت می­ شود این است که انسان مؤمن باید به این معرفت و شناخت برسد که همه قدرتها در دست خداست، و اوست که عطاء می کند و روزی می دهد؛ پس باید خود را به کسی که خالق است بسپارد. و گمان نکند که غیر او روزی دهنده است. از همین رو امام صادق(ع) در بیانی نورانی فرموده است: «إِذَا قَامَ‌ الْعَبْدُ فِی‌ الصَّلَاةِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَی لِمَلَائِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَی عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَی أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی؛ هنگامی که بنده ای به نماز برخیزد و نمازی را سبک بشمارد خداوند متعال به ملائکه می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید؟ گویا فکر می کند حاجات او را غیر من برآورده می سازد (که اینگونه نماز می خواند) آیا نمی داند رفع نیازهای او به دست من است؟».[۸] آثار اقامه صحیح نماز اگر اقامه نماز به­صورت صحیح و درست و با حفظ شرایط و آدابی وجود دارد، انجام گیرد. انسان نمازگزار از ۱ ـ آثار ایجابی آن که قرب الهی است بهره مند می شود، و به معراج می رسد «الصَّلَاةُ مِعْرَاجُ‌ المُؤْمِن».[۹] و آرامش را همیشه در زندگی خود با یاد خدا تجربه می کند «إِنَّنی‌ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی‌ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری[۱۰] * ‌وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ[۱۱] ؛ من «اللَّه» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! * و یاد خدا بزرگتر است». و هم از ۲ ـ آثار سلبی آن بهره مند می شود. زیرا نماز باعث می شود که انسان از رذائل اخلاقی و هر نوع گناهی پرهیز کند، و هم از فحشاء و منکر نهی می نماید. چراکه خدای تعالی در قرآن کریم در این خصوص فرموده است: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر؛ نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد».[۱۲] بنابراین می­بایست تلاش نمود این فریضه­ مهم الهی ـ نماز ـ به­ گونه­ای برگزار شود تا انسان مؤمن بتواند خود را از آسیب ها، خطرات و تهدیدها حفظ نماید. زیرا اگر این فریضه با کیفیت مطلوبی انجام گیرد، بدون شک آثار اجتماعی آن­را نیز همگان تجربه خواهند نمود. زیرا جامعه­ که اهل نماز باشد، جامعه ای مسئولیت پذیر است. و تلاش می کند تا جایی که امکان دارد، مشکل دیگران را نیز حل کند. چه اینکه در خانواده ای که همه اهل نماز و عبادت و بندگی باشند از امنیت و آرامش همیشگی برخوردار خواهند بود. سخن پایانی صاحب خرد و اندیشه­ی ناب، با اقامه نماز خود را در دژ مستحکم الهی قرار می دهد، که آسیبی به او وارد نشود و با تهدید مواجه نگردد. بلکه زمینه­ی شکوفایی فطرت و عقل را با این نوع رابطه و بندگیِ خالصانه حفظ و تقویت می نماید. زیرا این افراد با اقامه­ی نماز، نیروی قلبی و معنوی خود را تقویت می کنند، و همین امر باعث می شود که در برابر ناملایمات و مشکلات بتوانند بایستند و روح بندگی را در خود ثابت نگه دارند.  .................................. [۱] . «رسول اللَّه (ص) : عَلَمُ الإِیمانِ‌ الصَّلاةُ»، (الأصفهانی، أحمد بن عبد اللَّه، تاریخ‌ أصبهان، ج ۲، ص ۲۴۱، الرقم ۱۵۶۵، تحقیق سیّد حسن کسروی، بیروت، دار الکتب العلمیّة، بی­تا؛ و الشعیری السبزواری، محمّد بن محمّد، جامع‌ الأخبار أو معارج الیقین فی اصول الدین، ص ۱۸۴، ح ۴۴۸، قم، مؤسسة آل البیت(ع)، چ اول، ۱۴۱۴ ق).
[۲] . «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ: الصَّلَاةُ عَمُودُ دِینِکُم» (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۲، ص ۱۹، ح ۵، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چ چهارم، ۱۴۰۷ ق).
[۳] . المؤمنون/۲.
[۴] . کلینی، همان، ج ۳، ص ۳۰۰، ح ۳.
[۵] . طوسی، محمد بن الحسن، الأمالی، ص ۵۲۶، ح ۱۱۶۲، قم، دار الثقافة، چ اول، ۱۴۱۴ ق.
[۶] . الماعون/۴ ـ ۷.
[۷] . مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۸۱، ص ۲۵۹، ح ۵۸، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چ دوم، ۱۴۰۳ ق.
[۸] . کلینی، همان، ج ۳، ص ۲۶۹، ح ۱۰.
[۹] . از کهن‌ترین منابع اهل سنّت، تفسیر فخر رازی (التفسیر الکبیر) است که «الصلاة معراج‌ المؤمن» را به رسول خدا (ص) نسبت می‌دهد. ب ـ در منابع شیعی، این عبارت نخستین بار در آثار عصر صفوی، مانند: روضة المتقین مجلسی اوّل، بحار الأنوار: علامه مجلسی، الرواشح السّماویةی میرداماد و ... به چشم می‌خورد؛ ولی هیچ یک از این عالمان، این جلمه را به پیامبر(ص) و یا امامان(ع) نسبت نداده اند. (ر. ک: محمدی ری‌شهری، محمد، الصلاة فی الکتاب و السنة، ص ۱۰، قم، دار الحدیث، چ اول، ۱۳۷۷ ش).
[۱۰] . طه/۱۴.
[۱۱] . العنکبوت/۴۵.
[۱۲] . العنکبوت/۴۵.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن