محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797884686
بحث نافعیت علم از طرح تولید علم دینی مناسبتر است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در هماندیشی روشهای تحقیق در علوم انسانی اسلامی عنوان شد؛
بحث نافعیت علم از طرح تولید علم دینی مناسبتر است
شناسهٔ خبر: 3837939 - پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } یک استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بسیاری از علومی که به خصوص در شاخه علوم انسانی در دانشگاه ها مطرح شده و در حال گسترش است، برای جامعه کنونی نافع نیستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، دکتر مجید کافی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دومین هماندیشی روشهای تحقیق در علوم انسانی اسلامی که در مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد، به ارائه نظریه خود پرداخت، وی در مقدمه ارائه خود گفت: به عنوان موضع باید بگویم که مخالف تولید علم هستم چون تولید علم را امری تاریخی و جمعی و اجتماعی می دانم. وی افزود: نمی توان تولید علم را به یک شخص خاص منتسب کرد. علوم در طول تاریخ به وجود آمده اند و به مرور زمان هویت پیدا کردهاند. اصطلاحاتی چون فیزیک انیشتین و جامعه شناسی نیچه و امثال اینها عبارات درستی نیستند، چون تلاش جمعی را به نام یک نفر تمام می کنند. علم هویتی تاریخی و اجتماعی دارد، لذا می توان گفت که در مقام تحول، امکان تولید علم وجود ندارد ولی امکان تولید یک نظریه و نظریه پردازی ممکن است. راه تحول در علوم انسانی و اجتماعی راه نظریه پردازی است. دولتها و حکومتها در طول تاریخ فقط می توانند مقدمات تحول علوم را ایجاد کنند. آنها نمی توانند خود دست به تولید علم بزنند. انتظاری که از آنها وجود دارد ایجاد زمینه تحقق و فراهم کردن مقدمات است. کافی در تشریح نظریه خود گفت: نگاه بنده در این نظریه، فلسفه علمی است. دغدغه من در ایجاد نظام معرفتی منسجم که اشکالی به آن وارد نباشد نیست. برخی در توضیح نظام معرفتی خود، به هر سوالی پاسخ می دهند. اما این نظام معرفتی هیچ وقت نمی تواند مسائل اجتماعی را حل کند، لذا دغدغه اینجانب ارائه نظام معرفتی نیست بلکه مسائل اجتماعی است. آنچه که در کف خیابان های جامعه در حال وقوع است. دغدغه بنده به عنوان جامعه شناس، حل آن مسائل است نه طرح نظام معرفتی. نظام معرفتی در وهله اول باید مسائل جامعه را حل و فصل کند. وی در ادامه گفت: در باورهای علم دینی بر سر خود علم نیز اختلاف است. هرکسی بنا به دریافت خود از معنای علم سعی در تحول آن دارد. دغدغه رهبری در بحث تحول، علومی است که در دانشگاه ها وجود دارد. جدای از تولید علوم، بحث بر سر این است که با علوم اجتماعی موجود در دانشگاه باید چه کرد؟ آیا این اتفاق، اسلامی شدن علوم هست یا خیر؟ با این تفسیر باید ابتدا روشن شود که مراد از علم در این بحثها چیست؟ لذا باید مشخص شود که محل نزاع در بحث تحول علوم کجاست؟ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: علم معنای مختلفی در روایات دارد. این روایات به چند دسته تقسیم می شوند. یک دسته از این روایات معنای عرفانی دارند، که علم را بصیرت، نورانیت و شناخت متعالی می دانند. دسته دیگر معنای عرفی علم را مورد توجه قرار می دهند. (مثل روایت اطلبو العلم ولو بالصین: علم را طلب کنید حتی اگر در چین باشد.) و روایات دیگری که در این باب از علم بحث می کنند. در نظریه بنده بحث در مورد معنای علم از نگاه روایاتی که علم را مجهول و قفل می دانند و روایاتی که علم را مساله و قابل حل می دانند، همچنین روایاتی که فرایند حل مساله و کشف را بیان می کنند و روایاتی که بحث تحلیل را بیان می کنند مورد بررسی قرار می گیرند. تفکر حاکم در این روایات، با عباراتی چون تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی بیان شده است. وی افزود: در بحث نتیجه نیز با روایاتی که از جنبه ابزاری علم بحث می کنند استفاده شده است. روایتی چون اطلبوالعلم بالاستعماله یعنی علم را با استعمال و کاربرد آن طلب کنید، در نظریه بنده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. قرار است مدلی از علم ارائه شود که کاربرد داشته باشد. کاربرد این مدل برای استفاده در مباحث اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد. در تحول در علوم انسانی روایاتی که نگاه عرفانی به علم دارند جایی بحث ندارند. این جمله به این معنی نیست که نباید وجود داشته باشد، بلکه در بحث و نظریه بنده خیلی کاربرد ندارد، اما مفهوم عرفی علم که ناظر به بقای اجتماعی است و بحث استعمال علم را مطرح می کند، از مباحثی است که قرار است در جامعه خود آن را گسترش دهیم و جامعه علمی را به سمت آن سوق دهیم. کافی در ادامه سخنانش گفت: بحث دیگری در روایات وجود دارد، علم نافع و مضر است، لذا آن علمی که قرار است در معنای عرفی و استعمالی استفاده شود باید نافع باشد. بسیاری از علومی که به خصوص در شاخه علوم انسانی در دانشگاه ها مطرح شده و در حال گسترش است، برای جامعه کنونی نافع نیستند. لذا اگر بحث تحول و نافعیت علم در جامعه مطرح شود به نظر می رسد از هر طرح تولید علم دینی مناسبتر است. باید علوم نافع شوند و به تعبیر شهید مطهری، یکی از منظورهای جامعه و افراد آن را برطرف کند. در آثار شهید مطهری هیچ اثری از اصطلاح علم دینی وجود ندارد. شهید مطهری در آثار خود از علوم اسلامی نام برده است ولی منظورش همان بحث علوم حوزوی است، لذا نافع بودن و استعمال علم، مفهوم مورد نظر در نظریه اینجانب است. وی افزود: معنای دیگری از علم که در منطق بیان شده است، معادل knowledge)) و به مفهوم مطلق آگاهی های انسان است. مطلق به مفهوم موضوعی، روشی و غایت. یعنی هر چیزی که در ذهن انسان می آید، آگاهی است و برخی آن را علم ترجمه کرده اند. مسلماً این معنا از علم مورد بحث در تحول در علوم نیست. علمی که تحت عنوان (knowledge) یا همان تصورات و بدیهیات، جزئیات و کلیات مورد نظر علم دینی نیست و مختص بحثهای فراروشی است. برخی این مفهوم را برای علم دینی مد نظر قرار داده اند که خیلی به غایت تحول علوم انسانی در دانشگاه ها نزدیک نیست. استاد جامعه شناسی گفت: یک مفهوم دیگر در فلسفه علم وجود دارد که دو معنا را شامل می شود، علومی که مرتبطند ولی مستقل هستند. یکی از این مفاهیم دیسیپلین(Discipline) یا رشته علمی و دیگری ساینس (Science) یا رشته علوم تجربی است. در تحول و اسلامی کردن دیسیپلین خیلی معنا ندارد. موضع گیری که معمولاً آقای کچوئیان و پارسانیا میکنند مبنی بر اینکه باید اندیشه اجتماعی و فلسفه اجتماعی ایجاد کرد از سنخ دیسیپلین است. قبلاً نیز رگه هایی از آن در سنت اسلامی وجود داشت، از فارابی تا کنون مبحثی چون «علم الاجتماع» و «علم و النفس» وجود داشته که دیسیپلین به حساب می آیند، اما آن چیزی که امروز در دانشگاه های ایران وجود دارند دیسیپلین نیستند، بلکه ساینس هستند. معنای ساینس معنایی است که در فلسفه علم مورد نظر است. به نظر می رسد علمی که مشکل ساز بوده و یا با جامعه و فرهنگ ما و همچنین با دین و آموزه های دینی اسلام هماهنگ نبوده مفهوم ساینس است. مفهومی که انحصاراگرا و تقلیلگراست. وی افزود: بحث مدنطر این است که ساینس قابل تحول است یا خیر؟ آیا ساینس اسلامی می شود یا خیر؟ البته تحول و اسلامی شدن با حفظ هویت. تمام کسانی که می خواستند ساینس را حفظ کنند و آن را اسلامی کنند در نهایت به سمت دیسیپلین غلطیده اند. ماحصل تلاش آنها تبدیل به یک دیسیپلین دینی شده است. لذا شناخت مرز این دو، در ارائه نظریه مهم است. باید با حفظ ماهیت ساینس بتوان آن را متحول کرد. باید با حفظ ماهیت، آن را با آموزه های دینی و فرهنگ خودی هماهنگ و منسجم کرد. در مقوله دیسیپلین، راحتتر می توان آنها را بررسی و حتی تولید کرد، اما در مقوله ساینس دقت بیشتری مورد توجه است. وی تصریح کرد: یکی از تفاوتهای علم در منطق و علم در فلسفه نوع تعلق جهانی آنهاست. علم در منطق متعلق به جهان دوم و ذهنی بودن است ولی علم در فلسفه علم جهان سومی و بین الاذهانی است. علم در صورتی که بین الاذهانی نشود، تبدیل به جریان نمی شود و هویت علمی پیدا نمی کند. در تعرف فلسفی علم، علم هویت جمعی پیدا کند و به صورت کتاب و مقاله بصورت جهان سومی و بین الاذهانی در آید و در دانشگاه ها مطرح و تدریس شود. چنانچه علم به صورت جریانی درآید می تواند تحول ایجاد کند، البته در بسیاری از جوامع پیشرفته این علوم رو به افول است اما در جامعه ما زنده و پویاست. این علوم در حال تدریس هستند و کارها تحقیقات بسیاری برمبنای آن در حال اجراست، لذا دغدغه اصلی اصلاح و تحول در این علوم است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]
صفحات پیشنهادی
تأکید بر مقاله به بهانۀ تولید علم اشتباه است
محمد فاضلی در دربرنامه زاویه تأکید بر مقاله به بهانۀ تولید علم اشتباه است شناسهٔ خبر 3821121 - جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; محمد فاضلی در برنامه زاویه با تاکید بر نادرست بودن اینکه یک پنجم درصد از تولید علم دنیا در اختیارهماندیشی علمای دینی ایران و حوزه قفقاز برگزار میشود
در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماندیشی علمای دینی ایران و حوزه قفقاز برگزار میشود شناسهٔ خبر 3837218 - چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; هماندیشی علمای دینی ایران و حوزه قفقاز با عنوان نقش رهبران مسلدومین کنگره علمی بینالمللی لقاء الحسین(ع) برگزار میشود
۲۵ آبان ماه در جوار حرم امام حسین ع دومین کنگره علمی بینالمللی لقاء الحسین ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 3822222 - شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; کنگره علمی بین المللی لقاء الحسین ع ۲۵ آبان ماه به مدت یک رونشست علمی داعش و جوانان اروپا برگزار می شود
در پژوهشکده تاریخ اسلام نشست علمی داعش و جوانان اروپا برگزار می شود شناسهٔ خبر 3835136 - یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست علمی داعش و جوانان اروپا دوشنبه ۱۵ آذر ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام با حضور علیرضا مجیدیآیت الله اراکی با جمعی از علما و فرهیختگان چین دیدار کرد
آیت الله اراکی با جمعی از علما و فرهیختگان چین دیدار کرد شناسهٔ خبر 3827150 - پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت سفر هیئت علمای چین به جمهوری اسلامی ایران میتواند منشأ تقویت روابط انباید دستاورد دیگران را در صحنه علم و دانش نادیده بگیریم
یحیی یثربی نباید دستاورد دیگران را در صحنه علم و دانش نادیده بگیریم شناسهٔ خبر 3834188 - شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۴۳ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; یحیی یثربی در اولین دور گفتوگوهای ایران و اروپا با بیان اینکه دانش و اندیشه شرقی یا غربی نیست و به تمامیشماره ۸۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه منتشر شد
کاوشی نو در فقه اسلامی شماره ۸۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه منتشر شد شناسهٔ خبر 3834602 - شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; شماره ۸۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی فقه دربردارنده ۶ مقاله منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر آخرین شماره چچهار حوزه دانشی برای تبادل نظر و تعامل علمی میان شیعه و سنی
چهار حوزه دانشی برای تبادل نظر و تعامل علمی میان شیعه و سنی شناسهٔ خبر 3827637 - جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; مبلغی در دیدار با رئیس دانشگاه اسلامی لبنان گفت نظام حقوقی اسلام نظریه های حقوقی اخلاقیات حرفه ای وسه سمینار علمی در دانشگاه اصفهان برگزار میشود
به همت دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان سه سمینار علمی در دانشگاه اصفهان برگزار میشود شناسهٔ خبر 3827693 - جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با همکاری انجمن علمی سه سمینار علمی را با حضدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کشتار شیعیان نیجریه رامحکوم کرد
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کشتار شیعیان نیجریه رامحکوم کرد شناسهٔ خبر 3827142 - پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان jwplayer display inline-block; دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پیامی ضمن محکومیت کشتار عزاداران حسینی در نیجریه از درگاه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها