تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796296895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كدام يك از سران كشور در مراسم آيت‌الله موسوي اردبيلي شركت كردند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: كدام يك از سران كشور در مراسم آيت‌الله موسوي اردبيلي شركت كردند؟
مراسم تشییع پیکر مطهر آیت‌الله موسوی اردبیلی با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد
به گزارش نامه نيوز،مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت ‌لله العظمی موسوی اردبیلی دقایقی قبل از مقابل حسینیه آن مرحوم آغاز شد.

 مراسم تشییع پیکر مرجع فقید شیعه مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی که ظهر چهارشنبه دارفانی را وداع گفت، با حضور گسترده مردم متدیّن، علما، مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه علمیه قم از مقابل بیت آن مرحوم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است.

در این مراسم حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، جعفرسبحانی، محمدعلی علوی گرگانی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری، حجت الاسلام فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، سید علی خمینی نوه امام خمینی(ره)، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، آیات مقتدایی و علوی بروجردی، سیدمهدی صادقی استاندار و فرماندار قم، برخی از اعضای مجلس خبرگان، اساتید و علمای حوزه علمیه قم و مسوولان استان حضور داشتند.

فریضه نماز بر پیکر مطهر آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی تا دقایقی دیگر توسط آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید اقامه خواهد شد.

پس از اقامه نماز بر پیکر آیت الله موسوی اردبیلی، پیکر پاک این عالم ربانی از خیابان ارم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بر روی دستان مردم عزادار قم تشییع و سپس در آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده خواهد شد.

روح ملکوتی عالم ربانی و یار دیرین امام راحل و رهبری، آیت الله موسوی اردبیلی ظهر چهارشنبه هفته جاری به ملکوت اعلی پیوست. آیت الله موسوی اردبیلی از روز دوشنبه هفته جاری به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حضرت آیت الله سید عبدالکریم‏ موسوی اردبیلی، در 8 بهمن 1304 در شهر اردبیل در خانواده‏ ای مذهبی و روحانی متولد شد.

دوران تحصیل

وی تحصیلات خود را در سن 6 سالگی با ورود به مکتب خانه در اردبیل آغاز کرد ودر سال 1322 برای تحصیل علوم دینی به شهر مقدس قم مهاجرت نمود.

آن مرحوم در زمان حضور در شهر مقدس قم، مقداری از مکاسب و جلد اول کفایه را نزد آیت الله سید محمّد رضا گلپایگانی، بیع مکاسب و جلد دوم کفایه و شرح هدایه میبدی را نزد آیت الله حاج سید احمد خونساری، رسائل را نزد آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و آیت الله سلطانی، منظومه را نزد آیت الله حاج میرزا مهدی مازندرانی و اسفار را نزد آیت الله سید محمد حسین طباطبائی‏ تحصیل کرد.

وی پس از مدتی به نجف اشرف هجرت ودر حوزه علمیه نجف اشرف از محضر بزرگانی مانند حضرات آیات خوئی،‏ حکیم، سید عبدالهادی شیرازی، میلانی، شیخ محمد کاظم شیرازی، شیخ محمد کاظم آل‏یاسین و مرحوم صدرای بادکوبی کسب فیض نموده و همزمان دروس آیات عظام خوئی، میلانی و حکیم را نیز تقریر نمودند.

ایشان بعد از مدتی از نجف اشرف به شهر مقدس قم مهاجرت کرده و در درس اخلاق حضرت امام خمینی (ره)، درس فقه خصوصی مرحوم آیت الله گلپایگانی و مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و مرحوم آیت الله حاج سید احمد خونساری شرکت کردند.

دوران مبارزات انقلابی

وی از یاران حضرت امام راحل و مبارزان انقلاب علیه رژیم طاغوت بود و گسترش فعالیت های سیاسی ایشان در اردبیل، باعث شده بود که کنترل و نظارت دستگاه های امنیتی رژیم روی ایشان بسیار شدید شود تا جایی که بر اثر هجوم مکرر مأموران ساواک به منزل معظم له، هرگونه آسایش و امنیت حتّی در منزل نیز از ایشان سلب شده بود.

نگرش و دیدگاه سیاسی ایشان، عمدتا در صحبت ها، سخنرانی ها و تبلیغ ها خود را نشان می‏ داد که از جمله آنها می‏ توان به هفت سال سخنرانی های پرشور تبلیغی در شهرستان ارومیه اشاره کرد. از تاریخ 1339 که ایشان در اردبیل ساکن شدند، مبارزات سیاسی جزء لاینفک فعالیت های معظم له شد و به همین سبب دائما از جانب دستگاه، تحت تعقیب قرار می‏ گرفتند.

رژیم پهلوی نسبت به همه فعالیت های ایشان مانند منبر، تبلیغ، سخنرانی، تدریس، رفت و آمد معمولی، مهمانی ها و نامه‏ ها، حساس بود و آنها را کنترل می‏ کرد.

یکی از موارد درگیری علنی ایشان با رژیم، در جنگ 6 روزه اعراب و رژیم صهیونیستی رخ داد. در آن زمان تمامی دستگاه های تبلیغی رژیم، از رژیم صهیونیستی طرفداری می‏ کردند و به نفع آنان و علیه اعراب خبر منتشر می‏ کردند. ایشان در منبر شدیدا به نفع اعراب و مسلمین موضع گیری کردند که در پی آن رژیم تصمیم گرفت که ایشان را دستگیر کرده و به تبریز تبعید کند. در پی این حادثه علماء و ائمه جماعت اردبیل متحد شدند و همه به مسجد ایشان رفته و اعلام کردند که اگر رژیم به دستگیری و تبعید معظم له اقدام نماید، تمامی مساجد را تعطیل کرده و از شهر خارج خواهند شد. رژیم پهلوی که با مقاومت روحانیون مواجه شد و از عواقب کار نگران بود، از دستگیری ایشان منصرف گردید.

فعالیت های علمی و فرهنگی‏

آیت الله موسوی اردبیلی در سال 1348 جهت منسجم کردن اقدامات فرهنگی، مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین‏ (ع) را تأسیس کردند که به لطف خداوند از بدو تأسیس تا کنون، منشاء خدمات زیادی شده است به گونه‏ ای که 3 باب مسجد، یک مرکز فرهنگی، 4 مدرسه راهنمائی و دبیرستان و دانشگاه، تاکنون توسط این موسسه تأسیس شده و در حال فعالیت هستند.

تاسیس دانشگاه مفید قم از دیگر افتخارات آیت الله موسوی اردبیلی بود. این دانشگاه هم اکنون با بیش از پنج هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در حال فعالیت است.

فعالیت ها و مناصب اجرایی آیت الله موسوی اردبیلی

آیت الله موسوی اردبیلی از سال 1360 تا 1368 رئیس دیوان عالی کشور و عالی‌ترین مقام قضایی کشور بود. عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان شش ماده‌ای حضرت امام راحل از دیگر مسئولیت های این مرجع فقید تقلید بود.

آثار برجای مانده از ایشان

از آثار علمی ایشان می توان به فقه القضاء دو جلد، فقه الحدود والتعزیرات‏ چهار جلد، فقه الدیات، فقه القصاص، فقه الشرکة والتأمین‏، فقه المضاربة، فقه الشهادات (تحت طبع)، حاشیه بر خیارات مکاسب (مخطوط)، یک دوره کامل اصول فقه (مخطوط)، تقریرات دروس آیات عظام حکیم و خوئی» در فقه و اصول (مخطوط)، الرسائل الفقهیة (مشتمل بر بحث های: ربا، تلقیح مصنوعی، ذبیحه اهل کتاب،...) اشاره کرد.

مقالاتی در تفسیر قرآن‏، اخلاق (تدریس در دانشگاه مفید)، چهار جلد اقتصاد،- یک دوره اقتصاد اسلامی بر اساس کتاب و سنت، - جمال ابهی (در رد بهائیت، رساله عملیه- مناسک حج‏19 - نهج الرشاد (رساله عملیه به زبان عرب) و استفتاآت از دیگر آثار علمی مکتوب آیت الله موسوی اردبیلی است.‏

چاپ خبر



منبع: خبرآنلاین


۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن