تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797907355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت نابودی ناوگان فرانسه در یک نبرد دریایی + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در اوج قدرتش در قاره اروپا بود اما به دلیل یک تصمیم اشتباه و عجولانه و بی لیاقتی فرمانده نیروی دریایی اش، ناوگان کشورش را در نبردی در سواحل اسپانیا از دست داد. البته علت اصلی این شکست ناپلئون ، شجاعت و قدرت فرماندهی مردی بود که نامش در تاریخ بریتانیا و نیز نبردهای دریایی جاودان شد.



به گزارش جام جم آنلاین، 211 سال پیش در روز 21 اکتبر سال 1805 میلادی دریاسالار هوراشیو نلسون فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا ناوگان دریایی امپراتوری فرانسه را در آب های تنگه ترافالگار در فاصله ای نزدیک به بندر کادیس اسپانیا درهم شکست.

با این شکست قدرت دریایی فرانسه از بین رفت و امپراتوری بریتانیا مالک مطلق دریاهای جهان ‌شد. این پیروزی درخشان در جنگ ترافالگار آخرین نبرد دریاسالار هوراشیو نلسون بود. دریاسالار انگلیسی هوراشیو نلسون در زمان جنگ ترافالگار 47 سال داشت.

هوراشیو از سن 12 سالگی به دریانوردی پرداخت و پله پله مدارج ترقی را پیمود تا به فرماندهی کل نیروی دریایی بریتانیا رسید.نلسون در جنگ های دریایی یک بازو و یک چشمش را از دست داده بود.

او چند سال پیش از این تاریخ یک ناوگان فرانسه را در ابوقیر در مصر درهم شکسته بود و ناپلئون را که در آن زمان هنوز امپراتور فرانسه نشده بود و به قصد فتح مصر در آن کشور به سر می‌برد ، در آفریقای شمالی زمینگیر کرده بود.

زمانی که بریتانیا سومین ائتلاف را علیه فرانسه ایجاد کرد ، نلسون دوباره به خدمت بازگشت. ناپلئون اول امپراتور فرانسه 200 هزار سرباز را در بندر بولونی گرد آورده بود و قصد داشت آنها را با 3000 قایق و کشتی کوچک تحت حمایت ناوگان دریایی فرانسه در ساحل بریتانیا پیاده کرده و جنگ را به داخل خاک جزیره بکشاند. در صورتی ناپلئون موفق به این کار می شد که ناوگان قدرتمند دریایی بریتانیا به اندازه کافی از دریای مانش دور شده باشد.

آدمیرال ویلونوو فرمانده ناوگان دریایی فرانسه دستور یافت تا نیروی دریایی بریتانیا را تا جایی که ممکن است از دریای مانش دور کند.نخستین مرحله نقشه مطابق پیش بینی انجام شد. نلسون و ناوگانش تا جزایر آنتیل در دریای کارائیب ناوگان فرانسه را تعقیب کردند. آدمیرال ویلونوو طبق نقشه تلاش کرد هر چه سریعتر به دریای مانش بازگردد تا بتواند پیاده شدن نیروهای فرانسوی در خاک بریتانیا را پوشش دهد اما نلسون دست بردار نبود و به سرعت او را تعقیب می کرد.

آدمیرال ویلونوو ناگزیر شد به بندر اسپانیایی کادیس پناه ببرد و در این بندر ناوگان اسپانیا که متحد فرانسه بود به ناوگان ویلونوو پیوست. آدمیرال ویلونوو برای خوشامد ناپلئون که در بندر بولونی منتظر بود و برای اینکه مورد سرزنش قرار نگیرد تصمیم گرفت از پناهگاه مستحکم خود در لنگرگاه کادیس خارج شود تا به ناپلئون بپیوندد. تصمیم آدمیرال ویلونوو یک تصمیم مرگبار و در عین حال بی فایده بود زیرا ناپلئون که تحمل انتظار زیاد را نداشت بندر بولونی را ترک کرده بود.با خروج ناوگان فرانسه ، دریا سالار هوراشیو نلسون جنگ را آغاز کرد. نلسون 27 کشتی جنگی انگلیسی را به مصاف 33 کشتی فرانسوی و اسپانیایی فرستاد.

فرانسوی ها و متحدش اسپانیا به دلیل ضعف فرماندهی ویلونوو نیمی از کشتی های خود را در جنگ از دست داده در حالی که حتی یک کشتی انگلیسی هم در این نبرد آسیب ندید.

دریاسالار نلسون در بحبوحه جنگ هنگامی که روی عرشه کشتی فرماندهی ویکتوری حضور داشت ، هدف یک گلوله قرار گرفت و قبل از اینکه بتواند مزه این پیروزی بزرگ را بچشد ، جان سپرد.

جسد نلسون طی یک مراسم ملی در کلیسای اعظم سن پل در لندن دفن شد.

جنگ دریایی ترافالگار آخرین نبرد این دریانورد شجاع بود.این شکست موجب شد ، ناپلئون اول به دلیل فقدان یک ناوگان دریایی نیرومند فکر تصرف خاک بریتانیا را از سر بیرون کند.حتی در دراز مدت فرانسه به دلیل ضعف نیروی دریایی دیگر نتوانست در رقابت استعماری با بریتانیا پیروز شود.
بهرام افتخاری / جام جم آنلاین




شنبه 1 آبان 1395 ساعت 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن