تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796976048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمان متفاوتی که ریسک می‌کند - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
نقد
نشست نقد رمان «زندگی همین است» نوشته محمدهاشم اکبریانی برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در این نشست که سه‌شنبه پنجم مرداد در موسسه بهاران برگزار شد ابتدا اسدالله امرایی با بیان این نکته که تازه‌ترین اثر محمدهاشم اکبریانی برایم از جهاتی مهم بود گفت: در این رمان با تجربه‌های دیگری روبه‌رو می‌شویم که برای ما مملوس نیست. گویی عمده دغدغه‌ این رمان مرگ و جهان پس از مرگ است. دغدغه‌ای که از قدیم بشر را تعقیب می‌کرده است و می‌کند که بالاخره بعد از مرگ کجا می‌روم و چه می‌شود. این مترجم در ادامه اظهار کرد: نویسنده «زندگی همین است»  برای خلق روایت مرگ، شخصیتی به نام «مُرده» خلق کرده است که رفتارها و کنش‌های این «مرده»  هیچ شباهتی به شناخت و درکی که از  یک مرده داریم، ندارد. ما در اسطوره‌ها و افسانه‌ها به نوعی دیگر با این نوع روایت‌ها روبه‌رو هستیم.  
او با اشاره به این‌که اکبریانی برای روایت این اثر و انتقال خلاقانه‌ این روایت، بی‌شک آثار مهم  در این حوزه را از نظر گذارانده است بیان کرد: نویسنده «زندگی همین است» برای گرفتن انبوه تلخی و تباهی این اثر داستانی گاه به سوی طنز گرایش پیدا کرده است که البته در مواردی این طنز آن‌طور که باید و شاید جواب نداده است. این طنزها در متن گویی به عنوان یک وقت تنفس در روایت عمل می‌کنند تا مخاطب را برای حمله‌ بعدی آماده کنند.  
امرایی تصریح کرد: این روایت به نوعی مرا یاد روایت‌هایی از خوان رولفو و یا «خاطرات خانه‌ اموات» فئودور داستایوفسکی می‌اندازد. همچنین در ادامه‌ این نشست، مهدی یزدانی‌خرم با بیان این‌که امروز عمده دیدگاه‌ها و نظرات درباره‌ کتاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و افراد کمتر از گذشته به دورهمی و جلسه‌ حضوری نقد و بررسی تن می‌دهند تصریح کرد: نخستین کتاب محمدهاشم اکبریانی با نام «کاش به کوچه نمی‌رسیدم»  که در دهه‌ 80 منتشر شد برایم غافل‌گیر کننده بود؛ از این جهت که ایشان با سابقه شعر و شاعری وارد حوزه‌ داستان‌نویسی شدند. جنس کارهای وی به نحوی است که پر مخاطب نیست و مخاطب خاص دارد که البته منظورم از «پرمخاطب»، لزوما رمان عامه‌پسند نیست.  
این رمان‌نویس در ادامه با مروری بر مولفه‌های رمان پرمخاطب تصریح کرد: معمولا  رمان‌هایی که شمار زیادی مخاطب را با  خود همراه می‌کنند، به مولفه‌هایی مانند رابطه‌ علی و معلولی و دال و مدلولی توجه دارند و سعی می‌کنند به این دست باورهای پیش‌ساخته‌ ذهنی مخاطب احترام بگذارند. اما نویسنده رمان «زندگی همین است» در این اثر ریسک می‌کند و همه‌ این مولفه‌ها را کنار می‌گذارد.  رمان «زندگی همین است» ساخت متفاوت و تکه تکه‌ای دارد و نویسنده از امور حسی و عاطفی معنازدایی می‌کند. یزدانی خرم در ادامه گفت: البته رمانی از ایشان به نام «عصب‌کشی» در دست انتشار است که به نظرم  در شمار آثار پرمخاطب خواهد بود.
این منتقد و روزنامه‌نگار تصریح کرد:  به اعتقاد من رمان «زندگی همین است» به شدت با  مسائل زیست ایرانی در پیوند است. عناصر این داستان را که با دقت نگاه می‌کنید  این در هم پیوستگی به وضوح دیده می‌شود. از سویی می‌بینیم با یک رمان مرگ‌اندیش روبه‌رو هستیم  و از سویی دیگر بازتاب مناسبات مدرن جامعه‌ ایرانی را می‌توان در این رمان دید. او ادامه داد: اسطوره‌ها نیز در این اثر حضور دارند و این حضور به نوعی به چالش کشیدن تلقی ایرانی است که به طور خیلی دم دستی با اسطوره‌ها روبه‌رو می‌شود. همه‌ این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا این کابوس را برای راوی و نویسنده اثر بسازد و او در داستانش بازتاب دهد.
یزدانی خرم در ادامه با برشمردن انواع مواجهه‌ ادبیات و هنر با مقوله‌ تن، اعم از تن ایدئولوژیک، تن اثیری و... به دیدگاه رئالیستی پرداخت و گفت: رمان  «زندگی همین است» رویکردی رئالیستی به تن دارد و در ادامه به سمت تن اثیری و هدایت‌وار می‌رود و انسان را به یاد صادق هدایت می‌اندازد. در این روایت «مرده» شخصیت  اصلی داستان از هول و هراس پوسیده شدن تنش می‌گوید و از زوال حرف می‌زند و نویسنده با شگردی خلاقانه با درآمخیتن طنز سعی می‌کند این هول و هراس را نشان دهد. او در پایان تصریح کرد: این رمان روایتی متفاوت  و تجربه‌گراست و از روش‌های معمول و مرسوم روایت  و داستان‌نویسی فارسی تن می‌زند تا جهان خودش را بسازد و این ریسک بزرگی را به همراه دارد و ممکن است هر کسی این رمان را نخواند و با آن همراه نشود. به اعتقاد من جغرافیای فکری و ذهنی این رمان متفاوت است و نیاز به مخاطب باحوصله و بادانش دارد. این اثر نشانگان معنایی گسترده‌ای دارد و همه‌چیز در این روایت در حال تغییر و دگردیسی است.
در ادامه‌ این بحث اسداالله امرایی نیز تصریح کرد: البته این گوری که راوی در «زندگی همین است» از آن حرف می‌زند می‌تواند تداعی زندان و سلول انفرادی را هم بکند و از این منظر می‌توان گفت به موازات پوسیده و فرسوده شدن تن، ذهن راوی هم فرسوده و پوسیده می‌شود و از این منظر هم می‌توان این روایت را بررسی و تاویل کرد.  

او متذکر شد: این نکته را هم بگویم که با توجه به متن روایت و داستان، به نظرم همین عنوان «زندگی همین است» هم به نوعی مطایبه‌آمیز و طنزآمیز است و انگار نویسنده می‌خواهد بگوید  زندگی همین نیست. همچنین حسن همایون که اجرای برنامه را بر عهده داشت در سخنانی درباره‌ زمان «زندگی همین است» گفت: «زندگی همین است»،  تازه‌ترین اثر محمدهاشم اکبریانی روایتی معمول نیست. می‌توان گفت تخیل سوررئال، فرروای‌های مدام از واقعیت و تلاش برای خلق فضایی متفاوت از ویژگی‌های این روایت است. این شاعر و روزنامه‌نگار بیان کرد: «زندگی همین است» از  گزارش حرف‌های دو شخصیت آغاز می‌شود که لحظاتی پیش با هم گپ می‌زدند و به نوعی داستانی‌ است که آغاز آن می‌تواند هر زمانی رخ داده باشد و راوی از میانه‌ داستان را برای مخاطب تعریف می‌کند و در آخر کتاب هم چندان خود را مقید نمی‌داند داستان را با پایان‌بندی قطعی و روشنی ببندد. به نوعی این روایت اصرار دارد قطعیت و حتمیتِ پایان و آغاز مشخص برای رویدادها را به چالش بکشد و در ادامه‌ هم، با روایت ِ رابطه‌ «طرف» و «یارو» پیش می‌رود  و مدام نام شخصیت‌ها  تغییر می‌کند؛ «طرف» یک «مرده» است توی گور و «یارو» هم «مجری» پرطرفدار تلویزیونی، در ادامه «مرده» نامش به «بی‌فکر»، تغییر می‌کند و «مرد عربده‌کش» هم در ادنباله روایت بدل به «گربه‌ سوراخ سوراخ» می‌شود. او ادامه داد: دگردیسی مدام در این روایت فقط در  «نام‌ها» نیست، بلکه خرده‌روایت‌های متعددی پیش کشیده می‌شود و داستان تن به روایتی معمول نمی‌دهد. بخشی از این روایت در گورستان سپری می‌شود و  تخیل ِداستان  در توصیف و روایت ِ «قبر» برگرفته از تخیل‌های عامیانه‌ای است. وی افزود:  از معدود لحظه‌های درخشان در تخیل و توصیف «گور» لحظه‌ای است که «مرده» با استخوانش منظره‌ خانه‌ و خانواده‌ای را بر دیوار گور می‌کشد و یک‌باره آن منظره جان می‌گیرد و سگ‌ها و آدم‌های آن نقاشی حرف می‌زنند. همایون با بیان این نکته که در خرده‌روایت‌های متعدد رمان، نویسنده مدام  قطعیت‌های معمول را به چالش می‌کشد و از جهانی ناپایدار می‌گوید، گفت: بر خلاف عنوان کتاب که امری قطعی و محتوم را تاکید دارد، در واقع  عنوان کتاب « زندگی همین است» تقریبا هیچ ربطی به فضای داستان و روایت ندارد، این داستان می‌توانست نام‌های غریب‌تری داشته باشد،  گزاره‌ کلیشه‌ای «زندگی همین است» برای این روایت نامعمول مناسب نیست.
او تصریح کرد: در روایت ِ «زندگی همین است»  جهان ِ مردگان و زندگان در هم می‌آمیزد و از رهگذر این نوع روایت مرز تخیل و واقعیت به‌هم می‌ریزد  و با پیش کشیدن  خرده‌روایت‌های متعدد به تدریج داستان شکل می‌گیرد و گویی با شکل‌گیری هر خرده‌روایت، عملا خرده‌روایت قبلی از هم می‌پاشد. همایون ضمن بیان این موضوع که داستان «زندگی همین است» بر اساس خرده‌روایت‌های متعدد شکل می‌گیرد و از شرح و طرح کلان‌روایت‌ها تن می‌زند، ادامه داد: رمان با خلق  طنزهای موقعیت جذاب و خلاق، همه‌ مناسبات زیست آدمی را به چالش می‌کشد. در این نوع نوشتار راوی  دستورالعملی برای زیست ندارد بلکه سعی می‌کند به روایت ِ درآمیخته با هجو و فکاهه‌، موقعیت‌های مختلف زندگی مخاطب را به تفکر درباره موقعیت و وضعیت و زیست خودش وادارد که به اعتقاد من اکبریانی در اجرای این نوع  روایت و خلق طنزهای موقعیت موفق عمل کرده است. در پایان این نشست محمدهاشم اکبریانی نویسنده اثر ضمن تشکر از حاضران و منتقدان  به پرسش‌های  حاضران در نشست درباره «زندگی همین است» پاسخ داد. انتهای پیام


چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن