تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797580998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رزمندگان دفاع مقدس دارای روحیه‌های طنازانه و لطیف بودند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رزمندگان دفاع مقدس دارای روحیه‌های طنازانه و لطیف بودند
باید كمی تابوشكنی كنیم و خط قرمزها را جلوتر ببریم و بیش از پیش این شوخ طبعی‌ها را ثبت كنیم.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم رفیعا شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز كشور با بیان این كه در دوران دفاع مقدس، كسی نگاه طنز به این واقعه نداشت، اظهار كرد: هیچ طنزپردازی در آن دوران به دفاع مقدس از منظر طنز نگاه نمی‌كرد، چرا كه همراه با شهادت، جانبازی و غم های بزرگ بود. اما اگر از روز نخستی كه جنگی به ما تحمیل شد و دشمن به كشورمان حمله كرد، نگاه طنز را هم مدنظر قرار می‌دادیم، بدون تردید امروز مجموعه ایی از اتفاقات طنزآلود را می‌توانستیم از دل آن بیرون بیاوریم.
 
وی با بیان این كه همراه با دفاع مقدس همیشه مقوله طنز و مطایبه وجود داشته است، عنوان كرد: اتفاقاتی كه در اوایل جنگ تحمیلی رخ داد باعث شد از مجموعه ای از طنزهای تاثیرگذار فاصله بگیریم. نخستین بار در یكی از مجلدهای مجموعه كتاب «فرهنگ جبهه»، با موضوع خوش طبعی های دفاع مقدس آشنا شدم كه مسعود ده نمكی بیشترین استفاده را از كتاب «فرهنگ جبهه» و بخش «شوخ طبعی‌های» این مجموعه در فیلم اخراجی‌ها كرد و در واقع فیلم او عملا برداشت‌هایی از كتاب «خوش طبعی‌های فرهنگ جبهه» بود.
 
رفیعا همچنین گفت: رزمنده‌هایی كه به جبهه رفتند از قشر مردم همین مملكت بودند و دارای روحیه‌های طنازانه و لطیف بودند. در جبهه هم لحظات خاصی اتفاق می‌افتاد و مدت زیادی عملیاتی نبود و رزمندگان دور هم بودند و شوخی می‌كردند و فضا این گونه نبوده كه تصور شود تمام مدت همه رزمندگان در حال دعا و عبادت و یا در جنگ بوده‌اندو بالاخره لحظات طنزی وجود داشته است. بخش عمده‌ایی از این فضای طنز در فرهنگ جبهه آمده و بخشی هم كه نیامده شاید صلاح نبوده و تصور عمومی بر این بوده كه گفتن برخی مسائل از ابهت آن فضا و شخصیت رزمندگان كم می كند. البته شاید هنوز هم صلاح نباشد برخی مسائل و موضوعات جنگ تحمیلی بیان شود.
 
این شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز كشور ادامه داد: به مرور زمان خط قرمزهای بیشتری از موضوعات طنزآمیز دوران جنگ شكسته می‌شود. در یكی از فیلم های رسول ملاقلی پور، نامه رسانی در جبهه حركات موزون انجام می‌دهد و رزمندگان برایش دست می‌زنند. مرحوم ملاقلی پور در جلسه‌ای خصوصی قسم می‌خورد یكی از مسئولان به خاطر این سكانس به او سیلی زده است و می‌گفت حتی ممكن بود برخی تندروها مرا به خاطر این صحنه از فیلم بكشند. امروز در سینما بسیاری از خط قرمز‌های دفاع مقدس شكسته شده است و در طنز مكتوب هم همین گونه است.
 
وی با اشاره دوباره به كتاب فرهنگ جبهه تصریح كرد: در كتابی كه آقای سید مهدی فهیمی جمع آوری كرده‌اند بخش عمده‌ایی از شوخ‌طبعی‌های دفاع مقدس وجود دارد، اما احساس می‌كنم این شوخ طبعی ها خیلی بیش تر از آن است و ماجراهای طنزی در جبهه بسیار زیاد وجود داشته است. باید كمی تابوشكنی كنیم و خط قرمزها را جلوتر ببریم و بیش از پیش این شوخ طبعی را ثبت كنیم.
 
این شاعر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این كه تا وقتی رزمندگان زنده هستند فرصت داریم آنها را معرفی كنیم، عنوان كرد: باید تلاش كنیم تا با ثبت خاطرات و معرفی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس، از این طریق فرهنگ جبهه را بیش از پیش معرفی كنیم. من كتابی با عنوان «باغ ماهی‌ها» درباره شهید حسین جمعی نوشتم و این شهید علاقه زیادی به كفتر داشته است. به من می‌گفتند كه حق نداشتی بنویسی این رزمنده قبل از جبهه رفتن كفتر باز بوده است. اگر خط قرمزها را محدود كنیم و تصور شود كه رزمندگان جایگاه الهی داشته و از طنز و مطایبه فاصله داشته اند، دیگر امكانی برای پرداختن به طنز وجود نخواهد داشت.
 
قاسم رفیعا متولد سال 1350 در طرقبه است. فارغ‌التحصیل رشته اللهیات و تاریخ اسلام و معاونت پرورشی مدرسه‌ای در طرقبه را به عهده دارد.






۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن