تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796406565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حبس سينماي حاتمي‌كيا به داخل مرزهاي ايران جفا به اين فيلمساز است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حبس سينماي حاتمي‌كيا به داخل مرزهاي ايران جفا به اين فيلمساز است
اكران خارجي فيلم «باديگارد» را كه شامل تعداد زيادي از كشورهاي غربي نيز مي‌شود، بايد تجربه تازه سينماي ايران در ارتباط‌گيري با مخاطب جهاني دانست.
نویسنده : جواد محرمي 


اكران خارجي فيلم «باديگارد» را كه شامل تعداد زيادي از كشورهاي غربي نيز مي‌شود، بايد تجربه تازه سينماي ايران در ارتباط‌گيري با مخاطب جهاني دانست. تجربه «باديگارد» نشان مي‌دهد كه ظرفيت‌هاي مغفول‌مانده زيادي در سرتاسر جهان براي پخش فيلم‌هاي ايراني وجود دارد و اين ظرفيت‌ها به دليل ضعف مديريت سينمايي و نيز وزارت خارجه مورد شناسايي مؤثر و بهره‌برداري قرار نگرفته‌اند.

گفته مي‌شود كه نزديك به 10 ميليون ايراني در سرتاسر جهان زندگي مي‌كنند. بي‌ترديد بخش عمده‌اي از اين جمعيت از اكران فيلم‌هاي ايران استقبال مي‌كنند و همين جمعيت مي‌توانند زمينه اكران‌هاي موفق‌تر در اين كشورها را فراهم آورند. سينماي ايران تا به حال از بخش عمده‌اي از بازارهاي جهاني اين صنعت بي‌نصيب بوده است. دليل اصلي اين بي‌توجهي نگاه به جشنواره‌هاي خارجي به عنوان اصلي‌ترين كانال دستيابي به امكانات اكران فيلم است. در صورتي كه راه‌هاي بسيار ديگري براي نمايش فيلم‌هاي ايراني در كشورهاي مختلف وجود دارد كه مديران فرهنگي حتي به آن فكر هم نكرده‌اند.

سينماي ايران همواره با مشكل ارتباط با تماشاگر خارجي مواجه بوده است. بخش اعظمي از فيلم‌هاي ايراني كه جوايز جشنواره‌هاي مختلف بين‌المللي را كسب مي‌كنند، ظرفيت ارتباط با تماشاگر عام را ندارند و اغلب به شكلي محدود به نمايش در مي‌آيند. بماند كه تعداد قابل‌توجهي از اين فيلم‌ها اساساً به دليل مضامين سياهي كه انتخاب كرده‌اند و تصوير تيره‌اي كه از جامعه ايران ارائه مي‌دهند، نماينده شايسته‌اي براي هنر ايران محسوب نمي‌شوند. از سوي ديگر بخشي از سينماي انقلاب كه واجد ارزش‌هاي هنري و تكنيكي است، همواره به دليل كم‌كاري مسئولان امكان ارتباط‌گيري با مخاطب جهاني را نيافته است.

اكران‌هاي خارجي موفق فيلم باديگارد گرچه در حال حاضر به شكلي بسيار محدود انجام مي‌شود، اما اين اكران‌ها مي‌تواند آغازي براي راه‌يافتن و تجربه‌اندوزي در بازارهايي باشد كه نسبت به سينماي ايران علاقه نشان مي‌دهند؛ بازارهايي كه هنوز درگير نفوذ لابي‌هاي صهيونيستي نشده‌اند و نسبت به ديده شدن حرف‌هاي تازه از سينماي ايران علاقه نشان مي‌دهند. تجربه باديگارد نشان مي‌دهد كه ظرفيت‌هاي عظيمي وجود دارد كه مراكز و نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران در كشورهاي ديگر نسبت به آن بي‌توجه بوده‌اند و در عوض بخشي از جشنواره‌هاي خارجي توانسته‌اند از اين غفلت و كم‌كاري مديريت فرهنگي و وزارت خارجه ايران استفاده كنند و به سينماي ايران به لحاظ انتخاب سوژه و مضامين سمت و سوي دلخواه خود را بدهند.

ارتباط با مخاطب بين‌المللي خواسته‌اي است كه هر فيلمسازي طالب آن است و فيلمسازي در سطح ابراهيم حاتمي‌كيا بي‌ترديد اشتياق دارد كه با مخاطبان خارجي و تماشاگران وراي مرزهاي ايران نيز ارتباط برقرار كند. اگر تا به حال شرايط مناسبي براي اين منظور مهيا نشده، بي‌ترديد ناشي از قصور مسئولان نهادهاي مختلفي است كه نسبت به عرضه هنر انقلاب به جهان وظيفه‌مند عمل نكرده‌اند. به عبارت بهتر محدود كردن فيلمسازي چون حاتمي‌كيا به داخل مرزهاي ايران جفا به اين هنرمند ارزشي محسوب مي‌شود.

سينماي ابراهيم حاتمي‌كيا داراي استانداردهايي است كه همواره امكان ارتباط با تماشاگر عام و جهاني را براي اين فيلم فراهم مي‌كند. حتي سينماي جنگ اين فيلمساز در ميان تمام آثار دفاع مقدس سينماي ايران از بيشترين زبان سينمايي برخوردار است. فيلم ديده‌بان جزو معدود فيلم‌هاي دفاع مقدس ايران بود كه نشان داد توان ارتباط برقرار كردن با مخاطب بين‌المللي را داراست. باديگارد نيز با اينكه در لايه‌هاي اصلي خود مفاهيم ارزشي و انقلابي را مطرح مي‌كند به دليل قرارگيري اين مفاهيم در دل قصه و فرم و نيز ويژگي‌هاي اكشن فيلم، امكان ارتباط با مخاطب غيرايراني را دارد. حبس‌شدن آثار فيلمسازي چون حاتمي‌كيا در داخل مرزهاي ايران را بايد جفا به اين فيلمساز از سوي مسئولان قلمداد و تجربه اكران‌هاي محدود خارجي اين فيلم را بايد آغازي براي عرضه سينماي انقلاب به فراسوي مرزها تلقي كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن