تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796906863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت خواندنی از معروف‌ترین پاتوق‌ها؛ فلافل با طعم رهایی از اعتیاد/ اینجا راه پاکی را پیدا کردم


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: روایت خواندنی از معروف‌ترین پاتوق‌ها؛ فلافل با طعم رهایی از اعتیاد/ اینجا راه پاکی را پیدا کردم
«فلافلی هفت‌چنار» یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین فلافلی‌های تهران است که برای مشتریان این غذای خوشمزه، نامی آشنا به حساب می‌آید اما جالب‌تر از طعم فلافل‌های آن، داستان مشترک کارکنان آن است.
آفتاب‌‌نیوز : «فلافل» غذای ساده، ارزان و خودمانی جمع‌های دوستانه است که طرفداران زیادی دارد و هر آدمی در هر سن و جنس و طبقه‌ای از پیر و جوان گرفته تا فقیر و پولدار، مشتری پروپاقرص آن است. حالا اگر از آن فلافل خورهای حرفه‌ای باشید، احتمالاً نام فلافلی هفت‌چنار به گوشتان خورده است. یک فلافلی قدیمی و کهنه‌کار که برای اولین بار فلافل را در پایتخت «زنجیره‌ای» کرد. هفت‌چنار بیش از ۱۲ سال است که کار خود را از مغازه‌ای کوچک در بریانک شروع کرده و تا الان سال‌به‌سال به تعداد شعبه‌هایش اضافه کرده است. اما داستان این فلافلی وقتی جالب می‌شود که بدانیم تمام هفت‌چناری‌های یک فصل مشترک دارند؛ دردی که باعث می‌شود آن‌قدر پشت هم بایستند و هوای همدیگر را داشته باشند که نام فلافلی خود را بر سر زبان‌ها بیندازند. مهدی یکی از همین آدم‌هاست که خودش سه شعبه از این فلافلی را می‌چرخاند. او به نمایندگی از دوستانش از داستان هفت‌چنار می‌گوید.


صف‌های طولانی در انتظار  فلافل


مهدی ۳۷ سال دارد و ده سالی می‌شود که جزو هفت‌چناری‌ها شده است. به خواست خودش نام کاملش را نمی‌گوییم تا ساده‌تر بتواند از داستان خودش و فلافلی معروف بگوید: «اولین شعبه فلافلی یک مغازه کوچک یک دهنه در بریانک درست جلوی پارک هفت‌چنار بود که حدود ۱۳-۱۲ سال پیش آقای خیربخش آن را تاسیس کرد. بعدها پسر این آقا به اسم «محسن خیربخش» شعبه دیگری از این مغازه را در پونک تاسیس کرد و از اینجا کم‌کم طرفداران آن زیاد شد؛ به‌طوری مردم ساعت‌ها برای خریدن فلافل در صف می‌ایستادند. به همین دلیل شعبه‌های دیگر آن خیلی زود گسترش پیدا کرد.» مهدی سه شعبه از این فلافلی‌ها را اداره می‌کند و ده‌نفری زیر نظر او در این شعبه‌ها کار می‌کنند.


فوت کوزه‌گری‌مان ادویه مخصوص است


از راز محبوبیت فلافل‌هایش که می‌پرسیم اول‌ازهمه از کیفیت خوب مواد اولیه‌اش می‌گوید: « کیفیت فلافل ما بالاست و به خاطر سود بیشتر نان خشک و سیب‌زمینی و .. به فلافل نمی‌زنیم و هنوز طبق روال گذشته عمل می‌کنیم. حواسمان هست از نخودی استفاده کنیم که مرغوب باشد. مثلاً من از خود کرمانشاه نخود مرغوب می‌خرم و دلیل دیگر هم همان فوت کوزه‌گری است! ادویه‌ای که شما به فلافل می‌زنید، تاثیر زیادی در بهبود طعم آن دارد و خودش یک مهارت است.» وهمین مهارت باعث شده که او هر ماه از هر شعبه فلافلی‌اش پنج الی هفت میلیون تومان درآمد داشته باشد.


درهای اینجا به روی رهاشده‌های اعتیاد باز است!


نقطه عطف همه هفت‌چناری‌ها نه سابقه زیادشان است و نه حتی طعم ویژه فلافل‌هایشان؛ فرق آن‌ها در آدم‌هایی است که اینجا در کنار کار، زندگی کردن را یاد گرفتند. « محسن وقتی شعبه دوم فلافلی را زد، تازه مواد مخدر را ترک کرده و از طریق این کسب‌وکار خودش را از فضای مصرف نجات داده بود و برای همین پایه و اساس در هفت‌چنار این‌چنین گذاشته شد که کسانی را به‌عنوان همکار بپذیرد که قبلاً مصرف‌کننده مواد مخدر بوده و الان ترک کرده‌اند. درواقع به دنبال کسانی می‌گشت که مثل خودش باشند که آن‌ها را صاحب‌کار کند. البته این به معنا نیست که در تمام شعبه‌های فلافلی این روال وجود داشته باشد؛ اما دراینجا به روی این افراد همیشه باز بود و هست.»


اینجا راه پاکی را پیدا کردم


مهدی خودش یکی از  افراد بوده که در اوج ناامیدی پایش به اینجا باز می‌شود. هفت‌چنار برای او هم کلاس بوده، هم کار و هم جایی برای درددل‌های مشترک « آدم‌هایی که اینجا می‌آمدند، اکثراً از دوران مصرف خود خسته بودند و دنبال راهی بودند که به جای افسردگی مثل آدم‌های دیگر زندگی کنند. من خودم یکی از آدم‌ها بودم. وقتی ده سال پیش وارد این مجموعه شدم، تازه ترک کرده بودم. قبل از آن حدود ده سال بود که شدید مواد مخدر مصرف می‌کردم و به درجه جوش رسیده بودم ودیگر به دنبال راه پاکی بودم و وقتی پیش محسن آمدم، راه پاکی را به من نشان داد. وقتی وارد این فلافلی شدم، مشکل مالی نداشتم؛ چراکه حدود ۶۰میلیون فقط به من ارث رسیده بود؛ اما داشتم سقوط می‌کردم. اینجا بود که فهمیدم من یک مشکل درونی دارم که تا آن حل نشود مشکلات زندگی من حل نمی‌شوند.»


قرار هرروزه هفت‌چناری‌ها


قرار هفت‌چناری‌ها هرروز صبح ساعت هفت در پارک پونک است. جایی برای اینکه دور هم جمع بشوند و از تجربه‌های تلخ و شیرینشان بگویند و به همدیگر روحیه بدهند برای زندگی بهتر. «تدبیر این کلاس‌ها با فردی به اسم «علی صافکار» بود که برای اولین برنامه این کلاس‌ها را چید و این کلاس‌ها را برگزار کرد و الان هم یکی از پرطرفدارترین کلاس‌ها را در غرب کشور دارد. خود این آقا جزو افرادی بود که اعتیاد به مواد مخدر را به‌تازگی ترک کرده بود. بعدها محسن به این کلاس‌ها اضافه شد. علی صافکار هم بعد از آشنایی با او وارد کار فلافلی شد. بچه‌ها اینجا همه دلسوز همدیگر بودند و به هم کمک می‌کردند. درواقع همه یک درد مشترک داشتند و رشد خود را وابسته به رشد دوستان خود می‌دانستند و به همین شکل بچه‌ها با هم اولین شعبه را رشد دادند تا به جایی رسید که از شرق تا غرب این شعبه‌ها گسترش پیدا کردند و الان تمام آن آدم‌های افسرده، در زندگی و کارشان موفق هستند و هم ازلحاظ اقتصادی و هم ازنظر تحصیلات پیشرفت کرده‌اند. خیلی از آدم‌ها تازه اینجا می‌فهمند چه توانایی‌هایی دارند. خود من تازه متوجه شدم چه کارایی‌هایی دارم و فقط نباید در خانه بنشینم و مصرف کنم. چند سالی هست که تشکیل خانواده داده‌ام و یک دختر دوساله و نیمه هم دارم و در کلاس‌ها هم یکی از سخنگوها هستم. در این کلاس‌ها هرکدام از بچه‌ها روزانه یک تجربه از خودشان بیان می‌کنند و تازه‌واردها این تجربه‌ها را می‌شنوند و می‌فهمند کدام تجربه‌ها را باید و کدام را نباید تکرار کنند.» حال مهدی بعد از پاک شدن و به قول خودش پیدا کردن راه پاکی آن‌قدر خوب است که تمام خاطرات ده‌ساله‌اش بعد از پاکی را خاطره خوش زندگی‌اش می‌داند.  


هفت‌چنار حول‌وحوش هزار شعبه دارد که در هرکدام از این شعبه‌ها دست‌کم سه نفر مشغول به کارند و علاوه بر تهران در برخی شهرستان‌های کشور مثل ملایر، کرمانشاه و برخی شهرهای شمالی کشور هم شعبه دارد.


منبع: مهر




۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن