تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796723586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارت سوخت چگونه باعث جلوگیری ازقاچاق شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
کارت سوخت چگونه باعث جلوگیری ازقاچاق شد؟
کارت سوخت چگونه باعث جلوگیری ازقاچاق شد؟ با تصویب طرح دوفوریتی جمعی از نمایندگان مجلس برای حفظ کارت سوخت، امکان استفاده از ظرفیت‌های این سامانه برای جلوگیری از افزایش قاچاق بنزین بدون ایجاد تغییر در قیمت یا نحوه عرضه آن به خوبی فراهم می‌شود.


به گزارش فرهنگ نیوز، اوایل شهریورماه و کمتر از یک هفته بعد از حذف بند «ح» تبصره 14 قانون بودجه 95 مبنی بر الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی در قالب لایحه اصلاحیه این قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس با محوریت حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، طرح دوفوریتی برای حفظ کارت سوخت تهیه کردند و به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادند.
 
با وجودی که بیش از 50 روز از زمان ارائه این طرح به هیئت رئیسه مجلس می گذرد، هنوز این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است و تکلیف آن مشخص نشده است. با توجه به اینکه مجلس در آستانه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه قرار دارد، پیش بینی می‌شود تکلیف طرح کارت سوخت در آبان ماه مشخص شود. در صورت تصویب این طرح که با هدف ارتقای شفافیت در عرضه سوخت و پیشگیری از افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی تهیه شده است، یک تبصره به قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الحاق می‌شود که عبارتست از: «دولت مکلف است هر گونه سوخت مایع بنزین و گازوئیل به کلیه وسایل نقلیه با استفاده از کارت سوخت خودرو عرضه کند و مجاز است برای جلوگیری از استفاده از کارت جایگاه و محدود کردن این نوع از کارت‌ها و ترغیب مصرف‌کننده به استفاده از کارت اختصاصی از خودرو از سازوکارهای مناسب و سیاست‌های انگیزشی استفاده کند».
 
مهم‌ترین انگیزه حاجی دلیگانی و امضا کنندگان این طرح دوفوریتی، پیشگیری از افزایش قاچاق بنزین با استفاده از ظرفیت‌های کارت سوخت است. در واقع، این نمایندگان مجلس مشابه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرکز پژوهش‌های مجلس و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کارت سوخت، مهمترین و موفق ترین ابزار جلوگیری از قاچاق بنزین از سال 86 تاکنون بوده است و با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، حذف این ابزار کارآمد جلوگیری از قاچاق بنزین رواج مجدد قاچاق به خصوص قاچاق سازمان یافته این فرآورده نفتی را به همراه خواهد داشت.
 
چنانکه در گزارش شماره 14729 مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «دستاوردهای کارت هوشمند سوخت و راهکارهای حفظ و ارتقای آن» که اوایل اسفندماه 94 منتشر شد، ضمن تاکید بر دستاورد 75 میلیارد دلاری کارت سوخت در 8 سال و ضرورت تداوم استفاده از آن با وجود تک نرخی شدن بنزین آمده بود: «فارغ از اینکه دولت قصد دارد سهمیه‌بندی بنزین را در آینده اجرا نماید یا آن را متوقف کند، در هر حال باید از زیرساخت کارت سوخت صیانت شود...حداقل فایدۀ حفظ سامانۀ هوشمند، حتی بدون سهمیه‌بندی بنزین، این است که از قاچاق این فراوردۀ ارزشمند جلوگیری به عمل آید. به‌علاوه، در صورت افزایش مجدد قیمت نفت (و به تبع آن افزایش فاصلۀ قیمت بنزین داخلی با کشورهای همسایه) و یا وقوع هر اتفاقی از قبیل حوادث طبیعی و یا تحریم، می‌توان عرضۀ بنزین را بهتر مدیریت نمود. با حفظ این زیرساخت، اطلاعات سامانۀ هوشمند نیز به‌روز باقی می‌ماند».
 
*آیا با تصویب طرح دوفوریتی حفظ کارت سوخت، قاچاق بنزین کنترل خواهد شد؟
 
 برای یافتن پاسخ این سوال، لازم است ابتدا به دو سوال زیر پاسخ دهیم:
 
الف- در صورت تصویب طرح دوفوریتی مجلس برای حفظ کارت سوخت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
ب- کارت سوخت چه نقشی در جلوگیری از قاچاق بنزین ایفا کرده است؟
 
وزارت نفت مصوبه مجلس نهم در زمینه کارت سوخت (بند «ح» تبصره 14 قانون بودجه 95 مبنی بر الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی) را به بهانه مفاسد عرضه بنزین چند نرخی اجرا نکرد و حتی تلاش کرد که در قالب لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95، بند مذکور را از قانون حذف کند که نهایتا موفق هم شد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که در صورت تصویب طرح دوفوریتی مجلس برای حفظ کارت سوخت، وزارت نفت با هدف محدود شدن استفاده از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها و گسترش مجدد استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به سراغ استفاده از سازوکارهای مناسب و سیاست‌های انگیزشی مانند تعیین نرخ بنزین اضطراری و تعیین نرخ بالاتری برای بنزین در صورت سوخت گیری با استفاده از کارت جایگاه ها نرود و اصولا هیچ تغییری در قیمت یا نحوه عرضه بنزین ایجاد ننماید.
 
در این صورت، مهمترین و اصلی ترین دستاورد تصویب این طرح دوفوریتی مجلس، حفظ کارت سوخت جایگاه‌ها است. اما آیا این دستاورد برای جلوگیری از قاچاق بنزین کافی است؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ بررسی جایگاه کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق بنزین در سال های اخیر برویم.
 
پیش از اجرای طرح عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت در سال 86، قاچاق عمده بنزین از مبدأ و صرفاً با واسطه‌گری جایگاه‌های سوخت صورت می‌گرفت. به عنوان مثال، اگر چهار تانکر از پالایشگاه نفت به مقصد جایگاه سوخت خارج می‌شدند، تنها یکی از آن‌ها به مقصد (جایگاه) می‌رفت و سه تانکر دیگر به سمت مرز حرکت می‌کردند؛ اما در حساب دارایی، چهار تانکر به نام آن جایگاه ثبت می‌شد. اما پس از اجرایی شدن طرح کارت سوخت، قاچاق بنزین به صورت سازمان یافته مذکور تقریبا غیرممکن شد و به حدود صفر رسید، زیرا کل بنزین ارسالی از پالایشگاه باید در مخزن جایگاه، تخلیه و از طریق نازل‌ها خارج می‌شد و با توجه به ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت، اطلاعات سوخت‌گیری و فروش بنزین در جایگاه ثبت شده و چنانچه میزان دریافت بنزین در جایگاه با میزان ثبت‌شده در سامانه هوشمند سوخت برابر نبود، این تخلف قابل ردیابی بود. توقف تقریبا کامل این شیوه قاچاق بنزین به دلیل عرضه این فرآورده نفتی با استفاده از کارت سوخت، قاچاق این فرآورده نفتی در سال های اخیر را به حدود صفر رساند.
 
در شرایط فعلی هم صرفا می‌توان با حفظ کارت سوخت جایگاه‌ها قاچاق عمدۀ بنزین را به شدت محدود کرد. زیرا در صورت حفظ کارت سوخت جایگاه‌ها، اگر عده‌ای بخواهند تانکر خارج شده از پالایشگاه نفت را با هدف قاچاق به سمت مرز بفرستند، کارشان همچنان بسیار مشکل و پیچیده است زیرا الزاما باید محموله این تانکر در مخزن جایگاه تخلیه شود و از طریق نازل‌ها، مجدداً بارگیری کنند و این در حالی است که میزان فروش بنزین و میزان کل بنزین درخواستی آن جایگاه ثبت می شود و با یکدیگر قابل مقایسه است. علاوه بر این، تراکنش‌های غیرعادی کارت‌های جایگاه‌ها در سامانه هوشمند سوخت نیز قابل رصد و ردیابی دائمی است و عامل دیگری برای کنترل قاچاق بنزین محسوب می شود.
 
با توجه به توضیحات فوق، با تصویب و اجرای طرح دوفوریتی مجلس برای حفظ کارت سوخت، مهمترین انگیزه طراح و امضاکنندگان این طرح محقق خواهد شد زیرا در این حالت، کارت سوخت جایگاه ها حفظ خواهد شد و در نتیجه، قاچاق بنزین تا حدود زیادی کنترل می‌شود. بر همین اساس انتظار می رود هر چه سریع‌تر این طرح دوفوریتی در صحن علنی مجلس مطرح شده و به تصویب برسد تا زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت های کارت سوخت به عنوان مهمترین و موفق ترین ابزار جلوگیری از قاچاق بنزین فراهم گردد.
 
 


منبع: فارس


95/8/1 - 21:59 - 2016-10-22 21:59:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن