تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796999268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنبیه‌های بدنی دانش‌آموزان به کمپین حمایت از وزیر ختم شد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تنبیه‌های بدنی دانش‌آموزان به کمپین حمایت از وزیر ختم شد!
در حالی که انتظار می‌رفت تنبیه‌های مداوم دانش‌آموزان در مدارس موجب برکناری چند مسئول شود ماجرا برعکس شد و ظاهراً خاطیان ارتقا یافته‌اند...
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 


انتشار اخبار ضرب و شتم و تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس مي‌رود تا همزاد فرآيند تعليم و تربيت شود، اگرچه نزديك دو دهه از تصويب قانون ممنوعيت تنبيه بدني در مدارس مي‌گذرد. اين در حالي است كه سال تحصيلي جاري با رسانه‌اي شدن چهار تنبيه در تهران، گلستان، سيستان و بلوچستان و كرمان ركورددار بروز تخلفات از اين دست در مدارس است. برخي حاكميت نگاه مادي بر فرآيند تعليم و تربيت و به دنبال آن تقدس‌زدايي از اين امر را در بروز گسترده چنين تخلفاتي مؤثر مي‌دانند. در عين حال گروهي نيز سعي دارند به اين موضوع جنبه سياسي بدهند و آن را سناريويي در جهت مظلوم‌نمايي آموزش و پرورش در آستانه استيضاح وزير عنوان كنند و انتشار رسانه‌اي تنبيهات را تخريب دولت قلمداد كنند. در این میان رسانه‌های همسو با دولت نیز با پیگیری لحظه به لحظه حوادث رخ داده در مدارس، تلاش می‌کنند فضایی را فراهم کنند که جریان مخالف که اغلب از بدنه اصولگرایی هستند اعم از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس خود به خود در مسیر مورد نظر آنها شنا کنند و ماجرا در نهایت به جلب آرای بیشتر در صندوق این جریان ختم شود.

انتشار پياپي چند خبر در خصوص تنبيه بدني دانش‌آموزان از سوي معلمان و اولياي مدارس، شيريني آغاز سال تحصيلي 96- 95 را تحت تأثير قرار داده است. ماجرا از شلاق خوردن و اخراج 10 تن از دانش‌آموزان كرماني از سوي مدير به خاطر ناتواني در پرداخت كمك 30 هزار توماني به مدرسه بعد از چند بار تذكر آغاز شد؛ خبري كه از سوي محسن بيگي، مدير‌كل آموزش و پرورش استان كرمان تكذيب شد. وي گفت: «اساساً اين موضوع اشتباه است و بازرسان اداره كل آموزش و پرورش استان براي بررسي صحت خبر تنبيه دانش‌آموز به اين مدرسه مراجعه كرده‌اند و اين خبر بر اساس اطلاعات موجود تكذيب مي‌شود.» البته بعد از اين تكذيب برخي رسانه‌ها از وجود فيلمي خبر دادند كه دانش‌آموزان تنبيه شده، جزئيات حادثه را توضيح مي‌دهند. با اين همه مديركل آموزش و پرورش استان كرمان گفت: «فيلم تنبيه دانش‌آموزان به دليل نپرداختن پول كتاب كذب است. پرداخت نكردن پول كتاب در برخي مناطق، محدود به يك دانش‌آموز نيست و حدود 4 هزار دانش‌آموز در شهرستان رودبارجنوب در سال تحصيلي جاري پول كتاب‌هاي درسي خود را پرداخت نكرده‌اند.» وي با اشاره به شرايط اقتصادي شهرستان‌هاي جنوب استان كرمان اظهار كرد: «پرداخت هزينه‌هاي كمك به مدرسه در اين مناطق به هيچ عنوان كاربرد ندارد و مديران مدارس اين مناطق ۱۰۰ ميليون تومان پول كتاب به شركت چاپ و نشر كتاب بدهكار هستند.»
 
تنبيهات سريالي
اما خبري كه چند روز بعد از بمپور استان سيستان و بلوچستان منتشر شد، در اندازه‌اي نبود كه بتوان سر و ته آن را با تكذيبيه به هم آورد. معلمي دانش‌آموز پايه پنجم خود را مورد ضرب و شتم شديد قرار داده و دانش‌آموز به بيمارستان منتقل شده است و البته به دنبال اين حادثه «فريدون دامني»، رئيس آموزش و پرورش منطقه بمپور نيز از سمت خود استعفا كرد؛ موضوعي كه از سوي عليرضا نخعي مديركل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان تأييد شد. وي گفت: «پس از ارزيابي‌هاي انجام شده مدير مدرسه تعليق و معلم خاطي نيز به هيئت رسيدگي به تخلفات احضار شده است.» نخعي اظهار كرد: «به هيچ وجه اجازه نخواهيم داد اقدام غير‌تربيتي و نسنجيده يك همكار فرهنگي به حيثيت تلاش‌هاي ساير همكاران ما خدشه وارد كند و علاوه بر اين معلم خطا‌كار با مدير مدرسه‌اي كه چنين اتفاقي در مدرسه وي رخ داده نيز با شدت برخورد خواهد شد.» نخعي با اشاره به اينكه از خطاهايي كه منجر به تنبيه بدني دانش‌آموزان مي‌شود به سادگي نمي‌گذريم، گفت: «همه ساله در آستانه بازگشايي مدارس جلسات متعددي با مديران آموزش‌ و‌ پرورش برگزار و همه توصيه‌هاي لازم به همراه بخشنامه‌هاي لازم‌الاجرا به همه مدارس فرستاده مي‌شود، به همين علت است كه با وجود همه اين حساسيت‌ها از چنين خطاهايي به سادگي نمي‌گذريم. ما در هر منطقه‌اي كه موضوع تنبيه بدني در آن اتفاق بيفتد يك نمره منفي براي رئيس آموزش‌ و‌ پرورش آن منطقه لحاظ مي‌كنيم و در صورت تكرار ضمن برخورد جدي حتي تا عزل آن رئيس نيز پيش خواهيم رفت.» همچنين علي اوسط هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان در دستور اكيد به مديركل آموزش و پرورش استان خواستار رسيدگي سريع به تخلف معلم خاطي و مدير مدرسه، دلجويي از دانش‌آموز عزيز و اولياي محترم وي شد.
 
دور ايران با تور تنبيه بدني
اما شهرستان كلاله استان گلستان مقصد بعدي تور تنبيه دانش‌آموزي در مدرسه در سال جاري است. سايت‌هاي محلي خبر دادند پنج دانش‌آموز در كلاله توسط يك معلم تنبيه شدند؛ خبري كه از سوي محمد رضا سنچولي، سرپرست آموزش وپرورش اين شهرستان به اين شكل تأييد شد: «موضوع ضرب و شتم دانش‌آموزان كلاس هشتم مدرسه پسرانه طالقاني از طرق مختلف و نيز حراست اين مديريت تحت بررسي دقيق قرار دارد و با معلم خاطي برخورد مي‌كنيم.» وي افزود: «براساس اطلاعات اوليه و گزارشي كه از مسئولان مدرسه مذكور در اختيارمان قرار گرفت، پنج نفر از دانش‌آموزان با تأخير وارد مدرسه مي‌شوند و در واكنش به اين موضوع يكي از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را پاي تخته خواسته آنان را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد، پس از اين حادثه، پدر دو نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خود را دكتر برده و تحت معاينات اوليه قرار مي‌دهند و گزارش ماجرا را به صورت كتبي در اختيار حراست مديريت آموزش و پرورش كلاله قرار مي‌دهند.»
 
خودكرده را تدبير نيست حتي براي شما دولت تدبير و اميد!
بنابر اين گزارش، اخبار منتشر شده در خصوص بروز تنبيه بدني در مدارس دست كم در دو سال گذشته به بالاترين ميزان خود رسيده است. اين در حالي است كه مديران آموزش و پرورش اين مسئله را ناشي از گسترش و فراگيري دسترسي به ابزار انتقال پيام و رسانه‌ها مي‌دانند و نه افزايش آمار تخلفات اولياي مدارس در اعمال تنبيه بدني. از سوي ديگر برخي صاحبنظران اعمال خشونت در مدارس و شيوع استفاده از تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس را با مادي شدن فضاي تعليم و تربيت و دور شدن حاكميت اخلاق انساني در ارتباطات انساني استاد – شاگردي در كلاس‌هاي درس مرتبط مي‌دانند.  اما هيچ يك از اين نظرات در صورت درست بودن نافي وجود دامنه‌دار تخلفات معلمان در تنبيه بدني دانش‌آموزان نيست. آن هم در شرايطي كه قانون صراحتاً هر گونه تنبيه بدني دانش‌آموزان را ممنوع دانسته و حتي در برخي موارد جنبه كيفري براي آن قائل شده است. چنانکه مطابق ماده 77 آيين‌نامه انضباطي مدارس، «اعمال هرگونه تنبيه از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تكاليف درسي جهت تنبيه ممنوع است.»

در عين حال آنچه بيش از برخوردهاي موردي در مورد تخلفات در دستگاه تعليم و تربيت از سوي افكار عمومي مورد رصد و پيگيري قرار مي‌گيرد، موضع مديران ارشد وزارت آموزش و پرورش است. هرچند در موارد اخير واكنش قابل‌توجهي از سوي وزير يا معاونان وي مشاهده نشده اما تنبيه بدني در مدارس در سال تحصيلي گذشته علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش را وادار به عذرخواهي از مردم كرده بود. ممنوعيت تنبيه بدني و برخورد با معلم خاطي نيز تنها موضع معاونان اين وزارتخانه است كه به رغم تكرار آن، از بازدارندگي برخوردار نيست. اين برخوردها در جايي بيشتر جلب توجه مي‌كنند كه جنبه تشويقي هم براي معلم خاطي به خود مي‌گيرد. چنانچه در يكي از موارد تخلفات يادشده، معاوني كه دانش‌آموزان را كتك زده، به رياست مدرسه ارتقای سمت يافته است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن