تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797141622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زهرا کیانی در گفت‌وگو با فارس: زمینه‌سازی برای ظهور با فعالیت در عرصه هنر دینی/ رضایت رهبری برایم مهم است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: زهرا کیانی در گفت‌وگو با فارس:زمینه‌سازی برای ظهور با فعالیت در عرصه هنر دینی/ رضایت رهبری برایم مهم است
خبرگزاری فارس: زمینه‌سازی برای ظهور با فعالیت در عرصه هنر دینی/ رضایت رهبری برایم مهم است
تصویرگر عرصه دینی گفت: رهبر عزیزمان اولویت را در توجه به فرهنگ فرمودند؛ رضایت رهبری در کارهایم برایم مهم است؛ روزی که بتوانم لبخندی بر لبان رهبرم بنشانم، از این رضایت سپاسگزار خداوند خواهم بود.

خبرگزاری فارس ـ فاطمه ملکی؛ هنر تکه‌چسبانی یا کلاژ یکی از تکنیک‌های خلق آثار هنری است که در انتخاب مواد و مصالح محدودیت چندانی وجود ندارد و هنرمند می‌تواند در آن از تکه‌های کاغذ، روزنامه، مجله، پارچه، نخ‌ و چوب برای انتقال مفاهیم استفاده کند. این روش برای بیان موضوعات مختلف به کار گرفته می‌شود.  

  «زهرا کیانی» یکی از هنرمندان متعهدی است که در حوزه تصویرگری فعالیت می‌کند و آثار ارزشمند زیادی در حوزه دین خلق کرده که می‌توان به «امام رئوف»، «حضرت رقیه سلام الله علیها»، «رحمة للعالمین»، «عترت»، «بوسه سنگ بر پیشانی اباعبدالله» و «رمضان» اشاره کرد.

عترت پیامبر اسلام (ص)   در این گفت‌وگو «زهرا کیانی» به فعالیتش در تکنیک کلاژ، مراحل تولید اثر، اهداف، سفارشات کار و سوژه‌ها پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم. * شما از چه زمانی وارد عرصه هنر و به طور خاص کلاژ شدید؟ حدود سال 85 با آمدن به قم و با حضور در انجمن هنرهای تجسمی، تصویرسازی را به طور خاص در محضر استاد «محمدمهدی نوری» آموختم. گذراندن چند ترم گرافیک در دانشگاه هم در پیشرفت کارم بی‌تأثیر نبود. کار تصویرسازی را به طور جدی از نشریات ملیکا، سنجاقک و پوپک شروع کردم. با تکنیک‌های مختلفی کار می‌کردم. تا اینکه یکی از سفارش ها اصلاحیه خورد و من کل کار را تغییر دادم و باز تکنیک کلاژ استفاده کردم؛ کارم مورد استقبال زیادی قرار گرفت؛ طوری که تا دو سه کتاب بعدی تأکید می‌کردند به شیوه همان کار کنم؛ همین موضوع باعث شد تا با جدیت بیشتری برای کلاژ وقت بگذارم.  

  * بیشتر سفارشات شما در چه حوزه‌ای است؟ چون تولید کتاب با موضوعات مذهبی در قم زیاد است، اکثر سفارشات مذهبی است. البته خودم هم دوست دارم عمرم را در راهی خرج کنم که به غیر از بعد مادی، ان‌شاءالله باقیات صالحات باشد. همیشه با توکل بر خدا یک سفارش را قبول می‌کنم؛ می‌دانم اگر یک لحظه خداوند نظرش را بردارد قلمم روی کاغذ حرکت نمی‌کند؛ چیزی از خودم ندارم که به آن افتخار کنم و هر چه هست لطف بی‌پایان خداوند است.  

  * کلاژ یکی از تکنیک‌های هنری است که به ابزارها، کاغذ و پارچه‌های متنوعی نیاز دارد؛ چگونه این ابزارها را تهیه می‌کنید؟ هر چیزی که اطرافم می‌بینم به چشم کاربردی نگاه می‌کنم؛ گاهی وقتها حتی لباس‌ را از رنگ و طرحی انتخاب می‌کنم که بعداً هم بتوانم از پارچه‌اش در کارهایم استفاده کنم. دو سه نفر خیاط هستند که برایم دور ریز پارچه‌هایشان را نگه می‌دارند و من توانستم آرشیو بزرگی از پارچه و مقوا درست کنم؛ این مقواها و پارچه‌ها را بر اساس رنگ جدا می‌گذارم تا پیدا کردن آنها راحت باشد. از هر پارچه‌ای که به دستم می‌رسد یک قطعه در فایل‌های کنار میز کارم می‌گذارم و بقیه را در کمد نگهداری می‌کنم.  

  * درباره روند اجرای کار و خلق تصویر برای متن توضیح می‌دهید. استاد صلواتیان می‌گفت از پیشینیان ما بودند کسانی که برای خلق نقاشی‌های موفقی که امروزه هم مخاطب خودش را دارد و از کارهای ماندگار به حساب می‌آید وضو می‌گرفتند و از خداوند طلب یاری می‌کردند و می‌گفتند باید آنچه را که خداوند می‌خواهد را نقاشی کنیم.  

لحظه افطار   برای کشیدن نقاشی‌هایی مرتبط با اهل بیت (ع) روضه گوش می‌دادند و با اشک چشم زنگار را از دل پاک می‌کردند تا نور خدا در آینه دل بتابد و قابلیت دریافت الهامات را پیدا کند. یکی دیگر از اساتید هستند که هر وقت کاری برای اهل بیت علیهم السلام می‌خواهند انجام دهند گاهی چند روز روزه می‌گیرند تا صفای باطن پیدا کنند و بتوانند آنچه شایسته خاندان نبوت هست تصویر کنند؛ باید از این بزرگواران الگو گرفت.  

  به علاوه، برای تصویرگری کتاب یا نشریه باید با قصه ارتباط برقرار کنیم و بارها و بارها اتود بزنیم تا به کاراکتر دلخواه و ترکیب مورد نظر از لحاظ زاویه دید و ترکیب‌بندی برسیم. برای تصویرگری کتاب پیوستگی داستانی و هماهنگی فریم‌ها به لحاظ طراحی و فضاسازی و روایتگری تصاویر فرای قصه هم اهمیت دارد. بعد از اتود نوبت اجراست؛ برای انتخاب پارچه و مقوا وقت زیادی صرف می‌کنم تا همه اجزا کار هماهنگ باشند. گاهی بعضی قطعات چند بار عوض می‌شوند تا مناسب‌ترین رنگ و جنس را پیدا کنم.  

لحظه شهادت امام رضا (ع)   * برای انتشار کارهایتان با چه نشریه‌هایی همکاری دارید؟ تا به حال برای انتشارات جمال، نشر معروف، مرکز تخصصی مهدویت، ستاد اقامه نماز، انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره) بیش از 15 جلد کتاب کار کردم. کتاب‌های «آسمانی به رنگ خون» در انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره)، «چهارده شماره چهارده ستاره»، «معصومین و کودکان»، سه جلد از «مجموعه خدا و قصه‌هایش» در انتشارات جمال و «پرستوی مهربان» در مرکز تخصصی مهدویت به چاپ رسیده است. * رسالت خودتان را به عنوان یک هنرمند دینی چه می‌دانید؟ فکر می‌کنم بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که وقتم را برای تصویرگری کارهای ارزشی بگذارم تا از خالق دست‌هایم سپاسگزاری کرده باشم. به نظرم هنرمندان ما باید زرنگ باشند. موقع انجام کار به این فکر می‌کنم که ممکن است کتابی که من برای اباعبدالله (ع) تصویرگری می کنم، بتواند روی بچه‌ها تأثیر بگذارد و قلبشان را به حضرت نزدیکتر کند. ممکن است این کتاب‌ها روزی که من نباشم تجدید چاپ شود. از اساتیدمان آموختیم کسی که در عرصه هنر دینی قلم می‌زند می‌تواند زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد. به ما آموخته‌اند عمر خیلی سریعتر از آنچه که فکر کنیم می‌گذرد، پس چیزی را از خودت به یادگار بگذار که ارزش داشته باشد.  

    به فرموده رهبر عزیزمان در این زمانه، اولویت ما توجه به فرهنگ است و هنرمندان در خط مقدم جبهه جنگ نرم هستند. ایشان می‌فرمایند دغدغه فرهنگ گاهی خواب را از چشمم می‌گیرد. هنرمندان باید به هوش باشند و دین خود را ادا کنند. رضایت رهبری در کارهایم برایم مهم است؛ روزی که بتوانم لبخندی بر لبان رهبرم بنشانم، از این رضایت سپاسگزار خداوند خواهم بود.  

تلاوت قرآن کریم   * به فعالیت‌های دیگری که در عرصه هنر دینی انجام می‌شود، اشاره می‌کنید؟ هنرمندان ارزشی زیادی هستند که کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهند؛ مدتی است گروهی به نام تصویرگران انقلابی مختص خانم‌های تصویرگر در تلگرام تشکیل دادیم. بعضی از اعضای گروه حرفه‌ای هستند و بعضی هم افراد علاقه‌‌مندی که به دلیل نگاه خاص خانواده‌ها به رشته هنر و فضای خاص کلاس‌ها و آموزشگاه‌های هنری موفق نشده بودند قبل از این، آموزشی ببینند. مدتی جلسات هفتگی تبادل تجربیات و سطح سنجی داشتیم و اوایل امسال، بحث آموزش و ارتقای سطح توانایی بچه‌های مذهبی را که دغدغه اصلی‌مان بود به حول و قوه الهی آغاز کردیم. نمایشگاه تصویرسازی «در انتظار خورشید» به مناسبت نیمه شعبان اولین حرکت جمعی این گروه کوچک بود و ان‌شاءالله این حرکت ادامه خواهد داشت. به بهانه نمایشگاه و رفت و آمدی که به کانون هنرهای شیعی برای دریافت مشورت و حمایت استاد نجابتی داشتیم، گفت‌وگوهایی صورت گرفت و بحمدالله اتفاقات خوبی رقم خورد. قرار است با چند نفر از دوستانی که بیش ازمن برای این تشکل و نمایشگاه تلاش کرده اند، برای فعالیتهای واحد خواهران کانون همکاری داشته باشیم. ان‌شاءالله به زودی آموزشگاه کانون هنرهای شیعی آغاز به کار خواهد کرد و با دعوت از اساتید طراز اول و متعهد، پذیرای دوستانی خواهد بود که مشتاق آموختن اصولی مبانی هنری برای اعتلای فرهنگ اسلامی شیعی هستند. در حال حاضر در کانون هنرهای شیعه، برگزاری کارگاه تصویرسای تخصصی و تربیت مربی با حضور استاد صلواتیان را در دست اقدام داریم که باز 21 تیرماه شروع خواهد شد. حرف آخر در پایان از خداوند سپاسگزارم که مرا در این مسیر قرار داد. همچنین از اساتید دلسوز، پدر و مادر مهربان و همسر عزیزم برای همراهی در این راه تشکر می‌کنم. انتهای پیام/ج

95/04/18 :: 00:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن