تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797901658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ كاسترو و آغاز عصر جديد كوبا


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:  هادي اعلمي فريمان تحليلگر مسائل امريكاي لاتين در اعتماد نوشت: روز گذشته، فيدل كاسترو، رهبر فقيد كوبا و بيانگذار انقلاب سوسياليستي در اين كشور در ٩٠ سالگي در هاوانا درگذشت. نام فيدل كاسترو، يادآور افسانه‌هاي ديروز، مبارزه و سرشار از خاطرات بسيار از دوران جنگ سرد است.
 
در واقع، نام او الهام‌بخش بسياري از انقلابيون در دوران مبارزه بوده و همين مساله موجب شده است تا ميليون‌ها نفر، او را قهرماني سرسخت و افسانه‌اي عليه نظام سرمايه‌داري بشناسند. پس از شكل‌گيري جنگ سرد و ادبيات دوقطبي ايجاد شده پس از ١٩٤٥ ميلادي به اين‌سو، فيدل كاسترو سرسخت‌ترين و لجوج‌ترين فرد عليه نظام سرمايه‌داري بود كه دل در گرو نظام سوسياليستي داشت. بسياري او را نماد دوراني مي‌دانند كه طي آن، هزاران انسان در برابر نظام سرمايه‌داري و دولت‌هاي اقماري وابسته به آن مقابله كردند.
 
با اين وجود،چند و چون مقاومت فيدل كاسترو و تحولات انقلاب كوبا را بايد در بستري تاريخي و همراه با فراز و نشيب مورد بررسي و ارزيابي قرار داد تا نسبت به سير حركت انقلاب كوبا فهم دقيق‌تري ايجاد شود. در اين راستا، پس از پايان جنگ جهاني دوم، نظام بين‌المللي و روابط حاكم بر آن تحولات و فراز و نشيب‌هاي بسياري را به خود ديد و ما شاهد شكل‌گيري ادبيات دوقطبي و ايجاد ساختارهاي شرق و غرب بوديم. در اين فضاي ايجاد شده، تئوري‌هاي بسياري براي تشريح و تبيين شرايط و ساختارها، مورد نظريه‌پردازي قرار گرفت كه يكي از آنها تئوري وابستگي است.
 
در چارچوب اين تئوري، نظام سرمايه‌داري از يك هسته مركزي يعني امريكا و نقاط پيراموني يعني نظام‌هاي اقماري وابسته شامل مي‌شود. در اين راستا، كوباي قبل از انقلاب سوسياليستي و با زمامداري باتيستا، يكي از نظام‌هاي اقماري بود كه به امريكا وابستگي آشكاري داشت و فساد ساختارگسيخته‌اي در آن حكمفرما بود. اين نظام وابسته، سركوبگر، فاسد و وابسته به شكر موجب شد تا گروه مبارز متشكل از جوانان نوگرا كه دلبسته به آرمان‌هاي چپ‌گرايانه و سوسياليستي بودند، شكل بگيرد. آن گروه‌ با پشتكار بسيار و با ايستادگي بر آرمان‌هاي چپ سرانجام پس از مبارزاتي سخت توانست نظام باتيستا را ساقط و رژيمي چپ‌گرا را در كوبا حاكم كند.
 
در اين راستا، خدمت به مردم كوبا در سرفصل آرمان‌هاي آن جوانان به رهبري كاسترو بود. آنها به رهبري فيدل كاسترو به بازسازي كامل كوبا پرداخته و در اين چارچوب دو نهضت مبارزه با بي‌سوادي و گسترش سلامت در اين كشور شكل گرفت. اين نهضت‌ها موجب شد تا در كوبا بالاترين نرخ سواد، بهداشت رايگان و بيمه سراسري به دست بيايد اما اين روند ثابت نماند و ساختارهاي كوبا نيز با گذشت زماني تغييرات عمده‌اي به خود ديد.
 
اين تغيير ساختارها زماني صورت گرفت كه مداخلات امريكا در اين كشور نيز شدت يافت. مداخلات روزافزون امريكا در امور اين كشور موجب شد تا رهبر انقلاب كوبا براي حفظ قدرت چرخش‌هاي بيشتري به مسكو و پكن داشته باشد و وابستگي‌هاي كوبا به بلوك شرق بيش از پيش شود. اين شرايط، زمامداري را براي او در سال‌هاي بسياري سخت كرد. به عبارت ديگر، اعمال تحريم‌هاي گسترده امريكا عليه كوبا و تضعيف شوروي سابق سبب شد تا كوبا نيز هر روز با مشكلات بيشتري در عرصه‌هاي مختلف روبه‌رو شود. با اين وجود، كوبا پس از فروپاشي شوروي سابق نيز از پس‌لرزه‌هاي آن بي‌نصيب نماند. كاسترو هرچند تلاش مي‌كرد - در شرايط جديدي كه امريكا تلاش مي‌كرد آن را پايان تاريخ و دوراني تك‌قطبي معرفي كند - وضعيت كوبا را همانند سابق نگه دارد ولي مشاهده مي‌كنيم كه اين مساله موجب شد تا زمينه‌هاي تجديدنظرهاي جدي در برخي از مسائل شكل بگيرد. در اين چارچوب، از سال ٢٠٠٦ ميلادي، روند تغييرات گسترده در كوبا به صورت جدي‌تري آغاز شد و از سال ٢٠٠٨ قدرت را به صورت رسمي واگذار كرد.
 
در واقع، با به قدرت رسيدن برادر او يعني رائول كاسترو روند تجديدنظرطلبي و تغيير در برخي از مسائل شدت بيشتري گرفت. با اين وجود، فيدل كاسترو پس از ٩٠ سال عمر و سال‌ها مبارزه سرسختانه و مقاومت، ديگر در اين دنيا نيست. مرگ او، با واكنش‌هاي مختلفي همراه شده و تحليل‌هاي مختلفي درباره كوباي پس از او بيان شده است. برخي، از مرگ او ناراحت و دل‌شكسته‌ هستند و او را قهرماني بي‌مدعا و مبارزي در عرصه مقاومت در برابر نظام سرمايه‌داري خطاب مي‌كنند و عده‌اي ديگر، با شنيدن خبر درگذشتش به شادي پرداخته‌اند و او را يك ديكتاتور معرفي مي‌كنند كه آزادي را در كوبا محدود ساخت، رسانه‌ها را به محاق برد، منتقدان خود را به زندان انداخت و موجب فرار و مهاجرات يك‌ميليون و ٥٠٠ هزار تا دو ميليون نفر شد.
 
با اين حال، به نظر مي‌رسد واقعي‌ترين تحليل در اين باره را ويگارد باد، محقق سياسي مركز مطالعات توسعه محيط دانشگاه اسلو در سال ٢٠١٥ در نشستي آكادميك درخصوص آينده كوبا مطرح كرده است. او در آن نشست از يك الگوي سياسي توسعه سخن گفت و عادي‌سازي روابط كوبا و امريكا در دوره باراك اوباما را مورد بررسي قرار داد و اين مساله را ناشي از تغيير پارادايم امريكا درباره كوبا دانست. او استدلال مي‌كند امريكا در دوران كنوني تلاش نكرد برند خاصي را از حكومت در كوبا همانند آنچه در عراق و افغانستان انجام داد، ايجاد كند. با اين حال، او از پارادايم دموكراسي ليبرال نئوپاترياليستي در كوباي پس از كاسترو سخن مي‌گويد.
 

 به نظر او، با مرگ كاسترو روند لغو تحريم‌هاي كوبا با سرعت بيشتري شكل مي‌گيرد و دولتي تركيبي كاپيتاليستي با سرمايه‌هاي پراكنده و همراه با مشاركت بالا شكل خواهد گرفت. با اين حال، آن مدل پيشنهادي نيز با اما و اگرهاي روي كار آمدن دونالد ترامپ روبه‌رو است. به عبارت ديگر، آينده كوبا و واكنش حزب سوسياليست اين كشور بستگي به نوع رفتار رييس‌جمهور آينده امريكا دارد. اگر او موضعي سرسختانه نسبت به كوبا اتخاذ كند، گشايشي ميان هاوانا و واشنگتن شكل نخواهد گرفت اما اگر او بخواهد سياستي خنثي در پيش بگيرد، كوبايي‌ها تمايلات بيشتري براي گشايش‌هاي افزون‌تر و گسترش مناسبات خواهند داشت. به هر حال دوران فيدل كاسترو با مرگ او و سياست‌هاي ضدسرمايه‌داري به پايان مي‌رسد و ما بايد شاهد تغييراتي گسترده و آغاز عصري جديد باشيم.






۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن