تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797639085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتاری از علامه حسن‌زاده آملی آیا ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است؟!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری از علامه حسن‌زاده آملیآیا ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است؟!
خبرگزاری فارس: آیا ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است؟!
اینکه شیخ صدوق(ره) فرموده همیشه ماه رمضان ۳۰ روز است و روایاتى نیز در تأیید آن آورده است، اشاره به یک نکته علمى دارد که متأسفانه حضرت شیخ طوسى هم در تهذیب و استبصار این را نیاورده و بدان اشاراتى نفرموده است.

خبرگزاری فارس ـ علامه حسن حسن‌زاده آملی: یکى از نظریات شیخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است. ایشان در کتاب «من لا یحضره الفقیه» بعد از نقل روایاتى مى‌فرماید: شهر مبارک رمضان براى همیشه سى روز است. در حالى که روایات دیگرى هم داریم، از خاصه و در جوامع روایى عامه که بعضى از صحابه پیغمبر فرمودند: ما در زمان رسول الله، ماه‌هاى ۲۹ روزى بیش از ماه‌هاى ۳۰ روزى روزه گرفتیم. آن وقت جناب صدوق چند روایت نقل مى‌کند که حضرت شیخ الطایفه طوسى در «تهذیب و استبصار» نظر ایشان را رد مى‌کند. ما فرمایشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم کتاب «دروس معرفة الوقت و القبلة» آورده‌ایم. اینکه شیخ صدوق (ره) فرموده همیشه ماه رمضان ۳۰ روز است و روایاتى نیز تأیید آن آورده، اشاره به یک نکته علمى دارد که متأسفانه حضرت شیخ طوسى هم در تهذیب و استبصار این را نیاورده است و بدان اشاراتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علامه شعرانى فرمودند که این روایات درست است، اما باید بین هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تمیز داده شود، این روایات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون کسانى که اهل فن مى‌باشند و در علم هیئت، ریاضیات، نجوم و زیجات واردند، مى‌دانند که رسم زیجات و ترتیب جداول آنها این طور است: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانى، همینطور تا آخر، ماه‌هاى فرد، تمام است (۳۰ روز) و ماه‌هاى زوج، ناقص است (۲۹ روز) و این ترتیب مربوط به هلال خارجى‏ نیست بلکه مربوط به یک روش و نظام ریاضى و محاسبه‌اى است که باید ماه‌ها را در جداول ازیاج تنظیم کنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از این تنظیم شده (تعدیلات) را که در علم هیئت و زیجات، بحثش هست، و کسور، کبیسه و ... را حساب مى‌کند، بعد از اینها منتقل مى‌شود به هلال خارجى. پس ماه زیج مقدمه‌اى است براى یافتن هلال خارج نه اینکه خودش ملاک باشد. اصطلاح زیج را غربی‌ها لاتابل و در زبان عربى جدول گویند. این که مرحوم شهید اول در کتاب «صوم لمعه» فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول یعنى زیج، یعنى زیج را اعتبار نکنید، مراد این نیست که اعتبارى به علم ریاضى و هیئت نباید داشت. بلکه منظورشان این است که چون ترتیب ماه‌هاى زیج اینطورى است که همیشه محرم، ۳۰ روز و صفر ۲۹ روز و ... یعنى همیشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پیاده شده است، نباید آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاک قرار داد، بلکه باید از آن ملاک، ماه خارج را استخراج کرد، بعضى در بیان این کلام شهید نوشته‌اند: جدول یعنى تقویم‌هایى که استخراج مى‌شود و به اینها اعتبارى نیست. این حضرات کلام شهید را درک نکرده‌اند. جناب شهید اول خیلى حساب شده نوشته. چون زیج را به زبان عربى مى‌گویند: «جدول» و چون ترتیب زیجات به حرکت وسطى، به قاعده فرمول استخراجى تنظیم شده که ماه‌هاى فرد ۳۰ و ماه‌هاى زوج ۲۹ روز و ناقص است، شهید فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نکته‌اش این است. ما بحمدالله چند تا زیج اینجا حاضر داریم، که اگر باز کنیم مى‌بینید که محرم ۳۰ روز، صفر ۲۹ روز، و ...، ربیع الاول، ربیع الثانى، جمادى الاول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، همیشه تا قیام قیامت در زیجات ۳۰ روز است، زیرا از ماه‌هاى مفرد است و این مطلب را در حضور جناب امام صادق(ع) که عنوان کردند و گفتند: مبناى جداول طورى هست که ماه رمضان همیشه ۳۰ روز و تمام است، امام از این عمل اعنى نظم و ترتیب ماه‌ها در جداول زیجات خوشش آمده که چه خوب شده که ماه رمضان ۳۰ روز است و اسم نقص بر سر آن نیامده است. آن آقاى راوى که عادل و با تقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمایز این دو نشده و آمد بیرون و گفته که بله امام امضا کرده که ماه رمضان تا قیامت ۳۰ روز است! حضرت علامه شعرانى مى‌فرمود: این روایاتى را که جناب شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه آورده، روى مبنا و برداشت آن رُوات عزیزى است که درست حرف امام را متوجه نشده‌اند و حضرت شیخ طوسى هم از این جنبه ریاضى وارد نشده و این را بیان نفرموده است. فقط فرموده که: «ان هذه الاخبار لا یجوز العمل بها من وجوه منها ...» و در این وجوهى که ذکر کرده در این نکته ریاضى وارد نشده‌اند، ما این فرمایشات را دسته‌بندى و تنقیح و تحریر شده در درس 75 کتاب «دروس معرفة الوقت و القبله» آورده‌ایم. انتهای پیام/ک

95/04/16 :: 00:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن