تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797909468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقلاي امريكا براي ماندن تركيه در عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تقلاي امريكا براي ماندن تركيه در عراق
به رغم مخالفت بغداد با حضور نيروهاي تركيه در عمليات آزادسازي موصل، واشنگتن براي مشاركت تركيه در اين عمليات تقلا مي‌كند.


به رغم مخالفت بغداد با حضور نيروهاي تركيه در عمليات آزادسازي موصل، واشنگتن براي مشاركت تركيه در اين عمليات تقلا مي‌كند. يك منبع عراقي فاش كرد كه وزير دفاع امريكا به نخست وزير عراق گفته است در صورت موافقت بغداد با مشاركت نيروهاي تركيه در عمليات موصل، آنكارا با ضمانت امريكا متعهد مي‌شود نيروهاي خود را در روز بعد از اعلام پيروزي در موصل از عراق خارج كند. امريكا براي تحميل اين طرح به بغداد، حملات خود به داعش را كاهش داده است. نخست‌وزير تركيه هم از تمايل كشورش براي ايجاد «منطقه امن» در عراق خبر داد.

در شرايطي كه نيروهاي عراقي خود را به دروازه‌هاي موصل رسانده‌اند و همچنان به پيشروي‌هاي خود در مواضع تروريست‌هاي داعش ادامه مي‌دهند، امريكا و متحدانش سعي در منحرف كردن اين عمليات دارند. درحالي كه مقامات عراق بارها مخالفت خود را با حضور تركيه در خاك اين كشور اعلام كرده و خواستار خروج فوري اين نيروها شده‌اند اما اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا خود را به عراق رسانده تا طرح خود مبني بر مشاركت تركيه در عمليات موصل را به بغداد تحميل كند. يك منبع آگاه عراقي روز شنبه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «براساس توافقي كه اشتون كارتر با خود به عراق آورده، تركيه با ضمانت امريكا متعهد مي‌شود كه نيروهاي خود را در روز بعد از اعلام پيروزي در موصل، از عراق خارج كند و سلاح‌هاي سنگيني كه در اختيار دارد، به عنوان هديه به ارتش عراق بدهد كه اين هديه عبارت است از 50 تانك، 12 توپ، هشت خودروي زرهي و هشت هلي‌كوپتر.» اين منبع آگاه عراقي در ادامه سخنان خود گفت: «ائتلاف تحت امر امريكا حملات هوايي خود در موصل را در راستاي اعمال فشار بر طرف عراقي براي قبول اين طرح، به ميزان 63 درصد كاهش داده است.»  اشتون كارتر روز شنبه از تركيه وارد عراق شد تا هم از نزديك در جريان عمليات موصل قرار بگيرد و هم درباره اختلافات بغداد و تركيه بر سر اين عمليات پادرمياني كند. اخيراً روابط تركيه و عراق به خاطر استقرار صدها نيروي تركيه در شمال عراق به تيرگي گراييده است. تركيه با ادعاي قرابت با مناطق تركمان‌نشين اطراف موصل و هزاران تركمان ساكن اين شهر، اصرار دارد كه بايد در عمليات آزادسازي موصل حضور فعال داشته باشد؛ امري كه دولت بغداد تاكنون با آن مخالفت كرده است.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه اخيراً گفته است كه نيروهاي عراقي توانايي آزادسازي موصل را ندارند و نيروهاي تركيه هم بايد در اين عمليات شركت كنند. اين در حالي است كه نيروهاي بسيج مردمي عراق گفته‌اند كه با نيروهاي تركيه همچون اشغالگر برخورد خواهند كرد.
  
ايجاد منطقه امن در عراق
هرچند دولت عراق هنوز با مشاركت آنكارا در عمليات موصل موافقت نكرده است اما نخست‌وزير تركيه از ايجاد منطقه امن در خاك عراق سخن مي‌گويد. بينالي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه روز يك‌شنبه از تمايل كشورش براي ايجاد «منطقه امن» در عراق مانند آنچه در مرز تركيه و سوريه ايجاد شده، البته با همكاري منطقه كردستان خبر داد. بر اساس گزارش شبكه سومريه‌نيوز، ييلدريم در ديدار با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا گفت‌وگوهايي ميان تركيه و اربيل درباره ايجاد منطقه‌اي خالي از تروريست‌ها وجود دارد، پاسخ مثبت داد و گفت: «منطقه كردستان اهميت همكاري با تركيه در اين چارچوب را درك‌ مي‌كند و در چند مناسبت بر آن تاكيد شده است.» وي درباره اينكه آيا ممكن است اين منطقه امن در داخل اراضي منطقه كردستان باشد، ‌افزود: «ما تمايلي مشترك با حزب دموكراتيك كردستان به رهبري مسعود بارزاني داريم زيرا خطري مشترك يعني پ‌ك‌ك متوجه هر دو طرف است. به همين دليل سران كردستان براي همكاري با ما تمايل زيادي دارند.»

تركيه از سال 2013، به دنبال ايجاد منطقه امن بر فراز سوريه است ولي به دليل مخالفت واشنگتن و ترس از واكنش روسيه تاكنون اين طرح عملي نشده است. تركيه سعي دارد شكست خود در سوريه را در عراق جبران كند و به بهانه مقابله با داعش، به دنبال ايجاد منطقه امن در خاك اين كشور است.  به گزارش خبرگزاري آناتولي، اردوغان روز يك‌شنبه با اشاره به عمليات آزادسازي موصل در واكنش به اظهارات حيدر العبادي، نخست وزير عراق گفت: «برخي افراد مي‌گويند كه شما چرا رابطه‌اي با عراق داريد. آن جغرافيايي كه درباره آن صحبت مي‌كنيد اكنون بخشي از روح ما است. اگرچه ممكن است اين تصميمات برقلب ما سنگيني كند اما ما به مرزهاي همه كشورها احترام مي‌گذاريم.» تركيه علاوه بر اينكه عملا با اصرار بر مشاركت در عمليات موصل دخالت آشكاري در امور عراق انجام مي‌دهد انگيزه‌هاي پنهان تاريخي خود در طمع به شمال عراق را نيز پنهان نمي‌كند. آنكارا مدعي است كه انگليس اراضي تركيه را بر اساس پيمان سايكس- پيكو تقسيم و به عراق ملحق كرده است.
 
كارتر: عراق مايل باشد مي‌مانيم
به رغم مخالفت دولت عراق با حضور نيروهاي خارجي در اين كشور، اما امريكا بار ديگر به دنبال بازگشت به عراق است.  اشتون كارتر ديروز در ديدار با سربازان امريكايي در عراق گفت: «ما دنبال ايفاي نقش احتمالي نيروهاي امريكايي در زمينه مبارزه با تروريسم و آموزش نيروهاي عراقي بعد از آزادي شهر موصل هستيم. داعش به تدريج در شهرهاي بزرگ شكست خواهد خورد و به تاكتيك‌هاي جديد متوسل خواهد شد براي همين اگر عراق مايل باشد ما به اين كشور كمك خواهيم كرد.» وي از روند عمليات نظامي براي آزادي موصل ابراز خرسندي كرد و گفت: «ما نقش احتمالي نيروهاي امريكايي در آينده عراق و نياز مبرم به كمك‌هاي انساني و بازسازي مناطق آسيب ديده را بررسي مي‌كنيم. اين يك مأموريت دفاعي يا مأموريت ارتش عراق نيست بلكه بخش مهمي از روند برقراري صلح است. ما نياز به فكر و بررسي بيشتر درباره آينده موصل داريم و من در اين باره با حيدر العبادي صحبت كردم.»
 
نيروهاي عراقي در دروازه‌هاي موصل
با گذشت يك هفته از آغاز عمليات سرنوشت‌ساز موصل نيروهاي عراقي در مرحله دوم عمليات خود تمركز را بر شهرهاي اطراف موصل گذاشته‌اند وبا آزادكردن چند شهر، از محور شرقي به دروازه‌هاي موصل رسيدند. به گزارش شبكه سومريه نيوز، نيروهاي عراقي در همين راستا شنبه شب توانستند شهر قره قوش، مركز شهرستان حمدانيه را آزاد كنند. با آزادي قره قوش عملا بايد شهرستان حمدانيه را كه با مرزهاي شرقي شهر موصل تنها پنج كيلومتر فاصله دارد، آزاد شده به حساب آورد. شهر برطله در شرق موصل نيز توسط نيروهاي پيشمرگ از كنترل داعشي‌ها خارج شده و نيروهاي عراقي به شهر تلكيف نيز وارد شده‌اند. شبكه خبري «روداو»، هم اعلام كرد كه نيروهاي پيشمرگه يك‌شنبه موفق شدند مسير اصلي بعشيقه به موصل را تحت كنترل بگيرند و همچنين روستاي الفاضليه و بريزا و عمر قامجي را نيز در همين محور آزاد كنند. طبق اين گزارش، كردها در اين محور 11 كيلومتر با موصل فاصله دارند و منطقه بعشيقه را از سمت شرقي و غربي محاصره كرده‌اند.





تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن