محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793330853
«سيانور» فيلمي ارزشمند در چرخه توليدات سينماي ايران
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «سيانور» فيلمي ارزشمند در چرخه توليدات سينماي ايران
فيلم سينمايي «سيانور» تازهترين ساخته بهروز شعيبي فارغ از بحثهاي ساختاري و تكنيكي به دلايل مختلفي ارزش ديدن دارد.
نویسنده : ابوالفضل ذوالفقاري
فيلم سينمايي «سيانور» تازهترين ساخته بهروز شعيبي فارغ از بحثهاي ساختاري و تكنيكي به دلايل مختلفي ارزش ديدن دارد. اگرچه به لحاظ ساختاري و تكنيكي هم در مقايسه با بسياري از آثار اين ژانر چند گام جلوتر است. فيلم از لايههاي گوناگوني شكل گرفته و با استفاده از روايت غيرخطي و تو در تو توانسته توأمان چند قصه را تعريف كند. هم يك عاشقانه سياسي است و هم يك فيلم پليسي و هم اثري تاريخي محسوب ميشود كه قصه آن در دهه ۵۰ ميگذرد. اما به هيچ وجه نبايد آن را صرفاً عاشقانه، پليسي يا سياسي بدانيم.
اين فيلم نگاهي دارد به مقطعي تأثيرگذار و تاريخساز از سالهاي قبل از انقلاب اسلامي و با نگاهي به يك مقطع تاريخ انقلاب مروري دارد بر زندگي مجيد شريف واقفي يكي از چريكهاي انقلابي كه به دليل انحراف سازمان مجاهدين خلق ايران از آن فاصله گرفت و انشعاب كرد.
اين فيلم به دلايل مختلف ارزشمند و قابل توجه است:
۱- مهمترين نكته بارز و ويژگي فيلم جسارت آن است. «سيانور» در قحطي فيلمهاي سياسي و تاريخي و بيتوجهي به سير حوادث و اتفاقات تاريخ انقلاب اسلامي ساخته ميشود و در فضاي مملو از بيدردي قصههاي سطحي اجتماعي و طنزهاي سبك و نازل، تيمي جسارت ميكنند و به سراغي موضوعي ميروند كه بحق موضوعي حساس و دردسرساز است. جالب اينكه يك تهيهكننده بخش خصوصي (سيدمحمود رضوي) آستين بالا ميزند و پا در اين وادي ميگذارد. در حالي كه توقع و انتظار اين است كه دستگاهها و نهادهاي دولتي بر حسب مأموريتي كه دارند پي جوي اين گونه مفاهيم و موضوعات شوند.
رسانه جريانساز سينما كه تأثيرگذارترين ابزار فرهنگي دنياي مدرن قلمداد ميشود همواره نقشي مهم در روايت و معرفي انقلابهاي بزرگ داشته و دارد. سينماي غرب و اروپا در طول صدساله اخير دهها فيلم شاخص درباره انقلابهاي معاصر و كلاسيك توليد كرده است. آثاري كه توسط سينماگران آن كشور يا با سرمايهگذاري مشترك و توسط كمپانيهاي بزرگ فيلمسازي ساخته شدهاند ولي به نظر ميرسد درباره انقلاب اسلامي و وقايع پيش و پس آن متأسفانه به جز فيلمهاي مصرفي و تبليغاتي روزمره كمتر شاهد ساخت آثار ماندگار و داراي پشتوانههاي پژوهشي بودهايم و بدبختانه به ميزاني كه سينماي غرب با اغراض سياسي و امنيتي در اين زمينه فيلم ساخته سينماگران ما نساختهاند.
۲- در اين بين، گروهك منافقين كه به عنوان خشنترين و سياهترين تشكيلات كه تلخترين فجايع و ترور را در تاريخ اين سرزمين رقم زدهاند و بيش از ۱۷هزار ترور طيفهاي مختلف مردم انقلابي را در كارنامهشان دارند، ميطلبيد از طريق سينما و رسانههاي تصويري مورد توجه ويژه قرار گيرند.
كار تهيهكننده و كارگردان «سيانور» از آن رو ارزشمند است كه انگشت روي حساسترين و چالش برانگيزترين موضوع اين گروهك گذاشتهاند. خاستگاه و ريشههاي انحراف فكري و لغزشهاي ايدئولوژيكي سرآغاز نفاق، قدرتطلبي، خيانت، دروغ و تزوير رهبران اين گروهك شبهسياسي است كه هنوز هم انقلاب اسلامي از اين دمل چركين هر از گاهي آزار ميبيند.
سيانور افقي را گشود كه سينماگران ميتوانند از اين پس، به سراغ سوژههايي گوناگون مانند تاريخچه ترورهاي اين گروهك، اعلام مبارزه مسلحانه آنها در سالهاي آغازين انقلاب اسلامي و وقتي انقلاب و مردم در مناطق جنوب و غرب در ميدان دفاع با متجاوزان بعثي و صدام گرفتار بودهاند، صدها و هزاران مورد ترور، حضور در عراق، نقشآفريني به عنوان جاسوس و مزدور رژيم صدام، فعاليت عليه فعاليتهاي هستهاي، مغاك وحشتناك پايگاه اشرف كه مركز اصلي فعاليت اين گروهك در عراق بوده و سرگرداني و گدايي و مزدوري در اروپا، امريكا و... بروند.
شك نكنيد اگر وقايع اين گونه كه در بيش از چهار دهه اخير براي كشورمان اتفاق افتاد در امريكا ميبود صدها فيلم و سريال پيرامون آن ساخته ميشد و به اشكال مختلف به كالبدشكافي موضوع از ابعاد و زواياي گوناگون ميپرداختند.
۳- فيلم سينمايي «سيانور» درست است كه در جشنواره فجر و اين اواخر در جشنواره بينالمللي مقاومت مورد توجه قرار نگرفته ولي اين اتفاق هيچگاه از ارزشهاي اين فيلم به عنوان يك اثر سينمايي نميكاهد.
«سيانور» فارغ از صبغه سياسي و نگاه پژوهشي و تحليلي به تاريخ سياسي انقلاب و ريشههاي يك جريان سياسي ترور، يك اثر سينمايي است با مختصات كافي و وافي. روايت يك قصه عاشقانه است كه همين خط عاشقانه فيلم هم به بسياري از آثار حال حاضر سينما پهلو ميزند. مضافاً اينكه اثري است برخوردار از ساختار روايي قوي همراه با تعليقها و اوج و فرودهاي لازم و هوشمندي و دقتي كه توسط كارگردان در فضاسازي و خطوط روايي متقاطع بهكار گرفته شده كار را به اثري جدي، تفكربرانگيز و چندپهلو تبديل كرده است.
۴- ويژگي مهم ديگر اين فيلم نگاه بيطرفانه و روايت بهدور از تعصب و مبتني بر تحقيق و تاريخ است. آثار اندكي كه در اين فضاها و موضوعات در سينماي ايران ساخته شده معمولاً آثار جانبدارانه و شعاري بيش نيستند. در اين فيلم اما آدمها نسبي و خاكسترياند و حتي در روايت تاريخ ولو براي تقويت درام و ساختار قصه هم، دست به دامن دروغ، جعل و تصاوير مبالغهآميز نميشود. جسارت جالب شعيبي در بازسازي دقيق فضاي تاريخي است كه به نظر موفق بوده است. اگرچه بعضاً ديالوگها ناموسی و متلك هستند ولي نبايد مزيتهاي نسبي فيلم را ناديده گرفت.
ساواكيهاي فيلم خيلي متفاوت با چهرههايي هستند كه ما در حافظه داريم؛ آدمهاي متفكر، زيرك و كاربلد، شوخطبع و احساساتي؛ طراحي صحنه، لباس، توجه ريزهكاريها، كاغذ ديواريها، تقاطعها، گذرها، نورپردازي، بازي و ميزانسن و دكوپاژ، فلاشبكها و مونتاژهاي موازي و ديناميك، ريتم تند و ضرباهنگ مناسب، فيلمبرداري به صورت نگاتيو و قاببنديهاي هنرمندانه و جنس نوري كه به كار برده ميشود و ... همگي باورپذيرند.
اين در حالي است كه شعيبي به دليل سن كمش اين مقطع از تاريخ را تجربه نكرده است. «سيانور» به يك مقطع مهم سياسي در تاريخ ايران ميپردازد كه تاكنون كمتر در سينماي ايران به آن پرداخته شده است.
۵- فيلم سينمايي سيانورظرفيتهاي بالقوه و بالفعل زيادي دارد. يك ماجراي خطي و سرراست ندارد. توأمان مجموعههايي از تاريخ، قصههاي متعدد، اطلاعات و آگاهيهاي فراوان را ارائه ميدهد و وقتي از فيلم جدا ميشوي با كليتي از وقايع گوناگون در ذهنت درگيري؛ ماجراهاي عاشقانه، تعقيب و گريزها و شبكه روابط ساواكيها و امنيتيها، ازدواجهاي تشكيلاتي و اختلافات درونسازماني تا تسويههاي خونين و خيانت زن به شوهر، نامردي و رفيقكشي و ... .
۶- نكته ديگر فيلم «سيانور» بهرهگيري از عوامل شاخص سينماي كشور است؛ بازيگران چهرهاي مانند مهدي هاشمي و ارائه بازي متفاوت، بهنوش طباطبايي، هانيه توسلي، حامد كميلي، پدرام شريفي، بابك حميديان، آتيلا پسياني با اجرا و بازيهاي مناسب و تأثيرگذار.
۷- «سيانور» ارزشمند است به دليل بعد آگاهيبخشياش به نسل جوان و نوجوان امروز. متأسفانه نسل جديد اطلاعات چنداني از تاريخ انقلاب اسلامي و گروههاي معاند، فتنهبرانگيز و دشمنان انقلاب اسلامي ندارد.
اين فقدان آگاهي چه بسا بعضاً جوانان و نوجوانان را به بيراهه بكشد. ايجاد بهانهها و انگيزههايي براي بازشناخت تاريخ و اتفاقات گذشته و سير تحول سياسي و اجتماعي معاصر ضرورتي است كه بايد توجه شود و در اين بين، نهادها و مراكز فرهنگي، اجتماعي و سياسي واقعاً مسئولند.
وقتي فيلمساز و تهيهكنندهاي بهدور از رويه مألوف و كليشههاي رايج گيشهپسند دست به چنين اقدام ارزشمندي ميزند، شايسته است مورد حمايت قرار گيرد. نسل جديد ما بسياريشان، هنوز نميدانند عنوان دانشگاه صنعتي شريف و فلسفه نامگذاري يكي از بزرگترين دانشگاههاي كشور به نام دانشگاه صنعتي شريف چيست؟ پس ما بسيار نياز داريم تا نمادها، سمبلها، نشانهها، روند حوادث و سير تحولات و شخصيتهاي مرجع و مبرز تاريخ معاصر انقلاب را از دريچه سينما معرفي كنيم.
همانند فيلم نجيب و شريف «سيانور» اثري كه برخلاف ذهنيت سياستگريز سينمايي جامعه و ابتلاي ذائقه مخاطب به فيلمهاي سطحي و نازل فضاي جديدي را عرضه كرده است. درست است كه شاهكار نيست ولي در چرخه توليدات سينماي ما جاي اين گونه توليدات خالي است. پس به فال نيك بگيريم.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]
صفحات پیشنهادی
چه خبر از تولیدات سینمای ایران/ امین حیایی همبازی پسرش شد
چه خبر از تولیدات سینمای ایران امین حیایی همبازی پسرش شد امین حیایی در فیلم سینمایی شعله ور با پسرش بازی میکند که اولین سکانسهای این فیلم در گلخانهای در کرج انجام شده است به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان جدید ترین مراحل ساخت فیلمهای تولیدی راچه خبر از توليدات سينمايی ايران/ پایان فیلمبرداری «انزوا»
چه خبر از توليدات سينمايی ايران پایان فیلمبرداری انزوا فیلمبرداری انزوا به پایان رسیده اما هنوز تدوین آن آغاز نشده است به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان جدیدترین وضعیت ساخت چند اثر سينمايی در حال تولید را میخوانید سپیده دم به پیش تولید میرودچه خبر از تولیدات سینمای ایران/ خوانندگی لهراسبی برای فیلم «غیرمجاز»
چه خبر از تولیدات سینمای ایران خوانندگی لهراسبی برای فیلم غیرمجاز خواننده پاپ کشور برای اولین بار برای تیتراژ یک فیلم سینمایی به نام غیرمجاز میخواند به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان جدیدترین مراحل ساخت فیلمهای تولیدی را در ادامیک جایزه جهانی برای سینمای ایران/ معرفی اعضای هیات انتخاب دو جشنواره سینمایی
یک جایزه جهانی برای سینمای ایران معرفی اعضای هیات انتخاب دو جشنواره سینمایی سینما هفتهی خود را با معرفی اعضای هیات انتخاب دو جشنواره سینمایی و یک جایزه جهانی گذراند به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مرور کردن اتفاق های هفتگی در آخر هفته و جمع بندیپویایی پویانمایی در سینمای ایران
تولید انیمیشن بلند و سینمایی جهان در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است و با پیشرفتهای تکنیکی و فنی در این زمینه آثار ساخته شده کیفیت غافلگیرکنندهای هم دارند و مخاطبان کودک و بزرگسال را به یک اندازه مجذوب و میخکوب میکنند و تحت تاثیر قرار میدهند حتی به لحاظ تاثیرگذاری برخ5 فیلم پرمخاطب یک هفته اخیر سینمای ایران کدامند؟ (+جدول)
5 فیلم پرمخاطب یک هفته اخیر سینمای ایران کدامند جدول فروشنده خشکسالی و دروغ ناردون لانتوری و من 5 فیلم پرفروش یک هفته اخیر سینمای ایران در بین آثار حال حاضر اکران سینماها هستند عصرایران - جدیدترین آمار فروش فیلم های سینمایی که در حال حاضر در اکران عمومی به سر می برند روآیا سینمای ایران سوپراستار دارد؟ / وقتی حضور رضا عطاران و شهاب حسینی هم تضمین فروش فیلم نیست
آیا سینمای ایران سوپراستار دارد وقتی حضور رضا عطاران و شهاب حسینی هم تضمین فروش فیلم نیست فروش اندک دو فیلم سینمایی با نقشآفرینی شهاب حسینی و رضا عطاران در دو فیلم سینمایی تردید جدی درباره وجود فوق ستاره در سینمای ایران به وجود آورده و بر این واقعیت صحه گذاشته که هیچ بازیگر25 سالگی فیلمهای جریانساز سینمای ایران
ماهنامه جامعه پویا ۱۳۷۰ سال مهمی در سینمای ایران محسوب میشود سالی که چند عنوان از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران جلوی دوربین یا روی پردههای سینماها رفتند به این نامها توجه کنید مسافران بهرام بیضایی بانو ی داریوش مهرجویی نرگس رخشان بنیاعتماد دلشدگان علی حاافزایش همکاریهای سینمایی ایران و تاجیکستان
افزایش همکاریهای سینمایی ایران و تاجیکستان شناسهٔ خبر 3797103 - یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۱ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در هفتمین جشنواره فیلم دیدار سخنرانی می کند به گزارش خبرگزاری مهر فرید فرخندهکیش مدیرعاملگزارش فارس از مراسم خاکسپاری پیکر کیارستمی قبرستان «ترکمزرعه» پیکر کارگردان مطرح سینمای ایران را به
گزارش فارس از مراسم خاکسپاری پیکر کیارستمیقبرستان ترکمزرعه پیکر کارگردان مطرح سینمای ایران را به آغوش کشید پیکر عباس کیارستمی کارگردان سینما بعد از تشییع از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قبرستان ترکمزرعه در لواسان به خاک سپرده شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها