تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796824792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيكار، قرباني است يا متهم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بيكار، قرباني است يا متهم؟!
رسانه‌ها از زبان مسئولان خبر از 5 ميليون فارغ‌التحصيل بيكار در كشور داده‌اند و افق بيكاري ايران را تا 1400حدود 10 ميليون نفر تصوير كردند.
نویسنده : حسن فرامرزي 
يك: اگر در ادامه همين خبرها به تحليل‌هاي كارشناسان توجه شود، ريشه بيكاري در ايران اقتصاد ناكارآمد، ناتواني دولت در گشودن فضاهاي جديد اشتغال، كمبود سرمايه‌گذاري خارجي، صادرات كج‌دار و مريز و نظاير آن عنوان مي‌شود اما رسانه‌ها كمتر از منظر فرهنگ عمومي به موضوع بيكاري توجه مي‌كنند.

دو: كافي است شما به محتوايي كه رسانه‌ها به مناسبت و بي‌مناسبت درباره كار توليد مي‌كنند توجه كنيد تا به يكي از رموز اصلي بيكاري در ايران پي ببريد. ما شبانه‌روز چه تصويري از كار، كارگر و كار كردن به جامعه پمپاژ مي‌كنيم؟ اگر تصوير اغلب آدم‌هاي يك سرزمين از كار، امري مشقت‌بار، سياه و پر از زحمت باشد در آن صورت آيا مي‌توان اميدوار بود آدم‌هاي آن جامعه با رغبت به سمت كار و كارآفريني حركت كنند؟

سه: يكي از اشتباهات رايج ما اين است كه هنوز درك نكرده‌ايم مطالبه‌گري درباره كار را از سمت رأس هرم به قاعده آن تغيير دهيم. به خاطر همين است كه امروز حتي اغلب نخبگان دانشگاهي ما هم تصويري به شدت غير‌واقعي از كار و بازارهاي كار دارند. ما سال‌ها در رسانه‌ها طوري تبليغ كرده‌ايم كه انگار مسئول اول و آخر ايجاد اشتغال در كشور دولت‌ها هستند، بنابراين حتي نخبگان ما هم به اين انديشه تن داده‌اند و كمتر فضا به سمت كارآفريني چرخيده است؛ متكي بودن دولت‌ها به درآمدهاي نفتي نيز اين وضعيت را تشديد كرده و اجازه نداده شركت‌هاي خصوصي و كارآفرين‌ها طرحي نو در فضاي اشتغال دراندازند.

چهار: اما آيا وقت آن نرسيده است كه به جاي اينكه رسانه‌ها در كنار جويندگان كار به عنوان قرباني قرار گيرند، آنها را خطاب قرار دهند؟ به جاي آنكه با يك دكتر يا فوق‌ليسانس بيكار به عنوان قرباني مصاحبه كنند و با او همدردي كنند به او بگويند كه چرا او نتوانسته خود را چنان توانمند كند كه مهارت و دانش او در بازارهاي داخلي يا منطقه‌اي و بين‌المللي به كار گرفته شود؟ امروز با توسعه ابزارهاي ارتباطي و تجارت الكترونيك پديده‌اي در بازارهاي جهان شكل گرفته و تا حد زيادي مرزهاي جغرافيايي كم‌رنگ شده است. از همين روست كه بخش قابل‌توجهي از جنبش اقتصادهاي نوپا اما رو به رشد دنيا مثل هند متكي به توليد در بازارهايي است كه بدون تأسيس شركت‌هاي بزرگ و اشغال فضاهاي زياد و استخدام‌هاي دولتي بتوان براي هزاران كيلومتر دورتر كالايي پرطرفدار مثل كالاهاي بازار رو به رشد نرم‌افزارها را فراهم كرد. پس شگفت‌زده نمي‌شويم وقتي مي‌شنويم كه چند جوان هندي در يك شركت كوچك نشسته‌اند و نرم‌افزاري را براي بازارهاي جهان طراحي مي‌كنند و ارزآوري خوبي براي كشورشان داشته‌اند.

پنج: دانشگاه‌هاي ما چقدر اين ذهنيت را به فارغ‌التحصيلان خود مي‌دهند كه آنها به موازات آموختن علم، اين فضاي ذهني را هم بايد داشته باشند كه براي خود و كشورشان پول‌ساز باشند؟ متأسفانه قياس سراسر اشتباه «علم بهتر است يا ثروت» هنوز هم در اذهان ما ايراني‌ها رخنه كرده و برخي از دانشگاهي‌ها چنان با تبختر به بازارشناسي و بازاريابي فكر مي‌كنند و دامن خود را برمي‌چينند كه انگار بازاريابي امري دون پايه و دور از شأن‌ آنهاست، در حالي كه دانشگاه‌هاي نسل سوم امروز در دنيا بعد از عبور از دانشگاه‌هاي آموزش محور و پژوهش محور به دانشگاه‌هاي كارآفرين رسيده‌اند و اين مهارت را به فارغ‌التحصيلان خود مي‌دهند كه آنها مي‌توانند نه تنها بازارها را بشناسند، بلكه بازارها را متحول كنند.

شش: اگر امروز ايران از بيكاري رنج مي‌برد، به خاطر اين است كه ما هنوز تصوير مفرح و خلاقانه‌‌اي از كار به جامعه ايراني ارائه نكرده‌ايم و همچنان با تهيه عكس و فيلم فقط از معدن‌ها و كوره‌پزخانه‌ها اصرار داريم كه اين تفكر را جا بيندازيم كه كار كردن امري رنج‌آور است، در حالي كه، امام علي عليه‌السلام بزرگ‌ترين تفريح را كار مي‌داند اما ما چقدر كار را به مثابه يك تفريح و امري خلاقانه و شيرين به تصوير كشيده‌ايم؟ يك نمونه روشن از تصوير سياه رسانه‌ها از كار، وقتي است كه آنها سراغ رابطه كار و كودك مي‌روند و از همه اشكال موجود درباره كار و كودك فقط از يك پنجره به آن نگاه مي‌كنند: كودكانِ كار.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن