تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797164626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوی‌ سبز تویسرکان جهانی می‌شود/ گردوی سرکان در پی نام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معدن طلای سبز ایران گمنام است؛
گوی‌ سبز تویسرکان جهانی می‌شود/ گردوی سرکان در پی نام

باغ گردو


شناسهٔ خبر: 3807458 - پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
استانها > همدان

.jwplayer{ display: inline-block; } تویسرکان- شهرستان تویسرکان به عنوان معدن طلای سبز ایران، از مناطق اصلی تولید گردوی کشور محسوب می‌شود که این روزها برای ثبت جهانی گوی سبز درختانش در تلاش است. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: فصل پاییز که از راه می رسد رفته رفته درختان باغ های میوه رخت رنگی به تن می کنند و جامه سبزرنگشان زرد و نارنجی می شود تا به خواب زمستانی فرو روند و بهاری دیگر را به انتظار بنشینند. در میان درختان میوه، درختان گردو حال و روز دیگری دارند و با برگ ریزان فصل پاییز و برهنه شدن درخت از برگ های رنگی، محصولشان بیشتر بر شاخه ها نمایان می شود و چون گویی سبز رنگ بر شاخه های درخت خودنمایی می کند. کافی است این روزها در کوچه باغ های شهرستان تویسرکان قدم بگذاریم تا شاهد شور و حال باغدارانی که یکسال چشم انتظار بوده اند و این روزها را انتظار کشیده اند باشیم که در بلندای درختان گردو به تکاندن محصولات مشغولند. همدان از مناطق عمده گردوکاری کشور است براساس بررسی ها استان همدان به لحاظ شرایط آب و هوایی خاص یکی از مناطق عمده گردوکاری کشور محسوب می شود به گونه ای که پراکنش این محصول در سطح استان همدان مشهود و قابل ملاحظه است اما تویسرکان واقع در دامنه های الوند مناسب ترین منطقه برای کشت گردو است. شهرستان تویسرکان در جنوب ارتفاعات الوند با حدود ۵۵۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت، قطب گردو کاری استان و کشور محسوب می شود و عمده ترین ارقام تجاری گردو در ایران شامل فرانکت، لارا، پدرو، سر و چندلر را پرورش می دهد.

گردوهای تولیدی این منطقه از نظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان است و تویسرکان با تولید این محصول با کیفیتی در مقیاس جهانی و همچنین تولید سالانه ۱۶ هزار تن گردو در شرایط اقلیمی عادی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است. مرغوبیت گردوی تولیدی در شهرستان تویسرکان به حدی است که عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش، برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی از ثبت جهانی گردوی تویسرکان به عنوان میراث مهم کشاورزی در سازمان خواروبار جهانی خبر داده و قدمت تاریخی محصول در منطقه، داشتن نقش برجسته آن محصول در معیشت و اقتصاد مردم منطقه، داشتن منظر زیباشناسی و جذابیت گردشگری محصول، تنوع زیستی و کشاورزی منطقه و فناوری را پنج آیتم برای ثبت جهانی این محصول در سازمان خوار و بار جهانی ذکر کرده است. صادرات محصول گردو رونق ندارد بااین حال و به رغم همه توانمندیهای موجود در بخش تولید گردو، سرما زدگی ها، بیمه نبودن بخش عمده درختان گردو و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان همدان و به طور خاص در شهرستان تویسرکان و سایر مشکلات از این دست باعث شده صادرات محصول گردو از استان همدان آنگونه که شایسته است، رونق نداشته باشد. در همین زمینه مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان در گفتگو با مهر با بیان اینکه سرمای بی سابقه پنجم اردیبهشت ماه امسال سبب سرمازدگی شدید باغات تویسرکان به ویژه باغات گردوی این شهر شد، گفت: طی این کاهش دما حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از باغات گردو و ۶۰ درصد از دیگر باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شدند و خسارت به بار آمد. مسعود اکبری بابیان اینکه سرما به حدی بوده که حتی درختان اصلاح شده و نژادهای مقاوم تر نیز از سرما در امان نمانده و تا حدودی این درختان را نیز سرما زد، اظهارداشت: از ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو در تویسرکان حدود ۴۵۰۰ هکتار دچار سرمازدگی شد. مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه گردو یکی از محصولات اصلی باغداران شهرستان تویسرکان است، عنوان کرد: بیش از هفت هزار بهره بردار گردو در این شهرستان مشغول هستند.

وی یادآور شد: شهرستان تویسرکان یکی از قطب های تولید گردو نه تنها در استان همدان بلکه در کشور است چرا که به لحاظ شرایط اقلیمی و خاک مناسب، بهترین مکان رشد گردو را دارا است. ۸۵ درصد گردوکاران بیمه نیستند وی با بیان اینکه ۸۵ درصد گردوکاران بیمه نیستند، اظهار داشت: تعرفه های بالای بیمه، عدم پرداخت به موقع خسارات و درآمد پایین باغداران سبب شده از خدمات بیمه استفاده نکنند. اما در حالی که اکثر باغ های گردو در شهرستان تویسرکان بیمه نیستند تلاش برای ثبت جهانی محصول گردوی این منطقه همچنان ادامه دارد و اقدامات تا حدودی رضایت بخش بوده است. مسعود اکبری در همین زمینه با اشاره به برگزاری نشست های متعدد با مسئولان کشوری در راستای ثبت جهانی گردوی تویسرکان، گفت: از آن جا که گردو در فرهنگ، آداب و رسوم و به ویژه اقتصاد مردمان شهرستان تأثیرگذار است به دنبال ثبت جهانی شدن این محصول هستیم. وی با بیان اینکه بررسی این موضوع در یک بازه زمانی دو ساله انجام می شود، اظهار داشت: در این جا تنها خود محصول گردو مورد نظر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)نیست، بلکه برای ثبت جهانی شدن گردو، زوایای متعدد وابسته به این محصول مورد بررسی قرار می گیرد. مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان فرهنگ و آداب و رسوم وابسته به گردو، صنایع مرتبط، مشاغل، ادبیات، بازی های بومی و محلی، غذاهای سنتی و هر آنچه مرتبط با گردو است را از موارد مورد نظر عنوان کرد و گفت: این فاکتورها برای جهانی شدن زیر ذره بین کارشناسان قرار دارد. گردوی تویسرکان با برخی محصولات دیگر شهرستان ها برای جهانی شدن رقابت دارد مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان بااشاره به اینکه در حال حاضر مراحل مقدماتی ارائه طرح انجام شده است، گفت: گردوی تویسرکان با برخی محصولات دیگر شهرستان ها برای جهانی شدن رقابت دارد. فرماندار تویسرکان نیز با بیان  اینکه تویسرکان از حیث تنوع زیست محیطی دارای جایگاه خوبی است، اظهار داشت: این شهرستان دارای ارزش‌های فرهنگی، پیشینه تاریخی و گردشگری بسیاری است. حبیب مومیوند با اشاره به اینکه گردو از حیث اقتصادی برای مردم تویسرکان حائز اهمیت بوده و گردوی تویسرکان از نظر کیفیت در دنیا بی‌نظیر است، از انعقاد تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی تهران به منظور توسعه و به‌روز کردن باغداری خبر داد و افزود: به زودی برنامه اصلاح باغات گردوی تویسرکان به عنوان پایلوت، در بازه زمانی بلندمدت اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شناخت محصول گردو از برنامه‌های اصلی شهرستان است، از ایجاد «خانه گردو» در تویسرکان خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم خانه گردو مرجعی برای رسیدگی به امور مردم در این زمینه شود. بخش خصوصی در پیشبرد امور مرتبط با گردو در تویسرکان خوب عمل نکرده است فرماندار تویسرکان یادآور شد: بخش خصوصی مانند تعاونی گردوکاران و مرکز تحقیقات گردوی تویسرکان تاکنون آنچنان که انتظار می رفته در پیشبرد امور مرتبط با گردو در شهرستان خوب عمل نکرده اند. وی یادآور شد: پس از بازدید از مرکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی کشور در کرج، پیش نویس تفاهمنامه ای بین جهاد دانشگاهی کشور و جهاد کشاورزی استان همدان مبنی بر تعیین تویسرکان به عنوان شهر پایلوت تحقیقات گردو در یک بازه زمانی پنج ساله آماده شده است. بااین تفاسیر به نظر می رسد راه اندازی خانه گردوی تویسرکان و جلب سرمایه گذاری های مالی و تولیدی و فعالیت های علمی و تحقیقاتی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، گامی اثر بخش در پیشبرد اهداف مطلوب در این بخش باشد. کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به شرایط اقتصادی جهان و مولفه های اقتصاد داخلی، توجه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی یکی از مهمترین راهبردها برای شکوفایی حوزه اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار و رونق بخشی به شاخصه های معیشتی به شمار می رود. امیر ترک نیا با بیان اینکه تدوین برنامه های هدفمند و کارشناسانه برای بهره وری حداکثری از ظرفیت های اقتصاد داخلی یک ضرورت به حساب می آید، گفت: هر منطقه، استان و حتی شهرستان در نقاط مختلف کشور باید به فراخور قابلیت ها و شرایط بومی، اقلیمی و داخلی خود برنامه های مدون و هدفمندی برای رونق بخشی به حوزه اقتصاد خود داشته باشد. تدوین یک سند جامع کاربردی برای تویسرکان وی عنوان کرد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از ظرفیت های متنوع و متعدد در حوزه های گردشگری، کشاورزی، باغداری و صنایع دستی می تواند با تدوین یک سند جامع کاربردی و با بهره وری حداکثری از قابلیت های داخلی، گام های موثری در برطرف سازی رکود حاکم بر حوزه اقتصاد خود بردارد.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید محصول گردوی مرغوب در مقیاس جهانی از ظرفیتی بی بدیل و اثر گذار در زمینه تولید این محصول استراتژیک باغی برخوردار است، گفت: این ظرفیت می تواند علاوه بر ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و جنبی گردو، ابزاری مفید و موثر در جذب بیشتر گردشگران به تویسرکان باشد. بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه تویسرکان با داشتن قابلیت‌های مختلف کشاورزی و صنایع‌دستی و حتی گردشگری می‌تواند سرآمد بسیاری از نقاط ایران به ویژه غرب کشور باشد. محصولات کشاورزی با کیفیت، صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، بهره‌مندی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده، آب و هوای بسیار متبوع و لذت بخش همه و همه پتانسیل‌هایی است که در کمتر جایی از ایران وجود دارد، اما این شهر یا بهتر بگوییم این شهرستان مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته و باید بیش از پیش به آن توجه کرد. این روزها تویسرکان با تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود، حال و روز خوبی ندارد و نیازمند توجه مدیران است تا روزهای خوش نیز به آن رخ نشان دهد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن