تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797007555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت از سالمندان/ از فقدان مناسب سازی شهر تا خلاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: غفلت از سالمندان/ از فقدان مناسب سازی شهر تا خلاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی
افزایش جمعیت سالمندی،یکی از چالش های عرصه جمعیتی کشور محسوب می شود که تامین الزامات و نیازهای این قشر آسیپ پذیر بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.

غفلت از سالمندان/ از فقدان مناسب سازی شهر تا خلاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در بافت جمعیتی هر جامعه ای،طیف و گروه سالمندان از اقشاری به شمار می روند که تکریم آنها در نظام اخلاقی و انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


احترام به بزرگان قوم و پیشکسوتان،به دفعات و کرارا،در موازین شرعی و اسلامی دینی و همچنین آداب و اخلاق ایرانی مورد تاکید قرار گرفته است.


یکی از شاخص ترین ویژگی جامعه سالمندی در هر جامعه ای،معطوف به تجارب گران بهایی می شود که حاصل فراز و نشیب و سرد و گرم های روزگاران نوجوانی ، جوانی و میانسالی است.


علیرغم این مزیت ارزنده،مخاطرات و الزامات پیش روی جامعه سالمندی از دغدغده های جدی این گروه جمعیتی به شمار می رود که در صورت فقدان برنامه ای مناسب و اصولی،تحمیل هزینه های  جدی به این طیف و به تَبَعِ آن جامعه ،دور از ذهن نخواهد بود.


سالمندانی که روز 10 مهرماه به نام آنها مزین شده است بیش از هز مقطع و دوران دیگری نیازمند تکریم،و تامین نیازهای خویش به نحوی عزتمندانه هستند.


بدون تردید زندگی در محیطی امن و توام با آرامش و مهیا شدن نیازهای اجتماعی عمومی از حقوق بدیهی اقشار و گروه های جمعیتی محسوب می شود که جامعه سالمندی نیز از این قاعده مستثنی نیست.


در این میان،برخی اقشار،همچون طیف نامبرده(سالمندان)به دلیل آسیب پذیری هر چه بیشتر نیازمند توجه و برنامه های ویژه تری هستند.


اگر در گذشته انجمن های خیریه محلی و منطقه ای،عهده دار تامین نیازهای این اقشار بود اما با افزایش و رشد جمعیتی و تکثر و تنوع نیازها،سازماندهی و برنامه ریزی اصولی برای تامین نیازهای این گروه،بیش از پیش با ضرورت همراه شد و در نهایت و بنابر این احساس نیاز،نهادهای تامین کننده رفاه اجتماعی در ساختار دولتی و حاکمیتی کشور بنیان گذاری شد تا علاوه بر نقش آفرینی در دیگر بخش های جامعه پاسخی در خور و شایسته یه مطالبات این طیف داده شود.


کهولت سن،ناتوانی های جسمی و حرکتی،محدودیت ها و مضیقه های اقتصادی،اختلالات ذهنی و حافظه ای، فوت همسر و...تنها نمونه هایی از مخاطرات و چالش های این اقشار به شمار می رود.


حجت منصوری،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح عمده ترین نیازهای این گروه جمعیتی اظهار داشت:بطور طبیعی هر فردی به فراخور شرایطی که با آن مواجه بوده و یا خواهد بود،با نیازها و ضروریات متفاوتی روبرو است،اما در این میان برخی از الزامات ونیازها برای تمامی گروه های جمعیتی،با عمومیت بیشتری همراه است.


وی افزود:مسکن،امکانات درمانی مناسب،تکریم و احترام،زیرساخت های ورزشی مناسب،بستر سازی برای فعالیت های اجتماعی به تناسب شرایط سنی،نشاط و طروات هر چه بیشتر از نمونه نیازهایی است که تامین آن برای تمامی گروه های اجتماعی و بخصوص جامعه سالمندی ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.


منصوری گفت:بطور طبیعی هر آنچه بنیه اقتصادی سالمندان از وضعیت مطلوب تری برخوردار باشد،تامین امکانات و نیازهای مقتضی مرتبط به آنها به نحو مطلوب تری محقق خواهد شد.


جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:بدون تردید مستمری بازنشستگی در حصول و تامین چنین نیازهایی،نقشی تعیین کننده ایفاء می کند و هر آنچه همسانی این دریافتی و حقوق پرداختی به سالمندان با هزینه کردهای زندگی تطابق بیشتری داشته باشد،ارتقای کیفیت زندگی به نحوی شایسته تر محقق خواهد شد.


وی افزود:در جامعه ایرانی،پایین بودن حقوق برخی از بازنشستگان می تواند مسبب بروز دشواری های بسیاری شود،موضوعی که در حال حاضر برخی از اقشار بازنشسته و سالمند با آن مواجه هستند.


*از فقدان مناسب سازی شهرها تا خلاء برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی


منصوری در ادامه و در تشریح دیگر چالش های پیش روی جامعه سالمندی کشور عنوان کرد:بطور طبیعی ناتوانی حرکتی،با ملاحظات خاص به خود همراه است که مناسب سازی شهری در معابر،میادین و...بخشی از این محدودیت ها را مرتفع می سازد.


وی افزود:متاسفانه در طول سالهای گذشته در اکثریت قریب به اتفاق شهرها،این امر و اصل خطیر مورد غفلت قرار گرفته و نتیجه چنین غفلتی با انزوای برخی گروه های سالمندی و خانه نشینی آنها همراه شده است.


جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:یکی از شاخصه ها و نشانه های جامعه توسعه یافته،بستر و زمینه سازی برای حصول زندگی عادی میان تمامی اقشار جامعه است.


منصوری عنوان کرد:به واقع جامعه ای که در آن معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان و ناتوانان و کم توانان جسمی و حرکتی نیز به مثابه انسان های عادی،از امکانات کافی همچون خدمات درمانی مناسب و سهولت تردد در معابر و دسترسی آسان به فروشگاه ها،مراکز خرید،سالن های سینما،پارک ها و بوستان های شهری و محلی و...برخوردار است ضریب امید به زندگی در آن افزایش می یابد.


وی افزود:علیرغم اهمیت این امر،شاهد هستیم،کم نیستند محدوده ها و نقاطی از شهر که عبور و تردد سالمندان در آن با دشواری و مخاطرات بسیاری همراه است.


نیازهای جامعه سالمندی تنها به معابر و امکانات سخت افزاری خلاصه و محدود نمی شود.


نسرین کویتی پور،یکی از مددکاران فعال در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از زاویه ای دیگر به نیازهای جامعه سالمندی می نگرد.


به اعتقاد وی فقدان و خلاء برنامه های فرهنگی و اجتماعی یکی از اصلی ترین نیازهای این طیف جمعیتی در جامعه ایرانی محسوب می شود.


وی افزود:با نگاهی اجمالی به طرح ها و برنامه های مراکز ورزشی،فرهنگسراها و...به روشنی متوجه می شویم که تمرکز اصلی و جامعه هدف این طرح ها و برنامه ها بر جمعیت جوان و نوجوان جامعه متمرکز شده است.


این مددکار اجتماعی گفت:به ندرت مراکز فرهنگی و اجتماعی به طراحی و تعریف برنامه های مستمر و مدون برای سالمندان مبادرت می ورزد و به واقع این خلاء و محدودیت در عرصه امکانات فرهنگی و اجتماعی از نقایص جدی پیش روی این طیف به شمار می رود.


وی افزود:این وضعیت،در سطوح کلان تری از جامعه نیز ملموس است و به واقع باید گفت وضعیتی که در شهرها و محلات کوچک مشاهده می شود بازخوردی است از آنچه که در مراکز و نهادهای فرادستی جامعه وجود دارد.


کویتی پور گفت:به واقع برنامه و طرح های پیش بینی و طراحی شده برای جمعیت سالمند کشور در بخش های فرهنگی، اجتماعی، عمومی، بهداشت و سلامت، آنچنان که باید، کافی به نظر نمی رسد و تقویت و توسعه آن ضرورتی است که با عزمی جدی و همتی عالی از سوی نهادهای تاثیرگذار کشور محقق خواهد شد.


امید آن می رود با همگرایی و هم افزایی سازنده،نیازهای جامعه سالمندی به نحوی شایسته و مطلوب تر تامین و مهیا شود که یقینا در حفظ شان و تکریم شایسته این گروه،نقش موثری ایفاء می کند و به تبع آن،بروز نقصان و ناکارآمدی و عدم طراحی برنامه ای مشخص و کارشناسی شده برای طیف مورد اشاره،نتیجه ای جزء ناامیدی،سرخوردگی و انزوای این گروه،در پِی نخواهد داشت.


زنان و مردان کهنسال امروز،بهترین دوران زندگی و عمر خویش را وقف جامعه کرده اند و هر کدام به نحوی،باری از نیازهای این مرز و بوم را به سر منزل مقصود رسانده اند و قاعدتا در چنین شرایطی،عقل منطق،اخلاق و انسانیت حکم می کند با جدیت فزاینده ای برای تامین الزامات این طیف گام برداشته شود که یقینا خیر دنیا و آخرت درآن  خواهد بود.





۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن