تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797033517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلسي كه ثانيه‌اي 5 ميليون تومان خرج دارد اما رأی ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجلسي كه ثانيه‌اي 5 ميليون تومان خرج دارد اما رأی ندارد!
دقيقه‌اي 300 و ثانيه‌اي 5 ميليون تومان پولي است كه از هزينه بيت‌المال براي برگزاري مجلس شوراي اسلامي صرف مي‌شود...
نویسنده : زهرا چیذری 


دقيقه‌اي 300 و ثانيه‌اي 5 ميليون تومان پولي است كه از هزينه بيت‌المال براي برگزاري مجلس شوراي اسلامي صرف مي‌شود؛ با وجود اين همين چند روز پيش، 114 ‌نفر از نمايندگاني كه براي هر ثانيه حضورشان در مجلس 5ميليون تومان خرج مي‌شود، در جريان بررسي لايحه‌اي حال شركت در رأي‌گيري را نداشتند. اين در حالي است كه براي تصويب كليات يك لايحه يا طرح، نصف به علاوه يك نفر از نمايندگان حاضر در صحن مجلس بايد به كليات آن رأي موافق بدهند، با توجه به اينكه هنگام بررسي لايحه مذكور 248 نفر از وكلاي ملت در صحن علني حضور داشتند، حداقل مي‌بايست 125‌نفر از نمايندگان به كليات اين لايحه رأي موافق مي‌دادند تا كليات آن به تصويب مي‌رسيد. شركت نكردن 114 نماينده در رأي‌گيري در شرايطي اتفاق افتاد كه چند روزي بيشتر نيست که نمايندگان از سه هفته تعطيلي تابستاني به پشت ميزهاي تنقيح قوانين باز‌مي‌گردند.

مطابق اصل‏ هفتاد و ششم قانون اساسي، مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ حق‏ تحقيق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور كشور را دارد، ‌معمار انقلاب حضرت امام خميني (ره) نيز همواره تأكيد داشتند «مجلس در رأس امور است»، اين در حالي است كه هم‌اكنون هر ثانيه اداره مجلس 5 ميليون تومان هزينه روي دست مملكت مي‌گذارد و در چنين شرايطي همين چند روز پيش 114 نماينده به لايحه‌اي كه در مجلس طرح شده بود رأي ندادند. همين امر موجب شد لايحه مذكور در اتفاقي نادر به تصويب نرسد؛ موضوعي كه صداي اعتراض و انتقاد پزشكيان نايب‌رئيس اول مجلس را هم درآورد و نشان داد بي‌تفاوتي و عملكرد نمايندگاني كه با رأي مردم بر صندلي‌هاي سبز خانه ملت تكيه زده‌اند، ريشه بسياري از آسيب‌هاي موجود در جامعه است چراكه مجلس هم وظيفه قانونگذاري دارد و هم وظيفه نظارت بر اجراي قوانين اما برخي از اين قانونگذاران خودشان از كنار قوانين به راحتي عبور مي‌كنند اما مردم از مجلسي كه هر ثانيه‌اش 5ميليون تومان هزينه دارد، انتظار دارند همانطور كه امام مي‌گفت، در رأس امور باشد.
 
عبور قانونگذاران از قانون
 غيبت و تأخير نمايندگان مجلس يكي از چالش‌هايي است كه هر از گاهي زير ذره‌بين رسانه‌ها مي‌رود و گاهي وقت‌ها با اعتراض برخي نمايندگان مواجه است. در عين حال خيلي وقت‌هايي هم كه نمايندگان حضور دارند و غيبت نكرده‌اند يا احياناً با تأخير در جلسات فراكسيون يا صحن علني حضور نمي‌يابند، حضورشان چندان مؤثر نيست و تصاوير منتشر شده از گعده‌هاي تعدادي از نمايندگان و دور همي‌هاي خودماني‌شان در ساعات و لحظات برگزاري جلسات و بررسي قوانين و لوايح و حتي لحظات رأي‌گيري از مؤثر نبودن حضورشان حكايت دارد. ناآگاهي حتي درباره مسائل تخصصي و چالش‌هاي مبتلابه جامعه هم موضوع ديگري است كه وقتي خبرنگارها براي پيگيري به روزترين مسائل جامعه به سراغ برخي نمايندگان مي‌روند با آن مواجهند و بعضي نمايندگان براي پوشش گذاشتن بر اين ناآگاهي از پاسخ دادن طفره مي‌روند. با وجود اين حضور داشتن و رأي ندادن پديده تازه‌اي است كه مجلس دهم افتخار رونمايي از آن را دارد! به خصوص آنكه رأي ندادن، تأخير يا غيبت نمايندگان در جلسه علني مجلس بدين معناست كه ميلياردها تومان از بيت‌المال را هدر مي‌دهند زير‌ا بنا به تأكيد حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده مردم اسلام‌آباد غرب هر دقيقه اداره مجلس 300 ميليون تومان خرج دارد.
 
نمايندگاني كه طبق قانون مستعفي‌اند
تعداد جلسات و تعداد روزهايي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مجلس حضور دارند به اندازه كافي كم هست كه نمايندگان نخواهند از مرخصي يا مرخصي‌هاي استعلاجي استفاده كنند، با اين حال نمايندگان مجلس هم مثل هر كارمند ديگري، يك ‌ماه در هر سال، حق استفاده از مرخصي با حقوق را دارند. طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، برگزاري علني جلسات منوط به حضور دو سوم نمايندگان مجلس است؛ بنابراين، حضور نمايندگان مردم در جلسات علني مجلس و دفاع از حقوق موكلان‌شان از اين حيث كه در جلسات مجلس تصميماتي گرفته مي‌شود كه قشرهاي مختلف مردم از آن متأثر خواهند شد، مورد توجه است.  با تمام اينها كم نيستند نمايندگاني كه به طور غيرموجه و بدون اطلاع قبلي از حضور در مجلس غيبت مي‌كنند. طي گزارشي كه سال گذشته منتشر شد در يك بازه زماني 180 روزه، ‌جلسه علني برگزار شده بود كه بررسي حضور و غياب نمايندگان نشان داده بود برخي از آنها حدود 50 درصد از جلسات را يا حضور نداشته‌اند يا با تأخير وارد صحن علني شده‌اند. ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به طور متوسط هر كدام دو جلسه تأخير حضور در صحن علني مجلس را در كارنامه خود داشتند. در اين بين بودند نمايندگاني كه حتي يك روز غيبت هم نداشتند. اين در حالي است كه مطابق با قوانين و مقررات هيچ يك از نمايندگان قبل از تحصيل مرخصي نمي‌تواند غيبت نمايد مگر با عذر موجه از قبيل بيماري يا حوادث غيرمترقبه. نماينده‌اي كه بيش از 100 ساعت متوالي يا 250 ساعت غيرمتوالي از اوقات رسمي جلسات مجلس و كميسيون را بدون عذر موجه در يك سال غيبت نمايد، مستعفي شناخته خواهد شد. همچنين نماينده‌اي كه به علت ناتواني جسمي يا بيماري بيش از چهار ماه در يك سال غيبت موجه داشته باشد، بنا به درخواست 30 نفر از نمايندگان و تصويب دوسوم نمايندگان حاضر مبني بر عجز وي از ايفاي وظايف نمايندگي، سمت نمايندگي خود را از دست مي‌دهد.
 
هدر دادن وقت و هزينه بيت‌المال
در مجلس دهم هم اوضاع حضور و غياب نمايندگان از مجلس قبل بهتر نيست و حضور بدون شركت در رأي‌گيري هم صيغه تازه‌اي است كه به تخلفات نمايندگان مردم اضافه شده است. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني ديروز پارلمان لايحه موافقتنامه همكاري در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه گياهي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري عراق را مورد بحث و بررسي قرار دادند و به تصويب نرساندند. اين اولين موافقتنامه طي سال‌هاي اخير است كه در اتفاقي نادر در صحن علني به تصويب نرسيد و البته انتقاد و اعتراض مسعود پزشكيان، نايب‌رئيس اول مجلس را هم به دنبال داشت. وي كه در غياب لاريجاني اداره جلسه علني را عهده‌دار بود، پس از عدم تصويب و رأي‌آوري اين لايحه موافقتنامه خطاب به وكلاي ملت گفت: 114 نفر در جريان رأي‌گيري براي اين لايحه رأي ندادند، از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم كه در رأي‌گيري شركت كنند. پزشكيان همچنين در پاسخ به برخي نمايندگان كه خواستار انجام رأي‌گيري مجدد بودند، تأكيد كرد: پس از اتمام رأي‌گيري، نمي‌توان مجدداً رأي‌گيري كرد. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز گذشته مجلس در تذكري با استناد به مواد 22 و 24 آيين‌نامه داخلي گفت: وقتي كه يك گزارش به صورت مكتوب تقديم نمايندگان شده، چرا دوباره بايد آن را قرائت كنند و نمايندگان گوش دهند؟ با توجه به اينكه هر دقيقه اداره مجلس 300 ميليون تومان هزينه دارد، چرا وقت پارلمان را هدر مي‌دهند؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن