تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797713302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنش‌ بی‌سابقه در روابط ریاض و واشنگتن؛ باید منتظر افول بیشتر قدرت عربستان بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


از سیگنال‌های دوگانه امریکا به ریاض تا نزدیکی بیش‌تر بریتانیا به سعودی‌ها
تنش‌ بی‌سابقه در روابط ریاض و واشنگتن؛ باید منتظر افول بیشتر قدرت عربستان بود؟
تصویب قانون متهم کردن عربستان سعودی در حادثه یازدهم سپتامبر به داغ ترین موضوع در رسانه‌های غربی تبدیل شده است.
روز نو : تصویب قانون متهم کردن عربستان سعودی در حادثه یازدهم سپتامبر به داغ ترین موضوع در رسانه‌های غربی تبدیل شده است. 
سایت «فارین پالسی این فوکوس» با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که برای رییس‌جمهوری بعدی امریکا فرصت بی‌سابقه‌ای فراهم می‌شود تا درباره رابطه میان واشنگتن و ریاض تجدیدنظر کند. 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت از فاصله گرفتن بیش‌تر واشنگتن از ریاض حمایت می‌کند و در این‌باره می‌نویسد: «مانند سایر روابط دیرینه امریکا با کشورها در خاورمیانه رابطه واشنگتن با ریاض هیچ ربطی با حقوق بشر و دموکراسی ندارد. این اتحاد سال‌ها بر پایه دو عامل کلیدی منابع طبیعی و دسترسی به آن و ثبات منطقه‌ای استوار بوده است. نخست آن که ‌آل‌سعود خود را نگهبان مقدس‌ترین مکان مسلمانان می‌داند. نکته دیگر آن که عربستان سعودی اصلی‌ترین صادرکننده نفت است و نفوذ فرهنگی و سیاسی بیش‌تری نسبت به دیگر اعضای اوپک دارد. در نتیجه، دوستی با سعودی ها برای ابر قدرتی چون امریکا در ده‌های گذشته و در زمانی که نیاز زیادی به سوخت داشت، خائز اهمیت بود. نکته دوم آن که در طول دوران جنگ سرد امریکا و غرب برای حفظ توازن قوا در مقابل شوروی از عربستان سعودی و ترکیه حمایت می‌کردند»



تنش‌ بی‌سابقه در روابط ریاض و واشنگتن؛ باید منتظر افول بیشتر قدرت عربستان بود





این نشریه در ادامه اشاره می‌که دولت اوباما از سیاست خارجی قبلی امریکا در قبال عربستان سعودی و جنایت تمام عیار از آن کشور عقب‌نشینی کرد. این سایت امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ و موافقت امریکا با آن را نشانه‌ای از این تغییر موضع می‌داند. «فارین پالسی این فوکوس» در ادامه می‌افزاید: «این اقدامات سبب شده تا عربستان سعودی به اوباما با دیده تردید بنگرد. حکام سعودی به خصوص از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان پادشاه جدید آن کشور و قدرت‌گیری محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی در شرایط تشدید رقابت منطقه‌ای با ایران بوده‌اند. در اوایل سلل جاری عربستان سعودی بودجه در نظر گرفته کمکی برای ارتش لبنان را برای تحت فشار قرار دادن حزب الله قطع کرد. در یمن نیز عربستان سعودی در حال رقابت با ایران است و از سوی دیگر به حماس کمک مالی ارائه می‌دهد تا این گروه فلسطینی را از ایران دور کند». 


این سایت در ادامه اشاره می‌کند که موضع نمایندگان امریکایی در چند هفته اخیر از جمله تصویب قانون نقش عربستان سعودی در حادثه یازدهم سپتامبر، نقض حقوق بشر از سوی دولت آن کشور و هم چنین تلاش‌ها برای برهم زدن معامله ۱.۵ میلیارد دلاری فروش تانک به ریاض همگی باعث ایجاد دگرگونی‌های بی‌سابقه در روابط ریاض و واشنگتن شده‌اند. 


این سایت اشاره می‌کند که اکنون توجیه‌های سابق درباره لزوم گسترش روابط امریکا و عربستان سعودی دیگر نمی‌توانند عنوان شوند. فارین پالسی این فوکوس در این‌باره به دو موضوع اشاره می‌کند نخست آن که توجیه واشنگتن درباره گسترش روابط با ریاض همواره طرح موضوع نیاز امریکا به نفت عربستان سعودی بوده است. این در حالیست که امریکا در سال‌های اخیر خود تولید نفت خوبی داشته و از این نظر نیازش به عربستان کاهش یافته است. نکته دوم مطرح شده لزوم حفظ ثبات منطقه‌ای بوده است. این سایت، این استدلال را نیز صرفا یک توهم می‌داند و می‌افزاید: «از لحاظ سیاسی در دوران جنگ سرد دیکتاتورهای منطقه مطیع غرب بودند و سیاست حفظ وضع موجود کارآمد بود. اکنون اما در خاورمیانه در سوریه تا عراق، لبنان، لیبی و یمن هیچ دولت متمرکزی را نمی‌توان دید که بتواند در برابر خشونت‌های روی داده از وضع موجود حمایت و حراست کند». 



تنش‌ بی‌سابقه در روابط ریاض و واشنگتن؛ باید منتظر افول بیشتر قدرت عربستان بود



این سایت در پایان اشاره می‌کند که اگر دولت بعدی امریکا، تفکر جنگ سردی و عربستان‌محور را کنار بگذارد می‌تواند راحت‌تر در سه حوزه عمل کند ؛نخست در پیشبرد حقوق بشر در منطقه، دوم در ایجاد یک رویکرد استراتژیک نسبت به ایران و سوم مقابله با افراط گرایی مذهبی. 


انتقاد از نمایندگان آمریکا


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه دفاعی – نظامی «نشنال اینترست» اما از موضعی کاملا انتقادی به رویکرد اخیر نمایندگان امریکایی درباره ملزم ساختن پرداخت غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر با هزینه عربستان سعودی پرداخته است. این نشریه می نویسد: «برای اولین در هفت سال و نیم گذشته که از ریاست جمهوری اوباما می‌گذرد قوه مقننه امریکا حق وتوی ریاست جموری را روز گذشته نادیده گرفت و طرحی را به قانون تبدیل کرد که اوباما مخالف آن بود. مجلس نمایندگان امریکا به طرحی رای داد که در آن عربستان سعودی را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند. این در حالیست که عربستان سعودی کلیدی‌ترین متحد امریکا در منطقه خطرناک و جنگ‌زده خاورمیانه بوده است. آن‌چه از سوی امریکا به سعودی‌ها گفته می‌شود متناقض است. از سویی امریکا موضوع قراردادهای میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی را مطرح می‌کند و یک هفته پس از آن این موضوع با مخالفت نمایندگان کنگره مواجه می‌شود. این مضحک است. این بیش‌تر غیرمنطقی‌بودن سیاست امریکا در قبال متحدانش را نشان می‌دهد». 


این نشریه در پایان اقدام نمایندگان امریکایی در متهم کردن عربستان سعودی در حمیات از تروریسم را یک خطای محاسباتی سیاسی جدی قلمداد کرده است. 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» اما از زاویه‌ای متفاوت به موضوع رابطه با عربستان سعودی پرداخته است. این روزنامه اشاره می‌کند که علیرغم دوری امریکا از ریاض، بریتانیا هنوز هم بر این باور است که باید از عربستان سعودی و متحدان آن از جمله رژیم آل خلیفه در بحرین حمایت کند. این روزنامه می‌نویسد:«پرسش مطرح شده این است که چرا دولت بریتانیا از حکام بحرین حمایت می‌کند؛ کشوری کوچک که به دلیل زندانی کردن و شکنجه منتقدانش بدنام است؟ اخیر دادگاهی در بحرین «نبیل رجب» فعال حقوق بشر را به اعدام محکوم کرد او در انزوا در سلولی کثیف و پر از مورچه و سوسک نگهداری شده است. با همه این‌ها اخیرا اعلام شد که مقام‌های بریتانیایی به دیدارهای خود با مقام‌های بحرینی ادامه می‌دهند». 


این روزنامه در ادامه می‌نویسد که یکی از دلایل نزدیکی بریتانیا به بحرین و عربستان سعودی موافقت‌نامه اخیر با بحرینی‌ها برای توسعه یک پایگاه دریایی بریتانیا در آن کشور است. این روزنامه اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد علاوه بر رویای بریتانیایی‌ها برای احیای قدرت خود در خاورمیانه، آنان از نظر سیاسی و اقتصادی پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز احساس می‌کنند باید روابط خود را با کشورهای پادشاهی منطقه و با متحدان سابق خود افزایش دهند. 


این روزنامه اشاره می‌کند که فروش تسلیحات بریتانیا به بحرین و عربستان سعودی به اقتصاد آن کشور کمک می‌کند. ایندیپندنت اما این سیاست را غلط دانسته و می‌نویسد: «واقعیت اما آن است که این تسلیحات به دست شورشیان در منطقه می‌رسند و خاورمیانه را ناآرام‌تر می‌کنند. عربستان سعودی به طور مستقیم و غیر مستقیم یکی از عوامل اصلی ظهور القاعده و گروه‌های مشابه آن از جمله داعش و جبهه النصره بوده است و در رقابت با ایران و قدرت‌های شیعه در منطقه جنگی خشونت‌بار را در یمن به راه انداخته است».


این روزنامه در ادامه از انعطاف‌پذیری بیش‌تر عربستان سعودی در جریان برگزاری نشست اوپک از سویی و از تصویب قانون پرداخت غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر و مقصر دانستن عربستان سعودی در این باره از سوی دیگر به عنوان نشانه‌ای از اجتناب‌ناپذیری افول تدریجی قدرت عربستان سعودی در منطقه یاد کرده است.

*آفتاب نيوز





تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن