تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796793786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزاره«من زشت هستم» مهم‌ترين عامل جراحي زيبايي دانشجويان!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گزاره«من زشت هستم» مهم‌ترين عامل جراحي زيبايي دانشجويان!
مريم دانشجوي ترم 5 پرستاري است و به قول خودش اين ترم را با تغيير عمده‌اي...
نویسنده : سعيده خداداد 


مريم دانشجوي ترم 5 پرستاري است و به قول خودش اين ترم را با تغيير عمده‌اي نسبت به ترم پيش آغاز مي‌كند و همين موضوع به او اعتماد به نفسي را كه نياز دارد مي‌دهد. بي‌صبرانه منتظر ديدن دوستانش در آستانه ترم جديد است؛ مي‌خواهد تأثير تغييراتش را در چهره آنها ببيند. در كلاس اول دير حاضر مي‌شود و براي ديدن واكنش دوستانش لاجرم بايد تا پايان كلاس صبر كند. با اينكه زمان بسيار كند مي‌گذرد اما بالاخره كلاس اول به پايان مي‌رسد و دوستان دور هم جمع مي‌شوند. همانطور كه انتظار مي‌رفت برخوردها كاملاً متفاوت است. يكي مي‌گويد:‌«‌بيني جديد خيلي بهت مياد» و ديگري از مهارت پزشك در گونه‌گذاري تعريف مي‌كند. عده‌اي هم معتقدند كه چهره قبلي‌اش بهتر بود و از اين راه كمي ته دلش را خالي مي‌كنند. اما او به اين حرف‌ها اهميت نمي‌دهد و در ذهن خود منتقدان را به حسادت متهم مي‌كند؛ به گفته خودش احساس مي‌كند كه از قافله عقب نيفتاده و كاملاً به روز رفتار كرده است. به ياد مي‌آورد كه براي اين دو جراحي كه روي صورتش انجام داده پول زيادي پرداخت كرده و درد بيشتري را تحمل كرده است اما با تمام اين تفاسير راضي به نظر مي‌رسد.  طبق آمارهاي اعلام شده تقاضا براي جراحي بيني در دنيا رو به كاهش بوده اما در ساير موارد همچون جوان‌سازي پوست و پيكرتراشي همچنان آمارها رو به افزايش است. كشور ما در تقاضا براي انواع جراحي در دنيا پيشتاز است. در اين ميان زنان و دختران بين 15 تا 40 سال 85 درصد اين متقاضيان را تشكيل داده و بيشتر آنها نيز از قشر فرهيخته و داراي تحصيلات دانشگاهي هستند.
در جامعه امروز جرياني غير‌قابل پيشگيري به نام كالايي شدن و جزء به جزء شدن زيبايي در بين دانشجويان در حال وقوع است كه طرفداران خاص خود را داشته و تنها به قشر خاصي مثلاً متمولين اختصاص ندارد.  طبق بررسي‌هاي انجام شده، جوانان و دانشجوياني كه نگاهي آرماني به زندگي و ظاهر خود دارند بيشترين متقاضيان جراحي‌هاي زيبايي بوده و اين امر را ضروري تلقي مي‌كنند و معمولاً پس از جراحي هم رضايت چنداني نداشته و دست به جراحي‌هاي دوباره و چندباره مي‌زنند تا به چهره دلخواه خود دست پيدا كنند.
يكي از همين دانشجويان كه جراحي چندباره بيني و ليپوساكشن را تجربه كرده است در توضيح علت اين كار مي‌گويد: با توجه به اينكه ما در كشورمان با حجاب ظاهر مي‌شويم حداقل بايد ظاهري زيبا يا قابل قبول داشته باشيم تا در جامعه ديده شويم.  وي مي‌افزايد: امروزه جامعه به سمتي پيش مي‌رود كه افراد عادي و بدون ويژگي ظاهري خاص از كانون‌هاي توجه حذف مي‌شوند و به قول معروف حرف‌شان خريدار ندارد. از اين رو تا زماني‌كه جوان هستيم بايد زيبا باشيم و به خودمان برسيم.
دانشجوي ديگري كه عمل موفقيت‌آميزي در زمينه جراحي گونه نداشته، اظهار مي‌كند: به توصيه دوستانم چند وقتي بود به فكر جراحي گونه و فك خودم بودم تا اينكه سال گذشته با تحقيق درباره عملكرد پزشكان جراحي زيبايي راهي رشت شدم. در آنجا ساعت‌ها تحت عمل جراحي بودم اما متأسفانه بعد از عمل متوجه شدم گونه‌هايم نامتوازن شده و درد شديدي در آن ناحيه احساس مي‌كردم.  وي ادامه مي‌دهد: از سال گذشته تا امروز براي جبران اين اشتباه پزشكي سه بار روي گونه‌هايم عمل ترميم انجام داده‌ام اما مشكلم حل نشده و قصد شكايت از پزشكم را دارم. امروز آرزو مي‌كردم كاش صورتم به حالت طبيعي خودش برگردد اما متأسفانه چنين چيزي امكان ندارد.
دكتر شهرام ابراهيميان، متخصص جراحي پلاستيك و زيبايي، در خصوص علل روي آوردن قشر جوان به ويژه تحصيلكرده به انجام انواع اعمال جراحي زيبايي مي‌گويد: بيشتر جواناني كه به چنين اقدامي دست مي‌زنند از اضطراب و افسردگي رنج مي‌برند و برخي نيز به درد خودشيفتگي و خودپرستي مبتلا هستند؛ در اين ميان شايد كمتر از 5 درصد مراجعين واقعاً به عمل جراحي نياز داشته باشند.  وي مي‌افزايد: بيش از 60 درصد مراجعين روزانه من جوانان و دانشجويان هستند كه اين امر با توجه به سن كم و برخورداري از نعمت زيبايي جواني بسيار تأسف برانگيز است. برخي از اين افراد مرفه بوده و براي پرداخت هزينه عمل مشكلي ندارند اما آن دسته كه پول كافي ندارند با تحت فشار قرار دادن خانواده به اين امر اقدام مي‌كنند تا از قافله عقب نمانند.
ابراهيميان با انتقاد از شيوع مشكلات روحي و تاثير آنها در افزايش اعمال زيبايي ابراز مي‌كند: امروز جوانان به دلايل مختلف مثل سرخوردگي‌هاي اجتماعي يا مشكلات خانوادگي، از خود رضايت ندارند و به هر عمليات محيرالعقولي دست مي‌زنند تا خلأهاي روحي و رواني خود را پر كنند. از اين رو بهتر است افرادي كه قصد انجام عمل زيبايي را دارند قبل از عمل به يك روانپزشك مراجعه كنند.  وي مي‌افزايد: بيشتر مراجعين من با آنكه ظاهري كاملاً طبيعي دارند از فوبيايي به نام «من زشت هستم» رنج مي‌برند و اين موضوع در بعضي از دانشجويان آنقدر شديد است كه سركلاس‌هاي خود حاضر نمي‌شوند و در مواجهه با همكلاسي‌ها و هم‌دانشگاهي‌هاي خود ضعف غير قابل توصيفي دارند.  اين متخصص جراحي زيبايي تصريح مي‌كند: اغلب افرادي كه در اين زمينه وسواس فكري دارند يا به هيچ عنوان از ظاهر خود راضي نيستند، پس از جراحي هم از وضعيت خود رضايت نداشته و براي عمل‌هاي بعدي و ترميم مراجعه مي‌كنند.
مرتضي شمس، روانكاو و دكتراي روانشناسي در رابطه با علل رواج جراحي زيبايي در ميان قشر دانشجو اظهار مي‌كند: نياز به مورد توجه قرار گرفتن در دانشگاه و جمع سطح بالاي جامعه، انگيزه اصلي اقدام به ايجاد زيبايي ساختگي است زيرا دانشگاه‌هاي امروز ما نتوانسته‌اند محصلين خود را در شناخت هويت‌شان ياري كنند و شخصيت واقعي‌شان را مورد تكريم قرار دهند. به همين علت، پوسته ظاهري افراد آنچنان برجسته مي‌شود كه ساير ابعاد وجود خود را به انزوا كشيده و نسبت به آنها بي‌تفاوت مي‌شود.
وي در ادامه مي‌گويد: طي سال‌هاي دهه 80 و پس از آن بي‌بند و باري‌هاي ظاهري در دانشگاه‌ها رواج پيدا كرد و متأسفانه راهكار مناسبي از سوي وزارت علوم، معاونت فرهنگي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مسئولان دانشگاه‌ها در رابطه با حل اين معضل ارائه نشد. امروز شاهد هستيم آن افسار‌گسيختگي‌ها به طغيان‌هاي عاطفي تبديل شده و هر روز به سبكي جديد بروز پيدا مي‌كند كه كمترين تبعات آن رواج چشم و هم‌چشمي، خود برتربيني ظاهري و در نتيجه افت سطح علمي دانشگاه‌هاست.  شمس با اظهار نگراني از مد شدن جراحي‌هاي يكباره و چندباره زيبايي توسط دانشجويان، در توصيه به متخصصان جراحي پلاستيك مي‌گويد: از آنجا كه افسردگي و يأس پس از عمل جراحي زيبايي غير قابل اجتناب است و با توجه به اينكه جراحي بيني، لب، گونه و حتي ليپوساكشن جزو عمل‌هاي فوري و اورژانسي محسوب نمي‌شود، بهتر است بيمار را قبل از عمل به يك روانپزشك يا مشاور ارجاع دهند تا نسبت به علل و منشأ تصميم خود آگاهي لازم را به دست آوردند و به اصطلاح بي‌گدار به آب نزند.
با توجه به توضيحات متخصصان و دانشجويان در موضوع فوق‌الذكر، بايد به اين نكته توجه كرد كه براي تحليل دلايل جراحي‌هاي زيبايي و آمار نجومي آن در بين دانشجويان بايد نگاه وسيع‌تري داشت و به تمام زمينه‌هايي كه اين معضل را رقم مي‌زند توجه كرد. دانشجويان قشر وسيعي از جامعه را تشكيل مي‌دهند بنابراين براي شناخت مشكلات و معضلات اين جامعه آماري بايد با توسل به مطالعه كيفي، ارتباط آن را با انواع هنجارها و قوانين اجتماعي و فرهنگي جست‌وجو كرده و با كمك گرفتن از كارشناسان، راهكارهاي عملي و قابل اجرا را به كار بست.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن