تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797561577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای خالی جشنواره تئاتر در هفته دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جای خالی جشنواره تئاتر در هفته دفاع مقدس
تئاتر همواره در كشور از اقبال خوبي برخوردار بوده و حال پس از پيروزي انقلاب اسلامي نقش و جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است
نویسنده : محسن سليماني‌فارساني* 
تئاتر همواره در كشور از اقبال خوبي برخوردار بوده و حال پس از پيروزي انقلاب اسلامي نقش و جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است. هنرمندان انقلابي تئاتر ديگر آزاد بودند تا پيرامون آزاده‌خواهي و ايثار و شهادت هم بي‌هيچ بگير و ببندي بنويسند و اجرا كنند. سوژه جنگ، جنگ كه نه، چون جنگ منفور همه بود همان بهتر كه بگوييم دفاع، آري از دفاع و دفاعي مقدس نمايشنامه بنويسند و اجرا كنند. آن روزهاي آغازين جنگ تحميلي بيشتر نمايشنامه‌ها براي تهيج ملت آگاه بود كه براي حضور بيشتر بعضاً نمايشنامه‌هايي توليد مي‏شد با حداقل امكانات اما دلنشين بود، چون هرچه از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند. نمايشنامه‌هايي اجرا مي‏شد در دل كارزار جنگ و براي رزمندگان به نام صدام بازي و كاركرد اين نمايش‏ها به سخره گرفتن دشمن بعثي و امريكا ارباب همه زشتي‌ها و جنگ‌ها بود. رزمندگان گرداگرد گروه اجرايي جمع مي‏شدند و نمايش‌هايي كه عمدتاً بداهه آماده شده بود مي‏ديدند و مي‏خنديدند.
اما اين گنجينه فاخر، كم‌كم وظيفه را بر هنرمندان خطيرتر كرد، هنرمندان وقتي شاهد خلق سوژه‌هايي كاملاً جدي و بي‌بديل از رزمندگان مي‏شدند، بايد دست به كارهاي بزرگ‌تر، ادبي‏تر و خلاقانه‌تر مي‏زدند. آنها ديگر سوژه كم نداشتند حتي در پشت جبهه، همچون آن مادر شهيدي كه چند فرزندش را با صبوري خود تشييع مي‏كرد و آن مادري كه تنها دارايي موجودش يعني چند تخم‌مرغش را براي كمك به رزمندگان مي‏آورد، يا آن دانش‌آموزاني كه قلك‌هاي خود را صادقانه و عاشقانه اهدا مي‏كردند به جبهه و... و سوژه‌هايي كه در دل معركه جنگ همچون آن لحظاتي كه جوانان هموطن حنا بر دستان خود مي‏گذاشتند و براي رسيدن به معبود‌شان از هم سبقت مي‏گرفتند و خلق حماسه‌هايي همچون رشادت و دليري بهنام محمدي و حسين فهميده و... حالا تا دلت بخواهد سوژه براي خلق نمايش وجود دارد و بايد دست جنبيد. بايد به اين موضوع بي‌نظير كه همه ابعاد انساني و اخلاقي و از همه مهم‌تر اسلامي در آن به خودي خود وجود دارد، شكلي تازه داد.
 پس برگزاري اولين جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال 1373 نويدي بود براي آن دسته از هنرمندان اهل دل و مردم عاشورايي، يك بار ديگر هنرمند انقلابي فضايي پيدا كرده بود تا حماسه حسيني را در عصر خود تجربه كند و به روي صحنه بياورد.
هرساله به هنگام ورود به سالگرد آغاز تجاوز رژيم بعث كه هفته دفاع مقدس ناميده شد يا در سالگرد آزادسازي خرمشهر جشنواره‌هاي تئاتر دفاع مقدس به صورت سراسري برگزار مي‏شد و آنچنان مورد علاقه بود كه براي شروع و ورودش هنرمندان چه دانشجو و چه تجربه‌گرا روزشماري مي‏كردند. برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس فراز و نشيب‌هاي زيادي داشت، اجراهاي عمومي در همه استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت فراگير اجرا مي‏شد و در نهايت همه گروه‌هاي منتخب حضور به هم مي‌رساندند تا همراه مردم شاهد آثار همديگر باشند. هنرمندان هرچند بي‌مهري‌هاي زيادي  هم در اين راه ديدند اما سال به سال بر استحكام گروه‌ها و اصرار آنها بر كاري جديد، سوژه‌اي تازه‌تر خلق مي‏شد و همواره مورد تأييد و استقبال مردمي واقع مي‏شد. حتي در اين روزها كه اسم جشنواره هم از دفاع مقدس تبديل به تئاتر مقاومت شد تا ابعاد بين‏المللي آن هم ديده شود روز‌به‌روز بر خيل گسترده مشتاقان آن افزوده مي‏شد و جواناني كه حتي جنگ تحميلي را احساس نكرده بودند پيگير اجراي اين سوژه‌هاي واقعي و بي‏نظير بودند تا از يادها نروند.
اما اين تئاتر كه هم مقدس است و هم ترويج مقاومت، نيازهاي جدي دارد، نياز به آسيب‌شناسي دارد تا ضعف‌هايش را كه عمدتاً در ادبيات نمايشي ديده مي‏شود برطرف كند، ضعف‌هاي حمايتي برطرف شود و مديريتي جامع مي‏طلبد تا از عمليات جزيره‌اي آن كاسته شود و به يك قوام مديريتي تخصصي برسد، قول و قرار‌هاي في‏مابين هنرمندان و مديران ذيربط آنچنان بر اساس صداقت و عمل باشد تا هيچ گلايه‌اي را نشنويم و نبينيم. و يادمان باشد از دلِ همين جشنواره تئاتر دفاع مقدس چه مديران و هنرمندان لايقي قد كشيدند و به جز تعداد انگشت شماري كه قدر نمك را نشناختند، هنوز و هنوز دل در گرو آثاري دارند كه خالق اصلي آنها شهيدانند. راستي هفته دفاع مقدس در حال سپري كردن يك هفتگي خود است! جشنواره تئاتر دفاع مقدس آيا بر زيبايي‌اش نمي‏افزود؟
*كارشناس هنرهاي نمايشي

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن