تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796893743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران در رتبه 97 رقابت‌پذیری گردشگری در مقایسه با کشورهای جهان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ایران در رتبه 97 رقابت‌پذیری گردشگری در مقایسه با کشورهای جهان
نقش‌آفرینی گردشگری در اقتصاد کشورها سبب شده تا چشم امید جهانیان به این صنعت نو‌پا دوخته شود. 


بر اساس آخرین گزارش‌های «سازمان جهانی گردشگری» و «شورای جهانی سفر و گردشگری»، صنعت گردشگری در حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان یعنی چیزی در حدود 7 میلیارد و 170 میلیون دلار آمریکا را شامل می شود. در حال حاضر، 283 میلیون و 578 هزار نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در فعالیت های گردشگری شرکت دارند. به‌عبارت دیگر، از هر 11 شغل در سطح جهان، یک شغل در ارتباط با گردشگری است. 


از سوی دیگر، آمارهای جهانی نشان می¬دهد که شمار گردشگران بین¬المللی هم در حال افزایش است. بر این اساس، میزان گردشگران ورودی در کشورهای جهان از 25 میلیون نفر در سال 1950 به 1 میلیارد و 186 میلیون نفر در سال 2015 رسیده است. علاوه بر رشد تعداد گردشگران بین المللی، میزان درآمدهای ناشی از گردشگری نیز در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ به‌طوری که میزان درآمد ناشی از گردشگری بین المللی از 2 میلیارد دلار در سال 1950 به یک‌هزار میلیارد و 260 میلیون دلار در  سال 2015 افزایش یافته است.


بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران ورودی، کشورهای فرانسه، ایالات متحده امریکا و اسپانیا به ترتیب سه جایگاه نخست را به خود اختصاص داده¬اند، اما سه جایگاه اول از نظر میزان درآمدهای حاصل از گردشگری به ترتیب به کشورهای ایالات متحده، چین و اسپانیا تعلق دارد.


شورای جهانی سفر و گردشگری به ارایه پیش¬بینی¬هایی در مورد کلیدی‌ترین شاخص¬های اقتصاد گردشگری پرداخته است. بر این اساس روند صعودی نقش‌آفرینی گردشگری در تولید ناخالص داخلی ادامه خواهد داشت تا جایی که کمک گردشگری به تولید ناخالص داخلی 7هزار و 170 میلیارد دلار در سال 2015 به 14 هزار و 554 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید.


پیش بینی های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که تمایل برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری در حال افزایش است، تا جایی‌که سرمایه 774 میلیارد دلاری گردشگری در سال 2015 به چیزی بالغ بر یکهزار و 684 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید.


وضعیت موجود گردشگری در ايران 


بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، گردشگری امسال توانسته چیزی در حدود 27 میلیارد و 341 میلیون دلار در تولید ناخالص داخلی کشور ایران سهم داشته باشد و یکهزار و 398 هزار نفر را به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه درگیر کند. در حدود 1/3 درصد از کل سرمایه کشور یعنی در حدود 3 میلیاد و 307 میلیون دلار به گردشگری تخصیص یافته است. 


 از این رو می¬توان گفت که 6/92 درصد از کمک‌ مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی در ارتباط با گردشگران داخلی و تنها 4/7 درصد از دریافتی آن¬ها، مربوط به گردشگران ورودی به کشور بوده است.


علاوه بر این، بیشتر گردشگران ورودی، متعلق به کشورهای همسایه و منطقه هستند که کشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان مبدا بسیاری از گردشگران ورودی به ایران به شمار می¬روند.


ایران در رتبه 97 رقابت‌پذیری گردشگری در مقایسه با کشورهای جهان


بر اساس شاخص‌های آخرين گزارش «رقابت‌پذیری سفر و گردشگری»، ایران در میان 141 کشور ، رتبه 97 را دارد. در میان ارکان رقابتی ایران، بهترین عملکرد متعلق به رکن رقابت‌پذیری قیمتی با رتبه یک است و ضعیف‌ترین عملکرد به رکن محیط کسب‌و‌کار و رکن زیرساخت خدمات گردشگری، با رتبه 119 تعلق دارد.


بنا بر پیش بینی شورای جهانی سفر و گردشگری، نقش گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور در حال افزایش است؛ به طوری که این شاخص از 27میلیارد و 341 میلیون دلار در سال 2015 به 49میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید.


نقش گردشگری در اشتغالزایی کشور در سال¬های آتی نیز پر‌رنگ‌تر خواهد بود؛ سهم گردشگر از اشتغال کشور از 61/5 درصد در سال 2015 به 1/6 درصد در سال 2026 خواهد رسید.
حجم سرمایه معطوف به گردشگری در کشور از سه میلیارد و 307 میلیون دلار در سال 2015 به شش میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2026 افزایش می یابد که نشان از افزایش تمایل به توسعه گردشگری در کشور از یک سو و توجیه‌پذیر بودن سرمایه‏گذاری در این صنعت، از سوی دیگر دارد.


35درصد هتل‌های ایران یک‌ستاره هستند


بیشتر هتل‏های کشور یک و 2 ستاره (40درصد+28درصد) و تنها 3 درصد از هتل‏ها پنج ستاره هستند. این موضوع نشان می دهد که کشور به لحاظ کیفیت هتل از وضع مطلوبی برخوردار نیست.


منبع دیگری که  پایین بودن کیفیت هتل‏ها در ایران را تایید می‌کند، گزارش رقابت¬پذیری سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد است. همانطور که اشاره شد، بر اساس آخرین گزارش، ایران به لحاظ «زیرساخت خدمات گردشگری» وضعیت مطلوبی ندارد (رتبه 119 ام در میان 141 کشور). در این میان، وضعیت «تعداد اتاق هتل برحسب هر صد نفر» نیز به‌عنوان یکی از گویه¬های رکن «زیرساخت خدمات گردشگری» از نقاط ضعف گردشگری ایران به حساب می‌آید. (رتبه 113 در میان 141 کشور)


بنابراین می¬توان ادعا کرد که ایران در میان کشورهای رقیب و منطقه از لحاظ وضعیت هتل‏ها در سطح مطلوبی قرار ندارد و رقابت موفق در صنعت گردشگری منوط به توجه بیشتر به این زیرساخت است.


تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 01 October 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن