تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797955555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازتاب نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری در رسانه‌های جهان؛ آخرین میخ بر تابوت پوپولیست‌ترین سیاستمدار ایران


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بازتاب نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری در رسانه‌های جهان؛ آخرین میخ بر تابوت پوپولیست‌ترین سیاستمدار ایران
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- مطبوعات بین‌المللی نسبت به انتشار فایل صوتی اخیر مقام معظم رهبری درباره توصیه ایشان مبنی‌بر عدم نامزدی احمدی‌نژاد واکنش گسترده‌ای نشان داده‌اند. روزنامه واشنگتن پست از اظهارات اخیر مقام معظم رهبری تحت عنوان "ضربه‌ای پیشگیرانه" در برابر تلاش احتمالی احمدی‌نژاد برای به چالش‌کشیدن حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد کرده است.


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "سخنان اخیر مقام عالی رهبری ایران که توسط خبرگزاری رسمی ایرنا منتشر شد نشان می‌دهد که روحانی، دولتش هنوز هم در میان روحانیون طبقه حاکم در ایران از حمایت برخوردار است. این حمایت پس از آن صورت می‌گیرد  که مقام عالی رهبری ایران چراغ سبز برای توافق هسته‌ای و ادامه مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به خصوص امریکا را به دولت روحانی داده بودند".


این روزنامه درباره احمدی‌نژاد می‌نویسد: "او پس از ترک منصب ریاست‌جمهوری بیش از گذشته از دیده‌ها پنهان شده اما اظهارات ضد‌غربی و سبک مبارزه سیاسی‌اش هنوز هم در میان بسیاری از محافظه‌کاران در ایران طنین‌انداز است و به طور گسترده یکی از رقبای اصلی روحانی قلمداد می‌شد. او در دوره در فاصله سال‌های 2005 تا 2013 میلادی رییس‌‌جمهوری بود. او به‌طور علنی اعلام نکرده که قصد بازگشت به عرصه سیاسی را دارد اما سخنرانی‌هایش به‌تازگی حدس و گمان درباره امکان تلاش او برای به چالش‌کشیدن روحانی را افزایش داد. مقام عالی رهبری اخیرا گفتند که به آقایی گفته‌اند که حضورشان می‌تواند سبب ایجاد فضای دوقطبی شود  و این اختلافات را در کشور افزایش داده و به ضرر اتحاد است. بسیاری آن فرد را احمدی‌نژاد دانسته‌اند".


این روزنامه امریکایی در ادامه به علل احتمالی مخالفت با نامزدی احمدی‌نژاد پرداخته و می‌نویسد: "پس از انتخابات سال 2009 میلادی، بزرگترین بحران از تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 میلادی به این سو روی‌ داد. احمدی‌نژاد با شعارهای ضد‌غربی خود و نفی واقعه تاریخی هولوکاست به بحران در سیاست خارجی ایران نیز دامن زد. از سوی دیگر در عرصه داخلی احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی زمامداری خود آشکارا با روحانیت رویارو شده بود. اختلاف‌نظرهایی میان او و مقام عالی رهبری ایران درباره وزرای کابینه وجود داشت. پایگاه سیاسی روحانی را اما بسیاری از بنیانگذاران نظام سیاسی حاکم تشکیل می‌دهند. هواداران او دست سنگین‌تری در برابر منتقدان دارند. روحانی حمایتی حیاتی را از مقام عالی رهبری برای مذاکراتی که به حصول برجام منتهی شد کسب کرد.


واشنگتن پست می‌نویسد: "هنوز معلوم نیست که سال آینده چه کسی روحانی را در رقابت‌های انتخابات به چالش بکشد. تا چند ماه قبل از رای‌گیری نامزدها صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود. همچنین در ماه گذشته مشخص شد که سردار سلیمانی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد".


روزنامه امریکایی "لس‌انجلس تایمز" نزدیک به دموکرات‌ها نیز با انتشار گزارشی درباره توصیه مقام معظم رهبری به احمدی‌نژاد برای عدم نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده می‌نویسد: "فشار سیاسی بر روی حسن روحانی از ماه‌ها پیش از انتخابات با مطرح شدن احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست افزایش یافته بود اما مقام عالی رهبری ایران نسبت به این موضوع واکنش دادند  و اشاره کردند که حضور ایشان را به نفع منافع کشور نمی‌دانند".


لس آنجلس تایمز از این نظر به عنوان آخرین میخ بر تابوت حیات سیاسی احمدی‌نژاد یاد می‌کنند و می‌افزاید:"او یکی از پوپولیست‌ترین سیاستمداران محافظه‌کار در ایران بود و طول هشت سال ریاست جمهوری است ضد‌غربی‌ترین سیاست را در پیش گرفت. در دوران او انتخابات جنجال‌برانگیز سال 2009 و حوادث پس از آن روی داد که موجب جانباختن برخی و بازداشت‌هایی گسترده شد. او در حوزه سیاست خارجی مستعد به پیگیری تئوری توطئه و بیان اظهارات بحث‌انگیز بود. در حوزه اقتصاد نیز او کارنامه بدی از خود به جای گذاشت. سیاست او در پرداخت نقدی یارانه باعث افزایش نرخ تورم و تضعیف اقتصاد شد. حرف‌هایش سبب تصویب تحریم‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران شدند. او همچنین با مقام عالی رهبری ایران به تقابل پرداخت. برخی او را چالش اصلی روحانی نمی‌دیدند؛ سیاستمدار میانه‌رویی که خواستار بهبود روابط با غرب است".


این روزنامه اشاره می‌کند که در کنار انتشار بیانیه سردار سیلمانی درباره عدم تصمیم به حضور در رقابت‌های انتخاباتی مسیر برای انتخاب دوباره روحانی هموار شده است. این روزنامه می‌نویسد:"در طول دو دوره ریاست‌جمهوری یک رییس جمهوری نظام سیاسی ایران ثبات بیشتری پیدا می‌کند. تحلیلگران معتقدند که روحانی می‌تواند سرمایه‌های خارجی بیشتری را جذب کند امری که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد. تحلیلگران اصلاح‌طلب خوشبین به پیروزی روحانی در دور دوم انتخابات هستند. 


روزنامه "نیویورک تایمز" نیز با اشاره به تاثیر عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات بر وضعیت آرای روحانی می‌نویسد: به طور گسترده انتظار می‌رود روحانی میانه‌رو در دور دوم انتخابات موفق شود. مژگان فرجی روزنامه‌نگار مطمئن است که او دوباره انتخاب خواهد شد. این روزنامه می‌نویسد: "رییس‌جمهوری کنونی ایران برنامه‌ای را برای بهبود در روابط با غرب و فرار از تحریم‌های اقتصادی ارائه داده است. تندروها او را با این استدلال به چالش کشیده‌اند که بسیاری از تحریم‌ها بر سر جای خود باقی مانده‌اند. آمریکا تحریم‌هایش در حوزه به اصطلاح تروریسم و نقض حقوق بشر از سوی ایران را حفظ کرده است. تهران اما اتهامات را رد می‌کند. در این میان علیرغم صدور مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا برای ایرباس و بوئینگ به منظور معامله با ایران، هیچ بانک اروپایی و امریکایی قادر به تامین مالی در دوران پسا برجام نبوده است".


نیویورک تایمز درباره احمدی‌نژاد می‌نویسد:"او به طور گسترده در میان طبقات فقیر و یا روستاییان مورد تحسین قرار گرفته است اما اکثریت طبقه متوسط از او متنفر هستند. فساد در زمان تصدی‌گری او در سمت ریاست‌جمهوری افزایش یافت و هم‌چنان به عنوان مشکلی عمده باقی مانده است. کارشناسان می‌گویند با سود حاصل از قیمت بالای نفت در طول دوران ریاست جمهوری او و پمپاژ‌شدن پول‌ها در نهادهای دولتی این موضوع به فساد دامن زد. در دوران او پروژه‌های بلندپروزانه‌ای در حوزه مسکن دنبال شدند که اکنون نه تنها مسکنی در کار نیست که بیابان‌های خالی و بدون آب و برق را می‌شود دید".






۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن