تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797924875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مفهوم شعر دفاع مقدس را گسترش دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مفهوم شعر دفاع مقدس را گسترش دهیم
كاظم رستمی معتقد است كه دغدغه شاعرانه یا از مسائل درونی اتفاق می‌افتد و یا برای سرایش شعر با موضوعی خاص، نیاز به ایجاد دغدغه و انگیزه از بیرون وجود دارد.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ كاظم رستمی، شاعر، با بیان اینكه چیزی به نام شعر دفاع مقدس تمام شده است، اظهار كرد: چند سال دبیر اجرایی جشنواره شعر دفاع مقدس بودم و تنها فضایی كه در كشور شعله ضعیف شعر دفاع مقدس را زنده نگه داشته بود و فضایی را ایجاد می‌كرد، همین جشنواره بود كه توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برگزار می‌شد و متاسفانه چند سال است كه این جشنواره تعطیل شده است.
 
وی ادامه داد: مدت زیادی است كه هیچ كتاب تخصصی در حوزه دفاع مقدس ندیده‌ام و شعر تخصصی در این حوزه منتشر نشده است. شاید در چند سال اخیر، كمتر از 10 شعر مرتبط با جنگ تحمیلی پیدا كنید.
 
رستمی با بیان اینكه دغدغه شاعرانه برای سرایش یك اثر از دو روش به وجود می‌آید، عنوان كرد: دغدغه شاعرانه یا از مسائل درونی و انسانی مانند مرگ، عشق و ... اتفاق می‌افتد و یا برای سرایش شعر با موضوعی خاص، نیاز به ایجاد دغدغه و انگیزه از بیرون وجود دارد. برخی دغدغه ها و احساسات در همه انسان ها وجود دارد. اما موضوعاتی كه به مسائل اجتماعی برمی‌گردد، تا زمانی كه شاعر را به نوعی درگیر آن موضوع نكرده باشیم، نمی‌تواند تبدیل به شعر شود.
 
این شاعر كشور همچنین گفت: در زمان جنگ تحمیلی نه كنگره‌ای وجود داشته و نه نیازی به این گونه برنامه‌ها بود؛ چرا كه شاعران دغدغه این حوزه را داشتند و درگیر آن بودند. اما با گذشت زمان و دور شدن از وقایع جنگ، نیاز هست كه دوباره به شاعران انگیزه داده شود و یا این كه آن انگیزه‌ها درونی شود و آدم‌هایی باشند كه تفكر دفاع مقدس را اشاعه دهند. در حوزه داستان این اتفاق رخ داده و نویسندگان بسیاری وجود دارند كه در این زمینه قلم می‌زنند و اگر هیچ كنگره‌ایی نباشد، آن دوستان كار خود را می كنند. اما در حوزه شعر این اتفاق رخ نداده است.
 
وی تصریح كرد: البته داستان خلق مطلق است، اما شعر مانند نبوت است و شاعر همچون یك پیامبر باید منتظر باشد تا از جایی به او وحی شود و شعری بسراید و این انگیزه، وحی، آن شاعرانه و هر چه كه بنامیم، باید به شكلی ایجاد شود.
 
رستمی ادامه داد: نهادها و سازمان هایی مانند بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، حوزه هنری انقلاب اسلامی، صدا و سیما و ... باید در زمینه ترویج و حمایت از شعر دفاع مقدس بیش از پیش تلاش كنند. اگر فضای لازم شكل نگیرد، متدین ترین شاعران انقلاب اسلامی هم ممكن است احساس نیاز نكنند كه با موضوع دفاع مقدس اثری تولید كنند.
 
وی هچنین اظهار داشت: اگر می‌خواهیم دفاع مقدس زنده بماند، باید مفهوم آن را گسترش دهیم و شعرهایی با موضوعات مقاومت همچون مدافعان حرم، یا مقاومت مردم فلسطین و غزه و ... را هم جزو آن قرار دهیم. اگر كسی شعر برای مدافعان حرم بنویسد، شعر دفاع مقدس محسوب می شود.






۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن