تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797830578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوژه‌اي كه جلوتر از فيلم قرار مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سوژه‌اي كه جلوتر از فيلم قرار مي‌گيرد
«اروند» در برخورد اول دست به سوژه‌اي زده است كه براي همه ايرانيان ملتهب و تسليم‌كننده است، اين طرح كلي داستان به خودي خود درام تأثيرگذار خودش را دارد
نویسنده : حميد غفاريان 


«اروند» در برخورد اول دست به سوژه‌اي زده است كه براي همه ايرانيان ملتهب و تسليم‌كننده است، اين طرح كلي داستان به خودي خود درام تأثيرگذار خودش را دارد و در پس اين سوژه يك نويسنده دغدغه‌مند را مي‌خواست كه بتواند شروع، وسط و پاياني كه همه از آن مطلع هستيم را به فرمي سينمايي تبديل كند. البته نمي‌توان از مهم‌ترين وجه درام اين سوژه كه مطلع بودن مخاطب از پايان است گذشت و همين امر تا حدود بسياري دست نويسنده را بسته نگه مي‌دارد اما شيوه اجراي فرمي فيلم مي‌تواند فيلم را به اثري ماندگار تبديل كند.
براي روايت شهداي غواص در «اروند» از قالبي ابتدايي استفاده شده است؛ رزمنده‌اي كه بازمانده گرداني است كه پس از بازگشت به زندگي تصميم مي‌گيرد به دنبال پيكر هم‌رزمنده‌هايش برود و در اين فاصله هم از فلاش بك‌هايي استفاده شده است كه بازگشت به فضاي جنگ و رزمنده‌هاي جواني كه در قامت شهداي غواص قرار مي‌گيرند و هيچ يك از آنها پرداخت كاملي نمي‌شود و شخصيت‌ها الكن باقي مي‌مانند تا اين فصل از فيلم هم عبور شود و به پاياني برسيم كه فيلمساز مشتاق اجراي آن است. فيلمساز در نمايش رزمنده‌هاي جوان به فرمي دم دستي رضايت داده است و فيلمساز راكورد اين اجراي دم دستي را در هدايت بازيگران هم حفظ كرده است. حسين سليماني، مهرداد صديقيان و علي شادمان در عين حال كه نقش‌هاي اصلي را در دوران جنگ بازي مي‌كنند اما اجراي اين پرسوناژها با فضايي كه در اختيار دارند دم دستي است و گاه بي‌گاه با لبخندهاي تصنعي، جنگ را فضايي غيرمرسوم نشان مي‌دهند.
در ابتدا يونس با بازي سعيد آقاخاني بايد به هسته اصلي فيلم تبديل شود اما پرداخت فيلمساز به جزئيات بي‌مورد سبب مي‌شود تا فيلم چند پاره شود و آنچه بايد به چفت و بست زماني تبديل شود در سطح باقي مي‌ماند اما اجراي فيلم در زمان حال به مراتب جلوتر از گذشته است.
نقطه قوت فيلم اجراي سكانس زنده به گور كردن شهداي غواص است اما از آنجايي كه مخاطب حقيقي بودن اين واقعه را مي‌داند، به راحتي مي‌توان هرآنچه قبل از اين سكانس را ديده فراموش كند و دلش را به اين سكانس گرم كند و محو رشادت رزمندگان كشورش قرار گيرد و به حضور آنها افتخار كند، هر چند اين فيلم به لحاظ رسيدن نقطه a به b ضعيف عمل مي‌كند اما شهادت آنها به قدري ناراحت‌كننده است كه ديدن اين تصاوير هر انساني را به فكر فرو مي‌برد.  همواره اين سوژه‌هاي مهم و ملتهب نشان داده است كه نيازمند فيلمسازي است كه اين فضا را درك كرده باشد و خودش را نزديك به آدم‌هاي فيلمش بداند، البته تجربه فيلم سينمايي «شيار ۱۴۳» نشان داد كه فيلمسازان جوان از جنس نرگس آبيار به درستي به اين فضا نزديك شده‌اند و به همين دليل در فيلمش از نشان دادن صحنه‌هاي جنگ عبور مي‌كند و به آدم اصلي فيلمش كه خوب شناخته است نزديك مي‌شود.
بهتر بود پوريا آذربايجاني كه تاكنون بيشتر به روايت‌هاي عاشقانه پرداخته است در اين فيلم هم با شناخت بيشتري ورود مي‌كرد تا از سوژه مهمي مثل شهداي غواص بهره‌برداري بهتري بشود. غافل نشويم كه سوژه شهداي غواص مي‌تواند دستمايه فيلمسازان ديگر نيز قرار گيرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن