تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796774360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت‌پرده ماجراي انتخاب رئيس مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: پشت‌پرده ماجراي انتخاب رئيس مجلس
چرا علی‌لاريجاني از انتخاب شدن خود به عنوان رئيس مجلس اطمينان خاطر داشت و به همين دليل پيشنهاد عارف را براي مذاكره نپذيرفت؟ در جلسه حزب اعتدال و توسعه با عارف و لاريجاني چه گذشت؟ چه افرادي در حزب اعتدال و توسعه از عارف حمايت مي‌كردند و چه كساني از لاريجاني؟آيا حزب اعتدال و توسعه در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ دوباره با اصلاح‌طلبان بر سر يك سفره خواهند نشست؟
به گزارش نامه نیوز، براي پاسخ به اين سوالات با دكتر غلامعلي دهقان عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه و سخنگوي سابق اين حزب گفت‌وگو كرديم. دهقان عنوان مي‌كند:«برخي از افراد مانند خانم فاطمه هاشمي از آقاي عارف حمايت مي‌كردند. از سوي ديگر بنده حمايت آقايان واعظي و علي جنتي از آقاي لاريجاني را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كنم. در شرايط كنوني حزب اعتدال و توسعه از سوي دو ديدگاه مورد سوال قرار گرفته است. برخي از دوستان اصلاح‌طلب از حزب اعتدال و توسعه گلايه دارند كه چرا در انتخاب رئيس مجلس این حزب از آقاي لاريجاني حمايت كرده است. از سوي ديگر طرفداران آقاي لاريجاني اين سوال را مي‌پرسند كه چرا برخي از اعضاي ارشد حزب از آقاي عارف حمايت مي‌كردند و اين مساله باعث شده بود كه حزب اعتدال و توسعه در زمينه تصميم‌گيري درباره اين موضوع به مشكلات جدي برخورد كند.»در ادامه ماحصل اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.
 
برخي از اصلاح‌طلبان معتقدند حزب اعتدال و توسعه در انتخاب رياست مجلس به تعهدات خود نسبت به جريان اصلاحات وفادار باقي نمانده و روز چهار شنبه يعني دو روز قبل از انتخاب رئيس مجلس به طرف ديگر «غش» كرده است. آيا چنين مساله‌اي صحت دارد؟
 
در۲۴ خرداد ۱۳۹۲ يك ائتلاف نانوشته بين برخي اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان براي حمايت از آقاي روحاني شكل گرفت. با اين وجود اين ائتلاف براي افكار عمومي شفاف و روشن نبود. در سال ۹۲ اصلاح‌طلبان با يك تحليل استراتژيك به اين نتيجه رسيدند كه بايد از آقاي روحاني به عنوان يك اصولگرا حمايت كنند. دليل اصلي اينكه اصلاح‌طلبان در سال۹۲ از آقاي روحاني حمايت كردند اين بود كه نمي‌خواستند اتفاقات انتخابات رياست‌جمهوري سال۸۴ دوباره براي اصلاح‌طلبان رخ بدهد. در سال۸۴ چهار شخصيت اصلاح‌طلب يعني آقايان معين، مهرعليزاده، كروبي و آيت‌ا... هاشمي در انتخابات حضور داشتند كه اين مساله سبب چنددستگي و خردشدن آرا بين اصلاح‌طلبان شده بود. اين خردشدن آرا در نهايت به سود پديده‌اي به نام احمدي‌نژاد تمام شد كه از چند دستگي بين اصلاح‌طلبان نهايت استفاده را برد و در ميان تعجب همگان، موفق شد به رياست‌جمهوري دست پيدا كند. با تمام اين اوصاف بايد عنوان كنم كه ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل كه در سال۹۲ به صورت نانوشته و غيرملموس شكل گرفته بود در انتخابات مجلس در اسفند۹۴ عينيت پيدا كرد. در انتخابات اسفند ۹۴ حزب اعتدال و توسعه محور مذاكرات اصلاح‌طلبان و اصولگرايان گرايان معتدل قرار گرفت و پس از مذاكرات فشرده دو هفته‌اي در نهايت اين ائتلاف عينيت يافته به ليست اميد رسيد. ليست اميد نيز در تهران به پيروزي صددرصدي دست پيدا كرد كه در نوع خود يك اتفاق بي‌نظير در فضاي سياسي ايران به شمار مي‌رفت. از سوي ديگر رد صلاحيت‌هاي گسترده اصلاح‌طلبان و برخي از اصولگرايان معتدل سبب شده بود كه اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان بيش از پيش با هم احساس قرابت كنند و به همين دليل به يك جمع‌بندي مشترك و كاربردي براي حضور در انتخابات دست پيدا كردند. شايد اگر شوراي نگهبان به صورت گسترده اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل را رد صلاحيت نمي‌كرد اصلاح‌طلبان و اصولگرايان با يك ليست در انتخابات حاضر نمي‌شدند و با چند ليست در انتخابات شركت مي‌كردند.
 
پس چرا حزب اعتدال و توسعه به ائتلاف خود با اصلاح‌طلبان پايبند نبود و به جاي حمايت از آقاي عارف از آقاي لاريجاني حمايت كرد؟
 
بنده بارها عنوان كرده‌ام كه در انتخابات هفتم اسفند۹۴ تضاد اصلي بين اعتدالگرايان و افراطيون بود و سرنوشت انتخابات در اين چارچوب تعيين مي‌شد. از نظر حزب اعتدال و توسعه آقاي عارف و آقاي لاريجاني هر دو در جريان اعتدال گرا قرار داشتند و هر دو با يك رقيب مشترك مواجه بودند. به همين دليل براي حزب اعتدال و توسعه انتخاب يكي از اين دو بزرگوار «علي السويه» بود و هيچ كس بر ديگري ارجح نبود. از نظر حزب اعتدال و توسعه آقاي عارف و آقاي لاريجاني هر دو شايستگي پوشيدن جامه رياست مجلس را داشتند و اعتدال و توسعه معتقد بود رياست هر دو نفر بر قوه مقننه به سود مردم و كشور است. خانم فاطمه هاشمي عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه به تازگي عنوان كرده‌اند كه ايشان آقاي عارف را به آقاي لاريجاني ترجيح مي‌داده‌اند. اين در حالي است كه درون حزب اعتدال و توسعه برخي افراد از آقاي عارف حمايت مي‌كردند و در مقابل برخي معتقد بودند كه در شرايط كنوني رياست آقاي لاريجاني بيشتر به مصلحت كشور است. اين در حالي است كه اعتدال و توسعه تنها يك حزب است كه خارج از مجلس قرار دارد و كساني كه بايد تصميم نهايي را اتخاذ كنند نمايندگان مجلس بودند.
 
چه كساني در شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه با رياست عارف بر مجلس موافق بودند و چه كساني با رياست لاريجاني؟آيا حمايت آقايان واعظي و علي جنتي از آقاي لاريجاني صحت دارد؟
 
برخي از افراد مانند خانم فاطمه هاشمي از آقاي عارف حمايت مي‌كردند و اين مساله را نيز به تازگي رسانه‌اي كرده‌اند. بنده حمايت آقاي واعظي و علي جنتي از آقاي لاريجاني را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كنم. در شرايط كنوني حزب اعتدال توسعه از سوي دو ديدگاه مورد مواخذه قرار گرفته است. برخي از دوستان اصلاح‌طلب از حزب اعتدال و توسعه گلايه دارند كه چرا در انتخاب رئيس مجلس حزب اعتدال و توسعه از آقاي لاريجاني حمايت كرده است. از سوي ديگر طرفداران آقاي لاريجاني اين سوال را مي‌پرسند كه چرا برخي از اعضاي ارشد حزب از آقاي عارف حمايت مي‌كردند و اين مساله باعث شده بود كه حزب اعتدال و توسعه در زمينه تصميم‌گيري درباره اين موضوع به مشكلات جدي برخورد كند. نكته مهم ديگر اينكه چند روز قبل از برگزاري انتخابات هیات رئيسه مجلس حزب اعتدال و توسعه از آقايان عارف و لاريجاني دعوت كرد كه در جلسه درون حزبي شركت و ديدگاه‌هاي خود را درباره انتخابات هايت رئيسه مجلس براي اعضاي شوراي مركزي مطرح كنند.
 
در اين جلسه چه ديدگاه‌هايي از سوي دو طرف مطرح شد؟
 
در اين جلسه آقايان عارف و لاريجاني سخنراني كردند و مواضع خود را درباره چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش روي مجلس بيان كردند. اعضاي ارشد حزب نيز با توجه به ديدگاه‌هاي هر دو طرف خط مشي خود را مشخص كردند. به نظر من هر گونه ديدگاه انتقادي به مواضع حزب اعتدال و توسعه درباره انتخاب رئيس مجلس جنبه انحرافي دارد و صحيح نيست. در جلسه‌اي كه آقاي لاريجاني در حزب اعتدال و توسعه سخنراني كردند هيچ گونه صحبت خصوصي بين اعضاي حزب و ايشان مطرح نشد. پس از ايشان نيز آقاي نوبخت به عنوان دبيركل حزب سخنراني كردند و به تشريح و تبيين گفتمان اعتدال پرداختند. در اين جلسه آقايان عارف و لاريجاني كنار هم نشسته بودند و هيچ گونه مشكلي وجود نداشت. اين دو نفر حتي با يكديگر مصافحه كردند و يكديگر را در آغوش گرفتند.
 
آقاي عارف قبل از انتخاب هايت رئيسه مجلس به آقاي لاريجاني پيشنهاد مذاكره مي‌دهد. با اين وجود آقاي لاريجاني مذاكره را به بعد از انتخاب رئيس مجلس و براي ديگر كرسي‌هاي مهم مجلس موكول مي‌كند. چرا آقاي لاريجاني چنين رويكردي را در پيش گرفت؟آيا ايشان از انتخاب شدن خود به عنوان رئيس مجلس اطمينان خاطر داشت؟
 
بنده اين مساله را در رسانه‌ها مشاهده كردم. با اين وجود اين مساله را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كنم. به نظر من مهم‌ترين كاري كه در انتخابات اسفند ۹۴ صورت گرفت اين بود كه ما اجازه نداديم اتفاقات انتخابات رياست‌جمهوري سال۸۴ دوباره تكرار شود. سياست همواره انتخاب بين «خوب» و «خوب تر» يا «بد» و «بدتر» است. شايد اگر اتفاقي كه در انتخابات مجلس در سال۹۴ اتفاق افتاد رخ نمي‌داد رياست مجلس به دست كساني مي‌افتاد كه مورد رضايت هيچ كدام از جريان‌هاي سياسي نبود.
 
با تمام اين اوصاف به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان از مواضع حزب اعتدال و توسعه درباره انتخاب رئيس مجلس دل‌چركين هستند. آيا اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ به يك چالش جدي تبديل نمي‌شود؟آيا حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ دوباره بر سر يك سفره خواهند نشست؟
 
بدون شك گزينه مشترك حزب اعتدال و توسعه آقاي روحاني است و در اين زمينه هيچ گونه شك و ترديدي وجود ندارد. از سوي ديگر اصلاح‌طلبان نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه در شرايط كنوني بهترين فردي كه مي‌تواند كشور را مديريت كند آقاي روحاني است. اين در حالي است كه اصولگرايان معتدل و طيف منتسب به آقاي لاريجاني نيز بر اين باورند كه ادامه رويكرد آقاي روحاني براي كشور مفيد و مثبت است. در نتيجه آقاي روحاني به صورت همزمان گزينه مشترك هر سه گرايش سياسي است و به همين دليل احتمال ائتلاف بين اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل براي حمايت از آقاي روحاني تقريبا قطعي است و هيچ مسا‌له‌اي در اين زمينه مشكل‌ساز نخواهد بود. به احتمال زياد رقيب آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري از طيف‌هاي ديگر اصولگرايان خواهد بود كه هنوز مشخص نيست آيا با يك كانديدا وارد انتخابات رياست‌جمهوري‌خواهند شد يا اينكه به دنبال اين هستند كه با چند كانديدا در انتخابات شركت كنند. دكتر حق شناس به عنوان يكي از اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري در يكي از مصاحبه‌هاي خود عنوان كرده بودند كه «در شرايط كنوني ما به مجلسي نياز داريم كه به جاي آنكه كنش‌گران آن اصلاح‌طلب باشند داراي رفتار و رويكرد اصلاح‌طلبانه باشد». به نظر من اين مساله در انتخابات رياست‌جمهوري هم وجود دارد و بايد به جاي اينكه به افراد نگاه كرد به رويكردها و رفتارها نگاه كرد. در شرايط كنوني ممكن است يك اصولگرا مانند آقاي علي مطهري یا آقای بهروز نعمتي رفتار و رويكردي از خود نشان بدهند كه يك اصلاح‌طلب نيز از خود نشان نمي‌دهد.
 
برخي از اصلاح‌طلبان حمايت اين جريان از آقاي روحاني در انتخابات۹۶ را قطعي مي‌دانند و از سوي ديگر برخي عنوان مي‌كنند حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري آينده مشروط است. ديدگاه شما به عنوان عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه دراين زمينه چيست؟
 
براي حمايت از آقاي روحاني شرط، بي‌شرط. بدون شك براي حمايت از ايشان هيچ گونه قيد و شرطي پذيرفته نخواهد شد. موضع حزب اعتدال و توسعه در انتخابات رياست‌جمهوري آينده حمايت قاطع و بي‌قيد و شرط از آقاي روحاني است و در اين زمينه هيچ گونه مماشاتي صورت نخواهد گرفت. در شرايط كنوني روح حاكم بر جريان اصلاح‌طلبي نيز به دنبال حمايت از آقاي روحاني است و با اينكه برخي از اصلاح‌طلبان عنوان مي‌كنند كه به آقاي روحاني چك سفيد امضا نخواهند داد اما قاطبه اصلي جريان اصلاحات به دنبال حمايت قاطع از آقاي روحاني هستند. بنده به مصاحبه آقاي تاجزاده به عنوان يك اصلاح‌طلب تاثيرگذار و ممتاز با روزنامه آرمان امروز استناد مي‌كنم كه گفتمان آقاي روحاني را اصلاح‌طلبانه‌تر از دولت اصلاحات معرفي كرده بود. به نظر من ديدگاه‌هاي آقاي تاجزاده را مي‌توان به فضاي عمومي جريان اصلاحات نيز سرايت داد.
 
آيا حزب اعتدال و توسعه براي انتخابات رياست‌جمهوري دست دوستي به سمت اصلاح‌طلبان دراز خواهد كرد يا اينكه منتظر خواهد ماند اصلاح‌طلبان دست دوستي دراز كنند؟
 
دوستي اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه گسسته نشده كه كسي بخواهد دست دوستي دراز كند. در شرايط كنوني گفتمان اعتدال هم بر فضاي حزب اعتدال و توسعه حاكم است و هم بر فضاي جريان اصلاحات. به نظر من خطر حضور مجدد گفتمان افراطي‌گري همچنان در كشور وجود دارد و نيروهاي اعتدال گرا نبايد كار را رها كنند و بايد تا لحظه آخر در صحنه حضور داشته باشند. گفتمان اعتدال همچنان از سوي گفتمان افراطي‌گري تهديد مي‌شود و اين تهديد ممكن است در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آينده شكل جدي‌تري به خود بگيرد. آقاي روحاني برخلاف برخي اظهار نظرها كه عنوان مي‌كنند ممكن است در انتخابات شركت نكند به صورت قطعي در انتخابات شركت خواهد و صددرصد نيز از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت خواهد شد.
 
چرا سخنگوي حزب اعتدال و توسعه پس از انتخابات مجلس تغيير كرد؟
 
بنده با لطف دوستان به مدت ۱۵ سال سخنگويي حزب اعتدال و توسعه را برعهده داشتم. با اين وجود حزب تصميم گرفته بود كه از نيروهاي جوان و تازه نفس در حزب استفاده كند و به همين دليل تصميم گرفته شد كه آقاي اسماعيل شجاعي كه انسان فرهيخته و شايسته‌اي هستند از اين به بعد سخنگويي حزب اعتدال و توسعه را برعهده داشته باشند. مساله ديگري كه در اين زمينه حائز اهميت بود مشكلات شخصي بنده و بيماري يكي از نزديكان بنده بود كه شرايطي را به وجود آورده بود كه امكان حضور بيشتر در اين مسئوليت را به من نمي‌داد. در نتيجه سخنگوي حزب تغيير كرد و از اين به بعد آقاي شجاعي اين وظيفه را برعهده خواهند داشت.


منبع: روزنامه آرمان


۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن