محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793504265
مطالعه تحلیلی تاریخ برای انتخاب راه درست زندگی ضروری است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد؛
مطالعه تحلیلی تاریخ برای انتخاب راه درست زندگی ضروری است
شناسهٔ خبر: 3769303 - شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } رضا ماحوزی گفت: حکما و اندیشمندان، همواره مطالعه تاریخ پیشینیان و گفتگوی عقلانی با آنها را پیشنهاد کرده و بر آن تأکید ورزیدهاند. یکی از راهها مطالعه تحلیلی تاریخ است. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-مریم علی بابایی: فلسفه حیات یا هدف زندگی از مسائل مهم انسانشناسی به شمار میرود و یکی از اساسیترین موضوعات زندگی انسان است. اگر انسان نتواند در یابد که هدف از حیات چیست و پاسخ مناسبی برای این پرسش نداشته باشد، زندگی را بی معنی خواهد یافت. تلاشهای روزمره زندگی انسان، زمانی مفهوم خواهد یافت که هدف نهایی از زندگی روشن باشد. با اندکی دقت میتوان دریافت، هدفی که ما برای زندگی خود در نظر میگیریم همه زندگی ما را تحت تأثیر قرار میدهد، به تعبیر دیگر به زندگی ما جهت و معنی می دهد. در گفتگو با رضا ماحوزی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی روش های انتخاب هدف درست برای زندگی می پردازیم که اکنون متن آن پیش روی شماست. *حکمت زندگی انسان در این جهان براساس اندیشههای فیلسوفان مسلمان چیست؟ آدمی، خواه غربی و خواه شرقی، خواه این زمان و یا هر زمان دیگری، همواره در جستجوی سعادت است. با این حال، معنای سعادت در همه فرهنگها و زمانها، بگونهای واحد و یکسان ذکر نشده است، حتی در معنای واحد هم، واژه سعادت نزد فیلسوفان بگونهای واحد تبیین نشده است. این موضوع در خصوص اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان هم مطرح است، لذا شاید نتوان در فرمولی واحد، چشم اندازی از حکمت زندگی انسان نزد فیلسوفان مسلمان ارائه کرد. با این حال، تعدادی از این فیلسوفان در دو مقام، تصویری از مسیر زندگی انسان بر مبنای عقلانیت فلسفی و حکمی ارائه کردهاند. به عنوان مثال، خواجه نصیر الدین طوسی، متناسب با پاسخ پرسش نخست، از دو مقام طبع و وضع سخن گفته است. با این توضیح که آدمی در مقام طبع، متناسب با طبیعت آبجکتیو و عینی هستی و انسان، تعریفی از سعادت و قانون عقلانی عالم، در چارچوب حکمت نظری و عملی برای خود حاضر میآورد. علاوه بر این، همان آدمی، در مقام وضع، متناسب با شرایط انضمامی زمانی و مکانی و بر حسب ساخت واقعی وجود آدمی که همواره در کشاکش علیتهای درونی و بیرونی و فشارها و جبرهای محیطی است، قانونهایی را برای زیستن راحتتر و کمتر مشکل وضع میکند. در اینجا، وضع قوانین هم بهرهمند از خرد مشترک انسانی است و هم چشمداشتی به قوانین حالت طبع دارد. گویی در اینجا، میان ساحت تعریف و طبع و ساحت واقعیت و وضع نسبتی معقول برخوردار است که طی آن، انسانها میتوانند طریقی عقلانی هم برای بهرهمندی از خرد الهی و هم برای به شکوفا رساندن خرد بشری بیابند و این دو را در نسبتی انداموار (ارگانیک) با هم قرار دهند. گونهای دیگر از این تبیین را میتوان در اندیشه بوعلی نیز مشاهده کرد. نزد بوعلی نیز بخشی از بحث اندیشه سیاسی ذیل الهیات شفا، یعنی در قسمت حکمت نظری و نه حکمت عملی مطرح شده است. در آنجا نیز، وجهی از اندیشه دینی ناظر به مقررات فقهی و شرعی، بهعنوان مبنایی در اندیشه سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی، در بخشی از حکمت اسلامی، مشارکت اجتماعی و فکری انسانها برای ساختن دنیایی آباد و عقلانی ذیل اندیشه توحیدی اسلام، بهعنوان مبنایی برای استمرار میراثهای فرهنگی گذشتگان به زمان حال و تلطیف و تزئین آن با معارف دینی، و در نهایت استفاده از این دو منبع و خرد خردمندان روزگار برای فهم و تحلیل و حل مسائل زمانه بوده است. *راههای شناخت انسان برای زندگی بهتر فردی و اجتماعی چیست؟ به گفته سعدی و کانت، انسان خردمند باید دو عمر طولانی داشته باشد تا بتواند در یکی، راه و رسم درست زندگی کردن را بیاموزد و در دیگری، آموختههای خود را عملی ساخته و زندگیای نیکو داشته باشد. با نظر به این موضوع، حکما و اندیشمندان، همواره مطالعه تاریخ پیشینیان و گفتگوی عقلانی با آنها برای بهرهگیری از تجربه گذشتگان و لذا تکمیل بخشی از ظرفیت وجودی عمر نخستین از یکسو و آوردن آن تجربه به زمان حاضر برای فهم بهتر موضوعات زمان حال از سوی دیگر را پیشنهاد کرده و بر آن تأکید ورزیدهاند. با این ملاحظه، یکی از راههای باارزشی که میتوان بدان تمسک جست و زندگی فردی و جمعیمان را سامان داد، مطالعه تحلیلی تاریخ است. *فلسفه به معنای تعقل و انتخاب بهترین گزینه در زندگی عمومی افراد چه نقشی دارد؟ فلسفه در تعیین چارچوب زندگی انسانها میتواند دو نقش محوری را ایفا کند؛ فلسفه در یک مقام، مباحثی نظری و کلی درباره مبدأ و معاد یا همان آغاز و پایان مسیر حرکت انسان در زندگی را مشخص میکند. در این مقام، رابطه انسان با هستی و خالق هستی، از زمره امهات مباحث فلسفی است. قاعدتاً این سنخ از انسانشناسی که جایگاه او را در نسبت با وجود، کیهان، طبیعت، خداوند و سرشت دوگانه و یا یگانه آدمی درنظر میگیرد، یک انسان شناسی فلسفی محض است که راه کلی سعادت و افقی که آدمی و جامعه بشری باید همواره بدان چشم داشته باشد را مشخص میکند. در مقام دوم، فلسفه با نظر به شرایط واقعی و انضمامی انسانها، یعنی با توجه به شرایط تاریخی و جغرافیایی (زمان و مکان) و همچنین در ارتباط عینی و انضمامی با سایر انسانها و همچنین با نظر به الگوی نظری فوق، دستورالعملها و قواعدی را برای زیست سعادتمندانه انسانها در قالب مشارکتهای اجتماعی عرضه میدارد. در اینجا، فلسفه از دیگر رشتهها، اعم از روانشناسی، اقتصاد، تاریخ، سیاست، حقوق، مدیریت و غیره کمک میگیرد و در مشارکت با آنها، قواعد زندگی فردی و جمعی شهروندان را معرفی میکند. *عرفان و منطق در این زمینه چه کمکی می توانند به فلسفه کنند؟ بسته به اینکه عملکرد عرفان و منطق را در مقام نخست و یا مقام دوم تعریف کنیم، پاسخ به این پرسش متفاوت خواهد بود. عرفان و منطق گاه در مقام اندیشه نظری و یا قاعدهای برای اندیشیدن درست برای طراحی متافیزیک هستی و انسان شناسی و خداشناسی و هستی شناسی مورد نظر قرار میگیرند که در این صورت، در سطحی برتر از سایر علوم قرار دارند، و گاه این دو، در مقام دوم، یعنی برای ترسیم قواعد عینی و انضمامی زندگی انسانها و تشخیص دعاوی صحیح و تمییز آنها از دعاوی کاذب مورد استفاده قرار میگیرند که در این صورت، با دیگر علوم و دانشها همکاری میکنند تا در مشارکت با آنها، قطعات پازلگونه زندگی آدمیان را پر کنند. در این سطح، عرفان و منطق بخشی از وجود آدمی را و نه همه ابعاد وجودی او را پوشش میدهند. از این رو، هم سهم عرفان و منطق در این مقام و هم نسبت آن دو با دیگر شاخههای علمی، موضوعی است که در یک کلیت معرفتشناختی و وجودشناختی به بحث گذاشته میشود. تحقق این گفتگو و دیالوگ بین عرفان و منطق و فلسفه و روان شناسی و اقتصاد و سیاست و غیره، زمینه ساز فرهنگ عقلانی و علمی در جامعهای است که اصل این دیالوگ را پذیرفته و برای عملی شدن آن، شرایط لازم را محقق ساخته است. *هر فرد تا چه حدی باید به فلسفه و منطق تسلط داشته باشد؟ در مورد میزان تسلط افراد به فلسفه و منطق، قاعده مشخصی وجود ندارد. در واقع میتوان از دو منظر به این پرسش، جواب داد. اگر شخصی حوزه تخصص و مطالعاتش فلسفه و منطق باشد، قاعدتاً میزانی از این آگاهی که بتواند وی را در رسیدن به فهم و تحلیل مسائل و حتی یافتن پاسخهایی برای آنها هدایت کند، مورد نیاز است. *منظورم عموم مردم هستند؟ در مورد عموم مردمان جامعه، شاید بیش از آنکه افراد را ملزم به یادگیری فلسفه و منطق کنیم، لازم باشد هم سطح سواد عمومی جامعه بالا برده شود و هم تفکر انتقادی بصورت نرم و تدریجی به کودکان و نوجوانان و بزرگسالان آموزش داده شود. از آنجا که گستره تفکر انتقادی میتواند از سایر روشهای اندیشیدن اعم از اجتماعی و تاریخی و اقتصادی و سیاسی و فلسفی و منطقی کمک بگیرد، چنانکه میگیرد، لذا شایستهتر آن است که در سطح عمومی و متناسب با سطح سواد عمومی جامعه، برخورد انتقادی و تحلیلی با موضوعات و مسائل که به نوعی مشوق اندیشیدن و فکر کردن است، ترغیب و تشویق شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
«مغلطه؛ راهنمای درست اندیشیدن» کتاب شد
توسط انتشارات ققنوس مغلطه راهنمای درست اندیشیدن کتاب شد شناسهٔ خبر 3771776 - شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; کتاب مغلطه راهنمای درست اندیشیدن نوشته جمی وایت با ترجمه مریم تقدیسی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر &کتاب «زندگی و آثار تاریخنگارانه عبدالهادی حائری» بررسی می شود
در پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب زندگی و آثار تاریخنگارانه عبدالهادی حائری بررسی می شود شناسهٔ خبر 3782975 - جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست بررسی و نقد کتاب زندگی آثار و اندیشههای تاریخنگارانه دکتر عبدالهادی حائکاندیدای اصولگراها با معاونانش وارد رینگ انتخابات۹۶ میشود؟
سردرگمی اصولگرایان در بین مدلهای انتخاباتی | اصولگرایان هنوز گزینه واحدی برای ریاستجمهوری ندارند کاندیدای اصولگراها با معاونانش وارد رینگ انتخابات۹۶ میشود ارودگاه اصولگرایان در مدت زمان باقی مانده تا انتخاب 96 هر روز از مدل جدیدی برای وحدت و معرفی کاندیدای واحد پردهبرداری میهنوز تعریف درستی از هنر و جایگاه آن نداریم
یادداشتی از سید یحیی یثربی هنوز تعریف درستی از هنر و جایگاه آن نداریم شناسهٔ خبر 3772389 - یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; ما هنوز تعریف درستی از هنر و جایگاه آن نداریم هنوز نمی دانیم هنر چیست و چه جایگاهی دارد وباوی: چند تركش راه زندگي مرا تغيير داد
روزنامه جوان هفته دفاع مقدس براي خيليها خاطرات جنگ را تداعي ميكند برخي خاطراتي دورتر دارند عدهاي كه نبودند و تنها روايتهايي شنيدهاند عدهاي كه دورتر بودند و شايد از آن روزها تنها اخبار هولناك و شنيدن آژيرهاي خطر و قطعي برق را به ياد دارند اما براي بعضي مثل كريم باوي كهانتخاب ناظران مجلس در هیات مرکزی رسیدگی به شکایت امور شوراها - ایسنا
نمایندگان ناظران مجلس در هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت امور شوراها را تعیین کردند به گزارش ایسنا انتخاب ناظران مجلس و هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت امور شوراها در دستور کار جلسه امروز مجلس قرار گرفت بر این اساس حسین مقصودی نماینده سبزوار با 142 رای و مح۷ راهکار برای اینکه زندگی زناشوییتان را آپدیت کنید و خوشبخت شوید
۷ راهکار برای اینکه زندگی زناشوییتان را آپدیت کنید و خوشبخت شویدتاریخ انتشار جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۴۰ فکر میکنید همه رمز و رازهای یک ازدواج سالم و موفق را میدانید شاید وقتی بیشتر از فوت و فنهای یک زندگی زناشویی موفق آگاه شوید بهتر بدانید که چطور باید در براه خدا را انتخاب کن که جز این، راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد
راه خدا را انتخاب کن که جز این راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد به خدا قسم مسلمان بودن تنها فقط به نماز و روزه نیست البته انسان باید نماز بخواند و روزه هم بگیرد به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت هفته دفاع مقدس مروری خواهیم داشت بر وصیتسیامند رحمان با رکوردشکنی باورنکردنی تاریخى شد - پایگاه خبری تحلیلی نواندیش
نماینده دسته ۱۰۷ کیلوگرم وزنه برداری ایران با رکوردی باورنکردنی طلای پارالمپیک را از آن خود کرد به گزارش ایلنا رقابت های وزنه برداری دسته 107 کیلوگرم بازی های پارالمپیک 2016 ریو در حالی آغاز شد که 8 وزنه بردار در این دسته حضور داشتند سیامد رحمان نماینده کشورمان در دسته فوق سراهاندازی «دیوار دانایی» در شهرکرد سیار: طرحهای ترویجی کتاب مردم را به مطالعه ترغیب میکند
راهاندازی دیوار دانایی در شهرکردسیار طرحهای ترویجی کتاب مردم را به مطالعه ترغیب میکند محمدمهدی سیار در مراسم راهاندازی دیوار دانایی در شهرکرد گفت طرحهای ترویجی به کمک بهرهگیری از رسانه و تبلیغ خوب می تواند مردم را به مطالعه ترغیب نماید به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها