تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797078086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به روند چهره‌سازي در جشنواره مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نگاهي به روند چهره‌سازي در جشنواره مقاومت
ممكن است اين انتقاد وجود داشته باشد كه به يك جشنواره سينمايي چه ارتباطي دارد كه در حوزه‌هاي سياسي و بين‌المللي و جنبش‌هاي انقلابي اين‌گونه دخالت و چهره‌سازي كند؟
نویسنده : فاطمه پزشکیان 
ممكن است اين انتقاد وجود داشته باشد كه به يك جشنواره سينمايي چه ارتباطي دارد كه در حوزه‌هاي سياسي و بين‌المللي و جنبش‌هاي انقلابي اين‌گونه دخالت و چهره‌سازي كند؟ جشنواره سينمايي كارش بررسي آثار سينمايي و معرفي برترين‌هاست و نبايد در حوزه‌هاي سياسي، تاريخي، اقتصادي و اجتماعي ورود كند. نكته اينجاست كه يك جشنواره شخصيتش با ديدگاه و ساختاري كه طراحي مي‌كند تعريف مي‌شود و يك جريان فرهنگي براي اينكه دست‌ و پابسته نماند و فراتر از مسئوليت‌هاي كليشه‌اي به جريان‌سازي فرهنگي و اجتماعي بپردازد نياز دارد كه ساختارهاي كليشه‌اي را بشكند و نگاهي فراگير بر اساس اقتضائات اجتماعي، سياسي و تاريخي داشته باشد.
شكي نيست كه جشنواره‌هاي مطرح جهان از نوع «كن»، «اسكار» و «ونيز» هم كاملاً نگاه سياسي دارند و كاركردهاي صرفاً سينمايي ندارند. اين رويدادهاي به‌ظاهر سينمايي زيركانه و هوشمندانه درصدد الگوسازي، چهره‌سازي و لانسه كردن موضوعات خاص و قهرمان‌سازي در مواقع مختلف تاريخي هستند. برجسته كردن يك اثر سينمايي، توجه و تمركز ويژه روي فضاي اجتماعي و سياسي كشوري خاص يا انجام واكنش‌هاي نمادين پيرامون هنرمندان كشوري خاص همراه با چالش‌ها و تنش‌هاي سياسي و... ازجمله اتفاقاتي است كه معمولاً در فستيوال‌هاي مطرح دنيا صورت مي‌گيرد و همه اينها نشان مي‌دهد كه كاركرد اين جشنواره‌ها كاملاً سياسي و هدفمند است و در مسير جريان‌سازي سياسي قدم برمي‌دارند. در اين راستا، جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت يك جشنواره استراتژيك مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي است و به‌طورقطع، به فراتر از كاركردهاي صرفاً سينمايي و هنر محض فكر مي‌كند. حركتي كه در اعتراض به حاكميت استكبار سينماي غرب قد علم كرده و داعيه آن را دارد تا افق متفاوتي براي كشف استعدادها و صداهاي مستقل و انعكاس حرف‌ها و نگاه‌هاي جهان آزاد فراهم آورد.
چهره سال مقاومت پس از ارزيابي و بررسي اسطوره‌هاي مقاومت دنيا به‌ويژه چهره‌هاي شاخص مقاومت جهان اسلام كه به دليل موقعيت جغرافيايي، تاريخي، سياسي و فرهنگي از شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي برخوردار باشند انتخاب مي‌شوند كه بعد از بررسي و تحليل جايگاه، اهميت، ميزان تأثيرگذاري، نقش مرجعيت و راهبردي شخصيت‌ها در ايجاد تحولات تاريخي، اجتماعي و فرهنگي صورت مي‌گيرد. شخصيتي از ميان رهبران جبهه حق و مبارزه با ظلم و استكبار در نقاط مختلف جهان اسلام و حتي خارج از آن. حركت جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت مضاف بر چهره‌هايي كه معرفي مي‌شود زمينه‌اي را براي تبادل‌نظر و بحث و بررسي پيرامون تأثيرگذارترين چهره‌ها و شخصيت‌هاي حوزه مقاومت فراهم مي‌آورد و جامعه‌هاي سينمايي و رسانه‌ها را برمي‌انگيزد كه سير مطالعاتي جدي‌تري را انجام دهند.
آيت‌الله «شيخ عيسي قاسم» رهبر روحاني قيام مردم بحرين، شيخ «علي سلمان»، شيخ احمد ياسين و دكتر فتحي شقاقي از رهبران مقاومت اسلامي فلسطين و سيد حسن نصرالله، سيد عباس موسوي و عماد مغنيه از رهبران حزب‌الله لبنان، «امام موسي صدر» از روحانيون برجسته، آيت‌الله «سيد‌محمدباقر صدر» در عراق، علامه «سيد‌عارف حسين‌حسيني» در پاكستان كه تحت تأثير افكار امام خميني (ره) به‌شدت براي همدلي و وحدت شيعه و سني در پاكستان و زدودن فقر و فساد و استبداد از اين كشور، تلاش مي‌كرد. آيت‌الله شهيد «شيخ نمر باقر النمر» رهبر قيام شيعيان عربستان عليه ستم و تبعيض و استبداد آل‌سعود، «سيد حسين بدرالدين حوثي» پرچمدار قيام عليه استكبار و استبداد در يمن يا «سيد عبدالمَلك بدرالدين حوثي» همچنين، يكي از مهم‌ترين رهبران مقاومت اسلامي در برابر ظلم و استبداد در قاره آفريقا، شيخ «ابراهيم زَكزاكي» رهبر مسلمانان نيجريه و دهها چهره از رهبران جبهه حق و مبارزه با ظلم و استكبار و پيشوايان حق‌طلب و رهبران جبهه مقاومت از طريق اين حركت مورد اهتمام و توجه مضاعف قرار مي‌گيرند.
رويكرد جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت تجلي فرهنگي گفتمان انقلاب اسلامي است و به‌يقين، جلوه‌ها، مظاهر و مصاديق اين موضوع از طريق رهبران جبهه‌هاي مقاومتي در حال تحقق است كه در جاي‌جاي بلاد اسلامي بار سنگين مبارزه را بر دوش مي‌كشند و بسياري از آنان تا پاي شهادت پيش رفتند. شايد بسياري از محافل و طيف‌ها تا همين چند سال پيش شخصيت برجسته جبهه مقاومت همچون عماد مغنيه را نمي‌شناختند اما امروز به بركت اين جشنواره و فضاسازي‌ها و فرصت‌هاي شناختي كه فراهم‌شده همگان او را مي‌شناسند و قطعاً، درباره ساير چهره‌ها و رهبران سياسي و فكري جبهه‌هاي مقاومت اين موضوع مصداق دارد. جشنواره مقاومت با توجه به جايگاه راهبردي كه پيداكرده در هر دوره ميزبان بزرگ‌ترين اجتماع انديشمندان و سينماگران مستقل دنياست، سينماگراني كه با تفكرات مستقل بسياريشان از امريكا و اروپا مي‌آيند و مستندسازاني كه در كشورهاي منطقه فعالند. اين الگوسازي و معرفي چهره انگيزه تازه ايجاد مي‌كند تا دوباره چشم‌اندازي از فعاليت‌ها، فداكاري‌ها و پيام اين رهبران به گوش جهانيان برسد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن